Ölen yıldızlar ekonomisi

Bu konuyu okuyanlar

maxxdump

Dekan
Katılım
2 Nisan 2008
Mesajlar
6,377
Reaksiyon puanı
6
Puanları
38
Yaş
39
Bu yılın başında hayata veda eden Heath Ledger’ın ölümü sinema dünyasında ve hayranlarında büyük üzüntü yaratsa da işin ekonomik yönünü düşünenleri istemeden de olsa memnun etmeye devam ediyor.



Son olarak Heath Ledger’ın ölümüyle tekrar gündeme gelen ‘ölen kişinin üzerinden ekonomi yaratma’ meselesi yeni bir konu değil. Erkenden ölen siyasi figürlerin, sinema ve müzik yıldızlarının günümüzde t-shirtlerden sigara kutularına kadar birçok ürüne malzeme olması kaçınılmaz olarak görülüyor.

Popülerleştirilerek ‘zararsız’ hale getirilmek istendiği vurgulanan Che Guvera gibi politik bir isimler konu dışında tutulursa, erken ölen bütün ünlü isimler için formülün aynı olduğu yaygın bir kanı.

Özellikle Marilyn Monroe, James Dean, Kurt Cobain, Brandon Lee, Jim Morrison, Jimi Hendrix, Janis Joplin gibi erken yaşta ölen yıldızlar hayranları tarafından karşılıksız sevilselerde aynı zamanda popüler kültürün doğası gereği bir meta olarak da görülüyorlar.

İnternet kültürünün gelişmesiyle beraber bu yıldızlar birer ikon, efsane olmalarının ötesinde afişlerden, çantalara, oyuncaklardan t-shirtler’e ve tasarımlara kadar birçok şeyin de nesnesi oluyorlar.

Otoritelere göre olması gereken ya da olması normal olan ile sömürmek için yapılan arasındaki sınır belirsiz. Hayranlarının karşılıksız bağıyla, şarkılarda, filmlerde yapılan göndermelerle ölen yıldızın ‘metalaştırılması’ iç içe geçen durumlar.

29 yaşında ölen Heath Ledger da kendinden önce ölen yıldızların makus tarihini yaşıyor. Bir yandan yeteneği ve filmleri üzerine yazılar yayınlanırken, hayranları tarafından özel albümler hazırlanırken diğer yandan metalaştırılmaya devam ediliyor.

Sinema eleştirmenleri tarafından çok yetenekli bulunan Ledger, özellikle ‘Monster’s Ball’, ‘Brokeback Mountain’, ‘The Brothers Grimm’ ve ‘I’m not There’ gibi filmlerle Hollywood’un sadece yakışıklı ve popüler yüzlerinden biri olmadığını kanıtlamıştı.

Sinema eleştirmenleri tarafından ‘Kara Şövalye’deki performansıyla tam not alan Ledger bu filmdeki ‘Joker’ karakteriyle de ‘metalaştırılmaya’ devam ediyor. Görsel ve yazılı basında ölümüyle ve ölümünün filmin gişesine etkisiyle ilgili spekülasyonlar yapılan Ledger’ın ‘Kara Şövalye’nin gösterime girmesiyle beraber ürünleri de çıkmaya başladı.

‘Kara Şövalye’ sinema tarihinin en fazla izlenen ikinci filmi olsa da, bütün çizgi roman uyarlamalarının ürünlerinin satılması sıradan bir durum olarak görülse de Ledger”ın ölümünün etkisinin yadsınamayacağı düşünülüyor.

Otoriteler ‘ölen yıldızlar üzerinden gelir sağlama’ durumunun etik tartışmalara yol açsa da o yıldızın başarısına zarar veremeyeceğini, Ledger’ın da maskotlarla, t-shirtlerle değil oyunculuğuyla ve sinema tarihine geçen ‘Ennis Del Mar’, ‘Joker’ gibi karakterleriyle hatırlanacağını belirtiyorlar.




kaynak:‘Ölen yıldızlar’ ekonomisi
 
Üst