Türkiye'nin devleri teker teker batıyor

Katılım
12 Mart 2011
Mesajlar
35,210
Reaksiyon puanı
10,325
Puanları
113
Ölümcül hatalar


19667804.jpg



PERAKENDE sektörü peş peşe gelen iflas haberleri ‘neden’ sorusunu gündeme getirdi. Aşırı büyüme hırsının neden olduğu sürdülemez borçlanma, pek çok marka için sonu hazırladı. Sektörün alarm verdiği, daha fazla markanın sıkıntı yaşayabileceği de söyleniyor ancak oyunu doğru oynayanlar sağlam adımlarla yürüyor.



RODİMood, Wenice Kids, Seven Hill, Uki, Haan-Gar, Berk ve daha pek çok Türk giyim markası... İsimlerini ya batma ya da iflas erteleme haberleriyle duyduk. Son iki yıldır bu haberlerin üst üste gelmesi perakende sektöründe endişe yaratırken, arkasında yatan nedenler sorgulanıyor. Neden peş peşe bu markalar batıyor?

Nedenlerin başında fazla borçlu olmaları var. Borç basit bir konu ama neden borçlu oldukları epey karmaşık. Böylesi yüksek oranlardaki borçluluğa hızlı büyümeleri neden oldu. Son 10 yıllık dönemde rekor sayıda artan alışveriş merkezlerine (AVM) birbiri peşine takılıp giren markalar, bugün imdat çığlıkları atıyor. Sektörde uzun süre ‘hızlı büyüme hezeyanı’ yaşandığını duayenler bile kabul etti. Ancak açılan her AVM’ye kötü lokasyonlar bile söz konusu olduğunda, yüksek kira bedelleriyle girildi. Girmek veya girmemek... İşte bütün mesele buydu.

Sektör liderleri yıllardır bir araya geldiğinde AVM fazlalığından şikayet etti. Yüksek kiralardan yakındı. Yüksek ve adaletsiz ortak giderler nedeniyle ayaklandı. Ama birbirlerinin peşine takılıp, kredilerle yeni mağazalar açmaktan kendilerini alıkoyamadılar. Pek çok patronun bağıra bağıra, şikayet ede ede yeni AVM’lere girdiğini gördük.

Buna, perakende sektöründe ‘hem ağlarım hem girerim’ sendromu da diyebiliriz. Türkiye’de öz kaynaklarıyla büyüyen marka sayısı bir elin parmaklarını geçmiyor.

Krediyle açılan mağazalar kendilerini çeviremedikleri gibi toplam içindeki maliyetleri de artırdı. Uzun süre iş yapmayan mağazayı kapatmaktan utanan patronlar, daha sonra bunlar için büyük bedeller ödemek zorunda kaldı. Artık kârsız noktaları kapatıyoruz demekten çekinmiyorlar.


HEM FAİL HEM MAĞDUR

Boyner Holding Yönetim Kurulu Başkanı Cem Boyner, AVM aşırılığı ve her birinde mağaza açma konusunu ‘Hem fail hem mağduruz” sözleriyle değerlendirmişti. “Yan yana açılan AVM’ler sıkıntının nedenlerinden biri ama bundan şikayet edemeyiz. Kimse bize zorla orada mağaza açtırmıyor. Doğal afet değil bu! Kendimiz yaptık” demişti.


‘FONA SATARIM’ PLANI

Yapılan hatalardan biri de eğer çok büyürlerse, bir fonu ortak olarak alabileceklerine inanmalarıydı. Bu yüzden fizibiliteye ve verimliliğe bakmadan mağaza sayılarını artırdılar. Oysa yerli veya yabancı yatırım fonları, yatırım yapmadan önce büyüklükten ziyade boruçluluk durumuna ve sürdürülebilir büyüme ihtimallerini göz önüne aldılar.

Ancak oyunu kuralına göre oynayan, borçluluk oranını kontrol altında tutan markalar, sağlam adımlarla yürümeye devam ediyor.

Öte yandan hazır giyimin üretim kanadında da sıkıntılar yaşanıyor. Hey Tekstil’in iflası... Galatasaray’ın merhum başkanı Özhan Canaydın’ın sahibi olduğu Türkiye’nin yabancı ortaklı ilk konfeksiyon şirketi Biesseci Bursa Tekstil’e ölüm yıl dönümünde iflas erteleme talebi üzerine kayyum atanması akla gelen ilk örnekler.


AVM yatırımcısı şikâyetçi

TÜRKİYE’de yabancı markalar da Türk markalar kadar plansız AVM’lerden şikayet ediyor. Sadece onlar mı, AVM yatırımcıları da yan yana ve verimsiz AVM’lerden şikayetçi. En son Alman Ece bu konuda oldukça sert eleştiriler yapmıştı. Tek kriterin kişi başına düşen kiralanabilir alan olamayacağını vurgulamıştı. Hatta ORA gibi iflası istenen alışveriş merkezlerine bile rastlandı.


İndirim savaşları vuruyor


TÜRKİYE pek çok ülkeden farklı bir perakende pazarına sahip. Dünyanın hiçbir ülkesinde bu kadar çok global ve yerel marka bulunmuyor. Fransız, İtalyan, ABD’li, İsveçli, İspanyol kimi arasanız var burada. Ve pazarda indirimler dahil pek çok konu regüle edilmediği için şartlar her an değişebiliyor. Bugün erken indirimden şikayetçi olan markayı, yarın ilk indirime giren olarak görmek şaşırtmıyor.


AVM’de Ankara İstanbul rekabeti

GEÇEN yılı 296 alışveriş merkezinde 8.2 milyon metrekare kiralanabilir alanla kapatan alışveriş merkezleri, büyümeye devam edecek. 3 yıl içerisinde metrekare olarak ciddi bir artış gösterecek alışveriş merkezlerinin, 2015’te 409 adet ve 13 milyon metrekareye ulaşması bekleniyor. . Eva Gayrimenkul Değerleme ile Akademetre’nin, Alışveriş Merkezi Yatırımcıları Derneği’nin katkılarıyla hazırlanan 2013-2015 Türkiye AVM Potansiyeli Raporu açıklandı. Mevcut alışveriş merkezleri ile 2014 yılı sonuna kadar açılması planlanan 110 alışveriş merkezinin incelendiği araştırmaya göre, artık daha fazla kiralanabilir alanı olan alışveriş merkezleri açılıyor. Raporda dikkat çekici ayrıntılardan biri ise 2013’te Ankara’nın 246 metrekare kiralanabilir alan ile İstanbul’u geçerek birinci sıraya yerleşmesi. Kişi başı kiralanabilir alanda İstanbul 227 metrekare ile ikinci sırada yer alırken, 3’üncü sırada yer alan Karabük’te ise bu rakam 214 metrekare olarak dikkati çekiyor.



19667630.gif



kaynak
 

django

Doçent
Katılım
28 Şubat 2013
Mesajlar
588
Reaksiyon puanı
0
Puanları
16
sonu felaket olan başlangıçlar her zaman ilgimi çekmiştir bu daha başlangıç uyuyamayınca koyun saymaya devam türkiyem
 

tambjk

Profesör
Katılım
10 Mayıs 2011
Mesajlar
3,263
Reaksiyon puanı
16
Puanları
38
İstanbulda ulaşım ve gezerek alışveriş yapmak o kadar büyük sıkıntı ki insanlar mecbur avmlere sığınıyor.
 

PatavatsiZ

Doçent
Katılım
15 Mart 2013
Mesajlar
719
Reaksiyon puanı
0
Puanları
16
Insanların AVM lere yonelmesi kaçınılmaz bir durum haline gelmişken bunca iflas normal geliyor adama
 

baaydin

Profesör
Katılım
2 Kasım 2007
Mesajlar
2,173
Reaksiyon puanı
7
Puanları
0
avm lerde kira fiyatları resmen çok yüksek.
 

Ahmethz

Rektör
Emektar
Katılım
7 Eylül 2006
Mesajlar
12,440
Reaksiyon puanı
398
Puanları
83
kiralar uçuk orasına bir şey diyemem fakat ora avm bastan batık bir projeydi. Hiç bir özel banka kredi vermezken nasıl olduysa ziraat bankasından parayı kopardılar. metronun dibinde otogara komşu forum istanbul açılınca sadece servisle ulasilan carrefoursanin bile müşterileri epey azalmisti. nispeten carrefoura yakın olan ora avmde yarısından fazla boş dükkan vardi açık olanlar da birbiri ardına kapandi avm 1 yılı bile goremedi.
 
Katılım
12 Mart 2011
Mesajlar
35,210
Reaksiyon puanı
10,325
Puanları
113
kiralar uçuk orasına bir şey diyemem fakat ora avm bastan batık bir projeydi. Hiç bir özel banka kredi vermezken nasıl olduysa ziraat bankasından parayı kopardılar. metronun dibinde otogara komşu forum istanbul açılınca sadece servisle ulasilan carrefoursanin bile müşterileri epey azalmisti. nispeten carrefoura yakın olan ora avmde yarısından fazla boş dükkan vardi açık olanlar da birbiri ardına kapandi avm 1 yılı bile goremedi.

[MENTION=7414]Jojoba[/MENTION], ben de bayrampaşada oturmama rağmen şu ora hakkında konuşulanları duymuştum da, akibeti ne oldu bilmiyorum.
ne durumda şimdi haberin var mı?
 

muratteas

Dekan
Katılım
11 Şubat 2009
Mesajlar
9,578
Reaksiyon puanı
96
Puanları
48
Istanbul'da AVM'ler adım başı artık. Her ilçede en az 2 tane var.
 

Blues Brothers

Öğrenci
Katılım
15 Mart 2013
Mesajlar
54
Reaksiyon puanı
0
Puanları
6
Uzun zamandır aklıma gelen konular özellikler her AVM ye giren markaların sonu ve kafalarına göre indirim sezonları yapmaları. Halen birçok AVM açılıyor sonu kötü gözüküyor.Avrupanın ve Dünyanın en büyük AVMleri arasında olan Cevahir'de bile araplar olmasa ağlayacak duruma gelebilir. Zaten fazlasıyla olan AVMlere her semtte 3-5 tane daha proje çıkartılıyor.Bu durumda belediyelerin bunların önüne geçmesi gerekiyor.
 

-Hewal-

Dekan
Katılım
27 Haziran 2008
Mesajlar
5,206
Reaksiyon puanı
11
Puanları
0
AVM ler benim gözünde beş para etmeyen alışveriş merkezleri kıyafet dükkanlarına bakıyorsun camekan da üç beş elbise raflarda üç beş elbise fiyatlar ayrı rezalet hani birde pazar kültürünü yok etmeye çalışıyorlar.
 

Ahmethz

Rektör
Emektar
Katılım
7 Eylül 2006
Mesajlar
12,440
Reaksiyon puanı
398
Puanları
83

ashabulyemin

Profesör
Katılım
6 Aralık 2008
Mesajlar
3,389
Reaksiyon puanı
20
Puanları
0
Avm leri yakından takip ediyorum verilen markalardan Wenice için üzülürüm gerçekten kaliteli ve uygun fiatla satıyordu Rodimood ise uçık
Esas sebeb millet artık fahiş fiatları kalitesiz malları ve lakayıt elaman çalıştıran yerleri benimsemiyor çöküş varsa bunlardan dır
anadolu yakasında Optimumu tek geçerim avrupa yakasında metrocity kaliteli özel ürün arayanlara tavsiye olunur cevahir ve marmara forumda idare eder
 
Üst