StratejikSEO
Öğrenci
- Katılım
- 21 Şubat 2017
- Mesajlar
- 47
- Reaksiyon puanı
- 7
- Puanları
- 8
SEO alanında çalışan ve kendisini geliştirmek isteyenlerin bildiği üzere, Google her geçen zaman yeni güncellemeler ve algoritmalar ile karşımıza çıkıyor. Kullanıcı deneyimini her daim optimize etme amacı güden Google, bu yönde yaptığı çalışmalarla ve getirdiği kurallarla arama sonuçları sıralama kriterlerini değiştiriyor. SEO alanında çalışan kişilere de hem güncele ayak uydurmak hem de geleceği öngörerek o yönde çalışmak düşüyor. Sesli arama optimizasyonu da günümüzde önemi artan ve yakın gelecekte önemi daha da artacak olan bir konudur. Biz de bu doğrultuda ‘Sesli arama optimizasyonu nedir? Nasıl yapılır?’ gibi sorularınızın yanıtlarını vereceğiz.
Sesli Arama Optimizasyonunun Önemi
Akıllı asistanların elektronik cihazlarda giderek yaygınlaşması, sesli aramaların yaygınlaşmasını ve buna bağlı olarak da sesli aramaların öneminin artmasını sağlamaktadır. Nitekim 2019 SEO trendleri arasında sesli arama optimizasyonu da yer almaktadır. Öyle ki; Google’a göre 2020 yılına geldiğimizde Google üzerinden yapılan aramaların yarısını sesli aramalar oluşturmaya başlayacak ve bu rakam giderek yükselecek. Üstelik bildiğiniz üzere Google Asistan, Türkçe olarak da hizmet vermeye başladı. Yani sesli aramaların oranının Türkiye’de de hızlı bir şekilde artmaya devam etmesi yüksek olasılık olarak duruyor.
Aramalardaki söz konusu bu değişim çok da sürpriz sayılmaz. Nitekim içinde bulunduğumuz çağın en büyük trendleri arasında hız yer alıyor. Daha hızlı film indirmek, bir yere daha hızlı ulaşmak, bir dili daha hızlı olarak öğrenmek, yemeği daha hızlı olarak hazırlamak ya da hazırlatmak bu duruma verebileceğimiz onlarca örnekten yalnızca birkaçıdır. Bu örnekler arasında istenilen bilgiye en hızlı bir şekilde ulaşmak da yer almaktadır. Bu da sesli aramaların artmasını tetikleyen ana sebeplerdendir. Araştırmalara göre insanlar sesli aramalara en çok farklı bir eylem yaptıkları esnada ihtiyaç duyuyor. Araba sürerken sesli arama kullanımı ise istatistiklere göre başı çekiyor.
Sesli arama biçimi, normal aramalara göre değişiklik gösterebildiğinden, SEO açısından sesli arama optimizasyonu çalışmaları yapmak büyük önem taşımaktadır. Peki sesli arama optimizasyonu nasıl yapılır?
Google Sesli Arama Optimizasyonu Rehberi
Google sesli arama optimizasyonunun önemini belirtmemizin ardından sesli arama optimizasyonu için dikkat edilmesi gereken belli başlı hususları sıralayabiliriz. İşte 2019 yılı başı itibarıyla sesli aramalarda sitenizi ön plana çıkartabilecek ipuçları…
Uzun Kuyruklu Anahtar Kelime Kullanımı
Sesli aramalar, yazarak aramalara göre daha farklı olarak yapılır. Örneğin, sesli aramalarda insanlar istediği bilgiye ulaşmak adına, yazarak yapılan aramalara kıyasla daha fazla kelime içeren arama yapma eğilimi gösterirler. Bu noktada sesli arama optimizasyonu yapmak için uzun kuyruklu anahtar kelime kullanımınızı yaygınlaştırmak önem kazanır. Üstelik uzun kuyruklu anahtar kelime kullanımını bir soru formunda oluşturmaya çalışırsanız, sesli aramalarda ön plana çıkma şansınızı arttırmış olursunuz.
İçerik Optimizasyonu ile Snippet Öne Çıkarma
Aramalarda snippet olarak ön plana çıkmanın önemi artık birçok kişi tarafından biliniyor. Sesli aramalarda içeriklerinizin snippet olarak ön plana çıkması için ise doğru içerik optimizasyonu yapmanız gereklidir. Bunun için özellikle soru-cevap şeklinde oluşturulan yeni içeriklere ihtiyaç duyulur. Bu soru formları da sesli aramalara uygun olacak şekilde oluşturulmalıdır. Maddeli ve sıralı yazı çerçevesi oluşturmak sesli aramalar için içerik optimizasyonuna örnek verilebilir. Öte yandan yapılan araştırmalara göre snippet olarak aramalarda sonuçları çıkan sitelerin, kullanıcıların gözünde daha çok güven verdiğini de eklememizde fayda var.
Mobil Uyumluluk
Sesli aramaların yaklaşık olarak %80’i mobil cihazlar üzerinden yapılmaktadır. Dolayısıyla sesli aramalara yönelik yapılan optimizasyon çalışmalarının aynı zamanda mobil uyumlu olması da önemlidir. Yani sitenin hem bir mobil versiyonu olmalı hem de mobil uyumluluk gerekliliklerini yerine getirmelidir.
‘Sık Sorulanlar’ Adı Altında Evergreen İçerikler Oluşturma
Daha önce soru-cevap formunda içerikler oluşturmanın öneminden bahsetmiştik. Sitenizin teması ne olursa olsun ‘… ile ilgili sık sorulan sorular’ başlıklı birçok içerik üretebilirsiniz. Örneğin, Türkiye ile ilgili İngilizce dilinde tanıtım yazıları hazırlanan bir site için ‘Frequently Asked Questions About Historical Sites In Turkey’ başlıklı bir blog yazısı hazırlanabilir. Bu yazının içeriğinde yer alan sorular Türkiye’yi ziyaret etmeyi planlayan yabancı turistler tarafından her dönem sorulabileceği için söz konusu içerik evergreen içerik kapsamına girer. Böylelikle yazıyı ilerleyen dönemlerde güncelleyebilir, veri yapılandırması gibi optimizasyonlar yapabilir ve sesli aramalarda daha sık ön plana çıkmasını sağlayabilirsiniz. Ancak sorulara verilen yanıtların uzunluğu ne yetersiz ne de çok fazla olmalıdır. Bu konudaki dengeyi sağlamak kullanıcı deneyimi açısından önemlidir.
Hedef Kitle ile Empati Kurma
Anahtar kelime kullanımı olsun, kullanılan soru tipleri ya da oluşturulan içerikler olsun birçok noktada hedef kitle ile empati kurmalısınız. Bu noktada kendinize başlıca şu soruları yöneltebilirsiniz:
• Kullanıcılarımın bu bilgiye gerçekten ihtiyacı var mı?
• Kullanıcılarımın ulaşmak istediği bilgi için yeterli bilgi sunuyor muyum?
• Kullanıcılarım söz konusu bilgiye ulaşmak için neyi, nasıl sorar?
• Sunduğum bilgiler kullanıcılarım için anlaşılabilir düzeyde mi?
• Kullanıcılarımı ilgili soruyu/soruları sormaya iten nedir? Konu ile ilgili başka ne yapılabilir?
• Kullanıcılara spesifik bir konu ile ilgili verdiğim bilgi orijinal ve faydalı mı?
• Verdiğim bilgi kullanıcılarımı site içerisinde gezinmeye ikna edecek kalitede mi?
Yani içeriklerinizi, site yapınızı ve site ile ilgili diğer detayları oluştururken kendinizi hedef kitlenizin yerine koymalısınız. Böylelikle onların tam olarak istediği bilgiyi onlarla daha yüksek oranda buluşturabilme ve tekrar sitenizi ziyaret ettirebilme şansına sahip olursunuz.
Sohbet Havasında Bilgiler Sunma
Daha önce yazarak arama ile sesli arama arasında biçim olarak farklılıklar olduğuna değinmiştik. Burada söz konusu konuyu daha detaylıca ele alabiliriz. Yazarak yapılan aramalar daha mekanik olma eğilimi taşımaktadır. Sesli aramalar ise bundan farklı olarak sohbet havasındaymış gibi bir izlenim yaratacak şekilde yapılmaktadır. Örneğin, Türkiye’de en iyi web tasarımcılardan bir tanesi ile çalışmak isteyen bir kişi, aramasını ‘En iyi web tasarımcılar’ olarak yazabilir. Sesli arama yapması halinde ise, sanki karşısındaki bir insana soruyormuşcasına ‘Türkiye’de en iyi web tasarımcılar kimler?’ olarak sesli arama yapabilir. Normal arama ile sesli arama arasındaki bu fark sesli arama optimizasyonu yapılırken dikkat edilmesi gereken detaylar arasında yer alır.
Yerel SEO’ya Odaklanmak
Google sesli arama optimizasyonu rehberinde son maddemizi yerel SEO oluşturuyor. Öncelikle bugüne kadar yerel SEO’ya yönelik bir çalışma yapmadıysanız bir an önce başlamanızı tavsiye ederiz. Nitekim kullanıcılar anlık konumları doğrultusunda aramalar yapabilmektedirler. Örneğin, sesli aramalar aracılığı ile ‘En yakınımdaki eczane nerede?’ şeklinde aramalar yapılabilmektedir. Bu yüzden de işletmelerin bu tarz aramalar ile kullanıcıların karşısına doğru zamanda ve doğru yerde çıkması önemlidir. Bu da yerel SEO konusu üzerine eğilmekle gerçekleşmektedir. Google My Business hesabı oluşturmak ya da halihazırda varsa bilgilerin güncelliğini kontrol etmek buna örnek olarak gösterilebilir. Nitekim yol tarifi gibi sorgularda akıllı asistanların işletme bilgilerinize ulaşması önemlidir.
2019 SEO trendleri arasında yer alan sesli arama optimizasyonu için anlatabileceklerimiz bunlardır. Sesli aramaların oranı çoğaldıkça, sesli arama optimizasyonu için yapılması gereken geliştirmelerin çeşitlilikleri de artacaktır. Bu yüzden SEO alanında çalışanlar, SEO alanındaki her konuda olduğu gibi, sesli arama optimizasyonunda da günceliği yakalayabilmeli, yakın gelecekteki gelişmeleri ön görebilmeli ve bu doğrultuda geliştirmeler yaparak, üzerine çalıştıkları sitelere maksimum katkı sağlamaya devam etmeleri gerekmektedir.
Kaynak: Stratejik SEO