İşte ilk Türk helikopteri

musabbu

Profesör
Katılım
26 Nisan 2010
Mesajlar
1,073
Reaksiyon puanı
23
Puanları
38
Devlet Planlama Teşkilatı desteğiyle İstanbul Teknik Üniversitesi (İTÜ) tarafından tasarlanan ve Türk Havacılık ve Uzay Sanayi A.Ş. (TUSAŞ) tarafından üretilen ilk Türk helikopteri olan ARIKOPTER'in deneysel prototipinin uçurulması için geri sayım başladı. TAI tesislerinde yapımı uzun süredir gizli kapılar ardında devam eden helikopterin prototipi gün yüzüne çıktı.

Türkiye'nin önemli projelerinden ilk Türk helikopteri ARIKOPTER'in yapımında son aşamaya gelindi. Detayları sır gibi saklanan projenin son durumunu görmek için geçtiğimiz günlerde İTÜ Rektörü Prof. Dr. Muhammed Şahin, DPT Müsteşarı Kemal Madenoğlu ile birlikte Türk Havacılık Uzay Sanayi A.Ş. (TAI) tesislerini ziyaret ederek çalışmalar hakkında bilgi aldı. İTÜ'lü akademisyenler ve DPT'den uzmanların da hazır bulunduğu ziyarette, TUSAŞ Genel Müdürü Muharrem Dörtkaşlı TUSAŞ'TA yürütülen çalışmalarla ilgili bilgi verdi. İTÜ'de helikopter projesinin yürütüldüğü Rotorlu Hava Araçları Tasarım ve Mükemmeliyet Merkezi Proje Yürütücüsü Prof. Dr. Temel Belek ve Proje Yürütücü Yardımcısı Prof. Dr. Alim Rüstem Aslan da ARIKOPTER'in geldiği son noktayı aktardı.

Projenin amacının özgün bir hava aracı tasarlayıp kontrollü koşullar altında performansını görmek olduğunu belirten İTÜ Rektörü Prof. Dr. Muhammed Şahin, "Türkiye'de yan sanayisi olmadığı için bazı bileşenleri yurtdışı ortaklığı ile yapılmış olsa da rotor sistemi dahil tüm tasarımı, çizimleri ve üretimi özgün ve bize ait bir helikopter oldu. Ayrıca, bu helikopterin palaları ve rotor testlerinin yapılması için gerekli olan test standını da kendi olanaklarımızı kullanarak ürettik." dedi.

Şahin, "Helikopter tamamlandığında bir Türk tasarımını üretime dönüştürerek kendi imkânlarımızı kullanarak helikopter yapabileceğimizi kanıtlamış olacağız. Daha da önemlisi bakım, yedek parça gibi harcamalar için dışa bağımlı olmaktan kurtulacağız. Bu da dış dünyayla rekabet gücümüzü artıracak." şeklinde konuştu.

DPT Müsteşarı Kemal Madenoğlu İTÜ'de başlattıkları önemli AR-GE projelerinden birisinin helikopter projesi olduğunu aktardı. Lisanslı üretimin yapılması ve ticarileştirmesi sürecini de yakından takip ettiklerini aktaran Madenoğlu, "Üniversiteler ne kadar bilgi üretir ve toplumun yararına sunarsa bu bilgi o kadar değerli olur. Başta İTÜ Rektörü olmak üzere emeği geçen tüm akademisyenlerimizi gayretlerinden dolayı tebrik ediyorum." diye konuştu.

Son yıllarda yapılan yapılan Pazar araştırmaları hafif ticari helikopterlerin daha çok tercih edildiğini belirten Prof. Dr. Temel Belek ise, "Türkiye'nin ve dünyanın bu tarz helikopterlere ihtiyacı var. Bölgede lider ülke olmak istiyorsak kendi özgün ürünümüzü ortaya koymalıyız. Bu proje hem üniversitemiz hem de ülkemiz için büyük bir fırsattır. ARIKOPTER projesinin başından itibaren 60 kişi çalıştı. 15 uluslararası makale, 100'ün üzerinde uluslararası bildiri ve 40 yüksek lisans tezine konu oldu. Proje Türkiye'nin ilk helikopteri olmasının yanı sıra havacılık sektörüne insan gücü yetiştirmesi açısından da son derece önemlidir." dedi.

Konuşmaların ardından ARIKOPTER'i yerinde gören ekip, çalışmalarla ilgili mühendislerden detaylı bilgi aldı. DPT Havacılık Araştırma Geliştirme Uygulama Projesi olarak 2002 yılında İstanbul Teknik Üniversitesi tarafından başlatılan projenin önümüzdeki yıl tamamlanması öngörülüyor. TUSAŞ'ta ana ve alt sistemlerin gövdeye entegrasyonu devam ediyor. Helikopterin transmisyon yer testleri önümüzdeki ay İstanbul'da gerçekleştirilecek. Devlet Planlama Teşkilatı'nın 20 milyon dolar bütçe ayırdığı helikopterin ticari ürüne dönüşmesi için uluslararası bir sertifikasyon sürecinden geçmesi gerekiyor. Sertifikasyon sürecinin tamamlanmasının ardından helikopter, eğitim, sağlık, medya, politika ve iş dünyası gibi farklı kullanım alanları için çok amaçlı olarak üretilebilecek.

2 pilot ve 6 yolcu kapasiteli helikopterin rotor çapı 11 metre ve ağırlığı 2 ton. Proje ulusal tasarım ve üretim ortakları TAI/TUSAŞ, ASELSAN, 5ABM, DEMETEK, PETEKSAN yurtdışı firmalar ise Turbomeca, Triumph, MVEN ve AVIA'dır.
152420110524015300859.jpg

148420110524015311666.jpg

556220110524015315845.jpg

Kaynak :
 

muzaffer7

Asistan
Katılım
13 Haziran 2009
Mesajlar
148
Reaksiyon puanı
0
Puanları
0
Keşke daha iyilerini yapabilsek en kısa sürede hemde..Baksana motor bile garipi duruyo pilotun koltuğu bile kötü bizim yaptığımız belli yani. Kötülemek istemem tekrar deyim keşke en iyisini yapsak ama ortaya bu çıkmış işte:(
 

ATmaCA53

Profesör
Katılım
21 Nisan 2009
Mesajlar
3,993
Reaksiyon puanı
35
Puanları
0
vatanımıza, milletimize hayırlı uğurlu olsun
 

TEGİN

Profesör
Katılım
13 Mayıs 2009
Mesajlar
2,102
Reaksiyon puanı
92
Puanları
48
Hayırlısı olsun.Uzay çağına girmemize az kaldı..
 

vladislav

Profesör
Katılım
11 Mayıs 2011
Mesajlar
1,646
Reaksiyon puanı
1
Puanları
0
Hadi bakalım hayırlı uğurlu olsun daha iyilerinide yaparız insallah.
 

fatihonder

Öğrenci
Katılım
24 Mayıs 2011
Mesajlar
1
Reaksiyon puanı
0
Puanları
0
böyle haberler beni mutlu ediyor :) vatana millete hayırlı olsun bu sadece bi başlangıç gelişeceğini düşünüyorum
 

RocKhan

Doçent
Katılım
4 Mayıs 2009
Mesajlar
977
Reaksiyon puanı
15
Puanları
18
Keşke daha iyilerini yapabilsek en kısa sürede hemde..Baksana motor bile garipi duruyo pilotun koltuğu bile kötü bizim yaptığımız belli yani. Kötülemek istemem tekrar deyim keşke en iyisini yapsak ama ortaya bu çıkmış işte:(

Prototip'in anlamını biliyor musun? Sana bir sürü Amerikan malı helikopter gösteririm o koltuk bile yok.
 

fraud3

Doçent
Katılım
29 Kasım 2010
Mesajlar
637
Reaksiyon puanı
3
Puanları
18
arıkopter ne ya :D

İsmi biraz garip geldi ama yinede yerli bir helikopterin yapılması gurur ve heyecan verici.
 

Rapin

Öğrenci
Katılım
24 Mayıs 2011
Mesajlar
33
Reaksiyon puanı
0
Puanları
0
Türk milletine hayırlı olsun. İyi işlerde kullanılır inşaallah
 

Elbruz46

Rektör
Katılım
22 Şubat 2008
Mesajlar
11,931
Reaksiyon puanı
1,338
Puanları
113
Keşke daha iyilerini yapabilsek en kısa sürede hemde..Baksana motor bile garipi duruyo pilotun koltuğu bile kötü bizim yaptığımız belli yani. Kötülemek istemem tekrar deyim keşke en iyisini yapsak ama ortaya bu çıkmış işte:(

Arkadaşım bu örnek olarak yapılmış...

burada görsellikten ziyada genel taslak söz konusu...

motor da dışarıda görünür olur... kablolarda...

çünkü bunun üzerinde sürekli anlatımlar çalışmalar değişiklikler yenilemeler olur...

maliyet mümkün olduğunca azaltılır hedef makinenin çalışmasıdır...

eğer makine tüm mühendislik haliyle çalışır durumda olursa ondan sonra seri üretim için tasarım aşamasına geçilir... Orada süper koltukları da görürsün... motoru da öyle ulu orta yerde görmezsin kablolar öyle sağdan solan fırlamaz :)

bu satış amaçlı değil üzerine çalışma amaçlı yapılmış bir şey...
 

Nordkapp

Doçent
Katılım
30 Ağustos 2009
Mesajlar
787
Reaksiyon puanı
16
Puanları
18
Guzel bir haber. Iyi yada kotu boyle girisimleri siddetle destekliyorum. Helikopter, insansiz hava araci, cesitli silahlar ve bunun gibi bir cok seyi uretmeye baslamak gercekten sevindirici. Insaallah bunlar ilerde daha mukemmel urunlerin baslangici olur.
 

Karargaht

Dekan
Katılım
14 Kasım 2007
Mesajlar
9,235
Reaksiyon puanı
112
Puanları
63
Başlıkda tek harflik bi düzenleme yaptım.

Helikopter gayet güzel, bu gösterme amaçlı sergi. Yüzde yüz bitmiş hali değil belliki. Bu aralar Yüzde yüz Türk Malı şeyler artıyor, çok güzel, böyle devam inşAllah.. .
 

magnefito

Öğrenci
Katılım
10 Mart 2011
Mesajlar
1
Reaksiyon puanı
0
Puanları
0
herşeye rağmen mükemmel bir iş. istenirse vede kaynak ayrılırsa yapılabileceğine inanılması geren ve somut olarak ortaya çıkmış bir ürün.
 

BrknEs

Dekan
Katılım
4 Mayıs 2010
Mesajlar
6,931
Reaksiyon puanı
166
Puanları
63
umarım bu yeni bir dönemin başlangıcı olur ve daha iyileri gelir.
 

shakal

Profesör
Katılım
9 Mart 2009
Mesajlar
1,770
Reaksiyon puanı
29
Puanları
48
benim kanimca bu sadece maket yani kaba taslak bir sey yani sen gel hekicopter yap icine sandalye koy olacak seymi mu bence bunun pervaneside bisiklet zincirleri ile dönüyordur yani isin asli bunun uctuguda yoktur yadece teorik bir sey dir bu :)
 

trgevent

Öğrenci
Katılım
14 Ekim 2006
Mesajlar
21
Reaksiyon puanı
0
Puanları
0
elbruz çok güzel özetlemiş.
tasarım,konfor,modernizasyon..
hepsi sırası ile.
tasarım aşamasından sonra uçuş testlerinden geçsin, donanım sonraki iş.
umarım sonu devrim arabaları gibi olmaz :D
emeği geçen herkesi tebrik ediyorum.
 

xyz1234

Profesör
Katılım
6 Aralık 2008
Mesajlar
2,587
Reaksiyon puanı
13
Puanları
38
Keşke daha iyilerini yapabilsek en kısa sürede hemde..Baksana motor bile garipi duruyo pilotun koltuğu bile kötü bizim yaptığımız belli yani. Kötülemek istemem tekrar deyim keşke en iyisini yapsak ama ortaya bu çıkmış işte:(
Ne yapalım hocam, dışarıdan satinalmaya devam mı edelim..
 

Gold Eagle

Profesör
Katılım
4 Kasım 2010
Mesajlar
1,479
Reaksiyon puanı
4
Puanları
38
Roket,silah,helikopter...
Uçağı da üretiyoruz yalnızca tasarımlar bizim değil.O da olur :)
Herkese hayırlı olsun,daha iyileri de olacaktır
 
Üst