Neden Başarısız Oldu: HTC

grbzz

Revolution
Yönetici
Moderatör
images-9.png


Hepimizin sürekli olarak duyduğu ve belki kendimize de sorduğumuz bir sorudur aslında HTC'nin neden başarısız olduğu. Haydi gelin sizlere ilk Android telefonu, ilk 4G'li telefonu ve ilk çift kameralı telefonu üreten; kendi döneminde en büyük 3 akıllı telefon üreticisinden biri olan HTC'nin neden başarısız olduğunu anlatayım:

CEO'nun Yaptığı Talihsiz Açıklama

2011 yılında hiper bir yükseliş yaşayan HTC en çok satan 3. akıllı telefon markası olmuştu. Aynı zamanda bu dönemde şu anki sahibi Apple olan Beats'in %25 hissesini de alan firma altın çağını yaşıyordu. Fakat CEO 2012 yılında şaşırtıcı bir açıklama yaptı. Zaten rakiplerine göre oldukça yüksek fiyatlarda telefon satan HTC'nin CEO'su Peter Chou "Marka imajımızı yok etmek istemiyoruz. Birinci sınıf deneyim sunan daha iyi ürünler yapmak için daha iyi malzemeler kullanmakta ısrar ediyoruz. Birçok tüketici bundan hoşlanıyor." diyerek uygun fiyatlı telefon kullanıcılarını kendine küstürdü.


HTC-X8-2-600x440.jpg


Windows Mobile
Herkes batmak üzere olan Windows Mobile'dan elini ayağını çekerken yine şirketin CEO'su Peter Chou çok skandal bir açıklama yaptı. Yaptığı açıklamada Windows Mobile'a her zamankinden daha bağlı olduklarını söyledi ve aradan kısa bir süre geçtikten sonra Windows Phone 8X adlı bir model piyasaya sürüldü fakat bu ürün de firmanın en büyük fiyaskolarından biri oldu.

Güçlü Rakipler
HTC ilk Android telefonu ürettiğinde daha ortada Samsung, Apple, Huawei gibi bugünün devleri yoktu. Ancak aradan kısa bir süre geçtikten sonra Samsung S serisi ile akıllı telefon dünyasını birbirine kattı ve o zamanki lider olan Nokia'ı geçip liderlik koltuğuna oturdu. Aynı dönemlerde de HTC bir ilklerin telefonu olan One M7'yi tanıttı. One M7 dünyanın ilk metal gövdeli, ilk hareketli fotoğraf özellikli (zoe adı verildi daha sonra Apple bunu live photos adıyla piyasyaa sürdü) telefonuydu fakat aynı dönemde Samsung, Galaxy S4'ü satışa çıkardı ve daha bir ayı dolmadan 10 milyon satan satan S4 karşısında M7 ilk 2 ayında sadece 5 milyon satabildi. Daha sonraki dönemlerde de aradaki fark 7 kata kadar çıktı. Aslında rakamlar üzerinden bakıldığında telefon az satsa da HTC'nin o zamana kadar ki en çok sattığı akıllı telefonuydu. Fakat rekabet edemdi.

Çinli Firmalar
HTC'nin pazar payının hızla azalmasının bir diğer nedeni de Çinli firmalar. Xiaomi ve Huawei gibi firmaların hızla yükselişi bugün Samsung ve Apple'ı bile tedirgin ederken HTC'nin bu durumdan nasiplenmemesi imkansızdı. İlkten sadece Apple ve Samsung gibi cihazların kopyalarını üreten Çinli firmalar aradan çok geçmeden f/p ürünleri çıkarmaya başlayınca HTC'nin pazar payı hızla erimeye devam etti.

20200903_173638.jpg
(Reklam filmi için görsele tıklayabilirsiniz.)

Reklam ve Pazarlama Hataları

Aslında HTC'nin çoğu ürünü rakiplerine oranla daha iyi bile denilebilirdi. Hatta çoğu telefondan daha fazla bile özellik (bu sonralarda kötü bir etken haline dönüştü) barındırıyordu. Fakat şirket telefonlarının pazarlamasını hiçbir zaman iyi yapamadı. #HTChange başlıklı reklamlar için başrolde Robert Downey oynatıldı ve bu reklam serisi için tam 1 Milyar $ harcandı. Fakat reklamlarda bir gariplik vardı çünkü bu reklamda telefonların hiçbir özelliğinden bahsedilmiyordu. Yine aynı dönemde Samsung Galaxy S4'ün reklamları için tam 11 milyar dolarklık bir harcama yapınca HTC'nin yaptığı reklamlar çöpe gitti diyebiliriz. Burada bir de şirketin başarısız bir starteji durumu var. Nokia pazarda tutunamayınca meydan HTC ve Samsung'a kalmıştı. HTC her ne kadar da Nokia'nın pazar payına konmak istese de maalesef gerçekleştiremediler. Eğer gerçekleşseydi belki de bugün lider Samsung değil de HTC olabilirdi.

20200903_175230.jpg


Arayüz
HTC'nin hepimizin bildiği o saat wigdeti ile meşhur olan arayüzü de zamanla popülerliğini yitirdi. O zamanların Android'in iOS'i olarak anılan Sense UI'a o kadar fazla özellik eklendi ki kullanıcılar adete bezdi. Tasarım olarak da değişikliğe gitmeyen firma çok geç olsa da 4.0 sürümünde büyük bir temizlik yaparak sistemi daha sade bir hale getirdi. Fakat bu hamle hiçbir işe yaramadı çünkü zaten o dönemde şirket kullanıcılarının çoğunu kaybetmişti. Aynı zamanlarda en büyük rakibi TouchWiz'di ve Samsung'un radikal değişiklikler yaptığı arayüzü karşısında da başarısız oldu.

Teknik Sorunlar ve Teknik Servisin Durumu
One M8 ve M7 oldukça sorunlu telefonlardı. Pembe erkan ve ısınma sorunlarıyla boğuşan kullanıcılar haliyle cihazlarını tamir ettirmek istedi fakat bir problem vardı: HTC'nin servis noktaları yok denecek kadar azdı. Milyarların yaşadığı Çin'de bile yalnızca 1 tane teknik servisi olan HTC, kullanıcıların çoğunu mağdur etti.

images.jpeg-71.jpg


HTC Vive
Akıllı telefon pazarında gerileme dönemini yaşan HTC o dönemlerde HTC Vive'ı piyasaya sürdü. Bu ürün çok fazla beğeni aldı ve de tutuldu. Bu yükseliş firmanın da gözünü boyamış olmalı ki HTC o dönemlerde gözünü sadece Vive işine çevirdi. Hatta Vive üretimi için ayrılan bütçe telefon bütçesinin önüne bile geçti ve telefon üretimi dahi azaltıldı. Fakat HTC burada da bir hata yaptı. O kadar fazla sükse yapmış bir ürünü oldukça kısıtlı ülkede satışa sundu ve insanlar ürüne ulaşım sağlayamadı. HTC zamanla popülaritesini kaybeden Vive'dan da 2016 yılında çekildi.

Son Olarak
Gördüğünüz gibi teknoloji dünyasında tutunmak hiç de öyle kolay değil. Bir zamanlar zirvenin en büyük adayı olan HTC dibi gördü. Şirketin son zamanlarda karı 40 milyonlara kadar geriledi. Aslında bu nedenler arasında bir neden daha var ama bu HTC'nin bir hatası değil. 2011 yılında çok büyük bir akıllı telefon furyası başladı. Ancak HTC bu dönemden daha önce popülerlik kazandığı için eski firma olarak göründü. Yine de firma bu başarısızlığın üzerine U12+ gibi güzel ürünler sunsa da hiç kimse bunu önemsemedi. Ama HTC hala umudunu kaybetmedi. Yakın zamanda Desire 20 Pro adlı cihazını tanıttı. Bir zamanlar premium cihazlara odaklanan firmanın yeni telefonu ise 279$'lık bir orta segment cihazı.

Peki sizce firmanın kırılış noktası neydi? Yorumlarınızı ve eklemek istediklerinizi bekliyorum.

 
Son düzenleme:

Webhead

Dekan
Ekli dosyayı görüntüle 114769

Hepimizin sürekli olarak duyduğu ve belki kendimize de sorduğumuz bir sorudur aslında HTC'nin neden başarısız olduğu. Haydi gelin sizlere ilk Android telefonu, ilk 4G'li telefonu ve ilk çift kameralı telefonu üreten; kendi döneminde en büyük 3 akıllı telefon üreticisinden biri olan HTC'nin neden başarısız olduğunu anlatayım:

CEO'nun Yaptığı Talihsiz Açıklama

2011 yılında hiper bir yükseliş yaşayan HTC en çok satan 3. akıllı telefon markası olmuştu. Aynı zamanda bu dönemde şu anki sahibi Apple olan Beats'in %25 hissesini de alan firma altın çağını yaşıyordu. Fakat CEO 2012 yılında şaşırtıcı bir açıklama yaptı. Zaten rakiplerine göre oldukça yüksek fiyatlarda telefon satan HTC'nin CEO'su Peter Chou "Marka imajımızı yok etmek istemiyoruz. Birinci sınıf deneyim sunan daha iyi ürünler yapmak için daha iyi malzemeler kullanmakta ısrar ediyoruz. Birçok tüketici bundan hoşlanıyor." diyerek uygun fiyatlı telefon kullanıcılarını kendine küstürdü.


Ekli dosyayı görüntüle 114775

Windows Mobile
Herkes batmak üzere olan Windows Mobile'dan elini ayağını çekerken yine şirketin CEO'su Peter Chou çok skandal bir açıklama yaptı. Yaptığı açıklamada Windows Mobile'a her zamankinden daha bağlı olduklarını söyledi ve aradan kısa bir süre geçtikten sonra Windows Phone 8X adlı bir model piyasaya sürüldü fakat bu ürün de firmanın en büyük fiyaskolarından biri oldu.

Güçlü Rakipler
HTC ilk Android telefonu ürettiğinde daha ortada Samsung, Apple, Huawei gibi bugünün devleri yoktu. Ancak aradan kısa bir süre geçtikten sonra Samsung S serisi ile akıllı telefon dünyasını birbirine kattı ve o zamanki lider olan Nokia'ı geçip liderlik koltuğuna oturdu. Aynı dönemlerde de HTC bir ilklerin telefonu olan One M7'yi tanıttı. One M7 dünyanın ilk metal gövdeli, ilk hareketli fotoğraf özellikli (zoe adı verildi daha sonra Apple bunu live photos adıyla piyasyaa sürdü) telefonuydu fakat aynı dönemde Samsung, Galaxy S4'ü satışa çıkardı ve daha bir ayı dolmadan 10 milyon satan satan S4 karşısında M7 ilk 2 ayında sadece 5 milyon satabildi. Daha sonraki dönemlerde de aradaki fark 7 kata kadar çıktı. Aslında rakamlar üzerinden bakıldığında telefon az satsa da HTC'nin o zamana kadar ki en çok sattığı akıllı telefonuydu. Fakat rekabet edemdi.

Çinli Firmalar
HTC'nin pazar payının hızla azalmasının bir diğer nedeni de Çinli firmalar. Xiaomi ve Huawei gibi firmaların hızla yükselişi bugün Samsung ve Apple'ı bile tedirgin ederken HTC'nin bu durumdan nasiplenmemesi imkansızdı. İlkten sadece Apple ve Samsung gibi cihazların kopyalarını üreten Çinli firmalar aradan çok geçmeden f/p ürünleri çıkarmaya başlayınca HTC'nin pazar payı hızla erimeye devam etti.

Ekli dosyayı görüntüle 114768
(Reklam filmi için görsele tıklayabilirsiniz.)

Reklam ve Pazarlama Hataları

Aslında HTC'nin çoğu ürünü rakiplerine oranla daha iyi bile denilebilirdi. Hatta çoğu telefondan daha fazla bile özellik (bu sonralarda kötü bir etken haline dönüştü) barındırıyordu. Fakat şirket telefonlarının pazarlamasını hiçbir zaman iyi yapamadı. #HTChange başlıklı reklamlar için başrolde Robert Downey oynatıldı ve bu reklam serisi için tam 1 Milyar $ harcandı. Fakat reklamlarda bir gariplik vardı çünkü bu reklamda telefonların hiçbir özelliğinden bahsedilmiyordu. Yine aynı dönemde Samsung Galaxy S4'ün reklamları için tam 11 milyar dolarklık bir harcama yapınca HTC'nin yaptığı reklamlar çöpe gitti diyebiliriz. Burada bir de şirketin başarısız bir starteji durumu var. Nokia pazarda tutunamayınca meydan HTC ve Samsung'a kalmıştı. HTC her ne kadar da Nokia'nın pazar payına konmak istese de maalesef gerçekleştiremediler. Eğer gerçekleşseydi belki de bugün lider Samsung değil de HTC olabilirdi.

Ekli dosyayı görüntüle 114774

Arayüz
HTC'nin hepimizin bildiği o saat wigdeti ile meşhur olan arayüzü de zamanla popülerliğini yitirdi. O zamanların Android'in iOS'i olarak anılan Sense UI'a o kadar fazla özellik eklendi ki kullanıcılar adete bezdi. Tasarım olarak da değişikliğe gitmeyen firma çok geç olsa da 4.0 sürümünde büyük bir temizlik yaparak sistemi daha sade bir hale getirdi. Fakat bu hamle hiçbir işe yaramadı çünkü zaten o dönemde şirket kullanıcılarının çoğunu kaybetmişti. Aynı zamanlarda en büyük rakibi TouchWiz'di ve Samsung'un radikal değişiklikler yaptığı arayüzü karşısında da başarısız oldu.

Teknik Sorunlar ve Teknik Servisin Durumu
One M8 ve M7 oldukça sorunlu telefonlardı. Pembe erkan ve ısınma sorunlarıyla boğuşan kullanıcılar haliyle cihazlarını tamir ettirmek istedi fakat bir problem vardı: HTC'nin servis noktaları yok denecek kadar azdı. Milyarların yaşadığı Çin'de bile yalnızca 1 tane teknik servisi olan HTC, kullanıcıların çoğunu mağdur etti.

Ekli dosyayı görüntüle 114772

HTC Vive
Akıllı telefon pazarında gerileme dönemini yaşan HTC o dönemlerde HTC Vive'ı piyasaya sürdü. Bu ürün çok fazla beğeni aldı ve de tutuldu. Bu yükseliş firmanın da gözünü boyamış olmalı ki HTC o dönemlerde gözünü sadece Vive işine çevirdi. Hatta Vive üretimi için ayrılan bütçe telefon bütçesinin önüne bile geçti ve telefon üretimi dahi azaltıldı. Fakat HTC burada da bir hata yaptı. O kadar fazla sükse yapmış bir ürünü oldukça kısıtlı ülkede satışa sundu ve insanlar ürüne ulaşım sağlayamadı. HTC zamanla popülaritesini kaybeden Vive'dan da 2016 yılında çekildi.

Son Olarak
Gördüğünüz gibi teknoloji dünyasında tutunmak hiç de öyle kolay değil. Bir zamanlar zirvenin en büyük adayı olan HTC dibi gördü. Şirketin son zamanlarda karı 40 milyonlara kadar geriledi. Aslında bu nedenler arasında bir neden daha var ama bu HTC'nin bir hatası değil. 2011 yılında çok büyük bir akıllı telefon furyası başladı. Ancak HTC bu dönemden daha önce popülerlik kazandığı için eski firma olarak göründü. Yine de firma bu başarısızlığın üzerine U12+ gibi güzel ürünler sunsa da hiç kimse bunu önemsemedi. Ama HTC hala umudunu kaybetmedi. Yakın zamanda Desire 20 Pro adlı cihazını tanıttı. Bir zamanlar premium cihazlara odaklanan firmanın yeni telefonu ise 279$'lık bir orta segment cihazı.

Peki sizce firmanın kırılış noktası neydi? Yorumlarınızı ve eklemek istediklerinizi bekliyorum.

Sorunun cevabı çok basit yüksek fiyat politikası ve müşterilerine kulak vermediği için Çinliler tarafından mağlup edildi
Arayüz konusunda ise Sense ve Xperia arayüzü favorimdir 6 sene önceki dönem için tabiki de
 

grbzz

Revolution
Yönetici
Moderatör
Bunun yanına Nokia'yı da ekleyebiliriz hocam
Onu sona saklıyorum :) Ama hazır yakında paylaşacağım.
Mesaj otomatik birleştirildi:

Çok basit yüksek fiyat politikası ve müşterilerine kulak vermediği için Çinliler tarafından mağlup edildi
Arayüz konusunda ise Sense ve Xperia arayüzü favorimdir 6 sene önceki dönem için tabiki de
Çinliler pazarın altına üstüne getirdi zaten Samsung bile zor dayanıyor şu an.
Xperia UI en çok kullanmak istediğim arayüzdü ama nasip olmadı. O yana kaydırılan yeiilli kilit ekranına hastayım.
 

EmreGndmr

Doçent
Eskiden telefon ve teknoloji savaşları daha çekişmeli daha heyecanlıydı bence.Şu an olay sadece daha fazla kamera,en küçük çerçeve,en büyük ekran olarak ilerliyor
 

grbzz

Revolution
Yönetici
Moderatör
Eskiden telefon ve teknoloji savaşları daha çekişmeli daha heyecanlıydı bence.Şu an olay sadece daha fazla kamera,en küçük çerçeve,en büyük ekran olarak ilerliyor
Doğru, o zamanlar ilginç şeyler yapılıyordu. Mesela LG Flex diye bir cihaz vardı çok iyi hatırlıyorum telefon hem büyülüyordu hem de kendi kendini çiziklerden filan onarıyordu. Şimdi tek düze.
 

grbzz

Revolution
Yönetici
Moderatör
Ben bunu sabah webteknoda okumuştum sanki. Kaynak olarak verdiniz mi?
İçerik konu olarak aynı olabilir ama hiçbir şekilde bir alıntı mevcut değildir. Yazının alıntı kısımları da kaynak bölümde mevcut. O yüzden de kaynak olma gibi bir durumu yok.
 

Webhead

Dekan
Onu sona saklıyorum :) Ama hazır yakında paylaşacağım.
Mesaj otomatik birleştirildi:


Çinliler pazarın altına üstüne getirdi zaten Samsung bile zor dayanıyor şu an.
Xperia UI en çok kullanmak istediğim arayüzdü ama nasip olmadı. O yana kaydırılan yeiilli kilit ekranına hastayım.
ben aslında kullanırdım eğer İPhone 5s istemeseydim babama Xperia Z2 aldırırdım 2013 yılında en çok beğendiğim iki telefon Xperia Z2 ve HTC One idi
Mesaj otomatik birleştirildi:

Onu sona saklıyorum :) Ama hazır yakında paylaşacağım.
Mesaj otomatik birleştirildi:


Çinliler pazarın altına üstüne getirdi zaten Samsung bile zor dayanıyor şu an.
Xperia UI en çok kullanmak istediğim arayüzdü ama nasip olmadı. O yana kaydırılan yeiilli kilit ekranına hastayım.
ben Sony'nin akıcı arayüzüne stamina moduna ve sanal tuşların çıkardığı o sert sese hastayım
 

grbzz

Revolution
Yönetici
Moderatör
ben aslında kullanırdım eğer İPhone 5s istemeseydim babama Xperia Z2 aldırırdım 2013 yılında en çok beğendiğim iki telefon Xperia Z2 ve HTC One idi
Mesaj otomatik birleştirildi:


ben Sony'nin akıcı arayüzüne stamina moduna ve sanal tuşların çıkardığı o sert sese hastayım
Ama 5s o zamanın en iyisiydi hocam peynir ekmek gibi satıldı.
 
Üst