ashabulyemin
Profesör
- Katılım
- 6 Aralık 2008
- Mesajlar
- 3,389
- Reaksiyon puanı
- 20
- Puanları
- 0
Birden Fazla Kadınla Evlenme İznindeki Hikmet
Birden Fazla Kadınla Evlenme İznindeki Hikmet
İslâm dininde bir erkek, hacet ve zaruret olunca nikâhı altında birden fazla kadın bulundurabilir. Bu sayı en fazla dörttür. Birden fazla kadınla evlenmeye izin vermesinin başlıca nedenleri şunlardır:
a) İslâm kıyamete kadar gelecek bütün asırların ve nesillerin dinidir. Belli bir zamanın ve mekânın değil, bütün zamanların ihtiyaçlarına hitap eder.
Bazen dünya sahnesinde öyle olaylar olur, öyle gelişmeler yaşanır ki bir beldede birlerce erkek bir günde ölür gider. Bir savaş, bir neslin sonu olabilir.
Dinimizde savaş erkeklere farzdır. Cepheye gidecek olan erkeklerdir. Böyle bir durumda nice yuvalar başsız, nice kadınlar kocasız kalabilir. Bu yuvanın kontrolü, geçimi ve himayesi için erkek lazımdır. Savaşta kocaları şehit olan pek çok kadın zaruri olarak bir himaye arar. Bu kadın hem nefsi hem çocukları için evlenme zorunda kalabilir. Kadın ikinci eş olarak da olsa bu himayeye muhtaçtır.
Bu gibi durumlarda yüce Allah erkeklere birden fazla kadınla evlenme yolunu açık tutmuştur ki bu sıkıntılar helal dairede yuva içinde paylaşılsın.
b) Bazı erkekler şehevi yönden çok güçlü ve aşırı isteklidir. Koca böyle iken evlendiği kadın tam tersine cinsi yönden soğuk, isteksiz ve kabiliyetsiz olabilir. Öyle ki koca evliliğin farkını fark edemez olur, bekar gibi gözü dışarıda kalır.
Böyle bir erkeğin yapabileceği işler şunlardır:
1-Birinci hanımını boşamak.
2- İlk hanıma razı olup sabretmek, nefsi ile ciddi bir mücadeleye girerek harama bulaşmadan yaşamak ve bu zorlu imtihandan kurtulmak için ölümü beklemek.
3-İkinci bir evlilik yapıp her iki hanıma da adaletle davranmak; böylece gözünü haramdan, gönlünü kadın hasretinden kurtarmak.
4-Nefsi azıp şehveti galeyana geldikçe haram yollardan şehvetini teskin etmek.
Bunlar içinde kimse son şıkkı çare göremez. Diğer üç şıktan hepsi caizdir. Erkek hangisini dini için daha hayırlı görüyorsa onu tercih edebilir. Yeter ki ebedini korusun ve haramlara bulaşmasın.
c) Bazen kadın kısır olur, bir türlü çocuk yapma imkanı olmaz. Bu durumda çocuk hasretiyle yanan bir babanın neslinin devamı ve başka hedefleri için, birinci hanımı boşamadan ikinci bir evlilik düşünmesi normaldir ve ilk akla gelen bir çaredir.
d) Tek evliliği kanunlaştıran ülkelerde erkekler fiilen tek kadınla yetinmeyip yasak ve gizli ilişkiler kurmakta, bu da aile, toplum ve şahsın ahlâkı üzerinde büyük yıkımlara sebep olmaktadır.
Ayrıca dinimizde erkeğin birden fazla evlenmesine verilen bu izin adalet şartına bağlıdır; adalete riayet edemeyecekler için birden fazla kadınla evlenmeleri caiz değildir.[1]
Dikkat:
Bazı kadınlar, sevgilerine mağlup olup gayrete gelmekte ve kocalarının ikinci bir kadınla evli olmasını asla kabul etmemektedir. Bu ilk anda normal bir tepkidir; hatta takdir bile edilir. Fakat bir zaruret anında kocası bunu yapmaya mecbur kalırsa, dinimiz buna müsaade etmektedir. Yüce Allah'ın izin verdiği bir işe Müslüman kadının nefsanî bir heyecanla karşı gelmesi hak değildir.
İkinci evlilik bir emir ve tavsiye değil, izindir, ruhsattır. Gün gelir lazım olur. Bu iznin hikmetini bilmeyenler veya kendi örf ve adetine göre düşünenler ona karşı tavır içine girmektedirler. Bu konuda hem koca hem kadın dikkatli olmalıdır.
Bazı kocalar kadınlarını ikinci evlilikle korkutmakta; bazen şaka bazen ciddi olarak onları üzmektedir. Bu, sevgiye ve mertliğe sığmaz.
Normalde hiçbir kadın kocasını kimseyle paylaşmak istemez. Kadınların bu nazik yaratılışını kabul etmek gerekir. Bu nazik fıtratı bilerek üzmek ve üzerine kuma getirme tehdidi ile incitmek helal değildir.
Erkek ikinci evliliğe gerçekten gerek duyuyor, nefsinin ıslahı ve neslinin devamı için başka hiçbir çıkar yol bulamıyorsa, birinci hanımının durumu anlayışla karşılayıp Allah rızası için ona yardımcı olması, karşı gelmemesi lazımdır. Böyle yapan bir kadın küçülmüş olmaz, aksine hak katında derecesi büyür. Halkın diline değil, yüce Hakk'ın hükmüne bakılmalı. Halk ölür, Hak bâkî kalır.
Sırf keyfine ve zevkine bu işi yapanlar, kınanmıştır. Hele hanımlar arasında haksızlık yapan kimseler açıkça günaha girmiş olurlar. Kimse keyfine dini alet etmesin. Dinin her hükmü yerince yapılırsa herkese rahmettir.
[1] Haramlar ve helâller, s. 95; el-Fıkhu’l-İslâmî, 7/169.
http://www.konakdersleri.com/belge.php?bilgi=1506&konu=Birden-Fazla-Kadinla-Evlenme-Iznindeki-Hikmet
Birden Fazla Kadınla Evlenme İznindeki Hikmet
İslâm dininde bir erkek, hacet ve zaruret olunca nikâhı altında birden fazla kadın bulundurabilir. Bu sayı en fazla dörttür. Birden fazla kadınla evlenmeye izin vermesinin başlıca nedenleri şunlardır:
a) İslâm kıyamete kadar gelecek bütün asırların ve nesillerin dinidir. Belli bir zamanın ve mekânın değil, bütün zamanların ihtiyaçlarına hitap eder.
Bazen dünya sahnesinde öyle olaylar olur, öyle gelişmeler yaşanır ki bir beldede birlerce erkek bir günde ölür gider. Bir savaş, bir neslin sonu olabilir.
Dinimizde savaş erkeklere farzdır. Cepheye gidecek olan erkeklerdir. Böyle bir durumda nice yuvalar başsız, nice kadınlar kocasız kalabilir. Bu yuvanın kontrolü, geçimi ve himayesi için erkek lazımdır. Savaşta kocaları şehit olan pek çok kadın zaruri olarak bir himaye arar. Bu kadın hem nefsi hem çocukları için evlenme zorunda kalabilir. Kadın ikinci eş olarak da olsa bu himayeye muhtaçtır.
Bu gibi durumlarda yüce Allah erkeklere birden fazla kadınla evlenme yolunu açık tutmuştur ki bu sıkıntılar helal dairede yuva içinde paylaşılsın.
b) Bazı erkekler şehevi yönden çok güçlü ve aşırı isteklidir. Koca böyle iken evlendiği kadın tam tersine cinsi yönden soğuk, isteksiz ve kabiliyetsiz olabilir. Öyle ki koca evliliğin farkını fark edemez olur, bekar gibi gözü dışarıda kalır.
Böyle bir erkeğin yapabileceği işler şunlardır:
1-Birinci hanımını boşamak.
2- İlk hanıma razı olup sabretmek, nefsi ile ciddi bir mücadeleye girerek harama bulaşmadan yaşamak ve bu zorlu imtihandan kurtulmak için ölümü beklemek.
3-İkinci bir evlilik yapıp her iki hanıma da adaletle davranmak; böylece gözünü haramdan, gönlünü kadın hasretinden kurtarmak.
4-Nefsi azıp şehveti galeyana geldikçe haram yollardan şehvetini teskin etmek.
Bunlar içinde kimse son şıkkı çare göremez. Diğer üç şıktan hepsi caizdir. Erkek hangisini dini için daha hayırlı görüyorsa onu tercih edebilir. Yeter ki ebedini korusun ve haramlara bulaşmasın.
c) Bazen kadın kısır olur, bir türlü çocuk yapma imkanı olmaz. Bu durumda çocuk hasretiyle yanan bir babanın neslinin devamı ve başka hedefleri için, birinci hanımı boşamadan ikinci bir evlilik düşünmesi normaldir ve ilk akla gelen bir çaredir.
d) Tek evliliği kanunlaştıran ülkelerde erkekler fiilen tek kadınla yetinmeyip yasak ve gizli ilişkiler kurmakta, bu da aile, toplum ve şahsın ahlâkı üzerinde büyük yıkımlara sebep olmaktadır.
Ayrıca dinimizde erkeğin birden fazla evlenmesine verilen bu izin adalet şartına bağlıdır; adalete riayet edemeyecekler için birden fazla kadınla evlenmeleri caiz değildir.[1]
Dikkat:
Bazı kadınlar, sevgilerine mağlup olup gayrete gelmekte ve kocalarının ikinci bir kadınla evli olmasını asla kabul etmemektedir. Bu ilk anda normal bir tepkidir; hatta takdir bile edilir. Fakat bir zaruret anında kocası bunu yapmaya mecbur kalırsa, dinimiz buna müsaade etmektedir. Yüce Allah'ın izin verdiği bir işe Müslüman kadının nefsanî bir heyecanla karşı gelmesi hak değildir.
İkinci evlilik bir emir ve tavsiye değil, izindir, ruhsattır. Gün gelir lazım olur. Bu iznin hikmetini bilmeyenler veya kendi örf ve adetine göre düşünenler ona karşı tavır içine girmektedirler. Bu konuda hem koca hem kadın dikkatli olmalıdır.
Bazı kocalar kadınlarını ikinci evlilikle korkutmakta; bazen şaka bazen ciddi olarak onları üzmektedir. Bu, sevgiye ve mertliğe sığmaz.
Normalde hiçbir kadın kocasını kimseyle paylaşmak istemez. Kadınların bu nazik yaratılışını kabul etmek gerekir. Bu nazik fıtratı bilerek üzmek ve üzerine kuma getirme tehdidi ile incitmek helal değildir.
Erkek ikinci evliliğe gerçekten gerek duyuyor, nefsinin ıslahı ve neslinin devamı için başka hiçbir çıkar yol bulamıyorsa, birinci hanımının durumu anlayışla karşılayıp Allah rızası için ona yardımcı olması, karşı gelmemesi lazımdır. Böyle yapan bir kadın küçülmüş olmaz, aksine hak katında derecesi büyür. Halkın diline değil, yüce Hakk'ın hükmüne bakılmalı. Halk ölür, Hak bâkî kalır.
Sırf keyfine ve zevkine bu işi yapanlar, kınanmıştır. Hele hanımlar arasında haksızlık yapan kimseler açıkça günaha girmiş olurlar. Kimse keyfine dini alet etmesin. Dinin her hükmü yerince yapılırsa herkese rahmettir.
[1] Haramlar ve helâller, s. 95; el-Fıkhu’l-İslâmî, 7/169.
http://www.konakdersleri.com/belge.php?bilgi=1506&konu=Birden-Fazla-Kadinla-Evlenme-Iznindeki-Hikmet