boramat
Öğrenci
- Katılım
- 26 Ağustos 2008
- Mesajlar
- 33
- Reaksiyon puanı
- 0
- Puanları
- 6

pek çok konu ile ilgili özel ders alıyoruz, alma ihtiyacı duyuyoruz peki ama etkili bir özel ders için nelere dikkat etmeliyiz?
Bir çoğumuz ya özel ders almışızdır, ya çocuğumuza aldırmışızdır, ya da birinin almasına bir şekilde aracı olmuşuz, araştırma yapmışızdır. Gerek ülkemizdeki sınav sisteminden, gerek değişik ihtiyaçlara binaen özel ders, vazgeçilmez bir kavramdır. Ben matematik öğretmeni ve bilgisayar mühendisi olmama rağmen, web tasarımında tecrübesizdim, belki aylar sürecek kitap-kaynak incelemeleri veya sınıf mantığındaki kurslara gitmek yerine, işin gerçekten ehli olan birinden özel ders alarak 2 ay gibi kısa sürede çok ilerlediğimi hatırlıyorum, belki diğer seçeneklere göre daha çok para ödedim ama zamandan kazandım.
İyi bir eğitimci ve iyi bir sistem ile özel ders tartışmasız en etkili eğitim yöntemidir, bu bağlamda daha ayrıntılı bilgiyi “neden özel ders” isimli makalemizde bulabilirsiniz. Gazete ilan sayfalarına, internete baktığınızda, on binlerce özel ders verenle karşılaşmak mümkündür,doktorundan mühendisine, öğrencisinden öğretmenine pek çok özel ders veren vardır, peki özel ders almaya karar verince öğretmeni nasıl seçmeliyiz? Neler talep etmeliyiz? Nelere dikkat etmeliyiz? Gibi can alıcı sorulara, 10 yılı aşkın bir süredir özel ders veren bir uzman eğitimci olarak yanıt vermeye çalışalım;
Özel ders olayında en büyük problem iyi eğitimciyi seçmektir, eğitimcinin diploması, bilgisi kadar ve belki de daha önemlisi “öğretebilme yeteneği” yani anlatımı ve dersi sevdirmesi etkin kavramlardır, yetkin olmayan bir öğretmenin faydalı olmadığını aylar sonra anlayabilir, bu sürede de hem vakit hem de bolca para kaybetmiş olabilirsiniz, bu gibi olumsuz durumların önüne geçmek için aşağıdaki maddeleri uygulamanızı öneririm;
- Öğretmenin eğitim durumunu ve tecrübelerini öğrenin; tecrübe en önemli kriterlerden biridir, öğretmenliğe yeni başlayan, o alanda eğitim almayan doktor mühendis vb. gibi biri ile yıllarını o alanda eğitime vermiş biri arasında dağlar kadar fark olacaktır, tecrübeli öğretmen öğrencinin sorun yaşayacağı durumları önceden bilir ve stratejisini ona göre belirler, bu anlamda tanıdık tavsiyeleri çok etkilidir, tanıdığınız birinin daha önce memnun kaldığı bir öğretmeni tercih etmek sağlıklı bir karar olacaktır, ayrıca öğretmenin eğitim durumu ve tecrübeleri ile ilgili belgeleri de talep etme hakkına sahipsiniz, özellikle tanımadığınız bir kişinin öğretmen olup olmadığını anlamak için mutlaka gerekli belgelerin talep edilmesini tavsiye ediyoruz.
- Çok yetenekli üniversite öğrencileri mutlaka vardır, ama genel prensip olarak hiçbir üniversite öğrencisi bir öğretmen kadar özel derste başarılı olamaz, ucuz fiyat tercihi ile bir üniversite öğrencisinden ders almak yerine tecrübeli bir öğretmenden ders alınması genellikle daha iyi sonuçları, daha kısa sürede elde etmenizi sağlayacaktır, ders anlatırken bir taraftan kendini geliştirmeye çalışan bir öğretmen adayı size vakit kaybettirecektir. Bu durumu uzman doktor ile pratisyen doktor arasındaki fark gibi düşünebilirsiniz.
- En etkin eğitim “öğrenci merkezli” eğitimdir bir öğretmen sürekli anlatır öğrenci onu izler derse az katılırsa iş teoride kalır, halbuki pratik de çok önemlidir bu anlamda modern eğitim stratejilerinin tavsiye ettiği gibi öğrencini katılımının maximum olduğu eğitim modeli izlenmelidir. Kalabalık sınıflarda bu model uygulanamamaktadır, ama özellikle özel ders bunun için biçilmiş katandır diyebiliriz çünkü öğretmen ile öğrenci birebir etkileşim içindedir, öğretmen elden geldiğince kalemi öğrenciye vermeli, temel bilgilendirme yaptıktan sonra, öğrenciyi düşünmeye sevketmeli ve bol bol pratik yaptırmalıdır, hatta öğrencinin takıldığı yerlerde hemen çözümü söylemek yerine öncelikle ipuçları ile öğrencinin cevabı bulmasına onu düşündürmeye çalışmalıdır, böylelikle öğrenci konu üzerinde düşünür, derse katıldığı için sıkılmaz ve daha kısa sürede başarıya ulaşabilir. Diyelim direksiyon ders alıyorsunuz hep öğretmeni izleyerek öğrenmeniz mümkün değildir, temel bilgilerden sonra direksiyona siz geçmelisiniz. Tüm bunlar ışığında öğretmenin nasıl ders anlattığını ayrıntılı olarak öğrenme talebinde bulunmalısınız.
- Özel derslerde defter tutturmak vakit kaybıdır, öğretmen sorular-işlenecek konular hazır olarak gelirse büyük vakit kazancı olacaktır, öğrenci soru yazmakla vakit kaybetmez, mesela 10 tane soru yazıp çözebileceği yerde zaten yazılmış 20 soruyu derste çözülebilir, yani ders süresi daha verimli olur, özel ders almadan önce öğretmenin hazır dökümanlarının olup olmadığını sorgulamalısınız. Bazen öyle durumlar olur ki; çocuk diyelim “kümeler” konusu ile ilgili özelikleri okulda yazar, sonra gider aynı şeyleri dersanede yazar gider, bir de özel derste yazar aynı şeyleri 3 kere yazıp vakit kaybetmiş olur, özel derste elden geldiğince yazma ile vakit kaybedilmemeli, zaten yazılmış olan profesyonel hazır dökümanlar üzerinde ders işlenmelidir, bu anlamda öğretmenin kullanacağı dökümanları görmek isteyin ve dökümanları inceleyin, dökümanlar ilgili soruları öğretmene sorun.
- Teknoloji artık çok gelişti, iki ders arasında öğrencinin takıldığı yerler öğrencinin ilerlemesine engel olabilir, halbuki belki küçük bir yardımla öğrencinin bu sorunu aşması muhtemeldir, bu nedenle öğretmenden “dersler arası mail desteği” istemelisiniz , öğrenci takıldığı yerleri mail ile sorar öğretmen de müsait oldugunda diğer dersi beklemeden yanıtlar, böylelikle diğer ders beklenmeden sorun halledilir, öğretmeninizden mail desteği isteyin.
- Ödev, özellikle öss-sbs-dil öğrenimi gibi ders etkleşimlerinde şarttır, ödev öğrencinin konuları pekiştirmesini, kendini geliştirmesini ve takıldıgı yerlerin belirlenmesini sağlar, bu anlamda öğretmen ödev vermeli ve tüm ödevleri tek tek kontrol etmeli, öğrencinin takıldığı yerleri göstermelidir, bunun için derste kullanılacak defterin arkasına tarihleri ile ödevler yazılmalı, öğrencinin bu ödevlerdeki durumu ödev yazılan yere not alınmalıdır, mesela çarpanlara ayırma anlatılıyor, ama ödevde de üslü sayılarda öğrencinin zayıf olduğu görüldü, bu hemen deftere not alınmalı ona göre öğretmen bir telafi programı yapıp bu açığı kapatmalıdır, ayrıca öğrencinin ödev yapıp yapmadığı, derslerdeki olumlu olumsuz davranışlar da aynı yere not alınmalıdır.
- Eğer çocugunuza ders aldırıyorsanız öğretmen ve öğrenci ilişkisine veli olarak siz de katılmalısınız, belirli periyotlarla öğrencinin durumunun değerlendirilmesi gerekir, öğretmende düzenli ders harici toplantılar istemelisiniz, eğer veli bu etkileşimden koparsa eğitim etkileşimi eksik olacaktır, öğretmen-veli –öğrenci diyaloğunun sağlıklı olması çok önemlidir. Bu anlamda öğretmenden düzenli toplantılar yapmasını isteyin.
- Yeni tanıştığınız daha önce tanımadığınız bir öğretmenden ders alıyorsunuz, ama nasıl ders anlattığını vs. bilmiyorsunuz, bu nedenle öğretmenden bir deneme dersi talep edin, 20-30 dklık bu derste öğretmenin nasıl anlattığını, hem siz hem öğrenci görebilir kararınızı daha sağlıklı verebilirsiniz, ama hemen vermeyin mümkünse birkaç öğretmen ile deneme dersi yaparak karar verin, unutmayın eğitim çok önemlidir, deneme dersi talebinizi dersler başlamadan öğretmen ile daha telefonda görüşürken isteyin.