# DirectX ve Ekran Kartları # DirectX Nedir ? Ne işe Yarar ? Dx11#

Bu konuyu okuyanlar

Chris Brown

Asistan
Katılım
18 Mart 2010
Mesajlar
132
Reaksiyon puanı
8
Puanları
0
İyi günler , Başlıktan da anlaşılacağı üzre , DirectX ve Vga lar hakkında birşeyler derlemek , konuşmak istedim.

Bilindigi üzre , DirectX yeni bir sürüm ile karşımızda. Kısaca Dx11. Bu sayfada DirectX ve Ekran kartları hakkında konuşalım , adabınca tartışalım istedim. Yazımda yerli yabancı birçok siteden topladıgım bilgilerde yer alıyor. Çeviri bile var.

Yazımın sıkıcı olmasını engellemek amacıyla , fazla uzatmadan konuya gelmek istiyorum.
Öncelikle , DirectX nedir? Ne işe yarar? Sorularının cevaplarını bulalım hep beraber.Sonra Beklenilen yere gelecegiz , HD5800 serisi , birazcıkta fermi [:)]


DirectX Nedir ? Ne işe yarar ?

Öncelikle biraz geçmişe dönelim.Hernekadar bende pek hatırlamasamda , forumda bir çok arkadaşımızın oynadıgı tek düze oyunlar. Çizgifilm karakterleri gibi cansız,kalitesiz arayüzler.Şimdi ise gerçek görüntü ve sesler. Oyunlar çok yol kat etmiş öyle değimli.?

Gelelim DirectX e. Daha iyi görsel ve ses öğeleri olan oyunların , bize sunulması için gereken sistemlerden biri de DirectX"tir.
Microsoft , özellikle Windows 95 in çıkması ile birlikte oyun yapımcılarını çıkmaza sokan korumalı bellek yönetimi ( oyunlarda direk belleğe ulaşılmasında sorunlara yol açmasına sebep oldu ) sorunu ortadan kaldırmak , oyunlarda direk bellege erişim zorunlulugunu ortadan kaldıracak bir sistem geliştirdi. ‘’ DirectX ‘’
Günümüzde hızla gelişip çoğalan ekran kartı furyasının temelleri ozamanlar atılmıştı.Yeni ekran kartları çıkıyor , her kart için oldukça masraflı ve zaman alacak bir iş olacagı içinde , her kartın kullanabilecegi bir yazılıma ihtiyaç doguyordu.

Windows programlarına donanımları ile hızlandırılmış yüksek performanslı çoklu ortam desteği sunan API" lerden oluşan DirectX , uygulamalarla donanımların anlaşıp programın çalıştırılması mantığı ile hareket eder. Kullanılacak programın kodları, API"ye aktarılır ve bu kodlar ekran kartının kullanabileceği şekle çevrilip ekran kartına ulaşır. En sık kullanılan API"ler, OpenGL ve Direct3D"dir.

Genel olarak DirectX, oyunlar ve uygulamalar ile grafik kartınızı çalıştıran driverler, ses ve diğer bilgisayar donanımları arasındaki bağlantıyı sağlayan bir arayüzdür. Bir oyunda gerçekçi efektler, sesler elde etmek için görüntü ve ses kartınızın yeteneklerine ulaşmamızı sağlar. DirectX, donanıma direk ulaşarak oyunlarda ve uygulamalarda (video playback, capture, TV görüntüleme, joystick ve Mouse ara yüzleri, çoklu oyunlar) daha hızlı olarak sistemin çalışmasını sağlar.

Bunlar Hakkında Kısa Bilgiler ;

Microsoft DirectInput : klavye, mouse veya joystick gibi aygıtlar ile saniye gecikmeden direk veri aktarımı kurar , bizde böylece oyunları film gibi izlememiş oluruz.

Microsoft DirectSound : Ses kartı ve uylulama arasındaki arayüz için kullanılır. Oyunlarda ses efektlerinde , sesin yüksek ve alçaklıgında etkilidir.

Microsoft DirectMusic : Ses ile aklınıza gelen her şey de ilgilidir. Aynı anda açılan seslerin karışmaması vb.

Microsoft Direct3D : En önemli api budur. Ati ve Nvidia nın katkıları ile gelişmiştir. Görüntülerin ekrana aktarılmasına olanak verir.

Microsoft DirectDraw : Bilgisayarın video bağdaştırıcısının gelişmiş özelliklerine hızlıca erişimi sağlar.

Microsoft DirectPlay: Bu API, internet ve yerel ağ üzerindeki tüm oyun bağlantılarını destekler. ağ üzerinden oynanan oyunların verilerinin kaybolmaması için güvenilir iletişim kurallarını kullanır. TCP/IP, IPX, Bluetooth, Seri bağlantı, Doğrudan modem-modem bağlantılarını destekler.

Microsoft DirectShow: Bilgisayarınızda ve internet sunucularında yer alan çoklu ortam dosyaları için yüksek kalitede yakalama ve oynatma imkanı sağlar. ASF, AVI, DV, MPEG, MP3, WMA, WMV, WAV olmak üzere birçok ses dosyalarını destekler.



Yukarıda , kendi fikir ve bildiklerim ile beraber birçok siteden topladıgım,alıntıladıgım paragraflar ile DirectX in sadece kaliteli görsellikte oyun oynamamıza yaramayan , aslında oyun oynamamızı saglayan ve kaliteli görsellikte yapılmış oyunu bize aktarmaya yarayan , bilgisayarımızda yaptıgımız işlerin çogunda kullandıgımız , win95 ile ışıgı parlayıp , günümüzde Windows 7 ile Dx11 olarak önümüze çıkan bir yazılım oldugunu gördük.

Yani , eger oynadıgımız oyun yeterli görsellik barındırmıyorsa DirectX in seviyesi ne olursa olsun , daha farklı bir şeyler bekleyemeyiz. ( DirectX 10 çıktıgında , Dx10 destekli kartlara hücüm edilmesini hatırlayalım ve sonrasını )

Gelelim tartışmaların başladıgı hatta başlayacagı konuya. HD5000 serisi Ati ‘ ler , DirectX 11 e ( En son çıkan directX) destek veriyorlar. Bu Amd tarafından atılmış çok ileri bir adım. Nvidia Fermi çalışmalarını sürdüre dururken DirectX 11 destekli 6.000.000 dan fazla kart sattı Ati .
Yeni ati kartlarının alınmasında , Ferminin gecikmesi kadar , DirectX 11 destekli olmasıda önemli yer kaplıyor.

Ama dikkat çekmek istedigim esas nokta , ekran kartı alınırken DirectX destekledi sürümden çok , ne kadar F/P ve ne kadar güçlü bir kart alıyoruz, bizim işimizi göryormu ? Sorularının cevabını kendimizde aramak.

Son kullanıcı yapılmasını uygun buldugum durum bu.

Okudugunuz ve fikirlerinizi paylaştıgınız için,şimdiden teşekkürler.

Uzun zaman önce başka yerde açmış oldugum konumu faydası olur diye burayada ekliyorum.
 
Üst