Ölüm anını ve şeklini Allahmı belirler yoksa insanın seçimlerinin bir sonucu mudur?

Bu konuyu okuyanlar

JawBone

Asistan
Dinle baya ilgilenen bir arkadaşıma sormuştum bu soruyu. Söylediği kelimeyi unuttum ama anlamı şuydu;
Birisinin eceliyle mi yoksa kendi yüzünden mi öldüğünü bilemeyiz.
Mesela birisine kaldırımda yürürken araba çarptı. Bunu Allah mı ölüm vakti geldiği için yaptı yoksa sürücü yüzünden öldü bilemeyiz. Sürücü yüzünden öldüyse diğer tarafta ölen adamdan helallik alması gerekir. Eceliyle öldüyse helallik gerekmez. (Bunu anlatırken aklıma takıldı şimdi sürücü hapse atılırsa onun helalliğini kimin alması lazım 🤔)
 

EmreAladag32

Profesör
Dinle baya ilgilenen bir arkadaşıma sormuştum bu soruyu. Söylediği kelimeyi unuttum ama anlamı şuydu;
Birisinin eceliyle mi yoksa kendi yüzünden mi öldüğünü bilemeyiz.
Mesela birisine kaldırımda yürürken araba çarptı. Bunu Allah mı ölüm vakti geldiği için yaptı yoksa sürücü yüzünden öldü bilemeyiz. Sürücü yüzünden öldüyse diğer tarafta ölen adamdan helallik alması gerekir. Eceliyle öldüyse helallik gerekmez. (Bunu anlatırken aklıma takıldı şimdi sürücü hapse atılırsa onun helalliğini kimin alması lazım 🤔)
Buralar karışacak şimdi, benim beynim yanmadan kaçayım.
 

damzchevk

Asistan
Ben kendi fikrimi söyleyecek olursam cüzi iradesiyle ölüm anını ve şeklini kısmen insan belirleyebilse de ancak bu Allah'ın (c.c.) izniyle olan bir durumdur ve bu her zaman Allah'ın (c.c) sosuz ilminde vardır.

Herşey allahın bilgisi ve izni dahilindedir zaten yani problem orada değil. Soru benim öleceğim an ve ölüm şekli benim cuzi irademle belirlediğim bir şeymidir yoksa Allahın belirlediği birşey midir?
 

damzchevk

Asistan
Nuh suresi 4. Ayet

"Allah'a ibadet edin. O'na karşı gelmekten sakının ve bana itaat edin ki sizin günahlarınızı bağışlasın ve sizi belli bir vakte kadar ertelesin. Şüphesiz, Allah'ın belirlediği vakit gelince ertelenmez. Keşke bilseydiniz."

Allahın belirlediği vakit gelince ertelenemez demesi allahın belirlediği anlamına gelir gibi duruyor ama bilemiyorum.
 

ozciceky

Profesör
Esasında olaya quantum fiziği ile bakmak lazım. Çok kabaca quantum fiziği atom ve atom altı parçacıklar ile ilgilenir. Bu da pararel evrenler ve sicim teorisine kadar gider. Böyle baktığınızda değişik bizlerden oluşan ve seçimlerimize göre oluşan trilyonlarca alt veya üst veya pararel evren var. Hepsinde değişik sonuçlar ve seçimler ve sonuçlar mevcut.

Pek tabii ki bunların hepsinin bilgisine de vakıf olan Yüce Yaradandır.
 

lordare

Profesör
Öleceğimiz sonsuz seçeneği Allah yaratmıştır. Bu sonsuz ihtimaller belki farklı paralel boyutlarda yaşanmıştır ve yaşanacaktır da. Allah bunların hepsini bilir ama bunu oyun gibi düşünebiliriz. Allah oyunu yapan kişi ve biz de oyundaki karakterleriz
 

depresif hardal

Öğrenci
Cezalı
Herşey allahın bilgisi ve izni dahilindedir zaten yani problem orada değil. Soru benim öleceğim an ve ölüm şekli benim cuzi irademle belirlediğim bir şeymidir yoksa Allahın belirlediği birşey midir?
Yanlış yorum yapmaktan korktuğum için cevap veremiyorum ama her şey Allah'ın sonsuz ilmi dahilindedir.
Nuh suresi 4. Ayet

"Allah'a ibadet edin. O'na karşı gelmekten sakının ve bana itaat edin ki sizin günahlarınızı bağışlasın ve sizi belli bir vakte kadar ertelesin. Şüphesiz, Allah'ın belirlediği vakit gelince ertelenmez. Keşke bilseydiniz."

Allahın belirlediği vakit gelince ertelenemez demesi allahın belirlediği anlamına gelir gibi duruyor ama bilemiyorum.
Bu ayete tek bakmak mantıksız olur Nûh Sûresi'ndeki bu vakit onların helak olmasıyla alakalıdır. Hz. Nûh (a.s.) tebliğinden sonraki vakittir.
 

damzchevk

Asistan
Yanlış yorum yapmaktan korktuğum için cevap veremiyorum ama her şey Allah'ın sonsuz ilmi dahilindedir.

Bu ayete tek bakmak mantıksız olur Nûh Sûresi'ndeki bu vakit onların helak olmasıyla alakalıdır. Hz. Nûh (a.s.) tebliğinden sonraki vakittir.

Peki ali imran 145 ayeti ölümün hangi an olacağına Allahın karar verdiğini mi söylüyor acaba?

'Hiçbir kimse Allah’ın yazılıp bir süreye bağlanmış izni olmadan ölmez. Kim dünya nimetini isterse ondan kendisine veririz; kim âhiret nimetini isterse ona da ondan veririz; ve şükredenleri ödüllendireceğiz.'
 

fortekno

Öğrenci
Dinle baya ilgilenen bir arkadaşıma sormuştum bu soruyu. Söylediği kelimeyi unuttum ama anlamı şuydu;
Birisinin eceliyle mi yoksa kendi yüzünden mi öldüğünü bilemeyiz.
Mesela birisine kaldırımda yürürken araba çarptı. Bunu Allah mı ölüm vakti geldiği için yaptı yoksa sürücü yüzünden öldü bilemeyiz. Sürücü yüzünden öldüyse diğer tarafta ölen adamdan helallik alması gerekir. Eceliyle öldüyse helallik gerekmez. (Bunu anlatırken aklıma takıldı şimdi sürücü hapse atılırsa onun helalliğini kimin alması lazım 🤔)
Masum bir insanın eceline sebep olmak o kişinin yaşama hakkını elinden almak demektir.
Allah adildir kimsenin hakkı kimsede kalmaz. Bu durum da bir miktar kul hakkı olabilir.
Şoför, hatası sonucu yayaya çarpmışsa suçludur. Yayanın hakkını elinden almıştır.
Allah'ın verdiği canı yine Allah alır; birinin başkasının canına kastetmesi, buna karşı gelmektir.
 

epsilon06

Profesör
Peki ali imran 145 ayeti ölümün hangi an olacağına Allahın karar verdiğini mi söylüyor acaba?

'Hiçbir kimse Allah’ın yazılıp bir süreye bağlanmış izni olmadan ölmez. Kim dünya nimetini isterse ondan kendisine veririz; kim âhiret nimetini isterse ona da ondan veririz; ve şükredenleri ödüllendireceğiz.'
İnsan dua ederek ömrünü değiştirebilir mi onu mu soruyorsunuz acaba? Yani Allah her şeyi bilir görür.Mesela senin ölüm tarihin eğer duan ile değişecekse bu da O'nun bilgisi ve izniyle olur.Yani kısaca insanın ömrü belirlidir.Değişip değişmeyeceğinide Allah bilir.Şehit olmak için dua edip o savaşta şehit olan sahabelerimiz vardır.Allah onun öyle dua edeceğini biliyordur.Ama insanın çabası da etkilidir.Birisi intihar etmek üzereyken onu yaşantısı veya hayatında yaptığı bir şeyler,dualar koruyup ölmeden sağ kalmasını veya o eylemden vazgeçmesini sağlayabilir.Ama bu Allah'ın yazdığının dışında bir şey değildir.Konu kader konusu içinde olduğundan anlamak bitaz zor olabilir.
 

SDN Son Haberler

Son mesajlar

Üst