Soru Otomatik vitesli arabalar için dikkat edilmesi gerekenler

Bu konuyu okuyanlar

by7xcom2023

Öğrenci
Cezalı
Katılım
6 Mayıs 2022
Mesajlar
21
Reaksiyon puanı
3
Puanları
8
Merhaba, hep manuel araç kullandım ve otomatik araç alacağım. Birkaç sorum var:

1.) Trafik ışığında veya normal beklerken vites hangi konumda olmalı D mi N mi P mi?
2.) Otomatik vitesli araçlarda eli viteste tutmak şanzımana zarar verir mi?

Ekstradan eklemek istediğiniz bilgiler varsa memnun olurum, teşekkür ederim.
 

Cem özgür

Asistan
Katılım
5 Mart 2019
Mesajlar
179
Reaksiyon puanı
92
Puanları
28
Otomobil sahibi olduğu sürece sadece otomatik araç kullanan biri olarak yanıt vereyim. 1-Trafik ışığında beklerken uzun süreli bekleyeceğinizi düşünüyorsanız vites N yani boşta olmalı, tabiki frene basılı tutuyoruz. Kısa duruşlarda D viteste durmakta zarar yok. Yokuş yukarı bir yolda kısa süre bekleme yapıyorsanız Vites D de durmak daha faydalı olabilir.
2- Eli viteste tutmak bir zarar vermez.

Önerilerim olabilir.
Asla fren ve gaz aynı anda basılmaz.
Çok dik yerden örneğin bir garaj girişinden inerken Vites N de ve frenle (El frenide olabilir) inmek en sağlıklısı.
Arabanın aküsü sürekli bakımlı olmalıdır. Otomatik araba vurdurarak çalışmaz. Aracı uzun süreli örneğin 1 haftadan çok kullanmayacaksanız önlem almanız gerek.
Bunlar aklıma geliyor sorularız varsa cevaplarım.
Not: 1993 ve 1998 model otomatik vitesli arabalarım oldu yeni modellerde (örneğin otomatik start stoplu araçlarda) bazı değişiklikler olabilir öneriler değişebilir.
 

warlordX

Öğrenci
Cezalı
Katılım
12 Ocak 2023
Mesajlar
79
Reaksiyon puanı
60
Puanları
18
Otomatik vitese sahip arabalarda manuel arabalardan farklı olarak vites sürücü tarafından değiştirilmiyor. Adından da anlaşılacağı üzere vites sürüş esnasında otomatik olarak değişiyor. Bu nedenle otomatik vitesli araçlarda debriyaj bulunmuyor. Sol tarafta fren, sağ tarafta ise gaz pedalı bulunuyor. Otomatik vitesli araçlarda farklı vites seçenekleri bulunuyor:

  • D: Sürüş moduna geçmek için kullanılıyor.
  • R: Geri vites anlamına geliyor.
  • P: Park halinde kullanılması gerekiyor.
  • N: Vitesi boşa almaya yarıyor.
Bunların yanı sıra araçtan araca fark göstermekle birlikte değişik vites seçenekleri de bulunuyor. Sayı ile belirtilen vites seçenekleri aracın belirli bir viteste çalışmasını sağlıyor. Örneğin; 2 viteste sürülen araba kendini en fazla 2. vitese ayarlıyor. Otomatik vites arabanın nasıl kullanılması gerektiğini özetleyecek olursak;

  • Öncelikle; aracınıza bindiğinizde aynalarınızı kontrol etmeniz ve görüşünüzü kısıtlamayacak şekilde ayarlamanız gerekiyor.
  • Daha sonra ayağınızı frene basarak el frenini indirmelisiniz.
  • Start tuşuna basarak veya kontağı çalıştırarak aracınızı çalıştırmalısınız.
  • Vitesi “D” moduna aldıktan sonra gaz pedalına basarak harekete geçmelisiniz.

Otomatik Vites Kullanımı Avantajları​

Otomatik vites arabalar sürüş kolaylığı açısından tercih sebebi oluyor. Debriyaj ile uğraşmayı gerektirmeyen otomatik vites arabalarda durmak istendiğinde frene, hızlanmak istendiğinde de gaza basılması yeterli oluyor. Sürekli olarak vites kolunu tutmak ve her hızlanma ya da yavaşlama esnasında vitesi değiştirmek de gerekmiyor. Bu nedenle hem ayaklar hem de eller yolculuk boyunca mümkün olduğunca az yoruluyor. Bunun yanı sıra otomatik vites arabalar geri kaçırma yapmıyor, yani eğimli yollarda çok daha rahat bir kalkış yapılmasını sağlıyor. Ekonomik açıdan yaklaşım sergilenecek olursa da otomatik vites arabaların satışı daha rahat gerçekleşiyor.

Otomatik Vites Kullanımı Dezavantajları​

Otomatik vites arabaların fren balataları daha çabuk yıpranabiliyor. Aracın hızlanması da manuel araçlara nispeten geç gerçekleşiyor. Bu tür araçlar genel olarak daha fazla yakıt tüketiyor ve bakım masrafları da ne yazık ki daha fazla oluyor. Ortaya çıkacak herhangi bir arızada doğacak masraflar daha fazla tutabiliyor. Manuel araçlara kıyasla şanzıman arızaları da daha sık yaşanıyor.

Yarı Otomatik Vites ve Tam Otomatik Vites Farkları​

Otomatik vites kendi içinde yarı otomatik ve tam otomatik diye ayrılıyor. Haliyle sürücülerin aklında “Yarı otomatik vites nedir?” sorusu beliriyor ve tam otomatik vitesten farkları da merak konusu oluyor. Yarı otomatik vites ile tam otomatik vites şu açılardan birbirinden ayrılıyor:

  • Yarı otomatik vites tek kavramaya sahip olduğu için yalnızca debriyaj görevi üstleniyor. Bu nedenle vites geçişleri yarı otomatik vites arabalarda oldukça hissediliyor. Fakat tam otomatik vites arabalarda vites değişimleri sarsıntıya veya sese neden olmuyor ve araba içinde bulunanlar tarafından fark edilmiyor.
  • Yarı otomatik vites arabalar aynı zamanda manuel araba gibi de kullanılabiliyor.
  • Tam otomatik vites arabalar yokuşta geri kaçırma yapmazken yokuş kalkış desteği bulunmayan yarı otomatik vites arabalar geri kaçırma yapabiliyor.
  • Tam otomatik vites arabalar daha fazla tercih ediliyor ve biraz daha yüksek fiyatlarla satışa sunuluyor.

Otomatik Vites Araba Kullanırken Dikkat Edilmesi Gerekenler​

Artık ehliyetler araç türüne göre ayrıldığı için otomatik vites araba kullanmayı tercih eden kişilerin otomatik vites ehliyeti alması gerekiyor. Sürücü kursundan alınan eğitim de otomatik vites arabaya dair olduğu için sürücüler tecrübe edinmiş oluyor. Otomatik vites araba kullanırken sol ayağı kullanmamak gerekiyor. Çünkü sol ayağı kontrol etmek pek kolay olmayabiliyor ve frene sol ayakla basıldığı takdirde araba aniden durdurulabiliyor. Otomatik vites arabaların bakımları konusunda da hassas davranmak gerekiyor. Sürüş esnasında hızlanmanın kademeli bir şekilde yapılması, gaz pedalına birden yüklenilmemesi bir diğer önemli nokta olarak karşımıza çıkıyor.

Otomatik vites arabalarda en sık karşılaşılan sorun; panik anında veya dalgınlıkla fren yerine gaz pedalına basılması oluyor. Bu durum otomatik vites arabaların en büyük handikabını oluşturuyor. Yapılabilecek bu anlık hatadan dolayı çok sayıda kaza yaşanabiliyor. Otomatik vites araçların kontrolünün sağlanması da manuel araçlara kıyasla daha zor olabiliyor. Bu noktada kasko işlemi ön plana çıkıyor ve ayrı bir önem kazanıyor. Aracın kaskosunun yaptırılmış olması kaza riskine karşı araç sahibini güvence altına alıyor. Çünkü kaskosu olan araçlar, yaşanabilecek kazalardan sonra ortaya çıkacak ekonomik kayıpları ve manevi yıpranmaları büyük ölçüde önlüyor.

ben yazmadım GPT yazdı çünkü benim tek arabam var o da el arabası
 

by7xcom2023

Öğrenci
Cezalı
Katılım
6 Mayıs 2022
Mesajlar
21
Reaksiyon puanı
3
Puanları
8
Otomobil sahibi olduğu sürece sadece otomatik araç kullanan biri olarak yanıt vereyim. 1-Trafik ışığında beklerken uzun süreli bekleyeceğinizi düşünüyorsanız vites N yani boşta olmalı, tabiki frene basılı tutuyoruz. Kısa duruşlarda D viteste durmakta zarar yok. Yokuş yukarı bir yolda kısa süre bekleme yapıyorsanız Vites D de durmak daha faydalı olabilir.
2- Eli viteste tutmak bir zarar vermez.

Önerilerim olabilir.
Asla fren ve gaz aynı anda basılmaz.
Çok dik yerden örneğin bir garaj girişinden inerken Vites N de ve frenle (El frenide olabilir) inmek en sağlıklısı.
Arabanın aküsü sürekli bakımlı olmalıdır. Otomatik araba vurdurarak çalışmaz. Aracı uzun süreli örneğin 1 haftadan çok kullanmayacaksanız önlem almanız gerek.
Bunlar aklıma geliyor sorularız varsa cevaplarım.
Not: 1993 ve 1998 model otomatik vitesli arabalarım oldu yeni modellerde (örneğin otomatik start stoplu araçlarda) bazı değişiklikler olabilir öneriler değişebilir.
Cevabınız için teşekkür ederim. Yarı otomatik vitesli araba alacağım.

Seyir halinde D'den manuel versiyona geçebiliyor muyum yoksa durmam mı gerek?
 

hakanyargici

Alpine F1 Racing Team
Katılım
7 Ekim 2022
Mesajlar
1,425
Çözümler
6
Reaksiyon puanı
958
Puanları
113
Yaş
22
Otomobil sahibi olduğu sürece sadece otomatik araç kullanan biri olarak yanıt vereyim. 1-Trafik ışığında beklerken uzun süreli bekleyeceğinizi düşünüyorsanız vites N yani boşta olmalı, tabiki frene basılı tutuyoruz. Kısa duruşlarda D viteste durmakta zarar yok. Yokuş yukarı bir yolda kısa süre bekleme yapıyorsanız Vites D de durmak daha faydalı olabilir.
2- Eli viteste tutmak bir zarar vermez.

Önerilerim olabilir.
Asla fren ve gaz aynı anda basılmaz.
Çok dik yerden örneğin bir garaj girişinden inerken Vites N de ve frenle (El frenide olabilir) inmek en sağlıklısı.
Arabanın aküsü sürekli bakımlı olmalıdır. Otomatik araba vurdurarak çalışmaz. Aracı uzun süreli örneğin 1 haftadan çok kullanmayacaksanız önlem almanız gerek.
Bunlar aklıma geliyor sorularız varsa cevaplarım.
Not: 1993 ve 1998 model otomatik vitesli arabalarım oldu yeni modellerde (örneğin otomatik start stoplu araçlarda) bazı değişiklikler olabilir öneriler değişebilir.
Merhaba hocam, bir kaç yanlışınızı gördüğüm için düzeltmek ve bazı ekler yapmakistedim. DSG, CVT, EDC, ZF, DCT ve robotize şanzımanlar ile gerek şehir içi ve şehir dışı bir çok farklı marka/model araç kullanmış biri olarak yorumlarımı yapacağım.

1) Her otomatik araç ışıklarda N'ye çekilmez. Uzun vadede sorun çıkartır. (örn: easytronic)
2) Yokuş aşağı boşa alınmaz.
3) Eli viteste tutmak şanzımana yük bindirdiği için uzun vadede beklenmedik sorunlara neden olabilir.
4) Yokuş aşağı vitesi R'ye takar inmek en sağlıklısıdır. Frenler ısınabilir ve yük bindirir.
5) N'de gaza oturup D'ye çekme(şanzıman beynini yaktım)
6) Çift kavrama şanzıman alacaksanız net olarak eksperde şanzımanın akıbetine baktırın.
7) Aracı durdurmadan önce (yokuş yukarı ise yapmanız şart) vitesi boşa alıp el frenini çekin. Sonrasına vitesi P moduna alın.

Şimdiden iyi günlerde kullanmanız dileği ile...
 

Cem özgür

Asistan
Katılım
5 Mart 2019
Mesajlar
179
Reaksiyon puanı
92
Puanları
28
Durmanız gerekmez. Şunu belirtmek isterim. Manuel olsun otomatik olsun bütün otomobillerde araç ileri giderken geri vitese takmak çok kötü sonuçlar verebilir bunu yapmazsanız sakınca yok. Bekleme sırasında park vites tehlikeli bunu yazmayı unutmuşum. Yanlışlıkla geriye takma ihtimali var. Sonuçta arkadaki araca vurusunuz. Otomatik araçta pek çok kaza bu şekilde olur. Özellikle yeni kullanlarda.
 

hakanyargici

Alpine F1 Racing Team
Katılım
7 Ekim 2022
Mesajlar
1,425
Çözümler
6
Reaksiyon puanı
958
Puanları
113
Yaş
22
Cevabınız için teşekkür ederim. Yarı otomatik vitesli araba alacağım.

Seyir halinde D'den manuel versiyona geçebiliyor muyum yoksa durmam mı gerek?
Geçebilirsin.

Genellikle downshift yapıp gaza oturucam derler ama kontrol ne kadar sizdeymiş gibi gözüksede arka planda her işleminize izin vermiyor şanzıman. Araç ile belli bir km yaptıktan sonra devir oranlarını anlayıp sürüşünüzü şekillendirin.

Aynı zamanda bazı şanzımanlarda "Sport" modu bulunur. Sürekli açık kullanmak şanzımanı uzun vadede daha hızlı yıpratır ve yakıt t. etkiler.
 

by7xcom2023

Öğrenci
Cezalı
Katılım
6 Mayıs 2022
Mesajlar
21
Reaksiyon puanı
3
Puanları
8
Geçebilirsin.

Genellikle downshift yapıp gaza oturucam derler ama kontrol ne kadar sizdeymiş gibi gözüksede arka planda her işleminize izin vermiyor şanzıman. Araç ile belli bir km yaptıktan sonra devir oranlarını anlayıp sürüşünüzü şekillendirin.

Aynı zamanda bazı şanzımanlarda "Sport" modu bulunur. Sürekli açık kullanmak şanzımanı uzun vadede daha hızlı yıpratır ve yakıt t. etkiler.
Çok teşekkür ederim. Peki tarfik ışığında start stop sistemi devreye girdiğinde D konumunda kalmasının bir sakıncası var mı?
 

Cem özgür

Asistan
Katılım
5 Mart 2019
Mesajlar
179
Reaksiyon puanı
92
Puanları
28
Merhaba hocam, bir kaç yanlışınızı gördüğüm için düzeltmek ve bazı ekler yapmakistedim. DSG, CVT, EDC, ZF, DCT ve robotize şanzımanlar ile gerek şehir içi ve şehir dışı bir çok farklı marka/model araç kullanmış biri olarak yorumlarımı yapacağım.

1) Her otomatik araç ışıklarda N'ye çekilmez. Uzun vadede sorun çıkartır. (örn: easytronic)
2) Yokuş aşağı boşa alınmaz.
3) Eli viteste tutmak şanzımana yük bindirdiği için uzun vadede beklenmedik sorunlara neden olabilir.
4) Yokuş aşağı vitesi R'ye takar inmek en sağlıklısıdır. Frenler ısınabilir ve yük bindirir.
5) N'de gaza oturup D'ye çekme(şanzıman beynini yaktım)
6) Çift kavrama şanzıman alacaksanız net olarak eksperde şanzımanın akıbetine baktırın.
7) Aracı durdurmadan önce (yokuş yukarı ise yapmanız şart) vitesi boşa alıp el frenini çekin. Sonrasına vitesi P moduna alın.

Şimdiden iyi günlerde kullanmanız dileği ile...
Yeni teknoloji araçlarda farklılık olabileceğini zaten belirtmiştim. Haklı olabilirsiniz.
Yokuş aşağı çok dik inişlerde ise hemen hemen her opsiyonu denedim. Çünkü apartman garajımız inanılmaz dik ve sonunda bir duvar ve dönüş var D veya 1 vites arabaya hız veriyor ve frenlere aşırı basmak zorundasınız. Geri vites ise şanzumanı tersine çalıştırmak demek zararlı olabilir. Ben N viteste ve el freni hafif çekili ve az frenle inme yöntemini kendimce geliştirdim.
Eli vitesin üstüne koymak ne gibi sakıncalı anlamadım Vitesi yanlışlıkla değiştirmedikçe bir problem yok.
Otomatik vitesin En güzel yanı bir ayağınız ve eliniz boşta olması bu bir konfor.
7 ve 2. Önerinizde kesinlikle haklısınız. Yolda giderken boşa almanın anlamı yok Uzun duruşlarda D vites motora ve şanzımana yük bindirir. O konu biraz tartışmalı. Ben uzun yıllar kullanan ve hiç arıza yaşamayan ancak biraz daha eski teknoloji kullanan biri olarak önerilerimi belirttim. Teknoloji değişse de sistem aynı.
Arkadaşa hayırlı sürüşler dilerim.
 

hakanyargici

Alpine F1 Racing Team
Katılım
7 Ekim 2022
Mesajlar
1,425
Çözümler
6
Reaksiyon puanı
958
Puanları
113
Yaş
22
Yeni teknoloji araçlarda farklılık olabileceğini zaten belirtmiştim. Haklı olabilirsiniz.
Yokuş aşağı çok dik inişlerde ise hemen hemen her opsiyonu denedim. Çünkü apartman garajımız inanılmaz dik ve sonunda bir duvar ve dönüş var D veya 1 vites arabaya hız veriyor ve frenlere aşırı basmak zorundasınız. Geri vites ise şanzumanı tersine çalıştırmak demek zararlı olabilir. Ben N viteste ve el freni hafif çekili ve az frenle inme yöntemini kendimce geliştirdim.
Eli vitesin üstüne koymak ne gibi sakıncalı anlamadım Vitesi yanlışlıkla değiştirmedikçe bir problem yok.
Otomatik vitesin En güzel yanı bir ayağınız ve eliniz boşta olması bu bir konfor.
7 ve 2. Önerinizde kesinlikle haklısınız. Yolda giderken boşa almanın anlamı yok Uzun duruşlarda D vites motora ve şanzımana yük bindirir. O konu biraz tartışmalı. Ben uzun yıllar kullanan ve hiç arıza yaşamayan ancak biraz daha eski teknoloji kullanan biri olarak önerilerimi belirttim. Teknoloji değişse de sistem aynı.
Arkadaşa hayırlı sürüşler dilerim.
Daha çok 2009 ve sonrası araçlar içindi yorumum. Yazdığınızdan anladığıma göre tek kavrama şanzımanlı aracınız var. Farklı yöntemler kesinlikle olacaktır, bunu aracı kullandıkça daha çok hakim olunacaktır zaten.

Elin viteste olması şanzıman üzerine negatif yük bindirdiğinden dolayı vites geçişleri bile takılmalı olur. İnternette bu konu ile alakalı fazla içerik var. İlk öğrendiğimde baya şaşırmıştım?.
 
Üst