İslam'da heykelin yasaklanma nedenleri nelerdir?

Katılım
12 Mart 2011
Mesajlar
35,206
Reaksiyon puanı
10,327
Puanları
293
İslam'da heykelin yasaklanma nedenleri nelerdir?

1591655789710.png


HEYKEL, Taş, tunç, mermer ve pişmiş toprak gibi dayanıklı maddelerden yapılmış insan ya da hayvan görüntüsü, simgesi. Heykel, İslâm terminolojisinde "suret" kavramı içerisinde değerlendirilmiş resim anlamındaki suretten bunu ayırmak için "gölgeli suret" deyimi kullanılmıştır. Heykel, şekil olarak müşriklerin tapındığı putlarla aynı olmakla birlikte kendisine tapınılan anlamda put olmadığı için suret kavramı içerisinde ele alınmış ve onunla birlikte hükme bağlanmıştır.

Kur'an, heykelden put anlamı dışında bir yerde söz etmekte, hakkında herhangi bir hüküm vermemektedir. Sebe' sûresinde cinlerin bir kısmının Hz. Süleyman'ın emrinde çalıştığı bildirildikten sonra "Ona dilediği gibi kaleler, heykeller, havuzlar kadar (geniş) leğenler, sabit kazanlar yaparlardı." (Sebe 34/13) buyurulmaktadır. Bu âyet bilginlere göre Hz. Süleyman devrinde heykel yapmanın mübah olduğunu ifade etmektedir. Ama yine bilginler Hz. Süleyman devrine ait olan Rasulullah (s.a.s.) den gelen haberlerle ortadan kaldırıldığını, İslam dini tarafından neshedildiğini söylemektedirler.

Kur'an, Hz. ibrahim (a.s.)'ın putları, heykelleri kırdığını anlatmaktadır. Rasul (s.a.s.)'da Mekke'nin fethinde Kâbenin içinde, çevresinde ve Safa ile Merve tepeleri üzerinde bulunan putları (heykelleri) kırıp temizletmiştir.

Rasulullah (s.a.s.)'dan gelen hadisler heykel (suret) yapmayı yasaklamaktadır. Bu konuda gelen haberler tevâtür derecesine ulaşacak kadar çoktur.

Hz. Âişe (R. anha) dan Nebi (s.a.s.)'in şöyle dediği nakledilmiştir:

"Kıyamet günü en şiddetli azaba uğrayacak olanlar, yaratma hususunda kendisine Allah'ın yerine koyup, kendini ona benzetenlerdir." (Buhari, libas, 39; Nesai, Zinet, 112-114).

İbn Abbas (r.anhum)'a Iraklı bir adam gelip; Şu suretleri yapıyorum, bu konuda ne dersiniz diye sorunca, o, şu cevabı vermiştir: Yaklaş, yaklaş, Muhammed'i (s.a.s.)' şöyle derken işittim: "Kim dünyada bir sûret yaşarsa, kıyamet günü buna can vermekle yükümlü tutulur. Halbuki ona can verecek değildir." İbn Abbas ve Ebû Hureyre'nin naklettiği başka bir rivayet şöyledir: "Kim suret yaparsa, ona can verilinceye kadar azap olunur. Halbuki bu surete can verebilecek değildir." (Nesai, Zinet,113). İbn Ömer'den, Nebi (s.a.s.)'in şöyle dediği nakledilmiştir: "Suret yapan kimselere kıyamet gününde azap olunur ve kendilerine; yarattığınız şeylere can veriniz, bakalım denilir." (Nesai, Zinet, 113).

İmam es-Sindi, Nesâi Hâşiyesinde yukarıdaki İbn Abbas ve İbn Ömer hadislerini şöyle açıklar: İbn Abbasa hükmü sorulan "suret"ten maksat "canlılara ait sûretler"dir." Sureti diriltinceye kadar azap olunmaktan maksat, azabın sona ereceği zamanı belirtmektir. Hadiste; sureti hiçbir zaman diriltemeyeceklerinin belirtilmesi azabın devamlı olarak uygulanacağını ifade eder. Ancak es-Sindi, yukarıda sözü edilen azabın, suret yapma sebebiyle dinden çıkan kimse ile ilgili olduğunu belirtir. Ve bunun da üç şekilde ortaya çıkabileceğini ifade eder.

a) Helal kabul ederek suret yapmak,
b) Tapınmak amacıyla yapmak,
c) Zaten mü'min olmayan kimsenin suret yapması?

Bu üç sınıfın dışında kalanlar, sureti helal saymadan ve tapınma kastı da taşımaksızın yapmışsa bu fiili sebebiyle "asi" olur. Hak ettiği azabı Allah affetmezse azap görür, sonra azaptan kurtulur. Yahut da bu azaptan maksat; işin çirkinliğini şiddetle ortaya koyup, yasaklayarak suret yapımını engellemektedir. Bu son değerlendirmeye göre, hadisin açık anlamının kastedilmediği düşünülebilir (es-Sindi, ö 136/1724 Haşiye Süneni'n-Nesâi, İstanbul 1931, VIII, 215).

Heykelin yasaklanma nedeni:

Yukarıda zikredilen hadisler incelendiğinde heykelin yasaklanma nedenini de ifade ettikleri görülür. İslam bilginlerinin ortaklaşa belirttiklerine göre heykelin yasaklanma nedeni, onları yapanların Allah'ın yarattıklarına benzetmeye çalışmaları kendilerini yaratıcı yerine koymuş olmalarıdır. Yasağın hikmeti ise, insanları putperestlikten uzaklaştırmak, saf tevhid inancını şirk ve putperestlikten korumaktır. Çünkü bütün kavimlere putperestlik heykel yoluyla girmiştir.

Âyette Nuh Peygamberin kavmi ile ilgili olarak şöyle buyrulur:

"Sakın ilahlarınızı bırakmayın 'Ved', 'Suvâ', 'Yeğâus', 'Nesr' gibi putlarınızdan vazgeçmeyin, dediler. Böylece bir çok insanı sapıttılar. Sen bu zalimlerin sadece sapıklıklarını arttır." (Nuh, 71 /23-24).

Bunlar Nûh kavminin Allah'tan başka kendilerine taptıkları putlarının adlarıdır. Abdullah bin Abbas ve Muhammed bin Kays'tan şöyle dediği nakledilmiştir: Ayette adı geçen put isimleri Nuh kavminin bazı salih kimselerinin adlarıydı. Bu kimseler öldükten sonra, şeytan onların birer heykelinin dikilmesini öğütleyerek: "Siz onların yaptıklarını bu heykeller aracılığıyla hatırlar ve yaparsınız." der. Şeytanın bu yanıltmasına kanan insanlar o salih kimselerin heykellerini yaparak dikerler. Önceleri güzel amelleri hatırlamada birer araç olan heykeller, bir kaç nesil geçtikten sonra nitelik değiştirir ve kendilerine tapınılan birer put halini alırlar. İşte İslam'dan önceki arap toplumunda bu putları yeni ilavelerle devir almış ve onlara tapınırken İslam güneşi doğmuştur (İbn Kesir, Muhtasaru Tefsiri İbn Kesir, 7. baskı, Beyrut 1402/1981, III, 554).

Sonuç olarak, İslam'ın heykel yasağının kökeninde tevhid inancını korumak, yaratmada yüce yaratıcıya benzemeyi engellemek, mahrem yerleri tasvire karşı tedbir almak ve zararı faydasından çok olan bir alanda israfı önlemek gibi sebebler yatar. Diğer yandan İslam'da ne Hz. Peygamberin ve ne de din büyüklerinin heykellerle tasvir edilmeye ihtiyaçları yoktur. Onlar mû'minlerin gönüllerinde taht kurmuş, mesaj ve doktrinleri İslam toplumunda baş tacı edilmiştir. Hatta İslam Peygamberi sözle aşırı övmeyi bile yasaklamıştır. O şöyle buyurur:

"Hristiyanların Meryem oğlu İsa'yı övdükleri gibi beni övmeyiniz. Yalnız, 'Allah'ın kulu ve elçisidir.' deyiniz." (Buhari, Enbiya, 48; A.B. Hanbel, Müsned, I, 23, 24, 47, 55).

Sorularla İslamiyet
sitesinden alıntıdır.
 

bud

Cezalı
Cezalı
Katılım
29 Kasım 2014
Mesajlar
5,328
Çözümler
6
Reaksiyon puanı
1,710
Puanları
293
Yaş
25
Günümüzde heykel yapılırken put veya can vermek amacıyla yapılmıyor. Aynı şey resim içinde geçerli. Bu durumda haram mı?
 

TheChild

Profesör
Katılım
5 Nisan 2020
Mesajlar
2,197
Reaksiyon puanı
1,567
Puanları
293
Yaş
27
Günümüzde heykel yapılırken put veya can vermek amacıyla yapılmıyor. Aynı şey resim içinde geçerli. Bu durumda haram mı?
Eğer yanlış bilmiyorsam resimlerde insan suretinin hep yan profilden çiziyorlar, o yüzden Fatih’in Kanuni’nin resimleri hep yan profildendir veya işte at üstünde, savaşta askerlerle birlikte oldukları resimler mevcut diye biliyorum ben.
Heykel konusunda da o zamanın şartlarını düşünürsek muhtemelen heykel yapılması çok büyük zaman ve iş gücü gerektirdiğinden görsel amaçlı yapılacağını ben zannetmiyorum.
Yine de yanlış bilgi vermek istemiyorum bunlar çok hassas konular sonuçta :)
 

bud

Cezalı
Cezalı
Katılım
29 Kasım 2014
Mesajlar
5,328
Çözümler
6
Reaksiyon puanı
1,710
Puanları
293
Yaş
25
Eğer yanlış bilmiyorsam resimlerde insan suretinin hep yan profilden çiziyorlar, o yüzden Fatih’in Kanuni’nin resimleri hep yan profildendir veya işte at üstünde, savaşta askerlerle birlikte oldukları resimler mevcut diye biliyorum ben.
Heykel konusunda da o zamanın şartlarını düşünürsek muhtemelen heykel yapılması çok büyük zaman ve iş gücü gerektirdiğinden görsel amaçlı yapılacağını ben zannetmiyorum.
Yine de yanlış bilgi vermek istemiyorum bunlar çok hassas konular sonuçta :)

Cevap için teşekkürler lakin günümüz için sormak istemiştim.


Mesela şu resimler bunlar çok gerçekçi ama can verelim diye çizmiyoruz.
 

TheChild

Profesör
Katılım
5 Nisan 2020
Mesajlar
2,197
Reaksiyon puanı
1,567
Puanları
293
Yaş
27
Cevap için teşekkürler lakin günümüz için sormak istemiştim.


Mesela şu resimler bunlar çok gerçekçi ama can verelim diye çizmiyoruz.
Rica ederim. Günümüz için dediğinizi anlamamışım kusura bakmayın.
 
  • Beğen
Reactions: bud

mrsdytech

Asistan
Katılım
21 Nisan 2020
Mesajlar
489
Reaksiyon puanı
326
Puanları
63
Rica ederim. Günümüz için dediğinizi anlamamışım kusura bakmayın.
Kim bir kavme benzerse o kimse onlardandır.
Hazreti Muhammed


Her türlüsü haramdır. Babam Din kültürü ve ahlak bilgisi öğretmeni ona sorduğumda bana bu ayeti söyledi. Süs dahi olsa yapılmaması lazım. Atatürke saygım sonsuzdur fakat atatürk büstü dahi yapılmamalıdır. Yapılsa dahi tam karşısında sanki iman edercesine istiklal marşı okunmaması lazım.
Tekrar hatırlatayım Atatürke sevgi ve saygım sonsuz
 
Katılım
12 Mart 2011
Mesajlar
35,206
Reaksiyon puanı
10,327
Puanları
293
Günümüzde heykel yapılırken put veya can vermek amacıyla yapılmıyor. Aynı şey resim içinde geçerli. Bu durumda haram mı?
Mustafa Demiral, özellikle kutsal sayılan kişilerin, ülkeye millete büyük hizmetleri olan ve toplum hafızasında saygı ve hürmete liyakati olan kişilerin heykelini yapmak, görülecek bir yere koymak vs. haram olduğunda şüphe yoktur. Resimlere gelince, şehevi arzuları uyandırmayacak, edep ve adap çerçevesinde olan resimlere ise haram denilmiyor. Şu kadar var ki heykel'de olduğu gibi ünlü, kutsal kabul edilmiş vs. kişi resim ya da tasvirlerini de evde ya da sokakta duvara asmak haram kabul edilmiştir. Bu kısıtlama dışında görsel sanatlar meşrudur.
 

bud

Cezalı
Cezalı
Katılım
29 Kasım 2014
Mesajlar
5,328
Çözümler
6
Reaksiyon puanı
1,710
Puanları
293
Yaş
25
Mustafa Demiral, özellikle kutsal sayılan kişilerin, ülkeye millete büyük hizmetleri olan ve toplum hafızasında saygı ve hürmete liyakati olan kişilerin heykelini yapmak, görülecek bir yere koymak vs. haram olduğunda şüphe yoktur. Resimlere gelince, şehevi arzuları uyandırmayacak, edep ve adap çerçevesinde olan resimlere ise haram denilmiyor. Şu kadar var ki heykel'de olduğu gibi ünlü, kutsal kabul edilmiş vs. kişi resim ya da tasvirlerini de evde ya da sokakta duvara asmak haram kabul edilmiştir. Bu kısıtlama dışında görsel sanatlar meşrudur.

Anladım. Peki ben evde kendimce ufak, orta boy heykeller yapıyorum. Hayvan figürü olabilir sanal bir karakter olabilir bitki olabilir bu haram mı?
 
Katılım
12 Mart 2011
Mesajlar
35,206
Reaksiyon puanı
10,327
Puanları
293
Anladım. Peki ben evde kendimce ufak, orta boy heykeller yapıyorum. Hayvan figürü olabilir sanal bir karakter olabilir bitki olabilir bu haram mı?
Yok Mustafa, senin yaptıklarının hiçbir mahzuru yok. İslamın bu konudaki hassasiyeti kişinin kalbinde tevhid ülküsüne ziyan gelmemesidir. Bugün ya da gelecekte tapınma ya da tapınmayı davet edecek bir hürmet duygusuna yol açacak evsafta resim heykel olmadıkça mesele yoktur.
 
  • Beğen
Reactions: bud

bud

Cezalı
Cezalı
Katılım
29 Kasım 2014
Mesajlar
5,328
Çözümler
6
Reaksiyon puanı
1,710
Puanları
293
Yaş
25
Yok Mustafa, senin yaptıklarının hiçbir mahzuru yok. İslamın bu konudaki hassasiyeti kişinin kalbinde tevhid ülküsüne ziyan gelmemesidir. Bugün ya da gelecekte tapınma ya da tapınmayı davet edecek bir hürmet duygusuna yol açacak evsafta resim heykel olmadıkça mesele yoktur.

Ben yapmıyorum misal vermek için yazmıştım belirtmeyi unutmuşum. :D
 

utkuversus

Rektör
Emektar
Müdavim
Katılım
12 Temmuz 2015
Mesajlar
17,652
Çözümler
1
Reaksiyon puanı
13,242
Puanları
4,958
Yaş
21
Vaktim pek yok, okuyamadım. Affola. Kısaca şunu sorayım.

Tapınmadığımız sürece, saygı duyduğumuz insanların heykelleri sıkıntı yaratıyor mu?
 
  • Beğen
Reactions: bud
Katılım
12 Mart 2011
Mesajlar
35,206
Reaksiyon puanı
10,327
Puanları
293
Vaktim pek yok, okuyamadım. Affola. Kısaca şunu sorayım.
Tapınmadığımız sürece, saygı duyduğumuz insanların heykelleri sıkıntı yaratıyor mu?
Sevgili Utku, sana bu konuyu şöyle anlatayım, eminim beni daha iyi anlayacaksın. Mesela ben Peygamberimizi çok seviyorum, ama onu sevmek için ne resmine, ne de heykeline ihtiyaç duymuyorum.

Sen de, senin gibi bilinçli kişiler de elbet tapınma amacıyla heykel yapmaz, yapılana tapınmaz. Lakin herkesin sizinle aynı bilinç düzeyinde olduğunu iddia edebilir miyiz? Mesela şu aşağıdaki resim gibi.

1591722448833.png


Şimdi bu ekstrem bir örnek, istisnalar kaideyi bozar mı diyebilirsin, ama asla garanti edemezsin. Zaten yazının tamamını okumuş olabilseydin, bununla alakalı orada güzel bir örnek verilir.

Ezcümle, Atatürk gibi insanların sevilmek ve hürmet için heykele ihtiyacı olduğunu düşünmüyorum.
 

CapScroLL

Müdavim
Müdavim
Katılım
22 Ağustos 2014
Mesajlar
3,656
Reaksiyon puanı
2,683
Puanları
358
Yaş
27
Ülkenin eğitim sistemi gerçekten yerlerde, tamam iyi Atatürk'ü seversin anladıkta tapma derecesine getirtmessin be! İlkokulda,ortaokulda Atatürk'ten nasıl bahsettiklerini biliyoruzsunuzdur umarım. Yazık Vallahi...
Çocukların bu duruma gelmesinde eğitim sisteminin çok büyük payı var, çocuklara yanlış ve abartılı şekilde anlatılıyor haliyle çocukların bilinç altında oluşan Atatürk gerçeğinden oldukça farklı.
 
Üst