GNU/Linux'un 32 bit'e desteği bitiyor

Bu konuyu okuyanlar

eronis

Dekan
Emektar
Katılım
25 Mart 2016
Mesajlar
5,389
Reaksiyon puanı
4,382
Puanları
113
GNU/Linux kullanıcısı iseniz muhakkak ki farketmişsinizdir ki bazı dağıtımlar 32 bit versiyonu çıkarmıyorlar. Ayrıca örneğin Arch Linux 32 bit desteğini bıraktı. Upstream dağıtımı olarak geçen Fedora Linux geliştiricileri 32 bit kerneli tam anlamıyla GNU/Linux için bitiriyorlar.

Bunun eski donanımı olanlar için kötü olacağının farkındalar ama geliştiricilerin yaptığı başka bir itiraf da şu an çok az kişi tarafından kullanıldığı için bir zamandan beridir hata raporlarını görmezden geldikleri için 32 bit kernel bir süredir zombi statüsündeydi ve artık kaynaklarını ileriye dönük harcamak istiyorlar. Fedora 27 ile artık 32 bit kernel olmayacak. Şunu da not ediyorlar ki bu zamana kadar i686 mimarisinin kernelinin genel olarak sorunsuz çalışması bile tamamen şans idi.

Eğer bir anda bu işi yapabilecek bir grup çıkıp biz bu mimariyi yaşatacağız, eski bilgisayarlara desteği devam ettireceğiz demezlerse büyük ihtimalle 32 bit mimarisi GNU/Linux için tarih olacak.

Kaynak; Phoronix
Fedora 27 Might Do Away With 32-Bit Kernel Builds - Phoronix

Sizce 32 bit kernelin desteğine artık gerek kalmadı mı ?
 

Snickers

Profesör
Katılım
8 Temmuz 2017
Mesajlar
1,060
Reaksiyon puanı
272
Puanları
83
Bir çok oyun 64 Bit'e gelirken bitmesi gereken bir teknolojiyle tüm yeni güncel oyunların hepsi 64 bit desteği ile gelmekte.
 

eronis

Dekan
Emektar
Katılım
25 Mart 2016
Mesajlar
5,389
Reaksiyon puanı
4,382
Puanları
113
Bir çok oyun 64 Bit'e gelirken bitmesi gereken bir teknolojiyle tüm yeni güncel oyunların hepsi 64 bit desteği ile gelmekte.
Ama bildiğim kadarıyla misal Playstation 4'ün işlemcisi x86 (32 bit) mimarisini kullanıyor. Bu durumda oyun camiasında mimariden kaynaklanan bir sorun oluşmaz mı ? Sonuçta PS5 2019'da gelecek.
 

Snickers

Profesör
Katılım
8 Temmuz 2017
Mesajlar
1,060
Reaksiyon puanı
272
Puanları
83
Ama bildiğim kadarıyla misal Playstation 4'ün işlemcisi x86 (32 bit) mimarisini kullanıyor. Bu durumda oyun camiasında mimariden kaynaklanan bir sorun oluşmaz mı ? Sonuçta PS5 2019'da gelecek.
PS konusunu çok fazla anlamıyorum.PS5 de durumlar değişebilir ama daha güncel oyunların piyasa da gezmesiyle PS tarafın da kendisini güncelleyecektir.
 

eronis

Dekan
Emektar
Katılım
25 Mart 2016
Mesajlar
5,389
Reaksiyon puanı
4,382
Puanları
113
PS konusunu çok fazla anlamıyorum.PS5 de durumlar değişebilir ama daha güncel oyunların piyasa da gezmesiyle PS tarafın da kendisini güncelleyecektir.
Demek istediğim oyunlar dediğin gibi 64 bit odaklı çıkıyor ama konsol donanımları 32 bit. Bu mimari bence oyun şirketleri için bir sorun oluşturuyor. Hatta bir bariyer mi demeliyim ? Çünkü birden fazla platform için oyuna port atamaları yetmezmiş gibi bir de farklı mimarilerle uğraşmaları gerekiyor. A platformu Direct X desteklerken B platformu OpenGL destekliyor misal. Bu ikisi farklı ve uyumsuz API'ler bildiğim kadarıyla.

Düzeltme:
PS3 PSGL teknolojisini kullanıyor, kendi oluşturdukları bir API.
PS4 için biraz daha farklı bir teknoloji kullanmışlar. GNM, GNMX ve PSSL teknolojilerini kullanmışlar.
https://en.wikipedia.org/wiki/PSGL
 

Ben Kenobi

Dekan
Katılım
6 Kasım 2011
Mesajlar
7,336
Reaksiyon puanı
3,155
Puanları
113
Linux dünyasında uç bazı örnekler hariç 32 bit ve 64 bit için tek satır kod değişimi yapmaya gerek yok. (kod değişimine ihtiyaç olanları ise zaten otomatik compare and patch sistemiyle yapıyorlar yani zamanında yapmışlar, şu an herşey otomatik)
Bu bağlamda yapılan derleme ve linklemeleri sadece parametresini değiştirerek tekrar yapma yükü veriyor.
Yanlış karar.
--- Gönderi Güncellendi ---
Biraz araştırdım.
Vardığım sonuç işin aslında 32 bit veya 64 bit ayrımından çok instruction set ayrımı olması.
Yani i686 1995 yılında çıktı ve başta SSE serisi olmak üzere birçok instruction seti barındırmıyor.
x86_x64 mimarisi ise 2004 yılında çıktı ve bazıları hemen her programda kullanılan instruction setleri barındırıyor.
Bu setler olmadan i686'da çalışan programlar zaten teorik olarak çalışsa da pratikte performansı düşük oluyor.
Bu kararı vermelerinin sebebi ise geliştiriciler için minimum instruction set standardının çıtasını yükseltmek ve bu instruction setleri artık standart hale getirmek.

Ama bence yine de yanlış karar.
Çünkü sanal makinelerde ve mobil donanımlarda 32 bit kullanılıyor ve kullanılmaya devam edece.

Bunu aşmanın ve her makinede yüzde yüz verimli kod üretmenin en kaliteli yolu, kurulum esnasında kaynak kodlarından, o makinenin instruction setlerini bulup, ona göre compile ve link parametrelerini otomatik ayarlayıp derleyen ve kurulumu o şekilde yapan(hatta güncellemeleri de o şekilde yapan) bir sistem üretmek. (tabi bu sistemde format atmak ve güncelleştirme yapmak saatler sürecektir ama hemen her programın performansı %15-50 arası artacaktır)
Zaten Windows'ta kaynak kodları açık olmadığı için bunlar hayal bile edilemez ama Linux'te varacağınız noktanın sınırı yok.
 

Ben Kenobi

Dekan
Katılım
6 Kasım 2011
Mesajlar
7,336
Reaksiyon puanı
3,155
Puanları
113
Bu arada saatler sürer demiştim ama iki gün kadar sürebilirmiş, az önce sadece qt'yi kaynak kodlarından statik olarak derledim ve 3 saat sürdü. :D
 

utkuversus

Rektör
Emektar
Katılım
12 Temmuz 2015
Mesajlar
17,634
Çözümler
1
Reaksiyon puanı
13,188
Puanları
113
Yaş
20
Doğru r karar. 32 bit linuxu bile zor açan makine varsa ona 98/2000 kursun daha iyi arkadaş.
 
Üst