- Katılım
- 28 Aralık 2018
- Mesajlar
- 6,856
- Reaksiyon puanı
- 9,769
- Puanları
- 293
Hepimizin sürekli olarak duyduğu ve belki kendimize de sorduğumuz bir sorudur aslında HTC'nin neden başarısız olduğu. Haydi gelin sizlere ilk Android telefonu, ilk 4G'li telefonu ve ilk çift kameralı telefonu üreten; kendi döneminde en büyük 3 akıllı telefon üreticisinden biri olan HTC'nin neden başarısız olduğunu anlatayım:
CEO'nun Yaptığı Talihsiz Açıklama
2011 yılında hiper bir yükseliş yaşayan HTC en çok satan 3. akıllı telefon markası olmuştu. Aynı zamanda bu dönemde şu anki sahibi Apple olan Beats'in %25 hissesini de alan firma altın çağını yaşıyordu. Fakat CEO 2012 yılında şaşırtıcı bir açıklama yaptı. Zaten rakiplerine göre oldukça yüksek fiyatlarda telefon satan HTC'nin CEO'su Peter Chou "Marka imajımızı yok etmek istemiyoruz. Birinci sınıf deneyim sunan daha iyi ürünler yapmak için daha iyi malzemeler kullanmakta ısrar ediyoruz. Birçok tüketici bundan hoşlanıyor." diyerek uygun fiyatlı telefon kullanıcılarını kendine küstürdü.
Windows Mobile
Herkes batmak üzere olan Windows Mobile'dan elini ayağını çekerken yine şirketin CEO'su Peter Chou çok skandal bir açıklama yaptı. Yaptığı açıklamada Windows Mobile'a her zamankinden daha bağlı olduklarını söyledi ve aradan kısa bir süre geçtikten sonra Windows Phone 8X adlı bir model piyasaya sürüldü fakat bu ürün de firmanın en büyük fiyaskolarından biri oldu.
Güçlü Rakipler
HTC ilk Android telefonu ürettiğinde daha ortada Samsung, Apple, Huawei gibi bugünün devleri yoktu. Ancak aradan kısa bir süre geçtikten sonra Samsung S serisi ile akıllı telefon dünyasını birbirine kattı ve o zamanki lider olan Nokia'ı geçip liderlik koltuğuna oturdu. Aynı dönemlerde de HTC bir ilklerin telefonu olan One M7'yi tanıttı. One M7 dünyanın ilk metal gövdeli, ilk hareketli fotoğraf özellikli (zoe adı verildi daha sonra Apple bunu live photos adıyla piyasyaa sürdü) telefonuydu fakat aynı dönemde Samsung, Galaxy S4'ü satışa çıkardı ve daha bir ayı dolmadan 10 milyon satan satan S4 karşısında M7 ilk 2 ayında sadece 5 milyon satabildi. Daha sonraki dönemlerde de aradaki fark 7 kata kadar çıktı. Aslında rakamlar üzerinden bakıldığında telefon az satsa da HTC'nin o zamana kadar ki en çok sattığı akıllı telefonuydu. Fakat rekabet edemdi.
Çinli Firmalar
HTC'nin pazar payının hızla azalmasının bir diğer nedeni de Çinli firmalar. Xiaomi ve Huawei gibi firmaların hızla yükselişi bugün Samsung ve Apple'ı bile tedirgin ederken HTC'nin bu durumdan nasiplenmemesi imkansızdı. İlkten sadece Apple ve Samsung gibi cihazların kopyalarını üreten Çinli firmalar aradan çok geçmeden f/p ürünleri çıkarmaya başlayınca HTC'nin pazar payı hızla erimeye devam etti.
(Reklam filmi için görsele tıklayabilirsiniz.)
Reklam ve Pazarlama Hataları
Aslında HTC'nin çoğu ürünü rakiplerine oranla daha iyi bile denilebilirdi. Hatta çoğu telefondan daha fazla bile özellik (bu sonralarda kötü bir etken haline dönüştü) barındırıyordu. Fakat şirket telefonlarının pazarlamasını hiçbir zaman iyi yapamadı. #HTChange başlıklı reklamlar için başrolde Robert Downey oynatıldı ve bu reklam serisi için tam 1 Milyar $ harcandı. Fakat reklamlarda bir gariplik vardı çünkü bu reklamda telefonların hiçbir özelliğinden bahsedilmiyordu. Yine aynı dönemde Samsung Galaxy S4'ün reklamları için tam 11 milyar dolarklık bir harcama yapınca HTC'nin yaptığı reklamlar çöpe gitti diyebiliriz. Burada bir de şirketin başarısız bir starteji durumu var. Nokia pazarda tutunamayınca meydan HTC ve Samsung'a kalmıştı. HTC her ne kadar da Nokia'nın pazar payına konmak istese de maalesef gerçekleştiremediler. Eğer gerçekleşseydi belki de bugün lider Samsung değil de HTC olabilirdi.
Arayüz
HTC'nin hepimizin bildiği o saat wigdeti ile meşhur olan arayüzü de zamanla popülerliğini yitirdi. O zamanların Android'in iOS'i olarak anılan Sense UI'a o kadar fazla özellik eklendi ki kullanıcılar adete bezdi. Tasarım olarak da değişikliğe gitmeyen firma çok geç olsa da 4.0 sürümünde büyük bir temizlik yaparak sistemi daha sade bir hale getirdi. Fakat bu hamle hiçbir işe yaramadı çünkü zaten o dönemde şirket kullanıcılarının çoğunu kaybetmişti. Aynı zamanlarda en büyük rakibi TouchWiz'di ve Samsung'un radikal değişiklikler yaptığı arayüzü karşısında da başarısız oldu.
Teknik Sorunlar ve Teknik Servisin Durumu
One M8 ve M7 oldukça sorunlu telefonlardı. Pembe erkan ve ısınma sorunlarıyla boğuşan kullanıcılar haliyle cihazlarını tamir ettirmek istedi fakat bir problem vardı: HTC'nin servis noktaları yok denecek kadar azdı. Milyarların yaşadığı Çin'de bile yalnızca 1 tane teknik servisi olan HTC, kullanıcıların çoğunu mağdur etti.
HTC Vive
Akıllı telefon pazarında gerileme dönemini yaşan HTC o dönemlerde HTC Vive'ı piyasaya sürdü. Bu ürün çok fazla beğeni aldı ve de tutuldu. Bu yükseliş firmanın da gözünü boyamış olmalı ki HTC o dönemlerde gözünü sadece Vive işine çevirdi. Hatta Vive üretimi için ayrılan bütçe telefon bütçesinin önüne bile geçti ve telefon üretimi dahi azaltıldı. Fakat HTC burada da bir hata yaptı. O kadar fazla sükse yapmış bir ürünü oldukça kısıtlı ülkede satışa sundu ve insanlar ürüne ulaşım sağlayamadı. HTC zamanla popülaritesini kaybeden Vive'dan da 2016 yılında çekildi.
Son Olarak
Gördüğünüz gibi teknoloji dünyasında tutunmak hiç de öyle kolay değil. Bir zamanlar zirvenin en büyük adayı olan HTC dibi gördü. Şirketin son zamanlarda karı 40 milyonlara kadar geriledi. Aslında bu nedenler arasında bir neden daha var ama bu HTC'nin bir hatası değil. 2011 yılında çok büyük bir akıllı telefon furyası başladı. Ancak HTC bu dönemden daha önce popülerlik kazandığı için eski firma olarak göründü. Yine de firma bu başarısızlığın üzerine U12+ gibi güzel ürünler sunsa da hiç kimse bunu önemsemedi. Ama HTC hala umudunu kaybetmedi. Yakın zamanda Desire 20 Pro adlı cihazını tanıttı. Bir zamanlar premium cihazlara odaklanan firmanın yeni telefonu ise 279$'lık bir orta segment cihazı.
Peki sizce firmanın kırılış noktası neydi? Yorumlarınızı ve eklemek istediklerinizi bekliyorum.
HTC in a nutshell: What went wrong and what went right
Following Google's $1 billion cash injection into keeping HTC alive, we take a look at what went wrong - and what went right - with the Taiwanese company.
www.androidauthority.com
Why did HTC smartphones go from popular to obscure?
HTC experienced one of the tech world's biggest downfalls in the last 6-7 years, barely making the news anymore, besides the occasional abysmal financial report. We take a look at how it got where it is now.
www.phonearena.com
Tech in Asia - Connecting Asia's startup ecosystem
www.techinasia.com
"HTC is committed to Windows Phone more than ever," says CEO Peter Chou
HTC was one of the four manufacturers mentioned yesterday to be the first in line with Windows Phone 8 devices, and the company confirmed it is dedicated to Microsoft's mobile OS in a separate press release...
www.phonearena.com
HTC will not produce low-end phones and destroy its brand image says Peter Chou
HTC CEO PeterChou told the Wall Street Journal that the Taiwan based manufacturer will not risk destroying its brand image by producing super low-end phones; in the last few months, the company has been focusing on high-end models like the HTC One X...
www.phonearena.com
Son düzenleme: