[Rehber] Ekran yenileme hızından daha fazla FPS almak ve yüksek FPS'nin önemi

Bu konuyu okuyanlar

ApRa~

Öğrenci
Katılım
30 Ocak 2021
Mesajlar
91
Reaksiyon puanı
81
Puanları
18
Yaş
25
Birçok kişi bu konuda kafa karışıklığında olsa da yenileme hızından daha fazla alınan FPS özellikle rekabetçi oyunlarda önemli ve artısı olan bir durum. Şimdi bu konuya bir göz atalım.
  • Kare Hızı nedir?
    • Saniye başına kare ile ölçülür(FPS). Kısaca ekranda oluşan kare sayısına denir.
  • Yenileme Hızı nedir?
    • Kare hızından farklı olarak, doğrudan monitöre veya donanım ile ilişkilidir. Kısaca monitörün Hz(Hertz) değeridir. Bu Hz değeri ne kadar yüksek olursa o kadar iyidir. Yüksek Hz değerleri pürüzsüz hareketi sunar bu yüzden yüksek Hz değerleri önemlidir.
  • Ekran Yırtılması nedir?
    • Kare hızı ile yenileme hızı senkronize olmadığı durumlarda meydana gelir. Bu durumları düzetlmek için G-Sync veya FreeSync gibi teknolojiler vardır.
Ekranınız yenileme hızınızdan daha fazla FPS göstermez bu doğrudur fakat farklı FPS değerlerinde aynı Hz değerinde oynarken oynayış arasındaki farklılıkları fark edebilirsiniz. Yani 60 Hz monitörde 60 FPS yerine 120 FPS'de oyun oynamak size daha iyi bir deneyim sunacaktır. Şimdi bunun detaylarına inelim.

60 Hz ekranınızın olduğunu varsayalım. Bu monitör her 1/60 saniyede bir yani 16,7 ms'ye eşit olarak güncellendiği anlamına gelir. Ancak bir oyun oynadığınızda GPU'nuzun aynı anda oluşturması gerekli değildir. 20ms, 14 ms gibi herhangi bir şey olabilir. Çerçevelerinizin izlemeye ulaşabileceği iki yöntem vardır:
  1. VSYNC Kapalı: Oluşturulan çerçeveleriniz oluşturulur oluşturulmaz ekrana gelir.
  2. VSYNC Açık: Oluşturulan kareler, ekranınız yenilenmeye hazır olana kadar bekler ve o şekilde gelir.
1613558712338.png

Tearing: Yırtılma demek.

VSYNC kapalıyken oluşturulan kareler beklenmediği için daha fazla çerçeve ve yenilenme elde edilir.

1613558715854.png


VSYNC açıkken önce kareler işlenir, arabelleğe kayıt eder ve yenileme zamanına kadar bekler, uzun giriş gecikmesinin en büyük nedenlerinden biri budur. Bu yüzden profesyonel oyuncuların VSYNC'yi kapatma nedenleri arasında yer alır.

1613558720265.png


60 Hz ekran örneğinden devam edeilim, her 1/60 saniyede bir yenileniyor ve 1/60 saniye içinde oluşturduğu en son resmi görüntülüyorsunuz dolayısıyla gerçek yenileme hızndan daha düşük FPS'ye sahipseniz biraz gecikmiş fare hareketi veya bazı garip animasyonlar fark edebilirsiniz.

1613558723529.png


Örneğin, bilgisayarınız 16,7 ms içinde 60 kare oluşturduysa ve 2 ms'lik kare gecikmesine sahip olduğunu varsayalım. Şimdi aynı 1 yenilemede (16,7 ms) 120 kareye sahipsek kare gecikmesi 1 ms olacak. Yani, yenilemede ne kadar az kare varsa, o kadar fazla gecikme yaşarsınız. Benzer şekilde, yenilemede daha fazla kareye sahip olursanız, daha az gecikme elde edersiniz. Yaklaşık 2.4 ms gecikme üreten 60 Hz ekranla 300 veya 400 FPS'de bir oyun oynarsanız bunu 60 FPS ile karşılaştırırsanız (16.7 ms gecikme üretir), normal 60 FPS'ye göre daha düzgün, daha iyi fare hareketleri elde edersiniz.

60 Hz'yi ele almaya devam edelim, insan gözünün 60 FPS'den fazlasını göremediğini düşünüyor ancak bu tamamen doğru değil. Örnek ile devam edelim, masaüstünde ekranda saniyede 1 piksel hızla hareket eden bir imleç var, bu yüzden düzgün görmek için sadece 1 FPS'ye ihtiyacımız var, şimdi soldan sağa saniyede 150000 piksel hızla hareket eden bir nesneniz olduğunu varsayalım. Şimdi net bir şekilde görmek için ne kadar FPS'ye ihtiyacını var? 1920x1080 gibi bir çözünürlüğe sahipseniz, piksellerimize böleriz ve 1080/150000= 0.0072 çıkar 7.2 ms elde ederiz. Öyleyse, 1000/7.2= 139 yapar. Bu nesneyi düzgün bir şekilde görmek için 139 FPS'ye ihtiyacımız olduğu anlamına gelir, yani 60 Hz monitör ile çok yüksek grafikli oyunlar oynarsanız ve 60 FPS'den fazlasını elde ediyorsanız, 60 FPS oyun ile 120 FPS oyun oynayışında kesinlikle fark olacaktır.

Yüksek yenileme hızı nedeniyle zaten düşük gecikmeye sahip olan ekranınızı yükselterek daha iyi bir deneyim elde edebilirsiniz ve daha fazla FPS gecikme miktarını daha da azaltır.

1613558728662.png


Daha yüksek yenileme hızı, ekrandaki görüntüyü güncelleme sıklığını ifade eder.
  • E-Sporlar için yüksek FPS neden önemlidir?
    • Rekabetçi oyuncular ve espor profesyonelleri, onlara her türlü rekabet avantajını sağlamak için mümkün olan en yüksek FPS'yi hedefler. En iyi sonuçları elde etmek için en akıcı animasyonlara, en düşük gecikmeye ve en az dikkat dağıtıcı etkiye ihtiyaçları vardır. En yeni GPU'lar tarafından desteklenen yüksek kare hızları, bu oyunculara rekabet avantajı sağlar.


Daha fazla bilgi ve kaynak:
 

HappySher

Öğrenci
Katılım
23 Ağu 2020
Mesajlar
6
Reaksiyon puanı
8
Puanları
3
Sosyal'in ApRa'sı mı karşımda? Ben mi yanlış görüyorum :)?
 

differentturk

Profesör
Katılım
21 Ara 2020
Mesajlar
2,712
Reaksiyon puanı
3,178
Puanları
113
Birçok kişi bu konuda kafa karışıklığında olsa da yenileme hızından daha fazla alınan FPS özellikle rekabetçi oyunlarda önemli ve artısı olan bir durum. Şimdi bu konuya bir göz atalım.
  • Kare Hızı nedir?
    • Saniye başına kare ile ölçülür(FPS). Kısaca ekranda oluşan kare sayısına denir.
  • Yenileme Hızı nedir?
    • Kare hızından farklı olarak, doğrudan monitöre veya donanım ile ilişkilidir. Kısaca monitörün Hz(Hertz) değeridir. Bu Hz değeri ne kadar yüksek olursa o kadar iyidir. Yüksek Hz değerleri pürüzsüz hareketi sunar bu yüzden yüksek Hz değerleri önemlidir.
  • Ekran Yırtılması nedir?
    • Kare hızı ile yenileme hızı senkronize olmadığı durumlarda meydana gelir. Bu durumları düzetlmek için G-Sync veya FreeSync gibi teknolojiler vardır.
Ekranınız yenileme hızınızdan daha fazla FPS göstermez bu doğrudur fakat farklı FPS değerlerinde aynı Hz değerinde oynarken oynayış arasındaki farklılıkları fark edebilirsiniz. Yani 60 Hz monitörde 60 FPS yerine 120 FPS'de oyun oynamak size daha iyi bir deneyim sunacaktır. Şimdi bunun detaylarına inelim.

60 Hz ekranınızın olduğunu varsayalım. Bu monitör her 1/60 saniyede bir yani 16,7 ms'ye eşit olarak güncellendiği anlamına gelir. Ancak bir oyun oynadığınızda GPU'nuzun aynı anda oluşturması gerekli değildir. 20ms, 14 ms gibi herhangi bir şey olabilir. Çerçevelerinizin izlemeye ulaşabileceği iki yöntem vardır:
  1. VSYNC Kapalı: Oluşturulan çerçeveleriniz oluşturulur oluşturulmaz ekrana gelir.
  2. VSYNC Açık: Oluşturulan kareler, ekranınız yenilenmeye hazır olana kadar bekler ve o şekilde gelir.
Ekli dosyayı görüntüle 139893
Tearing: Yırtılma demek.

VSYNC kapalıyken oluşturulan kareler beklenmediği için daha fazla çerçeve ve yenilenme elde edilir.

Ekli dosyayı görüntüle 139894

VSYNC açıkken önce kareler işlenir, arabelleğe kayıt eder ve yenileme zamanına kadar bekler, uzun giriş gecikmesinin en büyük nedenlerinden biri budur. Bu yüzden profesyonel oyuncuların VSYNC'yi kapatma nedenleri arasında yer alır.

Ekli dosyayı görüntüle 139895

60 Hz ekran örneğinden devam edeilim, her 1/60 saniyede bir yenileniyor ve 1/60 saniye içinde oluşturduğu en son resmi görüntülüyorsunuz dolayısıyla gerçek yenileme hızndan daha düşük FPS'ye sahipseniz biraz gecikmiş fare hareketi veya bazı garip animasyonlar fark edebilirsiniz.

Ekli dosyayı görüntüle 139896

Örneğin, bilgisayarınız 16,7 ms içinde 60 kare oluşturduysa ve 2 ms'lik kare gecikmesine sahip olduğunu varsayalım. Şimdi aynı 1 yenilemede (16,7 ms) 120 kareye sahipsek kare gecikmesi 1 ms olacak. Yani, yenilemede ne kadar az kare varsa, o kadar fazla gecikme yaşarsınız. Benzer şekilde, yenilemede daha fazla kareye sahip olursanız, daha az gecikme elde edersiniz. Yaklaşık 2.4 ms gecikme üreten 60 Hz ekranla 300 veya 400 FPS'de bir oyun oynarsanız bunu 60 FPS ile karşılaştırırsanız (16.7 ms gecikme üretir), normal 60 FPS'ye göre daha düzgün, daha iyi fare hareketleri elde edersiniz.

60 Hz'yi ele almaya devam edelim, insan gözünün 60 FPS'den fazlasını göremediğini düşünüyor ancak bu tamamen doğru değil. Örnek ile devam edelim, masaüstünde ekranda saniyede 1 piksel hızla hareket eden bir imleç var, bu yüzden düzgün görmek için sadece 1 FPS'ye ihtiyacımız var, şimdi soldan sağa saniyede 150000 piksel hızla hareket eden bir nesneniz olduğunu varsayalım. Şimdi net bir şekilde görmek için ne kadar FPS'ye ihtiyacını var? 1920x1080 gibi bir çözünürlüğe sahipseniz, piksellerimize böleriz ve 1080/150000= 0.0072 çıkar 7.2 ms elde ederiz. Öyleyse, 1000/7.2= 139 yapar. Bu nesneyi düzgün bir şekilde görmek için 139 FPS'ye ihtiyacımız olduğu anlamına gelir, yani 60 Hz monitör ile çok yüksek grafikli oyunlar oynarsanız ve 60 FPS'den fazlasını elde ediyorsanız, 60 FPS oyun ile 120 FPS oyun oynayışında kesinlikle fark olacaktır.

Yüksek yenileme hızı nedeniyle zaten düşük gecikmeye sahip olan ekranınızı yükselterek daha iyi bir deneyim elde edebilirsiniz ve daha fazla FPS gecikme miktarını daha da azaltır.

Ekli dosyayı görüntüle 139897

Daha yüksek yenileme hızı, ekrandaki görüntüyü güncelleme sıklığını ifade eder.
  • E-Sporlar için yüksek FPS neden önemlidir?
    • Rekabetçi oyuncular ve espor profesyonelleri, onlara her türlü rekabet avantajını sağlamak için mümkün olan en yüksek FPS'yi hedefler. En iyi sonuçları elde etmek için en akıcı animasyonlara, en düşük gecikmeye ve en az dikkat dağıtıcı etkiye ihtiyaçları vardır. En yeni GPU'lar tarafından desteklenen yüksek kare hızları, bu oyunculara rekabet avantajı sağlar.


Daha fazla bilgi ve kaynak:
Elinize sağlık
 
Üst