Otizm ve Otizmin Tipik Belirtileri

Bu konuyu okuyanlar

cengaver51

Dekan
Katılım
5 Nisan 2009
Mesajlar
5,118
Reaksiyon puanı
169
Puanları
63
[h=1]Otizm Nedir?[/h][h=1]Otizm, sosyal ve iletişim becerilerinin oluşmasını etkileyen bir gelişim bozukluğudur. Otizm genellikle yaşamın ilk 2 yılında ortaya çıkar. Otizmli çocuklar genelde öğrenme zorluğu çekerler. Otizmli çocukların büyük bir kısmında farklı seviyelerde zeka geriliği görülse de, zeka seviyeleri normal otizmli çocuklar da vardır. Ancak genel zeka seviyeleri ne olursa olsun, Otizmli çocuklar çevrelerindeki dünyayı algılamakta ortak bir zorluk çekerler
Bir annenin doğum sonrası çocuğunun (tüm engel grupları dahil olmak üzere) engelli olma oranı %2dir; Otizmli olması oranı ise %0.5’tir (eskiden bu oran 4/10.000 olarak değerlendirilirdi). Bir otizmli çocuktan sonra, ikinci çocukta otizmin ortaya çıkması riski %3 dür. Otizm erkek çocuklarda kız çocuklarından 4 kat daha fazla görünmektedir Her çocuktaki otizm belirtileri ve bunların seviyesi farklılık gösterebilir, bu nedenle otizmin seviyelerini kategorize etmek güçtür. Ayrıca, Asperger Sendromu ve Rett Sendromu olarak bilinen otizm formları da bulunmaktadır.

[/h][h=1]Otizmin Belirtileri Nelerdir?[/h][h=1]Otizmlilerde, etkilenme dereceleri değişse de, aşağıdaki ortak belirtiler görülür;

  • Sosyal ilişkilerde güçlük
  • Konuşma güçlüğü
  • Sessiz iletişimde zorlanma
  • Oyun oynama ve hayal gücünü kullanmada zorlanma
  • Değişikliklere karşı tepki ve direnç gösterme

[/h][h=1]Otizmin tipik özellikleri[/h][h=1]Otizmli Bir Çocuk,

  • Başkalarına karşı ilgisizdir.
  • Göz temasından kaçınır.
  • Başkaları ile kendiliİinden iletişim kurmaz.
  • İsteklerini bir yetişkinin ellerini kullanarak belirtir.
  • Diğer çocuklarla oynamaz.
  • Sürekli bir konu üzerinde konuşur.
  • Sebepsiz şekilde ağlar, güler ve sebepsiz davranışlarda bulunur.
  • Anlamsız sözleri üst üste tekrarlar.
  • Nesneleri tutup sürekli döndürmekten hoşlanır.
  • Değişikliklerden hoşlanmaz.
  • Yaratıcılık gerektiren oyunları oynayamaz.
  • Bazıları yaratıcılık gerektirmeyen bazı işleri oldukça hızlı ve iyi yapar.

Otizm Nedir? | ODER Otistik Çocukları Koruma ve Yönlendirme Derneği

Otizmin Tipik Belirtileri
[/h]Otizmliler aşağıdaki tipik davranışların en az yarısını gösterirler.Bu semptomlar çok hafif ya da çok şiddetli olabilir. Her bir semptomun etkisi de diğerinden farklı olabilir. Ayrıca, bu davranışlar birçok farklı sebeple ve yaşlarına uygun olmayacak bir şekilde sergilenebilir.

list1.gif

list2.gif

list3.gif
Diğer çocuklarla ilişki kurmakta zorlukHerşeyin aynı olmasını istemek, rutin yaşama bağlılık, değişikliklere aşırı tepki vermekUygunsuz ve sebepsiz gülmek ve ağlamak
list4.gif
list5.gif
list6.gif
Tehlikeye karşı duyarsızlıkGöz temasının çok az ya da hiç olmamasıSürekli aynı oyunları oynamak
list7.gif
list8.gif
list9.gif
Acıya karşı duyarsızlıkEkolali (Cevap vermek yerine, kendisine söylenenleri aynen tekrar etmek)Yanlız kalmayı tercih etmek
list10.gif

list11.gif

list12.gif
Temastan, kucağa alınmaktan ya da sevilmekten hoşlanmamakObjeleri kendi etrafında çevirmekSeslere karşı aşırı duyarlılık ya da aşırı duyarsızlık
list13.gif

list14.gif

list15.gif
Objelere gereksiz yere bağlanmakİhtiyaçlarını belirtmekte zorlanmak. Konuşma yerine hareketlerle ihtiyaçlarını belirtmeye çalışmakAşırı hareketlilik ya da aşırı hareketsizlik
list16.gif
list17.gif
list18.gif
Bir sebep olmadan strese girmek, üzüntü duymakNormal öğrenme metodlarına karşı duyarsızlıkMotor hareket gelişiminde düzensizlik. (Topa vuramaz ama küpleri üst üste dizer)

ÖNEMLİ NOT: Yukarıdaki tipik belirtilerin gözden geçirilmesi, otizm teşhisi koyulması için yeterli değildir. Otizm teşhisi bu konunun uzmanları tarafından, detaylı inceleme yapıldıktan sonra koyulabilir. Profesör Rendle Short’un çalışmasından adapte edilmiştir*.
* Brisbane Children’s Hospital, University of Queensland, Australia.


Otizmin Tipik Belirtileri | ODER Otistik Çocukları Koruma ve Yönlendirme Derneği





- - - Mesaj Güncellendi - - -

[h=1]Yeni Teşhis[/h][h=1]OTİZM İLE YAŞAMAYA BAŞLAMAK[/h][h=2]Eğer çocuğunuza henüz yeni Otizm teşhisi koyulduysa, büyük ihtimalle şu anda oldukça karmaşık duygular içindesiniz ve otizmli çocuğunuzla birlikte hayatınızın geri kalan kısmını nasıl geçireceğinizi, otizm ile yaşamaya nereden başlayacağınızı bilemiyorsunuz.[/h]Zaman içinde, belki daha önce adını bile duymadığınız otizm konusunda çok şey öğreneceksiniz. Bu bilgileri size bazen bir doktor ya da eğitmen veya bu konuda yayınlanmış bazı yayınlar sağlayacaktır. Ama, sizin için en önemli bilgiler her zaman diğer otizmli çocuk sahibi ailelerinden, yani sizin gibi otizm ile yaşayanlardan gelenler olacaktır.
Bizler otizmli çocukların aileleri olarak sizin şu andaki tüm duygularınızı çok iyi biliyoruz. Çünkü bunları biz de yaşadık… Amacımız yaşadığımız hayatın ortak noktalarından çıkardığımız sonuçları ve aldığımız dersleri sizlerle paylaşmak ve sizin, bizim bir çoğumuzun kaybettiği zamanı kaybetmeden, yaptığımız yanlışlara düşmeden bu yeni ve farklı yaşama başlamanızda size küçük bir yol haritası çıkartmak.
[h=2]Kendinizi suçlu hissetmeyin, eşinizi suçlamayın, otizm sizin ya da eşinizin suçu değil…[/h]Teşhis sonrası bir çok anne baba, otizme sebep olabileceğini varsaydıkları bazı nedenlerden dolayı kendilerini ya da eşlerini suçlayabilirler. Ama aslında siz yanlış hiç bir şey yapmadınız çünkü;

  • Her yaşta, her kültür düzeyinde ve dünyanın her yerindeki insanların otizmli bir çocuğu olabilir.
  • Otizm henüz, çocuk anne karnındayken teşhis edilemiyor.
  • Çocuk sahibi olmayı isteyip istememenizin, çocuğunuza ilgi gösterip göstermemenizin, eşinizi sevmenizin ya da sevmemenizin çocuğunuzun otizmli olması ile hiçbir ilgisi ya da etkisi yoktur.
[h=2]Diğer otizmli çocukların aileleri ile temas kurun[/h]Bu sizin kendinizi yanlız ya da çaresiz hissetmemenize yardımcı olacak ve teşhis sonrası ailenizde yaşanan İlk Şokun üstesinden daha çabuk gelmenizi sağlayacaktır. Derneğimizin Kardeş Aile Programı size bu desteği vermeye hazır. Bizimle hemen temasa geçip, size en yakın üyelerimizden yardım alabilirsiniz.
[h=2]Otizmi hemen kabulllenin[/h]Bunun sizin için ne kadar zor olduğunu biliyoruz. Hiçbir anne baba, çocuğunun zihinsel engelli olmasını istemez. Fakat unutmayın ki, şu anda çocuğunuzun sizin kendisini kabullenmenize ve hemen ona yardımcı olmanıza ihtiyacı var. Bunu ertelemeniz, sorunu ortadan kaldırmayacaktır. Aksine, daha sonra otizmi kabullenmek için kaybettiğiniz zaman için üzüntü duyabilirsiniz.
[h=2]Vakit kaybetmeyin[/h]Otizmli bir çocuğa, ne kadar erken yaşta teşhis koyulur ve dolayısı ile ihtiyaçları olan özel eğitimi ne kadar çabuk almaya başlarlarsa, yaşam becerilerine kavuşma şansları o kadar fazlalaşır. Bu nedenle, hemen bugün harekete geçmeniz gerekiyor.
[h=2]Otizmi tanımadan, çocuğunuzu tanıyamazsınız[/h]Otizmin ne olduğunu, otizmli bir çocuğun özelliklerini öğrenin. (Her türlü bilgi için derneğimizden yardım talep edebilirsiniz)
[h=2]Otizmi gizlemeyin[/h]Yakınlarınıza, komşularınıza, işyerinizdeki arkadaşlarınıza çocuğunuzun otizmli olduğunu söylemekten çekinmeyin. Aksine, onlara çocuğunuzun içinde bulunduğu özel durumu ve onun özel ihtiyaçlarını, beklentilerini hemen anlatın. Bu tutum, çevreniz ile olan sosyal ilişkilerinizdeki gereksiz çekingenliklerden sıyrılmanızı sağlayacak ve ilişkilerinizi bu yeni yaşantınıza göre ayarlamanızda onların size yardımcı olmasını sağlayacaktır. Eğer hayatınızdaki bu gelişmeyi açıkladığınız zaman, bazı kişilerin size olan tutumlarının olumsuz yönde değişebileceğini düşünüp çekiniyorsanız, unutmayın ki, bu kişiler zaten hiç bir zaman sizin gerçek dostunuz değillerdir. Dolayısı ile ortada kaybedeceğiniz bir şey yoktur.
[h=2]Çocuğunuzu toplumdan soyutlamayın[/h]Toplum bireylerden oluşur. Bu bireyler engelli de olabilirler, normal de. Dolayısı ile sizin çocuğunuz bu toplumun bir ferdidir. Çocuğunuzu toplumdan uzak tutmayın. Onunla tıpkı diğer anne babalar gibi, parka gidin, oynayın, otobüse binin, dışarıda yemek yiyin. Çocuğunuzun normal bir yaşama alışması ve öğrenmesi için buna ihtiyacı var.
[h=2]Eğer insanların tepkilerinden çekiniyorsanız….[/h]Sakın çekinmeyin çünkü, bu toplumda yaşayan birisinin engelli bir kişiden rahatsız olduğunu belirtmesi ya da ima etmesi, içinde yaşadığı toplumu reddetmesi anlamına gelir ki bu durum gerçekten toplumsal bir engeldir. Unutmayın ki bu kişilerin de tarafınızdan eğitilmeye ihtiyaçları vardır. Bu sizin için toplumsal bir görevdir.
[h=2]Çocuğunuza hem özel hem de normal davranın[/h]Otizmli bir çocuğun dünyayı algılama şekli, diğer çocuklardan farklı olduğu için şüphesiz sizden özel bir yaklaşım beklerler. (Bu konuda çocuğunuzun eğitmeni ya da danışmanınız size zaten yol gösterecektir). Ancak bu arada gözardı etmemeniz gereken şey, çocuğunuza normal davranışlarınızı da göstermeyi ihmal etmemenizdir. Çocuğunuz otizmli olsa da ona aferin deyip başını okşadığınızda ya da hayır deyip kızdığınızda, sizin tepkilerinizi algılayabilir. O konuşmasa da siz onunla konuşun, o oynamasa da siz onunla oynamaya çalışın. Hemen bugün olmasa bile, belki birkaç hafta, birkaç ay sonra ondan tepki alabilirsiniz. Eğer istemediğiniz bir şey yapıyorsa ona kızabilir, sevginizi göstermek istediğinizde ona güzel şeyler söyleyebilirsiniz. Kısaca ona normal davranın… o normalin ne olduğunu ancak böyle öğrenebilir.
[h=2]Çocuğunuzun gideceği özel eğitim kurumunun seçimi[/h]Ülkemizde Otizm teşhisi koyulan bir çocuğun özel eğitim amacı ile devam edebileceği yerler Sosyal Hizmet Kurumu ve Milli Eğitim Bakanlığının izni ile açılan, Özel Eğitim Kurumlarıdır. Özellikle büyük şehirlerimizde fırsatçılara karşı dikkatli olun, sizin sorununuz başkasının kazanç kapısı olabilir.
[h=2]İlaç kullanımı ve diğer tedavi yöntemleri[/h]Otizmi tedavi eden bir ilaç henüz yoktur. Ancak çocuğun hiperaktivitesini azaltmaya yardımcı olan, algılamasını düzenleyen v.b. yan işlevler için bazı ilaçlar kullanılmaktadır. Doktorunuz tarafından size reçete ile verilmeyen hiç bir ilacı, tavsiye üzerine ya da kulaktan dolma bilgilerle kullanmayın. Bu ilacın kullanımı önceden bazı testlerin ve tahlillerin yapılmasını gerektiriyorsa, bunları yaptırmadan ilacı kullanmayın.
[h=2]Fırsatçılara karşı uyanık olun[/h]Otizmin sebebinin ve kesin tedavisinin henüz bilinmemesi ve otizmli çocuk ailelerinin çaresizliği, otizmi kullanarak kazanç elde etmek isteyenler için çok uygun bir ortam yaratmaktadır. Buna sadece ülkemizde değil, dünyanın hemen her yerinde rastlanmaktadır.
Otizmli çocukların tedavisine yönelik henüz geçerliliği tam olarak onaylanmamış onlarca hipotez yani bilimsel olarak geçerliliği %100 kabul edilmemiş, ancak yapılan denemelerde, çocukların bir kısmında, birtakım gelişmelere neden olduğu düşünülen uygulamalar) bulunmaktadır. Bunların hepsi, otizm konusunda yürütülen yoğun çalışmaların henüz bitmemiş, geçerliliği bilimsel çevreler tarafından kesin olarak onaylanmamış teorik taslaklarıdır.
Bunların hepsi otizmin tedavisi ile ilgili gelişmelerin olması için yürütülen, saygıdeğer çalışmalardır. Bu çalışmaları yürütenler bunların henüz geçerliliği tam olarak kanıtlanmamış birer hipotez olduğunu kendileri de belirtmektedirler. Ancak bu hipotezleri kullanarak gelir elde etmek isteyenlerin kullandığı söylemlere dikkat etmeniz gerekir. Bu kişiler genelde sizi ikna etmek için şunları söylerler; ve bunların karşısında boşuna zaman, para ve umut harcamamanız için sizin şunları sorgulamanız gerekir:

  1. Bu yöntemin çocuğunuza iyi geleceğini garanti edemeyiz ama bize gelen birçok çocukta olumlu etkileri görüldü: (Bahsedilen adres ve telefonlarını isteyip ailelerle bir de siz görüşün, fikirlerini alın, hatta derneğimize danışın).
  2. Bu yöntemi yurtdışında da uyguluyorlar: (Olabilir, ancak yöntemi burada uygulamaya yetkili olup olmadıklarını araştırın, geçerli belge görmek isteyin).
  3. Bu yöntemin çocuğunuza hiçbir zararı yok, denemekten birşey kaybetmezsiniz.Yöntemin çocuğunuza hiç bir zararı olmaması ikna olmanız için yeterli sebep değildir. Çünkü sizin çocuğunuza zararı olmayan değil, yararı olan şeyler için paranızı ve zamanınızı harcamanız gerekir. Pekiyi bunu nasıl analiz edeceksiniz? Daha önce çocuğuna bu uygulamayı yaptıranlardan kaç kişinin olumlu sonuç aldığını sorun, bu sayının toplamda oraya gidenlerin yüzde kaçı olduğunu araştırın. Sonra sizden talep edilen parayı ve bu yüzdeyi karşılaştırın. Eğer çok düşük bir ihtimal için, sizden kaydadeğer miktarda para isteniyorsa, boşuna paranızı ve vaktinizi harcamadan önce iyi düşünün.Unutmayın, bu tür hipotezlerin hepsini birden çocuğunuza uygulamak için yeterli parayı ve zamanı bulamazsınız. Dolayısı ile küçük ihtimaller için sizden istenen parayı sorgulamanız gerekir).
  4. Ben bu yöntemin yurtdışında eğitimini aldım: (Yurtdışında otizm konusunda bilinenler, ülkemizde bilinenlerden daha fazla değildir. Yanlızca bilinenlerin uygulanması farklıdır. Karşınızdaki kişi uzmanlığını bir diploma ya da belge ile kanıtlamalıdır.
  5. Kuruluşumuz bu işi yapmaya yetkilidir. ( Gittiğiniz yerin tabelasında, antetli kağıtlarında, fatura üzerinde yaptıkları işi ‘net olarak’ yansıtan bir isim ya da ibare var mı? yoksa yoruma açık, üstü kapalı bir ticari isim mi kullanıyorlar? İşyeri açma belgelerinde yaptıkları iş net olarak belirtilmiş mi? Gerekli yerlerden izinleri alınmış mı? ) Bu türde sorular karşısında şüphe duyduğunuz kişi ve kuruluşlar için derneğimize danışabilirsiniz.
[h=2]Hocalar, üfürükçüler ve benzeri umut tacirleri:[/h]Çaresiz kalınan her durumda bu kesimdeki çıkarcıları görmek mümkündür. Otizm de bunlardan biridir. Keşke işimiz bu kadar kolay olsaydı! Ama değil. Bu tür uygulamalar yasal olmadığı gibi, sizin için de çözüm değil, sadece para ve zaman kaybıdır.
İnsanların inançlarına saygı duymakla birlikte, bu türde kişilerin ne dinimizin gereklerini ne de pozitif bilimin gerçeklerini temsil etmediklerini, din kisvesi altında çaresiz insanlardan para kazanmaya çalıştıklarını unutmamanızı tavsiye ederiz.
Bu kesimin genelde kullandığı yöntem, doğrudan para talep etmemek ama parayı bir yardım ya da teşekkür olarak sizin vermenizi beklemektir. Zaten çoğunlukla parayı kendileri almazlar, size kendilerini tavsiye eden kişiler aracılığı ile alırlar. Kanun karşısında zor duruma düşmemek ve dünyevi işlerle ilgilisi olmadığını! kanıtlamak için uygulanan bir yöntemdir, ama sonuçta paralarını alırlar.


- - - Mesaj Güncellendi - - -

[h=1]Uygulamalarımız[/h]BEN DE BAŞARABİLİRİM Projesi
ODER tarafından yürütülen ve İZKA tarafından 2013 yılı Okul Öncesi ve Mesleki Eğitim Mali Destek Programı kapsamında desteklenen projemiz ile okul öncesi dönemdeki otizmli çocukların becerilerini destekleyecek “Gelişim Atölyesi” ve planlama ile iletişim gereksinimlerine destek olacak “Plan ve İletişim” Android tablet uygulamalarının yanı sıra, otizmli çocukların aileleri ile yakınları için güvenilir içerik sağlayan “Birikim Dükkanı” mobil uygulaması geliştirilmiştir.
BEN DE BAŞARABİLİRİM Projesi Mobil Uygulamaları
Projede özellikle otizmli çocuklarımız için geliştirilen ve birçok özel gereksinimli birey ile okul öncesi doğal gelişim gösteren çocuklarımız tarafından da kullanılabilecek olan Android tablet uygulamaları GooglePlayStore üzerinden indirilebilir.
Gelişim Atölyesi (GooglePlay – Android tablet uygulaması)
Özel gereksinimli çocuklarımızın eğitim ve planlama ihtiyaçlarına mobil teknolojiye dayalı çözümler sunar.
Gelişim Atölyesi içerisinde yer alan toplam 17 etkinlik, 5 gelişimsel alan ve oyunlar olmak üzere toplam 6 bölümde toplanmıştır. Etkinlikler kendi içinde kolaydan zora, gelişimsel özellikleri ve öğrenme basamaklarını dikkate alarak alt aşamalardan oluşur. Aşamalar soru çeşitliliği ile test edilerek ilerlenir.
Etkinliklerin tümünde ortak görsel bir havuz kullanıma sunulmuştur. Gerçek fotoğraftan siyah/beyaz çizgiye yazılı ve yazısız olmak üzere 1.000’in üzerinde görsel mevcuttur. Tüm görseller ve butonlar seslendirilmiş olup, uygulama içerisinde bütünsel bir yaklaşım ile kullanıcıya sunulmuştur.

  1. Özbakım
    1. Diş fırçalama
    2. El yıkama
    3. Banyo yapma
    4. Tuvalete gitme
    5. Yüz yıkama
  2. Psikomotor
    1. Boyama
    2. Nokta birleştirme
    3. Labirent
  3. Bilişsel
    1. Renkler
    2. Şekiller
  4. Dil
    1. İşitsel algı
    2. Kelime öğren
  5. Sosyal
    1. Evet/Hayır – Merhaba/Bay bay – Dinleme
    2. Olay sıralama
  6. Oyunlar
    1. Hafıza
    2. Sayma
    3. Yapboz
Plan ve İletişim (GooglePlay – Android tablet uygulaması)
Özel gereksinimli çocuklarımızın iletişim ve planlama ihtiyaçlarına mobil teknolojiye dayalı çözümler sunar.
Plan ve İletişim uygulaması içerisinde 2 ana bölüm bulunmaktadır.
Plan bölümünde “Bu gün ne yapalım?” altında günlük şemalar oluşturmak mümkündür. Günlük planlar için sunulan görseller 6 ana bölümde toplanmıştır:

  1. Evde
  2. Okulda
  3. Kursta
  4. Parkta
  5. AVMde
  6. Yolda
İletişim bölümünde ise “İletişim kuralım” altında 11 kategoride gruplanmış görsel havuz nesneleri 1, 2 veya 3 kelimelik cümle kalıpları oluşturmak için standart bir yapı içersinde kullanıma sunulmuştur.

  1. Kişiler
  2. Giysiler
  3. Hayvanlar
  4. Duygular
  5. Hava durumu
  6. Nesneler
  7. Taşıtlar
  8. Vücut bölümleri
  9. Yerler
  10. Yiyecekler
  11. Eylemler
Birikim Dükkanı (GooglePlay + AppStore)
Özel gereksinimli çocuğu veya yakını olan ailelerimiz için güvenilir içerik sağlar.
Birikim Dükkanı uygulaması, “Bilgi balonları” ve “kontrol listeleri” şeklinde 2 ana bölümden oluşmaktadır.
Bilgi balonları; aşağıdaki başlıklardan oluşmaktadır.

  1. Otizm hakkında genel bilgiler
  2. Otizmli çocukların eğitimi
  3. Otizmli çocuk ve aile
  4. kaynak listeleri
  5. Ulusal Mevzuat
    1. Hak arama rehberi
    2. Bakım
    3. Eğitim
    4. Erişilebilirlik
    5. İstihdam
    6. Mali kaynaklar
    7. Sağlık ve sosyal güvenlik
    8. Sasyal hayat
Kontrol listeleri ise; bebeklerde uyarım kontrol listesi ile 0-6 yaş çocuğunun yaşa ve alana göre gelişimsel kontrol listelerini içerir.
www.bendebasarabilirim.org

 

Son mesajlar

Üst