- 30 Mayıs 2007
- 6,890
- 176
- 1,243
Bu soruyu sormaktansa, mukayeseli olarak aynı fikir düzleminde görüş alış verişi yapmanı tercih ederdim. Doğrusu sorduğun soru, cevabını etkisiz bırakıyor. Çünkü sorunun cevabı aslında oldukça basit olmakla birlikte, bu basitliğin bilime ters olma iddiasını doğruyor, böylece ne cevap verilirse verilsin ciddiye alınmamasına sebep oluyor.
Yine de şöyle diyelim; bana göre Allah "bu şöyle olsun, şu da böyle olsun" diyerek onlarca canlının hepsini birden yaratmadı. Hepsini bir sebebe dayandırarak yarattı. Dini inançlara düşmanlık besleyen bazı bilim isanlarının aksine, din, nedenselliği bilimden daha çok benimser. Dolayısıyla bilim insanları kendi kendilerine din adına ortaya bir iddia atarak, örneğin derler ki; "balık daha çok sperm üretiyor çünkü su çok hareketli bir ortam, yani tanrıyla alakası yok". Veya derler ki "sarı saçlı olmak tanrının hikmeti değildir, genlerin davranışlarındandır". Oysa din, sarı saçlı olmayı değil, o genlerin dizilişini tanrıya bağlıyor zaten. Ya da balığın kendi bilinci olmamasını ve bilinçli olsa bile daha çok sperm üretmenin bu bilince bağlanmasının mümkün olmamasını, yani dışarıdan müdahalesi zorunlu olan harici bir bilincin varlığını bağlıyor tanrıya. Yani o şeyin bir nedeninin olması, tanrısal olmayacağını kanıtlar sanıyorlar; hatta geçende bir ateist şöyle sordu burada: "Bunlar cevabı bulunmuş olaylar, sizin tanrıyı daha karmaşık ve cevaplanmamış şeylerde aramanız gerekmiyor mu". Tabi ki hayır, çünkü bir şeyin maddesel bir sebebi olması onun tanrısal olmadığına kanıt olmayacağı gibi, o şeyin de maddesel bir temele dayanması gerektiğini, sonra onun kaynanağının da, sonra onun da.. derken sonsuz bir madde kavramının olması gerektiğini ortaya koyar; ki bilim insanları da dahil hepimiz biliyoruz ki madde sonsuzluktan gelmedi. O halde herşeyin maddesel bir nedeni olması söz konusu olmadığı gibi, maddesel bir nedeni olan olguların da ondan da önce bir takım nedenlere dayanmadığını da kanıtlamaz. (Hatta bilakis, az önce dediğim gibi, harici bir müdahalenin varlığını kanıtlar. Çünkü maddesel nedenler bigbang'te son bulur. Hatta maddesel olmayan nedensellikler bugün bile vardır, plasebo etkisi gibi. Hiç bir müdahale olmadan maddenin değişimi..)
Örneğin ben bir kamyon imal ediyorum, sen diyorsun ki "bu kamyon demirden meydana geldi, yani onun nedeni 'demir', onu bir insanın tasarlamış olması mümkün değil". Maddesel neden, soyut nedeni egale etmez.
Yani benim inancıma göre, Allah, birbirine bağlı tüm işlemler arasında bir nedensellik var etmiştir. Örneğin proteini var etmiş ve canlılarda farklı kullanılmasını sağlayarak nedensel olarak birbirine bağlamıştır. DNA'yı var etmiştir, gen aktarımlarıyla otozomal farklılıkların oluşmasını sağlamıştır. Yani herşeyi birden bire var etmemiştir, bir sistemi var etmiş ve o sistemi, birbirine bağlı zincirler gibi hareket edecek şekilde tasarlamıştır.
Yine de şöyle diyelim; bana göre Allah "bu şöyle olsun, şu da böyle olsun" diyerek onlarca canlının hepsini birden yaratmadı. Hepsini bir sebebe dayandırarak yarattı. Dini inançlara düşmanlık besleyen bazı bilim isanlarının aksine, din, nedenselliği bilimden daha çok benimser. Dolayısıyla bilim insanları kendi kendilerine din adına ortaya bir iddia atarak, örneğin derler ki; "balık daha çok sperm üretiyor çünkü su çok hareketli bir ortam, yani tanrıyla alakası yok". Veya derler ki "sarı saçlı olmak tanrının hikmeti değildir, genlerin davranışlarındandır". Oysa din, sarı saçlı olmayı değil, o genlerin dizilişini tanrıya bağlıyor zaten. Ya da balığın kendi bilinci olmamasını ve bilinçli olsa bile daha çok sperm üretmenin bu bilince bağlanmasının mümkün olmamasını, yani dışarıdan müdahalesi zorunlu olan harici bir bilincin varlığını bağlıyor tanrıya. Yani o şeyin bir nedeninin olması, tanrısal olmayacağını kanıtlar sanıyorlar; hatta geçende bir ateist şöyle sordu burada: "Bunlar cevabı bulunmuş olaylar, sizin tanrıyı daha karmaşık ve cevaplanmamış şeylerde aramanız gerekmiyor mu". Tabi ki hayır, çünkü bir şeyin maddesel bir sebebi olması onun tanrısal olmadığına kanıt olmayacağı gibi, o şeyin de maddesel bir temele dayanması gerektiğini, sonra onun kaynanağının da, sonra onun da.. derken sonsuz bir madde kavramının olması gerektiğini ortaya koyar; ki bilim insanları da dahil hepimiz biliyoruz ki madde sonsuzluktan gelmedi. O halde herşeyin maddesel bir nedeni olması söz konusu olmadığı gibi, maddesel bir nedeni olan olguların da ondan da önce bir takım nedenlere dayanmadığını da kanıtlamaz. (Hatta bilakis, az önce dediğim gibi, harici bir müdahalenin varlığını kanıtlar. Çünkü maddesel nedenler bigbang'te son bulur. Hatta maddesel olmayan nedensellikler bugün bile vardır, plasebo etkisi gibi. Hiç bir müdahale olmadan maddenin değişimi..)
Örneğin ben bir kamyon imal ediyorum, sen diyorsun ki "bu kamyon demirden meydana geldi, yani onun nedeni 'demir', onu bir insanın tasarlamış olması mümkün değil". Maddesel neden, soyut nedeni egale etmez.
Yani benim inancıma göre, Allah, birbirine bağlı tüm işlemler arasında bir nedensellik var etmiştir. Örneğin proteini var etmiş ve canlılarda farklı kullanılmasını sağlayarak nedensel olarak birbirine bağlamıştır. DNA'yı var etmiştir, gen aktarımlarıyla otozomal farklılıkların oluşmasını sağlamıştır. Yani herşeyi birden bire var etmemiştir, bir sistemi var etmiş ve o sistemi, birbirine bağlı zincirler gibi hareket edecek şekilde tasarlamıştır.