ApRa~
Asistan
- Katılım
- 30 Ocak 2021
- Mesajlar
- 114
- Reaksiyon puanı
- 94
- Puanları
- 28
- Yaş
- 28
Birçok kişi bu konuda kafa karışıklığında olsa da yenileme hızından daha fazla alınan FPS özellikle rekabetçi oyunlarda önemli ve artısı olan bir durum. Şimdi bu konuya bir göz atalım.
60 Hz ekranınızın olduğunu varsayalım. Bu monitör her 1/60 saniyede bir yani 16,7 ms'ye eşit olarak güncellendiği anlamına gelir. Ancak bir oyun oynadığınızda GPU'nuzun aynı anda oluşturması gerekli değildir. 20ms, 14 ms gibi herhangi bir şey olabilir. Çerçevelerinizin izlemeye ulaşabileceği iki yöntem vardır:
Tearing: Yırtılma demek.
VSYNC kapalıyken oluşturulan kareler beklenmediği için daha fazla çerçeve ve yenilenme elde edilir.
VSYNC açıkken önce kareler işlenir, arabelleğe kayıt eder ve yenileme zamanına kadar bekler, uzun giriş gecikmesinin en büyük nedenlerinden biri budur. Bu yüzden profesyonel oyuncuların VSYNC'yi kapatma nedenleri arasında yer alır.
60 Hz ekran örneğinden devam edeilim, her 1/60 saniyede bir yenileniyor ve 1/60 saniye içinde oluşturduğu en son resmi görüntülüyorsunuz dolayısıyla gerçek yenileme hızndan daha düşük FPS'ye sahipseniz biraz gecikmiş fare hareketi veya bazı garip animasyonlar fark edebilirsiniz.
Örneğin, bilgisayarınız 16,7 ms içinde 60 kare oluşturduysa ve 2 ms'lik kare gecikmesine sahip olduğunu varsayalım. Şimdi aynı 1 yenilemede (16,7 ms) 120 kareye sahipsek kare gecikmesi 1 ms olacak. Yani, yenilemede ne kadar az kare varsa, o kadar fazla gecikme yaşarsınız. Benzer şekilde, yenilemede daha fazla kareye sahip olursanız, daha az gecikme elde edersiniz. Yaklaşık 2.4 ms gecikme üreten 60 Hz ekranla 300 veya 400 FPS'de bir oyun oynarsanız bunu 60 FPS ile karşılaştırırsanız (16.7 ms gecikme üretir), normal 60 FPS'ye göre daha düzgün, daha iyi fare hareketleri elde edersiniz.
60 Hz'yi ele almaya devam edelim, insan gözünün 60 FPS'den fazlasını göremediğini düşünüyor ancak bu tamamen doğru değil. Örnek ile devam edelim, masaüstünde ekranda saniyede 1 piksel hızla hareket eden bir imleç var, bu yüzden düzgün görmek için sadece 1 FPS'ye ihtiyacımız var, şimdi soldan sağa saniyede 150000 piksel hızla hareket eden bir nesneniz olduğunu varsayalım. Şimdi net bir şekilde görmek için ne kadar FPS'ye ihtiyacını var? 1920x1080 gibi bir çözünürlüğe sahipseniz, piksellerimize böleriz ve 1080/150000= 0.0072 çıkar 7.2 ms elde ederiz. Öyleyse, 1000/7.2= 139 yapar. Bu nesneyi düzgün bir şekilde görmek için 139 FPS'ye ihtiyacımız olduğu anlamına gelir, yani 60 Hz monitör ile çok yüksek grafikli oyunlar oynarsanız ve 60 FPS'den fazlasını elde ediyorsanız, 60 FPS oyun ile 120 FPS oyun oynayışında kesinlikle fark olacaktır.
Yüksek yenileme hızı nedeniyle zaten düşük gecikmeye sahip olan ekranınızı yükselterek daha iyi bir deneyim elde edebilirsiniz ve daha fazla FPS gecikme miktarını daha da azaltır.
Daha yüksek yenileme hızı, ekrandaki görüntüyü güncelleme sıklığını ifade eder.
Daha fazla bilgi ve kaynak:
- Kare Hızı nedir?
- Saniye başına kare ile ölçülür(FPS). Kısaca ekranda oluşan kare sayısına denir.
- Yenileme Hızı nedir?
- Kare hızından farklı olarak, doğrudan monitöre veya donanım ile ilişkilidir. Kısaca monitörün Hz(Hertz) değeridir. Bu Hz değeri ne kadar yüksek olursa o kadar iyidir. Yüksek Hz değerleri pürüzsüz hareketi sunar bu yüzden yüksek Hz değerleri önemlidir.
- Ekran Yırtılması nedir?
- Kare hızı ile yenileme hızı senkronize olmadığı durumlarda meydana gelir. Bu durumları düzetlmek için G-Sync veya FreeSync gibi teknolojiler vardır.
60 Hz ekranınızın olduğunu varsayalım. Bu monitör her 1/60 saniyede bir yani 16,7 ms'ye eşit olarak güncellendiği anlamına gelir. Ancak bir oyun oynadığınızda GPU'nuzun aynı anda oluşturması gerekli değildir. 20ms, 14 ms gibi herhangi bir şey olabilir. Çerçevelerinizin izlemeye ulaşabileceği iki yöntem vardır:
- VSYNC Kapalı: Oluşturulan çerçeveleriniz oluşturulur oluşturulmaz ekrana gelir.
- VSYNC Açık: Oluşturulan kareler, ekranınız yenilenmeye hazır olana kadar bekler ve o şekilde gelir.
Tearing: Yırtılma demek.
VSYNC kapalıyken oluşturulan kareler beklenmediği için daha fazla çerçeve ve yenilenme elde edilir.
VSYNC açıkken önce kareler işlenir, arabelleğe kayıt eder ve yenileme zamanına kadar bekler, uzun giriş gecikmesinin en büyük nedenlerinden biri budur. Bu yüzden profesyonel oyuncuların VSYNC'yi kapatma nedenleri arasında yer alır.
60 Hz ekran örneğinden devam edeilim, her 1/60 saniyede bir yenileniyor ve 1/60 saniye içinde oluşturduğu en son resmi görüntülüyorsunuz dolayısıyla gerçek yenileme hızndan daha düşük FPS'ye sahipseniz biraz gecikmiş fare hareketi veya bazı garip animasyonlar fark edebilirsiniz.
Örneğin, bilgisayarınız 16,7 ms içinde 60 kare oluşturduysa ve 2 ms'lik kare gecikmesine sahip olduğunu varsayalım. Şimdi aynı 1 yenilemede (16,7 ms) 120 kareye sahipsek kare gecikmesi 1 ms olacak. Yani, yenilemede ne kadar az kare varsa, o kadar fazla gecikme yaşarsınız. Benzer şekilde, yenilemede daha fazla kareye sahip olursanız, daha az gecikme elde edersiniz. Yaklaşık 2.4 ms gecikme üreten 60 Hz ekranla 300 veya 400 FPS'de bir oyun oynarsanız bunu 60 FPS ile karşılaştırırsanız (16.7 ms gecikme üretir), normal 60 FPS'ye göre daha düzgün, daha iyi fare hareketleri elde edersiniz.
60 Hz'yi ele almaya devam edelim, insan gözünün 60 FPS'den fazlasını göremediğini düşünüyor ancak bu tamamen doğru değil. Örnek ile devam edelim, masaüstünde ekranda saniyede 1 piksel hızla hareket eden bir imleç var, bu yüzden düzgün görmek için sadece 1 FPS'ye ihtiyacımız var, şimdi soldan sağa saniyede 150000 piksel hızla hareket eden bir nesneniz olduğunu varsayalım. Şimdi net bir şekilde görmek için ne kadar FPS'ye ihtiyacını var? 1920x1080 gibi bir çözünürlüğe sahipseniz, piksellerimize böleriz ve 1080/150000= 0.0072 çıkar 7.2 ms elde ederiz. Öyleyse, 1000/7.2= 139 yapar. Bu nesneyi düzgün bir şekilde görmek için 139 FPS'ye ihtiyacımız olduğu anlamına gelir, yani 60 Hz monitör ile çok yüksek grafikli oyunlar oynarsanız ve 60 FPS'den fazlasını elde ediyorsanız, 60 FPS oyun ile 120 FPS oyun oynayışında kesinlikle fark olacaktır.
Yüksek yenileme hızı nedeniyle zaten düşük gecikmeye sahip olan ekranınızı yükselterek daha iyi bir deneyim elde edebilirsiniz ve daha fazla FPS gecikme miktarını daha da azaltır.
Daha yüksek yenileme hızı, ekrandaki görüntüyü güncelleme sıklığını ifade eder.
- E-Sporlar için yüksek FPS neden önemlidir?
- Rekabetçi oyuncular ve espor profesyonelleri, onlara her türlü rekabet avantajını sağlamak için mümkün olan en yüksek FPS'yi hedefler. En iyi sonuçları elde etmek için en akıcı animasyonlara, en düşük gecikmeye ve en az dikkat dağıtıcı etkiye ihtiyaçları vardır. En yeni GPU'lar tarafından desteklenen yüksek kare hızları, bu oyunculara rekabet avantajı sağlar.
Daha fazla bilgi ve kaynak:
- Frame Rate vs. Refresh Rate: What's the Difference? | ViewSonic Library
- Does more FPS than Screen refresh rate really make sense? Myth busting of all the confusions and more about different sync technology
- What Is Refresh Rate and Why Is It Important? - Intel
- Why Does High FPS Matter For Esports?
- Are There Advantages to Frame Rates Higher Than the Refresh Rate?