Köprü ve otoyollara 5.7 milyar dolar!

  • Konuyu başlatan Konuyu başlatan AliA
  • Başlangıç tarihi Başlangıç tarihi

AliA

Ordinaryüs
Emektar
Katılım
29 Haziran 2007
Mesajlar
64,457
Reaksiyon puanı
530
Puanları
0
Köprü ve otoyolların özelleştirme ihalesinde en yüksek teklifi 5.7 milyar dolarla Koç Holding AŞ - UEM Group Berhad - Gözde Girişim Sermayesi Yatırım Ortaklığı AŞ Ortak Girişim Grubu verdi.

121217_kopru640.hlarge.jpg


Köprü ve otoyolların özelleştirme ihalesinde nihai pazarlık görüşmesi yapıldı.İhalede elemesiz turda en yüksek teklif tutarı 3 milyar 830 milyon dolar olarak belirlendi. Elemeli turda ilk olarak Nurol Holding AŞ - MV Holding AŞ - Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret AŞ - Kalyon İnşaat Sanayi ve Ticaret AŞ - Fernas İnşaat AŞ Ortak Girişim Grubu elendi.

Açık artırma 5 milyar 630 milyon dolardan başladı. İhalede en yüksek teklifi 5 milyar 640 milyon dolarla Koç Holding AŞ - UEM Group Berhad - Gözde Girişim Sermayesi Yatırım Ortaklığı AŞ Ortak Girişim Grubu verdi. İhale komisyonu teklifin 5 milyar 720 milyon dolara çıkarılmasını istedi ve konsorsiyum kabul etti.

Verilen tutar baz alındığında köprü ve otoyol ihalesi, Telekom'dan sonra tarihin en büyük ikinci özelleştimesi oldu. İhaleyi kazanan grupta Koç Holding ve Malezyalı UEM'in yüzde 40'ar, Gözde Girişim Sermayesi'nin yüzde 20 payı bulunuyor.

25 YILLIK İŞLETME DEVRİ

Özelleştirme işlemi, tek paket halinde, işletme hakkının verilmesi yöntemiyle ve fiili teslim tarihinden itibaren 25 yıllık süre için gerçekleştiriliyor.

Köprü ve otoyol özelleştirmesi ihalesine 3 konsorsiyum katıldı. İhaleye katılanlar şöyle:


  • Nurol Holding AŞ - MV Holding AŞ - Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret AŞ - Kalyon İnşaat Sanayi ve Ticaret AŞ - Fernas İnşaat AŞ Ortak Girişim Grubu

  • Koç Holding AŞ - UEM Group Berhad - Gözde Girişim Sermayesi Yatırım Ortaklığı AŞ Ortak Girişim Grubu

  • Autostrade Per I'Italia SPA - Doğuş Holding AŞ - Makyol İnşaat Sanayi Turizm ve Ticaret AŞ - Akfen Holding AŞ Ortak Girişim Grubu

İHALE NERELERİ KAPSIYOR?

İhale, Karayolları Genel Müdürlüğü'nün sorumluluğunda olan, yapım, bakım, onarım ve işletimini üstlendiği, bağlantı yolları ile birlikte, ''Edirne-İstanbul-Ankara Otoyolu'', ''Pozantı-Tarsus-Mersin Otoyolu'', ''Tarsus-Adana-Gaziantep Otoyolu'', ''Toprakkale-İskenderun Otoyolu'', ''Gaziantep-Şanlıurfa Otoyolu'', ''İzmir-Çeşme Otoyolu'', ''İzmir-Aydın Otoyolu'', ''İzmir ve Ankara Çevre Otoyolu'', ''Boğaziçi Köprüsü'', ''Fatih Sultan Mehmet Köprüsü ve Çevre Otoyolu'', bunlar üzerindeki hizmet tesisleri, bakım ve işletme tesisleri, ücret toplama merkezleri ve diğer mal ve hizmet üretim birimleri ile varlıklarını (OTOYOL) kapsıyor.

11 AYDA 740 MİLYON LİRA GELİR

Türkiye'de, yılın 11 ayında köprü ve otoyollardan 331 milyon 148 bin 23 araç geçerken, araç geçişinden toplam 740 milyon 595 bin 333 lira gelir elde edildi. Bu gelirlerin 195 milyon 312 bin 128 lirası Boğaziçi ve Fatih Sultan Mehmet köprülerinden elde edilirken, 545 milyon 283 bin 205 lirası ise otoyollardan sağlandı.

2011 yılında ise köprü ve otoyollardan toplam 349 milyon 847 bin 151 araç geçmiş, bu araçlardan toplam 732 milyon 681 bin 161 lira gelir elde edilmişti.

KÖPRÜLERİN MALİYETİ 421 MİLYON DOLARDI

Karayolları Genel Müdürlüğü verilerine göre, 2001 yılından 30 Kasım 2012 tarihine kadar 3 milyar 319 milyon 753 bin 938 araç geçti. 1970'te yapımına başlanan ve Cumhuriyet'in 50. yılı olan 1973'te açılan Boğaziçi Köprüsü'nün inşaatı 21.7 milyon dolara mal oldu. 1986-1988 arasında inşa edilen FSM Köprüsü'nün maliyeti de 400 milyon dolardı.

2013 yılında yapımının üzerinden 40 yıl geçecek olan Boğaziçi Köprüsü'nün bakımı yeni işletmeci tarafından yapılacak. Bakımının yapılması için 2013'ten sonra en fazla 2 yıllık bir erteleme yapılabilecek. Bakım sırasında Boğaziçi Köprüsü yaklaşık 1 yıl boyunca tamamen kapatılacak. Çelik halatlar değiştirilirken, depreme karşı güçlendirme çalışması da yapılacak.

KAZALARIN AZALTILMASI DA ÖNGÖRÜLÜYOR

Otoyollar ve köprülerin özelleştirilmesinin, gerek niteliği itibariyle, gerekse Türkiye'nin geçirmekte olduğu ekonomik yapılanma ve değişim süreci nedenleriyle büyük önem arz ettiğine dikkat çekiliyor.

Söz konusu otoyollar ve köprülerin özelleştirilmesiyle; elde edilecek özelleştirme bedelinin yanısıra, teknoloji transferi, verimlilik artışı, kaza oranlarında azalış, zaman ve yakıt tasarrufu, çevre kirliliğinin azaltılması gibi faydalar bekleniyor.

ntvmsnbc
 

aagkn

Profesör
Katılım
9 Ocak 2011
Mesajlar
2,164
Reaksiyon puanı
3
Puanları
218
Bir yılda 1 milyar'a yakın gelir elde eden bir kalemi 25 yıllığına 5.7 milyar'a ihale etmek benim pek aklıma yatmıyor.
Vardır büyüklerimizin bir bildikleri diyelim.
 

XuSeR

Doçent
Katılım
23 Ağustos 2006
Mesajlar
612
Reaksiyon puanı
2
Puanları
18
Ülkede getirisi yüksek nereler varsa hepsi satılıyor. Telekom Satıldı, Limanlar satıldı, Bankalarımız satıldı, Şimdi Yollarımız satılıyor.

Bu insanlar ülkeyi sata sata bitiremediler. 90 yılda elde edilen kazanımları 10 yılda erittiler.
 
Katılım
12 Mart 2011
Mesajlar
35,206
Reaksiyon puanı
10,327
Puanları
293
hadi geçmiş olsun türkiyem, köprülerin, otoyolların da gitti koç amcalara...
bundan böyle her kontağı çevirdiğinizde koç amcacıklara vereceğiniz haracı da önceden hazırlamalısınız.:)
 

pcwolf

Müdavim
Müdavim
Katılım
21 Ocak 2009
Mesajlar
7,545
Reaksiyon puanı
33
Puanları
1,228
Koç ailesi de dünyanın en zengin aileleriyle samimi benim bildiğim, koç da onlara teslim eder heralde.
 

seckyn

Profesör
Katılım
21 Nisan 2010
Mesajlar
2,942
Reaksiyon puanı
18
Puanları
218
Devlet alacağı parayı gene vatandaşlardan vergi olarak alacaktır devlet zarar etmez merak etmeyin :mrgreen:
 

neskalii

Profesör
Katılım
25 Mayıs 2008
Mesajlar
3,932
Reaksiyon puanı
23
Puanları
218
Yaş
39
Bir yılda 1 milyar'a yakın gelir elde eden bir kalemi 25 yıllığına 5.7 milyar'a ihale etmek benim pek aklıma yatmıyor.
Vardır büyüklerimizin bir bildikleri diyelim.

Bu mantığı bende anlamıyorum en kötü ekonomist bile bırak ekonomisti 4 işlem bilen biri bile bunun mantıksız olduğunu anlar büyüklerimize peşin para lazım galiba ondan devrediyolar bunada çıkar der merak etmeyin baştakiler devretmeyipde Yunanistan gibi mi olalım..!!!
 

grkn-g

Doçent
Katılım
30 Kasım 2011
Mesajlar
883
Reaksiyon puanı
3
Puanları
0
şimdi size acayip gelebilir ama bundan 20 30 sene sonra yerel yönetimleri bile özelleştirirler aha buraya yazıyorum görürsünüz oturduğunuz semtin belediyesinin tabelasının göbeğinde kadıköySA ​yada türevi holdinglerin adı yazarsa hiç şaşırmayın
 

flood_77

Profesör
Katılım
21 Aralık 2006
Mesajlar
1,478
Reaksiyon puanı
4
Puanları
218
para basan bir gelir kapısı neden satılır ?
 

orcnd

Dekan
Katılım
13 Ekim 2008
Mesajlar
6,394
Reaksiyon puanı
255
Puanları
243
yap işlet devret sistemini anlamak bu kadar zor olmasa gerek. devlet halk için hizmet üretir para kazandırır hale getirir daha sonrada kâr amacı güden şirketlere satar. kazanılan kaynak ile tekrar başka yatırımlar yapılır ve yap işlet devlet çarkı tekrar döner. böylece halka hem hizmet sağlanmış olur hemde yeni hizmetler için kaynak sağlanmış olur.
 

freewill

Dekan
Katılım
8 Temmuz 2008
Mesajlar
7,637
Reaksiyon puanı
61
Puanları
228
yap işlet devret sistemini anlamak bu kadar zor olmasa gerek. devlet halk için hizmet üretir para kazandırır hale getirir daha sonrada kâr amacı güden şirketlere satar. kazanılan kaynak ile tekrar başka yatırımlar yapılır ve yap işlet devlet çarkı tekrar döner. böylece halka hem hizmet sağlanmış olur hemde yeni hizmetler için kaynak sağlanmış olur.

sorun o değil ki bu devletin kasasında 5,7 milyar tl yok mu ki en geç 5 sene içinde kendisini amorti edip tekrardan kazanç sağlamasını sağlayacak bir ticari sistemi kiralıyor :) sıkıntı burada başlıyor zaten. Devleti yöneten kısım biz kiralar alacağımız paraya bakarız demeye getiriyorlar işi. lafın kısası balık tutmayı öğrenmek yerine hazır balığa tenezzül ediyor :D
 

orcnd

Dekan
Katılım
13 Ekim 2008
Mesajlar
6,394
Reaksiyon puanı
255
Puanları
243
sorun o değil ki bu devletin kasasında 5,7 milyar tl yok mu ki en geç 5 sene içinde kendisini amorti edip tekrardan kazanç sağlamasını sağlayacak bir ticari sistemi kiralıyor :) sıkıntı burada başlıyor zaten. Devleti yöneten kısım biz kiralar alacağımız paraya bakarız demeye getiriyorlar işi. lafın kısası balık tutmayı öğrenmek yerine hazır balığa tenezzül ediyor :D
sanıyorum ki buradaki asıl amaç para kazanmak değil, mümkün olduğunda daha çok projeyi hayata geçirmek.

devlet işletme yoluyla uzun sürede elde edeceği geliri işletmenin süreli devri ile toplu elde edip yeni yatırımlar yapmak istiyor olabilir. 5,7 milyar dolar az para değil. bunun dışında devlet işletmelerinde kardolaşma söylentileri, adam kayırmalar ve işletme içi yönetimin iyi olmaması gibi sorunlar olabiliyor. özel sektöre devredildiğinde daha çok performansa yönelik bir işletme modeli mümkün olabilir.

devlet veznesinde okey oynayıp vatandaşı bekletenler yerine özel sektörde arı gibi çalışan vezneler gelmesinin önü açılıyor olabilir.

tabi bunlar hep varsayım. halka sunulan verilerle ne bu satışın kârlı veya zararlı olduğunu tespit edebiliriz nede kazanılan paraların nereye harcandığını takip edebiliriz. bunlar için daha çok araştırmacı gazetecilik lazım. ayrıca yap işlet devlet modeli tamtersi bir şeymiş onuda düzeltmiş olayım.
 

madmex

Profesör
Katılım
16 Nisan 2011
Mesajlar
2,606
Reaksiyon puanı
5
Puanları
0
yap işlet devret sistemini anlamak bu kadar zor olmasa gerek. devlet halk için hizmet üretir para kazandırır hale getirir daha sonrada kâr amacı güden şirketlere satar. kazanılan kaynak ile tekrar başka yatırımlar yapılır ve yap işlet devlet çarkı tekrar döner. böylece halka hem hizmet sağlanmış olur hemde yeni hizmetler için kaynak sağlanmış olur.

yap işlet - kazıklanmadan devret modeline en kısa zamanda geçmek lazım
 

Nemre

Profesör
Katılım
26 Nisan 2011
Mesajlar
2,581
Reaksiyon puanı
29
Puanları
218
Üstüne de Karadeniz sahil yolunu verseydi devletimiz.Yazık Koçlara.

Benim vergimle yol yap, elaleme ver, hakkımı helal etmiyorum.
 

mr_rain

Müdavim
Müdavim
Katılım
9 Temmuz 2008
Mesajlar
23,961
Reaksiyon puanı
450
Puanları
7,263
Köprü ve otoyol geçiş ücretleri artacak mı?


meclise_istanbulda_giseler_kaldirilsin_teklifi13463183770_h919430.jpg


Türkiye özelleştirme tarihinin en büyük ikinci ihalesi dün gerçekleşti. Otoyol ve köprüler 25 yıllığına yeni sahiplerinin oldu. 5,7 milyar dolarlık ihale soruları da beraberinde getiriyor. Köprü ve otoyol ücretleri keyfi artacak mı? İhale bedeli ne kadar sürede geri alınacak?

Türkiye özelleştirme tarihinin en büyük ihalelerinden ikincisi dün (17 Aralık) tarihinde gerçekleşti. Toplam uzunluğu 2 bin km'ye (1.972 kilometre) varan köprü ve otoyollar, özelleştirme idaresi tarafından 5 milyar 720 milyon dolara Koç Holding AŞ - UEM Group Berhad - Gözde Girişim Sermayesi Yatırım Ortaklığı AŞ Ortak Girişim Grubu'nun oldu. Koç ve Ülker ailesinin ortak olduğu girişim grubu ihaleyi aldı.

İhaleye giren Nurol Holding AŞ - MV Holding AŞ - Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret AŞ - Kalyon İnşaat Sanayi ve Ticaret AŞ - Fernas İnşaat AŞ Ortak Girişim Grubu ilk turda, Autostrade Per I'Italia SPA - Doğuş Holding AŞ - Makyol İnşaat Sanayi Turizm ve Ticaret AŞ - Akfen Holding AŞ Ortak Girişim Grubu açık artırmada elendi. 3 milyar 830 milyon dolar ile başlanılan ihale 5 milyar 720 milyon dolarla son buldu.

İhale, Karayolları Genel Müdürlüğü'nün sorumluluğunda olan, yapım, bakım, onarım ve işletimini üstlendiği, bağlantı yolları ile birlikte, ''Edirne-İstanbul-Ankara Otoyolu'', ''Pozantı-Tarsus-Mersin Otoyolu'', ''Tarsus-Adana-Gaziantep Otoyolu'', ''Toprakkale-İskenderun Otoyolu'', ''Gaziantep-Şanlıurfa Otoyolu'', ''İzmir-Çeşme Otoyolu'', ''İzmir-Aydın Otoyolu'', ''İzmir ve Ankara Çevre Otoyolu'', ''Boğaziçi Köprüsü'', ''Fatih Sultan Mehmet Köprüsü ve Çevre Otoyolu'', bunlar üzerindeki hizmet tesisleri, bakım ve işletme tesisleri, ücret toplama merkezleri ve diğer mal ve hizmet üretim birimleri ile varlıklarını (OTOYOL) kapsıyor...

Pazarlık sonrası için ise Koç ve Ülker ortaklığının önünde kritik iki aşama var. Birincisi finansmana ulaşma ikincisi ise Özelleştirme Yüksek Kurulu onayı veya Danıştay'ın yürütmeyi durduracak bir karar vermemesi! Koç ve Ülker grupları için finans sorunu yaşanmayacağı tahmin ediliyor...

KÖPRÜ ÜCRETLERİ KEYFİ ARTACAK MI?

Otoyol ve köprülerin özelleştirmesi sonrası vatandaşın kafasında soru işaretleri var. Vatandaşın aklındaki ilk soru köprü veya otoyol geçiş ücretleri artacak mı? Artış keyfi mi yoksa periyodik aralıklarla mı olacak?

Köprü ve otoyollar özelleştirilse de bu konu en son sorun edilecek konular arasında yer alıyor. Geçiş ücretleri keyfi olarak artırılamıyor. Ama diğer taraftan her yıl köprü geçiş ücretlerinin enflasyon oranında artması öngörülüyor!

İHALEYİ 5,7 MİLYAR DOLAR VEREN GİRİŞİM GRUBU 25 YILDA NE KAZANACAK?


25 yıllığına 5 milyar 720 milyon dolar (yaklaşık 10,1 milyar lira) ödenerek kazanılan ihaleyle ilgili bir diğer soru da, "Türkiye özelleştirme tarihinin en yüksek rakamlarından 2.'sini veren girişim grubu bu işten ne kadar kazanacak?


Haber 7'nin 2011 verilerinden yaptığı hesaplamaya göre köprü ve otoyollardan geçen araç sayısı hesap konusunda kabaca bir bilgi veriyor. 2011 yılında yalnız iki boğaz köprüsünden geçen araç sayısı yaklaşık 152! Yine 2011 yılı içerisinde otoyollardan geçen araç sayısı 198 milyon...

2011 yılında köprü geçişlerinde araç sahiplerinin ödediği para 283 milyon lira olmuştu. Bu geliri 365 güne böldüğünüzde geçen yıl köprülerin günlük getirisi yaklaşık 775 bin lira olarak gerçekleşmiş!

Yine 2011 yılında otoyolları kullanan araçlar sayesinde devletinde kasasına giren para miktarı 610 milyon TL olmuş! Otoyollardan da günlük elde edilen gelir yaklaşık 1 milyon 670 bin lira civarında!


İhaleyi alan firma köprülerden her geçiş için devlete yüzde 18 KDV yüzde 10'da belediye payı öderken otoyollarda ise sadece yüzde 18 KDV ödeyecek!


25 YILDA İHALEYE VERİLEN PARANIN İKİ KATI VERGİ SONRASI KAZANÇ


Özetle ihaleyi alan firma yılda yaklaşık 735 milyon lira vergi sonrası kazanç elde edecek. Ortalama yıllık gelirin her yıl araç sayısına ve/veya ücret artışına dayalı olarak ortalama yüzde 10 arttığı göz önüne alınırsa ihaleyi kazanan grubun 25 yılda kazandığı para 20,2 milyar lirayı bulacak yaklaşık 11,5 milyar dolar! 25 yıl sonunda firmaların elde ettiği vergileri de tamamen ödenmiş kazanç köprü için ödenen paranın iki katı olacak!


Otoyollar üzerindeki tesisler de özelleşti


27'si kirada, 44'ü yap-işlet-devret ile yapılmış 71 adet otoyol tesisi de ihale kapsamı içerisinde yer alıyor. Tesisler özelleştirme öncesinde devlete ödedikleri kirayı, sürecin tamamlanmasından sonra ihalenin yeni sahiplerine ödeyecek. Konaklama, lokanta ve dinlenme tesisi şeklinde 3 sınıfa ayrılan tesislerin sayısının artması ise otoyoldaki trafiğin artışı ile doğru orantılı olarak değişiyor.


http://www.ekotrent.com/ozel-haber/haber/966117-kopru-ve-otoyol-gecis-ucretleri-artacak-mi
 

-Hewal-

Dekan
Katılım
27 Haziran 2008
Mesajlar
5,206
Reaksiyon puanı
11
Puanları
0
Peki benimde bir sorum olacak madem bu yollar özelleştirildi ve ticari kuruluş haline geldi bu yollar için ödediğimiz vergilerde muaf tutulacakmiyiz onu merak ediyorum .Van depreminde deprem için toplanan paralar ile duble yok yaptık dediler ama şimdi o yolları özelleştiriyorlar .
 

acabuco4

Profesör
Katılım
26 Ekim 2008
Mesajlar
4,007
Reaksiyon puanı
24
Puanları
218
Köprü ve otoyol geçiş ücretleri artacak mı?


meclise_istanbulda_giseler_kaldirilsin_teklifi13463183770_h919430.jpg


Türkiye özelleştirme tarihinin en büyük ikinci ihalesi dün gerçekleşti. Otoyol ve köprüler 25 yıllığına yeni sahiplerinin oldu. 5,7 milyar dolarlık ihale soruları da beraberinde getiriyor. Köprü ve otoyol ücretleri keyfi artacak mı? İhale bedeli ne kadar sürede geri alınacak?

Türkiye özelleştirme tarihinin en büyük ihalelerinden ikincisi dün (17 Aralık) tarihinde gerçekleşti. Toplam uzunluğu 2 bin km'ye (1.972 kilometre) varan köprü ve otoyollar, özelleştirme idaresi tarafından 5 milyar 720 milyon dolara Koç Holding AŞ - UEM Group Berhad - Gözde Girişim Sermayesi Yatırım Ortaklığı AŞ Ortak Girişim Grubu'nun oldu. Koç ve Ülker ailesinin ortak olduğu girişim grubu ihaleyi aldı.

İhaleye giren Nurol Holding AŞ - MV Holding AŞ - Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret AŞ - Kalyon İnşaat Sanayi ve Ticaret AŞ - Fernas İnşaat AŞ Ortak Girişim Grubu ilk turda, Autostrade Per I'Italia SPA - Doğuş Holding AŞ - Makyol İnşaat Sanayi Turizm ve Ticaret AŞ - Akfen Holding AŞ Ortak Girişim Grubu açık artırmada elendi. 3 milyar 830 milyon dolar ile başlanılan ihale 5 milyar 720 milyon dolarla son buldu.

İhale, Karayolları Genel Müdürlüğü'nün sorumluluğunda olan, yapım, bakım, onarım ve işletimini üstlendiği, bağlantı yolları ile birlikte, ''Edirne-İstanbul-Ankara Otoyolu'', ''Pozantı-Tarsus-Mersin Otoyolu'', ''Tarsus-Adana-Gaziantep Otoyolu'', ''Toprakkale-İskenderun Otoyolu'', ''Gaziantep-Şanlıurfa Otoyolu'', ''İzmir-Çeşme Otoyolu'', ''İzmir-Aydın Otoyolu'', ''İzmir ve Ankara Çevre Otoyolu'', ''Boğaziçi Köprüsü'', ''Fatih Sultan Mehmet Köprüsü ve Çevre Otoyolu'', bunlar üzerindeki hizmet tesisleri, bakım ve işletme tesisleri, ücret toplama merkezleri ve diğer mal ve hizmet üretim birimleri ile varlıklarını (OTOYOL) kapsıyor...

Pazarlık sonrası için ise Koç ve Ülker ortaklığının önünde kritik iki aşama var. Birincisi finansmana ulaşma ikincisi ise Özelleştirme Yüksek Kurulu onayı veya Danıştay'ın yürütmeyi durduracak bir karar vermemesi! Koç ve Ülker grupları için finans sorunu yaşanmayacağı tahmin ediliyor...

KÖPRÜ ÜCRETLERİ KEYFİ ARTACAK MI?

Otoyol ve köprülerin özelleştirmesi sonrası vatandaşın kafasında soru işaretleri var. Vatandaşın aklındaki ilk soru köprü veya otoyol geçiş ücretleri artacak mı? Artış keyfi mi yoksa periyodik aralıklarla mı olacak?

Köprü ve otoyollar özelleştirilse de bu konu en son sorun edilecek konular arasında yer alıyor. Geçiş ücretleri keyfi olarak artırılamıyor. Ama diğer taraftan her yıl köprü geçiş ücretlerinin enflasyon oranında artması öngörülüyor!

İHALEYİ 5,7 MİLYAR DOLAR VEREN GİRİŞİM GRUBU 25 YILDA NE KAZANACAK?


25 yıllığına 5 milyar 720 milyon dolar (yaklaşık 10,1 milyar lira) ödenerek kazanılan ihaleyle ilgili bir diğer soru da, "Türkiye özelleştirme tarihinin en yüksek rakamlarından 2.'sini veren girişim grubu bu işten ne kadar kazanacak?


Haber 7'nin 2011 verilerinden yaptığı hesaplamaya göre köprü ve otoyollardan geçen araç sayısı hesap konusunda kabaca bir bilgi veriyor. 2011 yılında yalnız iki boğaz köprüsünden geçen araç sayısı yaklaşık 152! Yine 2011 yılı içerisinde otoyollardan geçen araç sayısı 198 milyon...

2011 yılında köprü geçişlerinde araç sahiplerinin ödediği para 283 milyon lira olmuştu. Bu geliri 365 güne böldüğünüzde geçen yıl köprülerin günlük getirisi yaklaşık 775 bin lira olarak gerçekleşmiş!

Yine 2011 yılında otoyolları kullanan araçlar sayesinde devletinde kasasına giren para miktarı 610 milyon TL olmuş! Otoyollardan da günlük elde edilen gelir yaklaşık 1 milyon 670 bin lira civarında!


İhaleyi alan firma köprülerden her geçiş için devlete yüzde 18 KDV yüzde 10'da belediye payı öderken otoyollarda ise sadece yüzde 18 KDV ödeyecek!


25 YILDA İHALEYE VERİLEN PARANIN İKİ KATI VERGİ SONRASI KAZANÇ


Özetle ihaleyi alan firma yılda yaklaşık 735 milyon lira vergi sonrası kazanç elde edecek. Ortalama yıllık gelirin her yıl araç sayısına ve/veya ücret artışına dayalı olarak ortalama yüzde 10 arttığı göz önüne alınırsa ihaleyi kazanan grubun 25 yılda kazandığı para 20,2 milyar lirayı bulacak yaklaşık 11,5 milyar dolar! 25 yıl sonunda firmaların elde ettiği vergileri de tamamen ödenmiş kazanç köprü için ödenen paranın iki katı olacak!


Otoyollar üzerindeki tesisler de özelleşti


27'si kirada, 44'ü yap-işlet-devret ile yapılmış 71 adet otoyol tesisi de ihale kapsamı içerisinde yer alıyor. Tesisler özelleştirme öncesinde devlete ödedikleri kirayı, sürecin tamamlanmasından sonra ihalenin yeni sahiplerine ödeyecek. Konaklama, lokanta ve dinlenme tesisi şeklinde 3 sınıfa ayrılan tesislerin sayısının artması ise otoyoldaki trafiğin artışı ile doğru orantılı olarak değişiyor.


http://www.ekotrent.com/ozel-haber/haber/966117-kopru-ve-otoyol-gecis-ucretleri-artacak-mi

Pek emin değilim ancak 11milyar dolar gibi bir kardan bahsediliyor ancak bu 25sene içerisinde ki tüm bakım,onarım,yenileme işlemleri alan firmaya yüklenicek. Ve biliyorsunuz boğaziçi köprüsünün tamamen kapatılması gibi bir durum vardı ortada, belli bir süre için tabi. Oranın yenileme işlemleri falan derken karlarından bunlarıda çıkarmak lazım.

Belki devlet biraz zarar edicek, ancak amaç bu yükün kendisinden çıkması ve nakit para akışı sağlamak. 2023 hedefleri için bazı fedakarlıklar gerekiyorsa kötüde olmamış kiralanması
 

nantenami

Öğrenci
Katılım
24 Mart 2010
Mesajlar
34
Reaksiyon puanı
0
Puanları
0
yap işlet devret sistemini anlamak bu kadar zor olmasa gerek. devlet halk için hizmet üretir para kazandırır hale getirir daha sonrada kâr amacı güden şirketlere satar. kazanılan kaynak ile tekrar başka yatırımlar yapılır ve yap işlet devlet çarkı tekrar döner. böylece halka hem hizmet sağlanmış olur hemde yeni hizmetler için kaynak sağlanmış olur.

iide çivi çakmıyorki bunlar satılanın yerine yapılan yeni bi şey yok, örneği yok, tüpraş ve telekom un paraları yatırıma döndümü ki , otoyol ve köprüler dönsün
satılacak yer kalmayınca ne yapacaz onu mrk ediyorum

özelleştirmede öncelik zarar edilen yerlerin satılmasıdır ....!!
 

orcnd

Dekan
Katılım
13 Ekim 2008
Mesajlar
6,394
Reaksiyon puanı
255
Puanları
243
iide çivi çakmıyorki bunlar satılanın yerine yapılan yeni bi şey yok, örneği yok, tüpraş ve telekom un paraları yatırıma döndümü ki , otoyol ve köprüler dönsün
satılacak yer kalmayınca ne yapacaz onu mrk ediyorum

özelleştirmede öncelik zarar edilen yerlerin satılmasıdır ....!!

söz konusu otoyollar ve köprüler hakkında son 10 yılda çok büyük yatırımlar yapıldı. burada iktidar savunucusu olmaya niyetim yok ama çivi bile çakmadılar demek bence haksızlık olur.

burada yapılan şey mülkün satışı değil işletme izninin satışıdır. yani mülkiyet hakkı yine devletin fakat işletmesi artık özel sektöre devredildi. 25 yıllık bir anlaşma bu 25 yıldan sonra yine devletin kontrolünde olacak.

ayrıca zarar edilen yerin özelleştirilmesi nasıl mümkün olur onuda anlamış değilim. zarar eden bir yeni kim neden alsın.

eğer bu özelleştirmeler yapılmazsa özel sektör otoyol ve köprülerle ilgili bir yatırım yapmaz çünkü hiç bir firma devletle rekabet etme gücüne sahip değil.
telekom özelleştirmesinde gördük bunu. telekom devlet kontrolündeyken alternatifi yoktu. ancak şimdi bir çok alternatifi var. telekom hala elindeki altyapı kozunu oynamıyor olsa fiyatlar çok daha farklı olurdu bu gün. fiber ve diğer altyapılar geilştikçe fiyat rekabeti çok daha artıcak ve vatandaş açısından iyileşicektir.
 
Üst