|Ⓢєччαh|
Guru
- Katılım
- 12 Mart 2011
- Mesajlar
- 35,206
- Reaksiyon puanı
- 10,327
- Puanları
- 293
Unutulmayan sloganlar afişler vaatler
Bugün 2014 yerel seçimleri için sandığa gidiliyor. Bu vesileyle Türkiyede geçmişten günümüze yaşanan seçim kampanyalarını mercek altına aldık ve bugüne kadar yaşanan seçim kampanyalarında kullanılan unutulmaz sloganları, afişleri, müzikleri, vaatleri ve tabii ki gafları sizin için derledik.
Türkiye, geçmişten günümüze birçok renkli seçim kampanyası yaşadı. Bunların arasında unutulmayan sloganlar, afişler, müzikler ve vaatler yer alıyor. Siyasi tarihimizdeki en unutulmaz kampanya hiç şüphesiz DPye üç dönem iktidar getiren Yeter! Söz milletindir sloganlı afişi oldu. Süleyman Demirelin İki anahtar, Tansu Çillerin Her mahalleye bir milyoner ve Cem Uzanın Mazot 1 lira olacak söylemleri de unutulmaz vaatler arasındaki yerini aldı. APnin İsmet İnönüye gönderme yapan Ağlama değmez Paşa, Çoban Sülo geldi başa parçası da, siyasi tarihimizin unutulmaz seçim müziği olarak hafızalara kazındı.
SİYASİ TARİHİN EN ETKİLİ SLOGANI
Geçmişten günümüze kadar seçimlerde pek çok kampanya kullanıldı. Tek partili dönemden sonra hayatımıza giren seçim kampanyalarından birçoğu iktidar getirirken, bazıları ise beklenen ilgiyi pek göremedi. 1950li yıllardan günümüze seçimler için siyasi partiler tarafından binlerce slogan üretildi. Ama bunlardan hiçbiri Selçuk Milar tarafından 1946da DP için hazırlanan Yeter Söz Milletindir slogan ve afişi kadar etkili olamadı. Siyasal tarihin ilk sloganı olarak kabul edilen dur anlamında el işareti ve üzerinde yazılan Yeter! Söz milletindir sloganı, DPnin 1950li yıllardaki üç seçime damgasını vurmasını sağladı. Bu slogan yıllar içinde AP, DYP, ANAP ve AK Parti olmak üzere birçok parti tarafından da çeşitli değişiklikler yapılarak kullanıldı. Bu afiş aynı zamanda o dönem parti lideri resmi kullanılmadan hazırlanan ilk afiş oldu.
İLK MÜZİKLİ KAMPANYAYI TİP YAPTI
Müzik ilk kez 1965 seçimlerinde kullanıldı. O seçimlerde Türkiye İşçi Partisi (TİP), Yarının Şarkısı isimli parçayı kullanarak propaganda yaptı. Bu kampanya aynı zamanda müziğin kullanıldığı ilk seçim kampanyası oldu. 27 Mayıs 1960 darbesinin ardından DP yerine kurulan AP, 1965 ve 1969 seçimlerinde birinci parti olarak çıktı. İsmet İnönülü CHPnin varlık gösteremediği 1960lı yıllara Süleyman Demirel damgasını vurdu. Ve o dönemde AP tarafından kullanılan, CHP ve İsmet İnönüye atıf yapılan Ağlama değmez Paşa, Çoban Sülo geçti başa şarkısı büyük beğeni topladı. 1960lı yıllara damga vuran Demirelin seçim kampanyaları ise Su ve yol ana davamızdır slogan ve afişleriyle seçmenden oy aldı. Bu dönemde CHPnin kullandığı Ortanın solu kampanyası beklenen ilgiyi göremedi.
HALKÇI ECEVİT SLOGANI BİRİNCİLİĞİ GETİRDİ
1973 yılındaki seçimde CHPli Ecevit de müzikli propaganda yürüttü. Halkçı Ecevit sloganlarıyla halktan destek isteyen Ecevit için meydanlarda ise, Sev kardeşim ve Hayat bayram olsa şarkıları kullanıldı. Bu kampanyalar 1973te Ecevitli CHPye birincilik getirdi. Ecevit sonraki dönemlerde ise Ak Günler kampanyasını yürüttü.
ÖZALIN KALEMİ SEMBOL OLDU
1980li yıllar ise, Turgut Özallı yıllar oldu. ANAP, o dönem kampanyalarında üzerine siyasi sözler yazdırdığı, dönemin popüler bestelerini kullandı. O dönemde Arım Balım Peteğim parçası büyük ilgi gördü. Özal ayrıca Başbakan seçildikten sonra ayda bir TRTde yayınlanan İcraatın İçinden isimli programla yaptığı çalışmaları anlattı. Bu programlarda Özalın elinde kalem tutarak konuşması hafızalara kazındı.
LİMON KAMPANYASI BÜYÜK ETKİ YAPTI
1987 seçimlerinde Türkiyede en etkili propagandalarından biri de SHPnin yürüttüğü 5 yıl daha limon gibi sıkılmaya gücünüz var mı? reklam kampanyası oldu. Büyük bir yankı uyandıran kampanya SHPye seçimlerde ikincilik getirdi. SHP ayrıca 1991deki seçimlerde ise, Birbirlerinden farkları yok mesajı vermek için iç içe geçmiş liderlerin resimlerinin bulunduğu matruşkaları kullandı.
İKİ ANAHTAR VE HER MAHALLEYE MİLYONER
Meydanlarda kendisiyle sembolleşen fötr şapkasını elinden hiç düşürmeyen Süleyman Demirelli DYPnin en önemli projesi ise, Her eve iki anahtar ve Ekonomiyi 500 günde düzlüğe çıkarma sözü oldu. Bir ev bir arabayı sembolize eden bu kampanya DYPye 1991 seçimlerinde birincilik getirtti. Demirelin Cumhurbaşkanı seçilmesinin ardından yerine gelen Tansu Çiler, vaatleri daha da ileriye götürerek, iki anahtarın yanı sıra bir de Her mahalleye bir milyoner sözünü verdi. 1991deki seçimlere Mesut Yılmaz başkanlığında giren ANAP, dönemin en popüler bestelerinden Haydi bakalım ve Aboneyim parçalarına siyasi söz yazdırarak seçim meydanlarında kullandı.
ADİL DÜZEN İLE İPİ GÖĞÜSLEDİ
Refah Partisi ise, 1991 seçimlerinde kampanyalarında Adil düzen sloganını işledi. Bu kampanya özellikle 1994 yerel seçimlerinde RPnin İstanbul ve Ankara başta olmak üzere birçok büyükşehri almasının yanı sıra, bir yıl sonra yapılan genel seçimlerde birinci parti olmasını sağladı.
2002 SEÇİMLERİNDE SEÇMEN 5 PARTİYİ SANDIĞA GÖMDÜ
Türkiyenin en ilginç seçimi ise, şüphesiz 2002 yılında yapıldı. 1999 seçimlerinde yüzde 10luk barajı geçip TBMMye girmeyi başaran DSP, MHP, RP, ANAP ve DYP 2002 seçimlerinde meclis dışında aldı. 2002 seçimlerine Başbakan Recep Tayyip Erdoğan liderliğindeki AK Parti damgasını vurdu. AK Parti ile birlikte sadece CHP barajı geçebildi.
EN UÇUK SEÇİM VAADİ
Siyasi tarihimizin unutulmayan kampanyalarından biri ise, Genç Partinin 2007 seçimleri için yürüttüğü kampanya oldu. Seçim meydanlarında sanatçılara konser verdiren ve döner ekmek dağıtan GPnin lideri Cem Uzanın söylediği Mazot 1 lira olacak vaadi hiç unutulmadı.
HER ŞEY TÜRKİYE İÇİN SLOGANI İKTİDAR GETİRDİ
AK Parti seçimlerde Erdoğanı ön plana çıkardı ve 3Y ile mücadele (yasak, yolsuzluk, yoksulluk) ve IMF ile stand-bya son vaatlerinde bulundu. AK Partinin hafızalarda kalan seçim sloganları ise Yeter! Söz milletindir, Her şey Türkiye için ve Durmak yok yola devam oldu. AK Parti ayrıca diğer partiler gibi popüler şarkılar tercih etmek yerine, Uğur Işılakın seslendirdiği halk müziği parçası Haydi Anadolu ile büyük beğeni topladı.
FÖTRE KARŞI KASKET
Eskiden seçim mitinglerinde siyasi parti liderlerinin sembolleri de ön planda olurdu. Miting meydanlarının en gedikli ismi olan Süleyman Demirelin kürsüden düşecek kadar halka doğru eğildiği ve elindeki fötr şapkasını salladığı görüntü miting klasikleri arasına girmişti. Demirelin, sembol haline gelen şapkasını almak isteyen partililere karşı verdiği mücadelesi de görüntülenmişti. Demirelin fötr şapkasına karşın, Ecevit ise halkçı olduğunu vurgulamak istercesine meydanlara hep kasketle çıktı. Ecevitin CHPnin başındayken giydiği mavi gömleği ise daha sonra kurduğu DSPnin ana renklerini oluşturdu. Yine o dönem uçurulan güvercinler de DSPnin sembolü oldu.
GAF OLMADAN OLMAZ
İktidar ve muhalefet parti liderlerinin seçim meydanlarında ya da toplantılarda yaptığı gaflardan bazılarını hatırlamakta da fayda var. Siyasi tarihimizde en fazla gaf yapan lider Tansu Çiller olmasına karşın hemen her siyasetçinin bu tür bir hataya düştüğü kayıtlarda yer alıyor.
İşte onlardan bazıları:
Turgut Özal: Benim memurum işini bilir. Bir koyup üç alacağız.
Necmettin Erbakan: Gulu gulu dansı yapıyorlar.
Bülent Ecevit: Afganistan Başbakanına Afgan Genel Müdürü dedi. Medeni Hatun (Medeni Kanun).
Süleyman Demirel: Ege bir Yunan gölü değildir, Ege bir Türk gölü de değildir. Binaenaleyh Ege bir göl değildir.
Tansu Çiller: Mübarek Kurban Şeker bayramınız kutlu olsun. Allahı size emanet ediyorum. Trabzonu Akdenizin incisi yapacağım.
Kemal Kılıçdaroğlu: Kağıttepeden ev tuttum (Kağıthane için)
Devlet Bahçeli: 2009u yazarken de iki sıfır var. Soldaki sıfır ikinin yanında. Attınız. 2. sağdaki sıfır 9un yanında. Attınız. Kaldı mı dokuz? İki ile dokuz yanyana 29. İki ile 9u toplayın 11. 29 artı 11 kırk yapar! İşte size Milliyetçi Hareket Partisinin kırkıncı yılı!
KaynaK
![290320141709530306705.jpg](/proxy.php?image=http%3A%2F%2F82.222.152.134%2Fimgsdisk%2F2014%2F03%2F29%2F290320141709530306705.jpg&hash=14c34e5f1c000d3428a4e8b912276046)
Bugün 2014 yerel seçimleri için sandığa gidiliyor. Bu vesileyle Türkiyede geçmişten günümüze yaşanan seçim kampanyalarını mercek altına aldık ve bugüne kadar yaşanan seçim kampanyalarında kullanılan unutulmaz sloganları, afişleri, müzikleri, vaatleri ve tabii ki gafları sizin için derledik.
Türkiye, geçmişten günümüze birçok renkli seçim kampanyası yaşadı. Bunların arasında unutulmayan sloganlar, afişler, müzikler ve vaatler yer alıyor. Siyasi tarihimizdeki en unutulmaz kampanya hiç şüphesiz DPye üç dönem iktidar getiren Yeter! Söz milletindir sloganlı afişi oldu. Süleyman Demirelin İki anahtar, Tansu Çillerin Her mahalleye bir milyoner ve Cem Uzanın Mazot 1 lira olacak söylemleri de unutulmaz vaatler arasındaki yerini aldı. APnin İsmet İnönüye gönderme yapan Ağlama değmez Paşa, Çoban Sülo geldi başa parçası da, siyasi tarihimizin unutulmaz seçim müziği olarak hafızalara kazındı.
SİYASİ TARİHİN EN ETKİLİ SLOGANI
Geçmişten günümüze kadar seçimlerde pek çok kampanya kullanıldı. Tek partili dönemden sonra hayatımıza giren seçim kampanyalarından birçoğu iktidar getirirken, bazıları ise beklenen ilgiyi pek göremedi. 1950li yıllardan günümüze seçimler için siyasi partiler tarafından binlerce slogan üretildi. Ama bunlardan hiçbiri Selçuk Milar tarafından 1946da DP için hazırlanan Yeter Söz Milletindir slogan ve afişi kadar etkili olamadı. Siyasal tarihin ilk sloganı olarak kabul edilen dur anlamında el işareti ve üzerinde yazılan Yeter! Söz milletindir sloganı, DPnin 1950li yıllardaki üç seçime damgasını vurmasını sağladı. Bu slogan yıllar içinde AP, DYP, ANAP ve AK Parti olmak üzere birçok parti tarafından da çeşitli değişiklikler yapılarak kullanıldı. Bu afiş aynı zamanda o dönem parti lideri resmi kullanılmadan hazırlanan ilk afiş oldu.
İLK MÜZİKLİ KAMPANYAYI TİP YAPTI
Müzik ilk kez 1965 seçimlerinde kullanıldı. O seçimlerde Türkiye İşçi Partisi (TİP), Yarının Şarkısı isimli parçayı kullanarak propaganda yaptı. Bu kampanya aynı zamanda müziğin kullanıldığı ilk seçim kampanyası oldu. 27 Mayıs 1960 darbesinin ardından DP yerine kurulan AP, 1965 ve 1969 seçimlerinde birinci parti olarak çıktı. İsmet İnönülü CHPnin varlık gösteremediği 1960lı yıllara Süleyman Demirel damgasını vurdu. Ve o dönemde AP tarafından kullanılan, CHP ve İsmet İnönüye atıf yapılan Ağlama değmez Paşa, Çoban Sülo geçti başa şarkısı büyük beğeni topladı. 1960lı yıllara damga vuran Demirelin seçim kampanyaları ise Su ve yol ana davamızdır slogan ve afişleriyle seçmenden oy aldı. Bu dönemde CHPnin kullandığı Ortanın solu kampanyası beklenen ilgiyi göremedi.
HALKÇI ECEVİT SLOGANI BİRİNCİLİĞİ GETİRDİ
1973 yılındaki seçimde CHPli Ecevit de müzikli propaganda yürüttü. Halkçı Ecevit sloganlarıyla halktan destek isteyen Ecevit için meydanlarda ise, Sev kardeşim ve Hayat bayram olsa şarkıları kullanıldı. Bu kampanyalar 1973te Ecevitli CHPye birincilik getirdi. Ecevit sonraki dönemlerde ise Ak Günler kampanyasını yürüttü.
ÖZALIN KALEMİ SEMBOL OLDU
1980li yıllar ise, Turgut Özallı yıllar oldu. ANAP, o dönem kampanyalarında üzerine siyasi sözler yazdırdığı, dönemin popüler bestelerini kullandı. O dönemde Arım Balım Peteğim parçası büyük ilgi gördü. Özal ayrıca Başbakan seçildikten sonra ayda bir TRTde yayınlanan İcraatın İçinden isimli programla yaptığı çalışmaları anlattı. Bu programlarda Özalın elinde kalem tutarak konuşması hafızalara kazındı.
LİMON KAMPANYASI BÜYÜK ETKİ YAPTI
1987 seçimlerinde Türkiyede en etkili propagandalarından biri de SHPnin yürüttüğü 5 yıl daha limon gibi sıkılmaya gücünüz var mı? reklam kampanyası oldu. Büyük bir yankı uyandıran kampanya SHPye seçimlerde ikincilik getirdi. SHP ayrıca 1991deki seçimlerde ise, Birbirlerinden farkları yok mesajı vermek için iç içe geçmiş liderlerin resimlerinin bulunduğu matruşkaları kullandı.
İKİ ANAHTAR VE HER MAHALLEYE MİLYONER
Meydanlarda kendisiyle sembolleşen fötr şapkasını elinden hiç düşürmeyen Süleyman Demirelli DYPnin en önemli projesi ise, Her eve iki anahtar ve Ekonomiyi 500 günde düzlüğe çıkarma sözü oldu. Bir ev bir arabayı sembolize eden bu kampanya DYPye 1991 seçimlerinde birincilik getirtti. Demirelin Cumhurbaşkanı seçilmesinin ardından yerine gelen Tansu Çiler, vaatleri daha da ileriye götürerek, iki anahtarın yanı sıra bir de Her mahalleye bir milyoner sözünü verdi. 1991deki seçimlere Mesut Yılmaz başkanlığında giren ANAP, dönemin en popüler bestelerinden Haydi bakalım ve Aboneyim parçalarına siyasi söz yazdırarak seçim meydanlarında kullandı.
ADİL DÜZEN İLE İPİ GÖĞÜSLEDİ
Refah Partisi ise, 1991 seçimlerinde kampanyalarında Adil düzen sloganını işledi. Bu kampanya özellikle 1994 yerel seçimlerinde RPnin İstanbul ve Ankara başta olmak üzere birçok büyükşehri almasının yanı sıra, bir yıl sonra yapılan genel seçimlerde birinci parti olmasını sağladı.
2002 SEÇİMLERİNDE SEÇMEN 5 PARTİYİ SANDIĞA GÖMDÜ
Türkiyenin en ilginç seçimi ise, şüphesiz 2002 yılında yapıldı. 1999 seçimlerinde yüzde 10luk barajı geçip TBMMye girmeyi başaran DSP, MHP, RP, ANAP ve DYP 2002 seçimlerinde meclis dışında aldı. 2002 seçimlerine Başbakan Recep Tayyip Erdoğan liderliğindeki AK Parti damgasını vurdu. AK Parti ile birlikte sadece CHP barajı geçebildi.
EN UÇUK SEÇİM VAADİ
Siyasi tarihimizin unutulmayan kampanyalarından biri ise, Genç Partinin 2007 seçimleri için yürüttüğü kampanya oldu. Seçim meydanlarında sanatçılara konser verdiren ve döner ekmek dağıtan GPnin lideri Cem Uzanın söylediği Mazot 1 lira olacak vaadi hiç unutulmadı.
HER ŞEY TÜRKİYE İÇİN SLOGANI İKTİDAR GETİRDİ
AK Parti seçimlerde Erdoğanı ön plana çıkardı ve 3Y ile mücadele (yasak, yolsuzluk, yoksulluk) ve IMF ile stand-bya son vaatlerinde bulundu. AK Partinin hafızalarda kalan seçim sloganları ise Yeter! Söz milletindir, Her şey Türkiye için ve Durmak yok yola devam oldu. AK Parti ayrıca diğer partiler gibi popüler şarkılar tercih etmek yerine, Uğur Işılakın seslendirdiği halk müziği parçası Haydi Anadolu ile büyük beğeni topladı.
FÖTRE KARŞI KASKET
Eskiden seçim mitinglerinde siyasi parti liderlerinin sembolleri de ön planda olurdu. Miting meydanlarının en gedikli ismi olan Süleyman Demirelin kürsüden düşecek kadar halka doğru eğildiği ve elindeki fötr şapkasını salladığı görüntü miting klasikleri arasına girmişti. Demirelin, sembol haline gelen şapkasını almak isteyen partililere karşı verdiği mücadelesi de görüntülenmişti. Demirelin fötr şapkasına karşın, Ecevit ise halkçı olduğunu vurgulamak istercesine meydanlara hep kasketle çıktı. Ecevitin CHPnin başındayken giydiği mavi gömleği ise daha sonra kurduğu DSPnin ana renklerini oluşturdu. Yine o dönem uçurulan güvercinler de DSPnin sembolü oldu.
GAF OLMADAN OLMAZ
İktidar ve muhalefet parti liderlerinin seçim meydanlarında ya da toplantılarda yaptığı gaflardan bazılarını hatırlamakta da fayda var. Siyasi tarihimizde en fazla gaf yapan lider Tansu Çiller olmasına karşın hemen her siyasetçinin bu tür bir hataya düştüğü kayıtlarda yer alıyor.
İşte onlardan bazıları:
Turgut Özal: Benim memurum işini bilir. Bir koyup üç alacağız.
Necmettin Erbakan: Gulu gulu dansı yapıyorlar.
Bülent Ecevit: Afganistan Başbakanına Afgan Genel Müdürü dedi. Medeni Hatun (Medeni Kanun).
Süleyman Demirel: Ege bir Yunan gölü değildir, Ege bir Türk gölü de değildir. Binaenaleyh Ege bir göl değildir.
Tansu Çiller: Mübarek Kurban Şeker bayramınız kutlu olsun. Allahı size emanet ediyorum. Trabzonu Akdenizin incisi yapacağım.
Kemal Kılıçdaroğlu: Kağıttepeden ev tuttum (Kağıthane için)
Devlet Bahçeli: 2009u yazarken de iki sıfır var. Soldaki sıfır ikinin yanında. Attınız. 2. sağdaki sıfır 9un yanında. Attınız. Kaldı mı dokuz? İki ile dokuz yanyana 29. İki ile 9u toplayın 11. 29 artı 11 kırk yapar! İşte size Milliyetçi Hareket Partisinin kırkıncı yılı!
KaynaK