mr_rain
Guru
- Katılım
- 9 Temmuz 2008
- Mesajlar
- 23,957
- Reaksiyon puanı
- 441
- Puanları
- 83
DSG şanzıman arızalarının başlıca sebeplerinden birisi için güzel bir açıklama olmuş...
Sayın Onno Usta;
DSG koruma önerisi olarak yorumunuzu okuduk. Yağ ısınması diye hitap ettiğiniz durum, 7 ileri kuru tip DSG için de geçerli mi? Sizin bu konudaki yorumlarınızı ve yanıtlarınızı takip eden kullanıcı sayısı yüksek olan bir forum var. Bundan dolayı, DSG şanzımanların çalışmasını açıklayarak, koruma önerilerini sunmanızı rica ediyoruz. Kısa beklemelerde N konumuna alınca, şanzıman içinde neler oluyor ki şanzıman rahatlıyor? DSG için zararlı olan hareketler hangileridir?
Teşekkürler.
DSG şanzımanlarda var olan çift debriyajlı ve bir şanzıman içinde neredeyse iki şanzıman donanımının yerleşik haliyle aracın hızlı vites değişimi hedeflenmiştir. Bu amaç ile kullanılan vitesin bir üst vitesinin hazırda bekleyip vites değişimlerinde sadece debriyaj balatasının birinin boşalıp diğerinin fonksiyon etmesi prensibiyle çalışır. İki debriyaj baskı ve balatanın karşılıklı çalışması ise elektronik bir düzenek ile mümkün kılınır. Yoğun vites değişimlerinde iki debriyaj da karşılıklı yoğun bir baskı, yarım debriyaj konumu ile kaydırma ve birleştirme çabasındadır. Bu yoğunluk daha çok sıkışık trafik şartlarında dur kalk hallerinde yarım debriyaj kaydırması ve debriyaj baskısına baskı rulmanlarıyla uygulanan güç ile sürtünme ve ısı üretir. Dur kalk hallerinde, şanzımanda debriyajlardan biri devamlı basılıdır ve kalkışa hazır ancak baskının da zorlamasındadır. Devamlı basılıp bırakılma ve kaydırma sonucunda ilk debriyaj bölgesinde aşırı ısınma oluşur. Bu ısınma yokuş çıkarken var olan dur kalk hallerinde daha yoğundur. Hill Holder olmayan araçlarda bu nedenledir ki el freni kullanılması tavsiye edilir. Isınan debriyajın temas ta olduğu şanzıman da gövdesi aracılığı ile ısı transferi ile yağını ve donanımlarını da aşırı ısıtmaya başlayarak kabul edilen bir sınır aşıldığında ısı sensörleri sistemi bloke ederek olası bir aktarma organı sorununun oluşmasını engeller. Yoğun trafik şartlarında vitesin boşa alınması ile debriyaj balatalarının ikisi de boşta debriyaj baskı ve baskı rulmanları da temassız ve zorlanmayan bir konumdadır. Bu temassızlık ve zorlamanın olmadığı ortamda aşırı ısı üretilmesi de engellenmiş olur.