- Katılım
- 13 Haziran 2008
- Mesajlar
- 17,955
- Reaksiyon puanı
- 351
- Puanları
- 3,263
Son 10 yılın en iyi dövüş filmleri
Kerem Akça, 2000’lerin en iyi 10 dövüş filmini seçti
Son 10 yılda (2000-2009) Hong Kong ya da Uzakdoğu kültürünün doğrudan Amerikan sinemasına girmesi sebebiyle çokça örneğini izlediğimiz bir tür. Bu konuda da Kill Bill, Kahraman ve Kaplan ve Ejderha gibi eserlerin işlevsel katkısını halen hissetmek mümkün.
Dövüş filminin temelinde yatanlar; 1960’larda Hong Kong’taki wuxia filmleri ve kung fu filmleri ile Japonya’da 50’lerde çıkan samuray filmleri ve karate filmleridir. Bunların devamında da aslında ilkinin bir estetik olarak sinemada karşılık bulduğuna tanıklık edebiliyoruz. 2000’li yıllar bakınca da bu etkinin Amerikan sinemasına iyiden iyiye daha çok sindiğini görebiliriz. Öyle ki 70’ler ve 80’ler Hong Kong sinemasının Chow Yun-Fat, Jet Li, Jackie Chan gibi yıldızlarının Hollywood’a sızmada zorluk çekmemesi de bu durumun bir uzantısı niteliğinde.
Tabii bunun da devamında Uzakdoğu’da daha yenilikçi örnekler üretildiğini es geçmemek lazım. Bu konuda “Kahraman” ve “Kung Fu Sokağı” iki kilit filmdir. Hollywood ayağında ise “Kill Bill”in B filmleri ve dünyadaki eğilimlerden oluşan bulamacının keskin bir etkisi vardır.
Kerem Akça, 2000’lerin en iyi 10 dövüş filmini seçti
Son 10 yılda (2000-2009) Hong Kong ya da Uzakdoğu kültürünün doğrudan Amerikan sinemasına girmesi sebebiyle çokça örneğini izlediğimiz bir tür. Bu konuda da Kill Bill, Kahraman ve Kaplan ve Ejderha gibi eserlerin işlevsel katkısını halen hissetmek mümkün.
Dövüş filminin temelinde yatanlar; 1960’larda Hong Kong’taki wuxia filmleri ve kung fu filmleri ile Japonya’da 50’lerde çıkan samuray filmleri ve karate filmleridir. Bunların devamında da aslında ilkinin bir estetik olarak sinemada karşılık bulduğuna tanıklık edebiliyoruz. 2000’li yıllar bakınca da bu etkinin Amerikan sinemasına iyiden iyiye daha çok sindiğini görebiliriz. Öyle ki 70’ler ve 80’ler Hong Kong sinemasının Chow Yun-Fat, Jet Li, Jackie Chan gibi yıldızlarının Hollywood’a sızmada zorluk çekmemesi de bu durumun bir uzantısı niteliğinde.
Tabii bunun da devamında Uzakdoğu’da daha yenilikçi örnekler üretildiğini es geçmemek lazım. Bu konuda “Kahraman” ve “Kung Fu Sokağı” iki kilit filmdir. Hollywood ayağında ise “Kill Bill”in B filmleri ve dünyadaki eğilimlerden oluşan bulamacının keskin bir etkisi vardır.
İşte bu toplamdan çıkan 2000’lerin en iyi 10 dövüş filmi:
10-Tek (The One) (2001) ‘Son Durak’ serisinin arkasındaki James Wong, Uzakdoğu asıllı bir Amerikalı. Ancak burada bir şerifin adamının kendi klonlarıyla mücadelesini bilgisayar oyunu estetiğinin içinde ele almayı seçmiş. Yer çekimini yok eden filmin başrolünde Jet Li var.
9-Zatoichi (2003) Japonya’nın kült kahramanının sinemaya uyarlanmış hikayesi. Sanat sinemasında suç içerikli absürd ve minimalist komedileri ile tanınan Takeshi Kitano hem yönetiyor hem de oynuyor. En kısa tanımıyla eski bir Japonya’da kör bir dövüşçünün ironik hikayesi. Dövüş, kan ve mizah bir arada...
8-Kırmızı Kuşak (Redbelt) (2008) Kırmızı kuşak mücadelesi için tutulan bir dövüş sanatları ustasının öyküsü. Daha çok tiyatrodan bilsek de sinemaya sıçrayınca da farkını ispatlayan David Mamet, hem senarist hem de yönetmen koltuğunda.
7-Izo (2004) Yönetime karşı çıkan bir dövüşçünün 19. yüzyıl Japonya’sındaki halleri. Uçuk ve bozucu yönetmen Takashi Miike imzası taşıyınca bu sahnelerin bütününden bir eğlence bombasının da çıkması kaçınılmaz oluyor haliyle...
6-Düelist (Hyeongsa / Duelist) (2005) Güney Kore sinemasından çıksa da Hong Konglu gibi stilize işler veren Lee Myung-Se’nin ilk yönetmenlik denemesi. Eski Çin’de ‘Kötü gözler’ adlı bir düellocu ya da dövüşçünün efsanevi dünyasını perdeye yansıtıyor. Wuxia kıvamında yer çekimini yok eden stilize dövüş sahneleriyle keyif aşılıyor “Düelist”.
5-Parlayan Hançerler (Shi mian Mai Fu) (2004) Zhang Yimou’nun ikinci wuxia denemesi, bu sefer o kadar ‘renk’ üzerinden yürümese de alt türün atası King Hu’nun geleneğini uyguladığı, geniş alandaki dövüş sahneleriyle dikkat çeken bir eser. Bambulu orman sekanslarına dikkat derim.
4-Kaplan ve Ejderha (Crouching Tiger Hidden Dragon / Who Hu Cang Long) (2000) Ang Lee’nin Hong Kong sinemasının özündeki wuxia alt türünün günümüzde parlamasını sağlamak için attığı ilk adım. En iyi yönetmen dalında Oscar’a uzanan Uzakdoğulu sanatçı, kısa sürede bu eseriyle kült bir kitleyi yakalamış durumda.
3-Kung Fu Sokağı (Kung Fu) (2004) Kaba komedi ile dövüş filmini iç içe geçiren çılgın bir Hong Kong triad filmi olarak adlandırılabilir. Öyle ki Stephen Chow “Şaolin Futbolu”ndan sonra buraya da damga vurarak inanılmaz bir efekt ve dövüş şöleni sunuyor. Dövüşün fantastik boyutuna geçerken 70’lerin kung fu komedilerine dayıyor sırtını.
2-Kahraman (Hero / Xing Xiong) (2002) Zhang Yimou’nun Hong Kong sineması geleneğinde wuxiayı daha stilize ve postmodern bir dünyaya kavuşturduğu filmi. Bir iktidar mücadelesi meselesinin üzerine gidiyor gözükse de esasen farklı filtre ile çekilmiş dövüş sahnelerinin bir toplamı niteliğinde. ‘Spagetti dövüş filmi’ alt türü wuxia’nın yenilikçi sunumuyla şimdiden birçok filmi etkilemeyi başardı.
1-Kill Bill (2003-2004) Dövüş filmini, Sergio Leone, King Hu ve anime estetiği ile karşımıza getiren bir intikam filmi çeşitlemesi olarak özetlenebilir. Her karesinden bir başka tür fırlayan, hatta zaman zaman animasyona da açılan bu yapıt, iki filmlik bir 2000’ler klasiği. Ana akımın içinde B filmini A sınıfına transfer etmesiyle de izini süren sayısız eser üretti.

10-Tek (The One) (2001) ‘Son Durak’ serisinin arkasındaki James Wong, Uzakdoğu asıllı bir Amerikalı. Ancak burada bir şerifin adamının kendi klonlarıyla mücadelesini bilgisayar oyunu estetiğinin içinde ele almayı seçmiş. Yer çekimini yok eden filmin başrolünde Jet Li var.

9-Zatoichi (2003) Japonya’nın kült kahramanının sinemaya uyarlanmış hikayesi. Sanat sinemasında suç içerikli absürd ve minimalist komedileri ile tanınan Takeshi Kitano hem yönetiyor hem de oynuyor. En kısa tanımıyla eski bir Japonya’da kör bir dövüşçünün ironik hikayesi. Dövüş, kan ve mizah bir arada...

8-Kırmızı Kuşak (Redbelt) (2008) Kırmızı kuşak mücadelesi için tutulan bir dövüş sanatları ustasının öyküsü. Daha çok tiyatrodan bilsek de sinemaya sıçrayınca da farkını ispatlayan David Mamet, hem senarist hem de yönetmen koltuğunda.

7-Izo (2004) Yönetime karşı çıkan bir dövüşçünün 19. yüzyıl Japonya’sındaki halleri. Uçuk ve bozucu yönetmen Takashi Miike imzası taşıyınca bu sahnelerin bütününden bir eğlence bombasının da çıkması kaçınılmaz oluyor haliyle...

6-Düelist (Hyeongsa / Duelist) (2005) Güney Kore sinemasından çıksa da Hong Konglu gibi stilize işler veren Lee Myung-Se’nin ilk yönetmenlik denemesi. Eski Çin’de ‘Kötü gözler’ adlı bir düellocu ya da dövüşçünün efsanevi dünyasını perdeye yansıtıyor. Wuxia kıvamında yer çekimini yok eden stilize dövüş sahneleriyle keyif aşılıyor “Düelist”.

5-Parlayan Hançerler (Shi mian Mai Fu) (2004) Zhang Yimou’nun ikinci wuxia denemesi, bu sefer o kadar ‘renk’ üzerinden yürümese de alt türün atası King Hu’nun geleneğini uyguladığı, geniş alandaki dövüş sahneleriyle dikkat çeken bir eser. Bambulu orman sekanslarına dikkat derim.

4-Kaplan ve Ejderha (Crouching Tiger Hidden Dragon / Who Hu Cang Long) (2000) Ang Lee’nin Hong Kong sinemasının özündeki wuxia alt türünün günümüzde parlamasını sağlamak için attığı ilk adım. En iyi yönetmen dalında Oscar’a uzanan Uzakdoğulu sanatçı, kısa sürede bu eseriyle kült bir kitleyi yakalamış durumda.

3-Kung Fu Sokağı (Kung Fu) (2004) Kaba komedi ile dövüş filmini iç içe geçiren çılgın bir Hong Kong triad filmi olarak adlandırılabilir. Öyle ki Stephen Chow “Şaolin Futbolu”ndan sonra buraya da damga vurarak inanılmaz bir efekt ve dövüş şöleni sunuyor. Dövüşün fantastik boyutuna geçerken 70’lerin kung fu komedilerine dayıyor sırtını.

2-Kahraman (Hero / Xing Xiong) (2002) Zhang Yimou’nun Hong Kong sineması geleneğinde wuxiayı daha stilize ve postmodern bir dünyaya kavuşturduğu filmi. Bir iktidar mücadelesi meselesinin üzerine gidiyor gözükse de esasen farklı filtre ile çekilmiş dövüş sahnelerinin bir toplamı niteliğinde. ‘Spagetti dövüş filmi’ alt türü wuxia’nın yenilikçi sunumuyla şimdiden birçok filmi etkilemeyi başardı.

1-Kill Bill (2003-2004) Dövüş filmini, Sergio Leone, King Hu ve anime estetiği ile karşımıza getiren bir intikam filmi çeşitlemesi olarak özetlenebilir. Her karesinden bir başka tür fırlayan, hatta zaman zaman animasyona da açılan bu yapıt, iki filmlik bir 2000’ler klasiği. Ana akımın içinde B filmini A sınıfına transfer etmesiyle de izini süren sayısız eser üretti.