Haber Sabır küpü 50 yaşına girdi!

ahmetalışık

SDN
SDN
24 Haziran 2024
202
19
18
24
Techinside içerik linki: LİNK

Rubik küpü 50 yaşına girerek yıl dönümünü kutluyor. Erno Rubik'in icadı, matematikten eğlenceye birçok alana yön verdi.

1720081418688.png

İcadından bu yana 500 milyondan fazla satılan sabır küpü (rubik küpü), tutkulu hayran kitlesine ve uluslararası hız küpü yarışmalarına ilham verdi. Erno Rubik’in 1974 yılında icat ettiği ve 1975 yılında patentini aldığı Sabır Küpü, dünya çapında çok renkli bir bulmaca fenomeni olarak 50. yılını kutluyor.

Rubik küpü 50 yaşında​

Küpün ticari hak sahibi olan Spin Master, 2022’de 6 milyon Rubik Küpü satışı yaparak 75,3 milyon dolar gelir elde ettiğini bildirdi. Şirketin küresel pazarlama direktörü Sam Susz, yaptığı bir röportajda “Rubik sadece bir oyuncak değil. Sanat. Spor. Bilim. Matematik” dedi.

Bir şeyi “klasik” olarak tanımladığımızda, onun varoluşumuzun ayrılmaz bir parçası olduğu izlenimine kapılırız. Bu, kolektif bilincimize o kadar belirgin bir şekilde yerleşmiştir ki, onsuz bir dünya hayal etmek imkansız gibi gelir. Oyunlar ve eğlenceler alanında Rubik Küpü bunun başlıca bir örneği. Hayatlarımıza o kadar yerleşmiş bir bulmaca/sihirli çokyüzlüdür ki sanki sonsuza dek var olmuş gibi hissettirir. Şaşırtıcı bir şekilde, sadece yarım yüzyıla girmek üzeredir. Nostaljinin sürekli olarak 80’ler ve 90’ların trendlerini canlandırdığı ve tüketicilerin sonsuz bir şimdiki zamanı yaşamasını sağladığı bir zamanda, Rubik Küpü zamansız bir tutku olarak öne çıkıyor. Kısa bir durgunluk dışında, onlarca yıldır dünyanın dört bir yanındaki her yaştan izleyiciyi büyülüyor.

Bir “bulmaca”yı tanımlamak, zekânın merkez sahne aldığı saf bir mantıksal egzersizdir. İnsanlık tarihi boyunca, dünyanın dört bir yanındaki insanlar bulmacaların eğlenceli alanını benimsemiş ve bunları yaratıcı ile çözücü arasında kişisel bir hesaplaşmaya dönüştürmüştür. Önemli örnekler arasında anagramlar, bulmacalar, 15 Bulmaca, labirentler, mahjong, bulmacalar ve Sudoku yer alıyor.

Rubik küpünü farklı kılan şey, bileşenlerini (bireysel yüzler, parçalar veya hatta ayrıntılar) değişken bir şekilde birleştirerek astronomik bir kombinasyon dizisi (ve çözümler) üretme olasılığı. Bu oyun türündeki en popüler yarışmacılar ağırlıklı olarak küp varyasyonları üzerinde çalışırken, piramitler ve diğer Platonik katılar nadir değildir ve basit geometrik açıklamalara meydan okuyan karmaşık, zorlu formlara girerler.

Küp’ün orijinal biçimi günümüzdekinden oldukça farklıydı. Yapısal çöküş olmadan parça hareketine izin verecek bir mekanizma olarak doğan bu nesne, tek renkli ahşap bir nesneydi. Özellikle Macar matematikçiler arasında popülerdi ve istatistiksel problemler üretme yeteneğiyle büyüledi. Küp’ün atılımı 1979 Nürnberg oyuncak fuarında gerçekleşti ve onu ilgi odağı haline getirdi. 1980’e gelindiğinde ikonik şeklini ve adını almıştı.

Siz bu konu hakkında ne düşünüyorsunuz? Görüşlerinizi yorumlarda paylaşın!
 
Üst