Yaftalamayın...

zelenga

Profesör
Katılım
17 Şubat 2008
Mesajlar
2,509
Reaksiyon puanı
18
Puanları
218
Yaftalamayın, bir de kamera arkasını okuyun!
yafta.jpg
Hepimiz etiketlerle yaşıyoruz. Herkesin bizim hakkımızda bir yaftası var, aynı şekilde hepimiz de birilerini yaftalayıp etiketliyoruz. Dünyada kutuplaşmalar geçmişten çok daha fazla yaşanıyor. Faşist, komünist, satanist, yobaz, liboş, etiketleri ortalıkta uçuşuyor ve yapıştırılmak için adeta hedef kolluyor.

İşte böyle bir ortamda bu konuyu ele alan Zaman'ın 'Yaftalamadan Düşünün' isimli reklam konsepti her kesimden büyük ilgi gördü ve destek aldı. Gerginliklerin oluşmaması ve çatışmaların yaşanmaması için farklı fikirlere müsamaha gösterilmesi gerektiğine dikkat çeken Zaman'ın reklamlarının kamera arkasına bakmak istedik biz de.
Ogilvy Mather Ajansı tarafından yürütülen reklam kampanyasının iki gün boyunca süren reklam çekimlerinin oldukça planlı ve hızlı gerçekleştiğini söyleyen Ogilvy & Mather Ajansı sanat yönetmeni Hami Kural, fotoğraf çekimlerinin de iki gün sürdüğünü belirtiyor. Reklam cast'ını oluştururken yaftalama cümlelerini kullandıkları tiplerin özellikle baskın karakter olmamasına dikkat ettiklerini söyleyen Kural, yorumu kolaylaştıracak tiplerden uzak durduklarını söylüyor. İnsanların, kişileri yapıştırılan etikete göre değerlendirdiklerini ifade eden Kural, "Filmde etiket başrolde, tipler değil. Zaten direkt objektife bakmıyorlar, kör noktaya bakıyorlar. Durumun farkında olmamalarını istedik. İnsanlar, gösterdiğimiz satanist fotoğrafına bakıp 'O satanist gibi değil' diyorlar. Burada bile önyargıyla bakıyorlar." diyor. Film sırasında en çok lokasyon farklılıklarının kendilerini zorladığını belirten Kural, film yönetmeni Fatih Kızılgök'ün çok iyi iş çıkardığını ve sessiz bir filmle çok ses getiren bir çekim gerçekleştirdiğini ifade ediyor. Reklam çekimleri sırasında halkın da büyük ilgi gösterdiğini belirten sanat yönetmeni, Kadıköy'de çekim yaparken insanların gelip 'Abi 'deli' sticker'ı var mı?' diye sorduklarını ve alıp kendi kendilerine yapıştırdıklarını söylüyor.
'Yaftalar değişiyor ama yaftalama lüksü değişmiyor'
Ogilvy Mather Ajansı'nın reklam yazarı Gürkan Günaydın ise önyargının iletişimi kestiğine ve kamplaşmayı artırdığına dikkat çekiyor. "Önyargının iletişimi kestiği bir ortam var. Biz 'Bir de Zaman okuyun' diyoruz, bir de buradan olaylara bakın diyoruz. Güzel bir şey söyleyelim ve Zaman'da bunun altına imza atsın diye düşündük. Dört tarafımız önyargılarla çevrili, biz de önyargılıyız. Bunu somut hale getirmeye çalıştık. Bu filmin içindeki yaftalarda Zaman okurlarının yaptıkları da var elbet. Reklam; yaftalamanın, kim tarafından yapılırsa yapılsın, doğru olmadığı düşüncesinden hareket ederek bunu cesaretle ifade ediyor. Bunun muhasebesini yapacak entelektüel bir kadro var Zaman'da." diyen Günaydın, reklamdan sonra birçok tepki aldıklarını söylüyor. Olumlu tepkiler yanında olumsuz tepkiler de olduğunu belirten Günaydın, eleştirenlerde bir yaftalama olduğu gerçeğine dikkat çekiyor.
Bu reklamın gazete satmaya yönelik bir kampanya olmadığını kaydeden reklam yazarı, reklamın, ortak paydada buluştuğumuz değerlere, bir gazetenin sahip çıkma projesi olarak baktıklarını belirtiyor. Filmdeki yaftaları belirlemek için sıkıntı çekmediklerini hatta birçoğunu elediklerini dile getiren Günaydın, "Aslında yaftaların çok olması toplumsal bir değişimi de gösteriyor. İnsanın değişik yerlerden hayata katılıp çeşitlendiğini belgeliyor. Eskiden sadece sağcı, solcu, komünist vardı. Bu reklamı 20 yıl önce çeksek ne gibi yaftalar yazardık acaba? 25 yıl sonra çektiğimizde neler yazacağız? Yaftalar değişiyor ama yaftalama lüksü değişmiyor." diye konuşuyor. Sanat yönetmeni Hami Kural ise reklamdaki kavramları çok tartıştıklarını, sağcı ve solcu gibi yaftalamaları özellikle kullanmadıklarını, çünkü bu iki kavramın politik bir görüş olduğunu ifade ediyor ve 'yaftalama' kelimesini kullanarak bu kavramı tozlu raflardan tekrar çıkarıp günlük dile kazandırdıklarını belirtiyor.
s.zengin@zaman.com.tr
H. SALİH ZENGİN
23 Kasım 2008, Pazar

KAYNAK
 

BaRY

Profesör
Katılım
27 Aralık 2007
Mesajlar
1,635
Reaksiyon puanı
12
Puanları
218
zaman gazetesine en güzel cevap:

139863189y.jpg
 

zelenga

Profesör
Katılım
17 Şubat 2008
Mesajlar
2,509
Reaksiyon puanı
18
Puanları
218
düşünmeden, tanımadan yaftalamayın diyor..
karşıdakinin kendini tanımlama şeklini belirtmek yaftalamak değildir sanırım ?!

not: alıntı yaptığın mesajı da belirtseydin verdiğin resimle ilgili yorumları okuma şansımız da olurdu...:wheelchair:
 

bir insan

Öğrenci
Katılım
24 Kasım 2008
Mesajlar
83
Reaksiyon puanı
0
Puanları
0
zaman bu reklamı yapacağına önce bir aynaya baksın. bu kadar da pişkinlik olmaz pes vallahi.
 

musvir

Asistan
Katılım
17 Mayıs 2008
Mesajlar
169
Reaksiyon puanı
0
Puanları
0
Ali Bulaç'ın yukarıda alıntılanan eleştirisinden sonra gazetenin yorum sayfasında, bahsi geçen konserin düzenleyicileri de dahil olmak üzere, bir çok aksi düşünceye Ali Bulaç'a ayrılandan daha fazla yer ayrılmıştı.

Lütfen gerçeğin sadece bir kısmını gösterip gerisini görmezden gelmeyin.

Merak edenler için link:
http://zaman.com.tr/haber.do?haberno=721059&keyfield=6D6574616C6C696361
 

mesut777

Asistan
Katılım
23 Aralık 2007
Mesajlar
113
Reaksiyon puanı
0
Puanları
16
Resim zaman'a en iyi cvp olmuş.Başka lafa gerek yok!
 

zelenga

Profesör
Katılım
17 Şubat 2008
Mesajlar
2,509
Reaksiyon puanı
18
Puanları
218
Zaman Gazetesini "mükemmel" ile karşılaştırırsak tabii ki geride. Ancak "Zaman"'ı kötüleyerek diğer gazeteleri yüceltemessiniz heralde...
Diğer gazeteleri de ara ara incelemiş veya göz atmış biri olarak "Zaman"a laf söyletmem...
diğer süprüntülerin yanında en azından ayıptır yahu :)
 

BaRY

Profesör
Katılım
27 Aralık 2007
Mesajlar
1,635
Reaksiyon puanı
12
Puanları
218
Zaman Gazetesini "mükemmel" ile karşılaştırırsak tabii ki geride. Ancak "Zaman"'ı kötüleyerek diğer gazeteleri yüceltemessiniz heralde...
Diğer gazeteleri de ara ara incelemiş veya göz atmış biri olarak "Zaman"a laf söyletmem...
diğer süprüntülerin yanında en azından ayıptır yahu :)
Her gazeteye saygı duyarım, her düşüncenin temsilcisidirler, sürpüntü nitelemesini ise bir dil sürçmesi olarak değerlendiriyorum.Burada zaman gazetesini eleştirmemin sebebi, en büyük yaftalama olaylarını gerçekleştiren iki gazateden (Cumhuriyet ve Zaman) biri iken, pişkin pişkin bu şekilde reklam yapmaları.

edit:
resimi de www.bobiler.org adresindeki zaman saçmalatmaca başlığı altından aldım.
 
Üst