Ölüm anını ve şeklini Allahmı belirler yoksa insanın seçimlerinin bir sonucu mudur?

Bu konuyu okuyanlar

damzchevk

Profesör
Katılım
22 Nisan 2020
Mesajlar
1,148
Reaksiyon puanı
1,013
Puanları
113
O zaman allah insanın direk cennete mi cehenememi gideceğini bilir. Neden direk cennet ceehenneme koymuyo

Seni direkt cehenneme koysa sen ben ne yaptımda cehenneme gittim demezmisin? Şuan hepimiz yaşayarak hayatımızı görmüş oluyoruz islama göre.
 

Mrcnzdmr7

Öğrenci
Katılım
26 Mart 2018
Mesajlar
55
Reaksiyon puanı
4
Puanları
8
Yaş
28
"İnsan iradesiyle seçim yapar,bu seçim Allah(c.c) dilerse gerçekleşir.Ama Allah(c.c) imtihan sebebiyle de izin verir.Bazen yine kendi hikmetine,merhametine göre izin vermeyebilir."

Senin yazdığından şu çıkıyor, bu sorunun tek ihtimalli bir cevabı yok ölüm zamanı ve şeklinin kararını veren irade değişebilir. Çünkü intihar ediyorsa adam ve Allah o kişinin intihar suçu işleyerek ölmesini istemiyorsa o ölüme engel olur diyorsun yanlış anlamadıysam. Aynı şekilde adam zalimse Allah onu saptırıp haram olan bir şekilde o kişinin ölmesini sağlayabilir diyorsun. Bence Allah benim seçimime izin veriyorsa o kendi irademin sonucu gerçekleşmiş olur eğer vermiyorsa benim iradem devre dışı kalmış olur.
"Çünkü intihar ediyorsa adam ve Allah o kişinin intihar suçu işleyerek ölmesini istemiyorsa o ölüme engel olur diyorsun yanlış anlamadıysam. Aynı şekilde adam zalimse Allah onu saptırıp haram olan bir şekilde o kişinin ölmesini sağlayabilir diyorsun."

Önünde bir böcek olduğunu düşün,sen etrafını çevirdin ve bir alana hapsettin.Böceğin davranışları ve imthanı içinde kaldığı alanla sınırlı kalacaktır ama iradesi ve imtihanı devam edecektir.Felç geçirmiş birini düşün,intihar etmesi mümkün olmasın.Elleri ayakları tutmuyor ve hareket edemiyor....

Sevdiği bir kulunu hikmetine binaen hidayetiyle intihardan vazgeçirmesi(bu imkanı sunabilir,kul diretir illa intihar ederse..) veyahut haketmiş bir zalimi bu hidayetten mahrum bırakmasında(intiharına izni böyle anla) anlaşılmayacak bir şey yok.Yoksa zalim kulu, Allah intihar ettiriyor diğerinin iradesini de devre dışı bırakıyor diye anlama.Allah birine intihardan vazgeçmesi için lütufda bulunabilir ,diğerine de bu lütfu sunmayabilir.(Halbuki hayatı boyunca imkan verilmişti)
Allah için bir şeyi yasaklayamayız ama Yüce Zatına yakışmayan bir hali de söylemeyiz.Bunun tespiti bazı noktalarda bizi aşar burda bize düşen haddimizi bilmek olacaktır.



Hem kendi selametin hem benim selametim hem de bunu konuyu okuyacakların selameti için olayı daha anlaşır ve sade tutmak faydalı.Derinlere gidersek çoğumuzun tartamayacağı ilimlerler var.Hz.Musa ve Hz.Hızır olayındaki gibi ,Hızırın bildiğini Musa bilmez.

İnsana imtihan gereği izin verilmiştir,hayra gitmek de şerre gitmek de serbesttir.Herkese bahane edemeyeceği kadar süre ve imkan tanınmıştır,iman adına...İnsan kendine çizilen sınırlar içinde imtihana tabiidir ve kaldığı sınırlar kadarıyla mesuldur.Bir zalim intihar eder, belki azabı artsın diye belki de ilerde hidayete erer (veya bilemeyeceğiz hikmetlerle) diye ölmeyebilir.

Şeriat : Sana ait olan senin bana ait olan benimdir.
Hakikat : Ne sana ait olan senin ne de bana ait olan benimdir,hepsinin sahibi Tekdir.
(Bu kıyasta şeriat kötüdür manası yoktur.İki mana.)

Sen şeriat boyutunda konuşuyorsun ,ben hakikat yönünden bahsediyorum.Aynı şeyi söylüyoruz.

Bu kainattaki herşey Allah'ın kararı.Elektronların dönmesi,tek bir yaprağın düşmesi sana irade verilmesi ve senin iradende özgür kılınman...Bir şey varsa varlığına dair kararı Allah verdiği için vardır.

Bence mutabığız.Burda kalalım artık.
 
Üst