- Katılım
- 30 Temmuz 2009
- Mesajlar
- 23,098
- Reaksiyon puanı
- 1,117
- Puanları
- 293
- Yaş
- 41
1 milyon 170 bin 582, 8inci sınıf öğrencisinin girdiği Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş (TEOG) ortak sınavındaki üç soru dava konusu oldu. Fen ve teknoloji testinin A kitapçığındaki 9uncu, T.C. inkılap tarihi ve Atatürkçülük testinin yine aynı kitapçıktaki 9uncu ve Türkçe testinin A kitapçığındaki 4üncü soruya iptal talebiyle dava açıldı.
Türkçe ile inkılap tarihi ve Atatürkçülük testlerindeki soruyla ilgili dava, Ankara 11inci İdare Mahkemesinde görülecek. Davacıların vekili Avukat Ersan Barkın ve Avukat Murat Tezcan tarafından açılan davanın gerekçesinde TEOGun A kitapçığı Türkçe testi 4üncü sorusu için seçeneklerde iki doğru yanıt bulunduğu, yine A kitapçığı T.C. inkılap tarihi ve Atatürkçülük testi 9uncu sorusunda ise sınav için gösterilen kaynak kitaplarda soruda verilen önermelerin tümünün yer almadığı belirtildi.
İKİ SEÇENEK DE DOĞRU
A kitapçığı Türkçe testi 4üncü sorusunda metin verilip, numaralandırılmış cümlelerden hangisinde öznel nitelik taşıdığı soruldu. Dava gerekçesinde doğru şık olarak verilen D seçeneği ile birlikte A seçeneğinin de doğru olabileceği söylendi. Açıklamada, Sıcak temmuz güneşinin ne kadar sıcak olduğu, Ömer Dayının alnındaki terlerin çokluğu kişiden kişiye göre değişiklik gösterebilir. Herkes sıcaklıktan aynı ölçüde etkilenmez yahut kimine göre az olan bir şey, kimine fazla gelebilir. Dolayısıyla (I). cümle de öznel nitelik taşımakta, gözlemci-anlatıcının izleniminden çıkardığı yorumu okuyucuya aktarmaktadır denildi.
BİLGİ KİTAPLARDA YOK
Yine A kitapçığı T.C. inkılap tarihi ve Atatürkçülük testi 9uncu sorusunda verilen metinde, Osmanlı Devletinin tutumuyla hangi hedeflerinin gerçekleştirilmek istendiği soruldu. Sorunun doğru seçeneği MEB tarafından (I), (II) ve (III) nolu önermeleri içeren D seçeneği olarak açıklandı. Dava dosyasında sorunun iptal isteminin açıklaması olarak, kitaplarda yer almayan bilginin sorulduğu iddia edildi. Temel eğitimin 8inci sınıfında öğrenim gören bir öğrenciden, bir sorunun çözümü için kaynak kitabı dışında, başkaca kaynaklardan bilgi edinmek suretiyle muhakeme yürütmesini beklemek mümkün değildir denilen açıklamada, kitapta yer almayan bilgileri edinerek çok yönlü muhakeme yapabilme entelektüel yeteneğinin 8inci sınıf öğrencisinden beklenemeyeceği ifade edildi.
SORU ÇOK YANITLI VE HATALI
Fen ve teknoloji testinin A kitapçığındaki 9uncu sorunun iptali için ise, üç aile Ankara 14. İdare Mahkemesinde dava açtılar. Keçilere örümcek geni aktarılarak, keçi sütünden ipek elde edilmesi ile ilgili sorunun iptal gerekçesi iki doğru cevabının bulunması ve doğru orantılı olarak sorunun hatalı olması şeklinde belirtildi. Dava açıklamasında şu bilgilere yer verildi:
İlgili sorunun cevap anahtarında doğru şıkkın b olduğu yazıyor. Ancak müvekkiller bu soruda c şıkkını işaretlediler. Müvekkiller gibi Türkiyenin birçok şehrinde bulunan, birçok öğrenci de bu soruda c şıkkını işaretledi. Müvekkillerin ilgili soruda c şıkkını işaretlemelerinin sebebi sınava hazırlanırken çalışmış oldukları birçok kitapta Keçinin genlerine örümcek genleri aktarılarak keçi sütünden ipek elde edilmesi ile ilgili çalışmalar genetik mühendisliğinin uygulamalarındandır bilgisinin yer alıyor olması.
Müvekkillerin çalıştıkları ders kitaplarının yanı sıra bizzat Milli Eğitim Bakanlığının yayınladığı İlköğretim Fen ve Teknoloji Öğretmen Kılavuz Kitabının 42nci sayfasında da aynı bilgi ve örnek yer alıyor. MEBin bu kaynağı sıradan bir kaynak niteliğinde değil. Dersi veren tüm öğretmenler bu kılavuzdaki bilgilerle hareket etmek zorunda. Dolayısıyla bu kitap referans nitelikte emredici bir kaynak. Durum böyle olunca bu kitap okulların, dershanelerine ve bu alana yönelik yayın yapan tüm yayınevlerinin mecburi rehber aldığı bir ana kaynak ve burada verilen bilgiler, kılavuz değiştirilmediği sürece tümüyle doğru kabul edilir. MEB 2012 yılında yayımladığı bu kılavuzdan sonra yeni bir Fen Öğretmen Kılavuz Kitabı yayımlamadı.
Hürriyet

Türkçe ile inkılap tarihi ve Atatürkçülük testlerindeki soruyla ilgili dava, Ankara 11inci İdare Mahkemesinde görülecek. Davacıların vekili Avukat Ersan Barkın ve Avukat Murat Tezcan tarafından açılan davanın gerekçesinde TEOGun A kitapçığı Türkçe testi 4üncü sorusu için seçeneklerde iki doğru yanıt bulunduğu, yine A kitapçığı T.C. inkılap tarihi ve Atatürkçülük testi 9uncu sorusunda ise sınav için gösterilen kaynak kitaplarda soruda verilen önermelerin tümünün yer almadığı belirtildi.
İKİ SEÇENEK DE DOĞRU
A kitapçığı Türkçe testi 4üncü sorusunda metin verilip, numaralandırılmış cümlelerden hangisinde öznel nitelik taşıdığı soruldu. Dava gerekçesinde doğru şık olarak verilen D seçeneği ile birlikte A seçeneğinin de doğru olabileceği söylendi. Açıklamada, Sıcak temmuz güneşinin ne kadar sıcak olduğu, Ömer Dayının alnındaki terlerin çokluğu kişiden kişiye göre değişiklik gösterebilir. Herkes sıcaklıktan aynı ölçüde etkilenmez yahut kimine göre az olan bir şey, kimine fazla gelebilir. Dolayısıyla (I). cümle de öznel nitelik taşımakta, gözlemci-anlatıcının izleniminden çıkardığı yorumu okuyucuya aktarmaktadır denildi.
BİLGİ KİTAPLARDA YOK
Yine A kitapçığı T.C. inkılap tarihi ve Atatürkçülük testi 9uncu sorusunda verilen metinde, Osmanlı Devletinin tutumuyla hangi hedeflerinin gerçekleştirilmek istendiği soruldu. Sorunun doğru seçeneği MEB tarafından (I), (II) ve (III) nolu önermeleri içeren D seçeneği olarak açıklandı. Dava dosyasında sorunun iptal isteminin açıklaması olarak, kitaplarda yer almayan bilginin sorulduğu iddia edildi. Temel eğitimin 8inci sınıfında öğrenim gören bir öğrenciden, bir sorunun çözümü için kaynak kitabı dışında, başkaca kaynaklardan bilgi edinmek suretiyle muhakeme yürütmesini beklemek mümkün değildir denilen açıklamada, kitapta yer almayan bilgileri edinerek çok yönlü muhakeme yapabilme entelektüel yeteneğinin 8inci sınıf öğrencisinden beklenemeyeceği ifade edildi.
SORU ÇOK YANITLI VE HATALI
Fen ve teknoloji testinin A kitapçığındaki 9uncu sorunun iptali için ise, üç aile Ankara 14. İdare Mahkemesinde dava açtılar. Keçilere örümcek geni aktarılarak, keçi sütünden ipek elde edilmesi ile ilgili sorunun iptal gerekçesi iki doğru cevabının bulunması ve doğru orantılı olarak sorunun hatalı olması şeklinde belirtildi. Dava açıklamasında şu bilgilere yer verildi:
İlgili sorunun cevap anahtarında doğru şıkkın b olduğu yazıyor. Ancak müvekkiller bu soruda c şıkkını işaretlediler. Müvekkiller gibi Türkiyenin birçok şehrinde bulunan, birçok öğrenci de bu soruda c şıkkını işaretledi. Müvekkillerin ilgili soruda c şıkkını işaretlemelerinin sebebi sınava hazırlanırken çalışmış oldukları birçok kitapta Keçinin genlerine örümcek genleri aktarılarak keçi sütünden ipek elde edilmesi ile ilgili çalışmalar genetik mühendisliğinin uygulamalarındandır bilgisinin yer alıyor olması.
Müvekkillerin çalıştıkları ders kitaplarının yanı sıra bizzat Milli Eğitim Bakanlığının yayınladığı İlköğretim Fen ve Teknoloji Öğretmen Kılavuz Kitabının 42nci sayfasında da aynı bilgi ve örnek yer alıyor. MEBin bu kaynağı sıradan bir kaynak niteliğinde değil. Dersi veren tüm öğretmenler bu kılavuzdaki bilgilerle hareket etmek zorunda. Dolayısıyla bu kitap referans nitelikte emredici bir kaynak. Durum böyle olunca bu kitap okulların, dershanelerine ve bu alana yönelik yayın yapan tüm yayınevlerinin mecburi rehber aldığı bir ana kaynak ve burada verilen bilgiler, kılavuz değiştirilmediği sürece tümüyle doğru kabul edilir. MEB 2012 yılında yayımladığı bu kılavuzdan sonra yeni bir Fen Öğretmen Kılavuz Kitabı yayımlamadı.
Hürriyet