Otoda vergi sistemi sil baştan değişiyor

Bu konuyu okuyanlar

Edirneli

Profesör
Katılım
20 Mart 2011
Mesajlar
2,745
Reaksiyon puanı
15
Puanları
38
otoda_vergi_sistemi_sil_bastan_degisiyor13826055710_h1087704.jpg


Avrupa ülkelerinin büyük bölümünde uygulanan emisyona dayalı motorlu taşıtlar vergisi Türkiye'ye de geliyor.


Avrupa ülkelerinin büyük bölümünde uygulanan emisyona dayalı motorlu taşıtlar vergisi Türkiye'ye de geliyor. Maliye Bakanı Mehmet Şimşek'in talimatıyla geçtiğimiz Mart ayında başlatılan çalışmaların ardından yeni sistem 2014 bütçesinde hedef olarak yer aldı.

Meclis Plan ve Bütçe Komisyonu'nda görüşülmeye başlanan 2014 Mali Yılı Bütçe Yasa Tasarısı'nın gerekçesinde,"İklim değişikliği ve artan hava kirliliği ile mücadele kapsamında Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) ile Motorlu Taşıtlar Vergisi'nde (MTV) motorlu taşıtların emisyon salınımlarını dikkate alan yeni düzenlemeler yapılacaktır' denildi.

AB ülkelerinde, "kirlettiğin kadar öde" diye ifade edilen araçların kilometre başına açığa çıkarttıkları karbondioksit değerine göre vergi hesaplanıyor.

YAŞ VE MOTOR HACMİ

Halen motorlu taşıtların vergilemesinde taşıtların yaşı ile motor silindir hacmi dikkate alınıyor. Yaşı küçük, motor hacmi büyük araçlar için daha fazla MTV alınırken; motor hacmi düşük, yaşı büyük araçların vergisi kademeli olarak düşüyor. Mevcut vergileme sisteminde aracın kullandığı yakıt türünün benzin, dizel ya da LPG olduğuna bakılmadığı gibi bu yakıtlarla araçların çevreye ne düzeyde karbondioksit saldığı da vergilemede hesaba katılmıyor.

KİRLETTİĞİN KADAR ÖDE!

Bütçe gerekçesinde yer alan yeni vergileme sistemi ise mevcut uygulamayı büyük ölçüde ortadan kaldırıp tamamen çevreye duyarlı ve ileri teknolojiyi teşvik eden yepyeni bir sistem öngörüyor. Bunun için MTV ve akaryakıt ÖTV'si olmak üzere iki ayrı vergi düzenlemesinde değişiklik yapılması gerekecek.

Maliye Bakanlığı, yeni vergileme sisteminin altyapısını oluşturmak için uzun süredir dünya örnekleri üzerinde inceleme yapıyor. Bu amaçla başta AB üyesi ülkeler olmak üzere dünyadaki uygulamalar tek tek araştıran Maliye'nin özellikle Almanya ve İngiltere modellerinin Türkiye'ye uyarlanabileceği yönünde sonuca vardığı öğrenildi. Bu iki ülkede motorlu taşıtların vergilemesinde araçların emisyon oranı dikkate alınıyor. Çevreyi çok kirleten araçlara yüksek oranlarda vergi uygulanırken çevreci taşıtların vergisi düşürülüyor.

AMAÇ YÜKSEK VERGİ DEĞİL!

Maliye Bakanı Mehmet Şimşek, daha önce yeni vergileme sistemiyle ilgili çalışmalara ilişkin bilgi verirken, bir taraftan araçlar arası vergilendirmede adaletli olmak, bir yandan da sorumlu bir vatandaş olarak çevrenin daha az kirlenmesini istediklerini söylemişti. Ardından da "Sadece bu uygulama bile temiz çevreye büyük katkı sağlayacaktır. Ayrıca bu uygulama yüksek teknoloji üretimini teşvik edecektir. Bu çalışmada vergiyi artıralım, daha çok gelir sağlayalım kaygısı taşımıyoruz. Gelecek nesillere temiz bir çevre bırakmak da çok önemli."

MEVCUT TAŞITLARIN VERGİSİ NE OLACAK?


Yeni vergileme sistemi gelirse halen trafikte olan milyonlarca aracın vergisi ne olacak? Çalışma henüz tamamlanmadığı için bu konuda kesin bir yöntem belirlenmedi. Bununla birlikte, halen trafikte olan araçlarla firmalarının stoklarında bulunan taşıtların yeni sistemden etkilenmeyeceği bir modelin kurulması bekleniyor. Buna göre yeni sistemin, Avrupa'daki geçiş süreçlerinde olduğu gibi, piyasaya girecek sıfır araçlar için geçerli olacağı tahmin ediliyor.

Yeni sisteme de itiraz var


Türkiye'nin model aldığı ülkeler arasında yer alan Almanya'da karbondioksit bazlı vergileme sistemine itirazlar yükselmeye başladı.

Almanya'nın en aktif sivil toplum kuruluşlarından biri olan Vergi Mükellefleri Birliği, karbondioksit (CO2) salınımına göre hesaplanan vergi sisteminin çevre duyarlılığı ile ilgisi olmadığını, çevrenin korunabilmesi için MTV'nin tamamen kaldırılıp, akaryakıt üzerindeki ÖTV'ye ilave edilmesi gerektiğini açıkladı. Birlik, bu sayede aracını çok kullanıp fazla akaryakıt tüketenlerin daha fazla çevre vergisi ödemiş olacağını, aracını kullanmayıp garajda tutanların ise gereksiz yere vergi ödemekten kurtulacağını savundu.

HANGİ ÜLKE NASIL UYGULUYOR

İşte yeni vergi sistemine geçen ülkeler Halen 27 AB üyesi ülkeden 17'si (Avusturya, Belçika, Güney Kıbrıs, Danimarka, Finlandiya, Fransa, Almanya, İrlanda, Letonya, Lüksemburg, Malta, Hollanda, Portekiz, Romanya, İspanya, İsveç ve İngiltere) binek otomobillerde bu sistemi uyguluyor. 15 ülke de elektrikli araç alımlarında vergi teşvikleri sunuyor. İşte ülke örnekleri:

-İngiltere: Motorlu taşıtları 2001 yılından itibaren karbondioksit emisyonuna göre vergilendiriyor. Emisyon temelli vergilemenin yürürlüğe girmesinden sonra yeni şirket araçlarının ortalama emisyonu 196 gramdan 2002'de 182 grama, 2007 yılında 165 grama, 2008-2009 döneminde 140 grama düştü. Yüksek mesafe indiriminin kaldırılmasıyla şirket araçlarının 1 yılda katettikleri mesafe 300 milyon mile geriledi.

-Almanya: Karbon temelli motorlu taşıtlar vergisi uygulamasına en son katılan ülkelerden biri Almanya oldu. Almanya bu sayede diğer ülkelerde görülen eksik ve yanlışlardan kurtulma şansı buldu. 2009 yılının sonunda gerçekleştirdiği reform ile araçların silindir hacmine göre değil, yaydıkları CO2 ve diğer zararlı gazların miktarına göre vergilendirmeye başladı.

-Fransa: 2008 başında uygulamaya konulan ödül-cezalandırma sistemiyle CO2 emisyonu aşağı çekilmeye çalışılıyor. Sistemde düşük çevre kirliliğine neden olan yeni araç alımlarına fiyat indirimi sağlanırken, yüksek karbon emisyonuna sahip araçlar cezalandırılıyor.

-İsveç: İsveç'te binek otoların neden olduğu emisyon, diğer AB üyesi ülkelere göre oldukça yüksek. Bu ülkede 2006 yılında CO2 emisyonuna dayalı vergilemeye geçildi. 2003 yılında 198 gram düzeyinde bulunan CO2 emisyonu, 3 yıl sonra 191 grama geriledi.

-Hollanda: Karbon temelli vergileme yapan bir diğer ülke. Daha temiz ve daha az karbon yayan araç teknolojini teşvik için plaka vergisini daha etkin yakıtlı araçlar için indirdi. Bu değişimin ardından etkin yakıtlı B kategori araçların piyasa payı yüzde 9,5'den yüzde 16,1'e yükseldi.

Kaynak
 

eSa

Dekan
Katılım
5 Kasım 2011
Mesajlar
9,782
Reaksiyon puanı
352
Puanları
83
Aklım almıyor :(

Bu sayede daha fazla vergi vermek zorunda kalınacak. Örneğin eski bir araç için ödenen vergi 150 TL Devlet diyecek ki, "Emisyonun yüksek, 250 TL vericen". Benim araba 5bin liralık araba, Adam gelicek 100bin liralık araba ile diyecek aferim, çevreye zarar vermiyon, sen 50 lira ver. Oldu canım.
 

Edirneli

Profesör
Katılım
20 Mart 2011
Mesajlar
2,745
Reaksiyon puanı
15
Puanları
38
Aklım almıyor :(

Bu sayede daha fazla vergi vermek zorunda kalınacak. Örneğin eski bir araç için ödenen vergi 150 TL Devlet diyecek ki, "Emisyonun yüksek, 250 TL vericen". Benim araba 5bin liralık araba, Adam gelicek 100bin liralık araba ile diyecek aferim, çevreye zarar vermiyon, sen 50 lira ver. Oldu canım.

Aynen ōyle olacak
 

Snipertr

Profesör
Katılım
12 Ekim 2011
Mesajlar
1,033
Reaksiyon puanı
6
Puanları
38
Aklım almıyor :(

Bu sayede daha fazla vergi vermek zorunda kalınacak. Örneğin eski bir araç için ödenen vergi 150 TL Devlet diyecek ki, "Emisyonun yüksek, 250 TL vericen". Benim araba 5bin liralık araba, Adam gelicek 100bin liralık araba ile diyecek aferim, çevreye zarar vermiyon, sen 50 lira ver. Oldu canım.

eğer yeni çıkacak aralar için uygulanacaksa aklının alması gerekiyor. sıfır satılacak araçlar için düşün. adam arabayı aldıktan sonra neye göre vergi ödeyecek. karayollarını kullandığı için vs.vs. ve birde havayı kirlettiği için olması bence doğru. daha ucuz araba alıp çevreyi daha fazla kirletmek kimin hakkı? daha az çevreyi kirletip daha pahalı yakıt kullanan adam niye vergiyi daha fazla versin?. hem zararı az olacak hem daha fazla vergi verecek. niye ? :)
 
S

SDN Okuru

SDN Okuru
Aslinda su ile çalişan araba yapmak lazim. Gerçi bizim türkler bunu bir nebze başardi ama. Petrol baronlari herhalde buna izin vermiyor.
 

7.43

Dekan
Katılım
11 Haziran 2008
Mesajlar
8,969
Reaksiyon puanı
332
Puanları
83
Parası olana her zamanki gibi sorun yok.
 

St. Benoit

Profesör
Katılım
7 Nisan 2009
Mesajlar
1,357
Reaksiyon puanı
6
Puanları
38
Dizel araçlar en çok parayı sömüren olacak heralde. Bir gaza basışta etrafı dumana boğduğumuza göre.
 

alig_6

Doçent
Katılım
10 Eylül 2013
Mesajlar
551
Reaksiyon puanı
27
Puanları
28
Bunlar sistemi değiştirmez, üstüne bir de kirlettiğin kadar bir çarpan koyar, daha fazla alır senden!

Normalde olması gereken; her otomobilin km başına yaptığı CO2 salımı kataloglarında yazar. Bu salımlara göre vergilendirme yapılmalı...

Edit: Ayrıca Avrupa'daki sistemde eski araçlar daha çok kirlettiği için onlardan daha fazla vergi alınır. İnsanlar yeni araba almaya teşvik edilir ki daha az vergi ödesinler. Biz de ise devlet bizi öpmek için elinden gelen herşeyi yapıyor :)
 

Rüstembey

Doçent
Katılım
21 Şubat 2011
Mesajlar
536
Reaksiyon puanı
1
Puanları
18
"Avrupa ülkelerinin büyük bölümünde uygulanan emisyona dayalı motorlu taşıtlar vergisi Türkiye'ye de geliyor".
*****************************
birde şu ARAP ÜLKELERİNDE uygulanan teknolojik yenilik bizde uygulansa günahamı girerdik..
 

Snipertr

Profesör
Katılım
12 Ekim 2011
Mesajlar
1,033
Reaksiyon puanı
6
Puanları
38
"Avrupa ülkelerinin büyük bölümünde uygulanan emisyona dayalı motorlu taşıtlar vergisi Türkiye'ye de geliyor".
*****************************
birde şu ARAP ÜLKELERİNDE uygulanan teknolojik yenilik bizde uygulansa günahamı girerdik..


olmaz, sakıncalı işler. şeriat meriat. neme lazım. taksime de yazık sakin sakin takılıyor :)
 

Aretios

Profesör
Katılım
13 Kasım 2009
Mesajlar
3,815
Reaksiyon puanı
3
Puanları
38
herhalde para lazım o yuzden hemen yeni yolma teknıklerı uretıyorlar .....
 

engerex

Dekan
Katılım
16 Ağustos 2008
Mesajlar
7,676
Reaksiyon puanı
26
Puanları
48
Evet bu sistem avrupa da kullanılıyor. Daha çok parası olana yarıyor. Paran çoksa yeni model araç alırsın ve düşük vergi ödersin. Zor zar biriktirdiğin parayla eski model bir araç aldığında daha yüksek vergi ödersin. Bana göre bu adil değil.
 

realdgnc

Doçent
Katılım
1 Mart 2013
Mesajlar
720
Reaksiyon puanı
7
Puanları
18
Yaş
27
Ehh günaydın Türkiye! Yıllardır bu sisteme geçmeye çalışıyoruz ama becerip geçemedik. Bakalım bu bakan başarabilecek mi?
 

realdgnc

Doçent
Katılım
1 Mart 2013
Mesajlar
720
Reaksiyon puanı
7
Puanları
18
Yaş
27
Dizel araçlar en çok parayı sömüren olacak heralde. Bir gaza basışta etrafı dumana boğduğumuza göre.

Kardeşim aslında yanlış düşünüyorsun. Dizel araçların egzosundan çıkan duman siyah olmasına rağmen kirlilik oranı benzinli araçlarınkine göre çok daha temiz. Biraz araştırırsan bulabilirsin.
 
Üst