Linux Neden Oyunlarda Geri Kaldı, Linux İçin Oyun Geleceği, OpenGL ve DirectX

Bu konuyu okuyanlar

realmanager

Müdavim
Katılım
31 Ekim 2009
Mesajlar
3,927
Reaksiyon puanı
99
Puanları
0
sayın stone ilginç bir yorumunuz var.
şu an directx'in opengl'den çeşitli açılardan önde olduğu yazıda da belirtildiği üzere ben de inkar etmiyorum.
ancak bu gerçeği değiştirmiyor ki gerçek opengl'nin gerek altyapısının gerekse özgürlük anlaşıyı sayesinde geleceğinin daha parlak olması
sizin bu açısından olaylara kararsız bakabilmeniz için microsoft'un dışına çıkmanız gerekiyor ki yine de bir microsoft çalışanına göre yorumunuz iyi sayılır
xna platformu microsoft'un windows harici diğer projeleri gibi başarısızlıkla sonuçlanacaktır, zamanla göreceksiniz.
saygılar dilerim...
 

Stone

Müdavim
Katılım
21 Temmuz 2008
Mesajlar
2,773
Reaksiyon puanı
10
Puanları
38
yani açıklayıcı olabilirmiyiz lütfen

forumda herkes bu terimlerden anlamıyor

benim öğrenmek istediğim şey şu

ben ubuntuda yada başka bi linux dağıtımında

nfs most wanted oynayabilecekmiyim

Ubuntu,Linux ve Mac OS X dağıtımlarında Windows uygulamalarını hali hazırda çalıştıran uygulamalar ve kütüphaneler zaten var. Bunlar Windows Kütüphanelerini kullanarak çalışıyorlar.
http://www.winehq.org/ bu adresten gerekli bilgiye ve ayrıntıya erişebilirsin.
Ama doğal olarak performans kayıpları söz konusu olacaktır. Çünkü bunlar Windows uygulamalarını emüle ederek çalışıyorlar.
Direkt olarak çalışabilmeleri için oyunların veya uygulamaların Linux'a veya diğer dağıtımlarına uygun biçimde tekrar yazılmaları gerekir ;)
 

realmanager

Müdavim
Katılım
31 Ekim 2009
Mesajlar
3,927
Reaksiyon puanı
99
Puanları
0
Linux hakkındaki bilginizin eksik olduğu wine'ye emule demenizden anlaşılıyor.
Dediğim gibi Microsoft dışına çıkıp tarafsız gözle bakıldığı zaman en azından bazı şeyleri daha rahat görebileceksiniz.
 

Stone

Müdavim
Katılım
21 Temmuz 2008
Mesajlar
2,773
Reaksiyon puanı
10
Puanları
38
Sayın realmanager,
Ben bir yazılımcıyım ve neresi bana cazip gelirse doğal olarak oraya yönelmem gerekli. Bunun Microsoft'la yada başkasıyla ilgisi yok ne yazık ki .

Wine için kullandığım emüle sözcüğüne gelince ;
http://wiki.winehq.org/AboutWine
Adresine bakmanızı tavsiye ederim :)

Saygılarımla.
 

realmanager

Müdavim
Katılım
31 Ekim 2009
Mesajlar
3,927
Reaksiyon puanı
99
Puanları
0
Ben de size o sayfayı okumanızı tavsiye ediyorum
Biliyorsunuz bakmak ile okumak arasında ince bir çizgi var
"""Wine act as native programs would, running without the performance or memory usage penalties of an emulator, with a similar look and feel to other applications on your desktop."""
Anlayamadıysanız çeviri yapabilirim.
İngilizce bilmemek ayıp değil
 

thedeli

Asistan
Katılım
2 Nisan 2008
Mesajlar
406
Reaksiyon puanı
8
Puanları
0
Yazana cevirene de duzeltene de tesekkürler... bence steam platformu linux'ta calışmaya başladıktan sonra birçok şey değişecektir...
 

Stone

Müdavim
Katılım
21 Temmuz 2008
Mesajlar
2,773
Reaksiyon puanı
10
Puanları
38
Bu konunun tartışma yeri sanırım burası değil. Emülasyon dememiş sebebi sonuçta kullanılan Windows kütüphaneleri var. Ama çok rahatsız olduysanız bunu değiştirmekten çekinmem düzenleyip istediğiniz kelimeyi yerine koyabilirim?
 

realmanager

Müdavim
Katılım
31 Ekim 2009
Mesajlar
3,927
Reaksiyon puanı
99
Puanları
0
Source motoru altyapı olarak benim en beğendiğim oyun motorudur.
Phyton dili gerçekten farkını her yerde belli ediyor gerek performans, gerek kararlılık gerekse kalite olarak
Tabi şu an üzerinde fazla uğraşılmadığı için çağın az da olsa gerisinde kaldı.
Ben aslında source motorunun yakın zamanda açık kaynak olabileceğine inanıyorum ve bu yönde ciddi çalışmalar yürütülüyor zaten.
Source bu adımı geçebilirse her zamanki gibi oyun dünyasında çağ atlatan motor olma ünvanını koruyacak
 

realmanager

Müdavim
Katılım
31 Ekim 2009
Mesajlar
3,927
Reaksiyon puanı
99
Puanları
0
sayın Stone
tartıştığımı nereden çıkardınız :)
inanın sizin gibi tecrübeli ve bilgili üyeler buranın seviyesini yükseltiyor
sizleri kaybetmek istemeyiz
dediğim gibi opengl son programcıya hitap etmediği için bu günlere gelemedi
nasıl ki son kullanıcı diye bir terim varsa aynısı programcı için de geçerlidir
kullandığınız xna platformuna bakarak sizin de bu sınıfa dahil olduğunuz muhakkak
gerek türkiye'de gerek dünyada programlama ile uğraşanların çoğunun bu aşamada olduğunu düşünürsek başarısızlığın nedenini apaçık ortada
ancak olaya şu açıdan bakın

oyun yapmak istiyorsunuz
microsoft'un size şu an sunduğu imkanlarla ne kadar yapabilirsiniz(ciddi crysis gibi bir oyun)
en az 100 kişilik ekip
bunların yarısı grafik çeyreği programlama, yapay zeka, kalanları müzik, pazarlama, test ıvır zıvır
iki yıllık çalışma
şu an ciddi oyun motorlarının fiyat aralığının 300.000 dolar ve 1 milyon dolar arası olduğunu da hesaba katarsak tablo gözümüzde canlanır

ancak şartlar ters olsaydı ve opengl lider olsaydı açık kaynağın gücü sayesinde gerek masraflar, gerek süre en az dörtte birine inerdi
linux sistemlerinin sıfırdan başlanarak 3 ayda yazılabildiğini unutmayın(açık kaynak ve özgür yazılımın gücü sayesinde)
sıfırdan başlanan bir windows ne kadar zamanda bitebilir
aynısı oyunlarda da geçerli
 

karcx

Müdavim
Katılım
26 Şubat 2009
Mesajlar
2,391
Reaksiyon puanı
39
Puanları
0
xp yi sanal pc ye kurup nfs oynayamazmıyım
Neden windows 7 kurup keyifle oynamayı seçmiyorsun?
Emülatörler (wine v.s.) ile oynarsan fazla verim alamazsın:):)
Microsoft tüm şefkati ile seni bekliyor...
İlla linux dağıtımlarında oynayacağım diyorsan wine ile kurup şansını dene...
 

aperon

Doçent
Katılım
3 Mart 2009
Mesajlar
705
Reaksiyon puanı
10
Puanları
0
kişisel fikrim;
m.s. sadece kendi ofis programının açabileceği patentli format üretip yaygınlaştırmaya çalıştı-çalışıyor...
bunun sonunda bıraktım linux-unix vs'i kendi platformunda dahi diğer yılların ofis programlarını üretenleri silme gayretinde,sonucu ise TEKEL. eğer piyasada böyle bir format olursa zincirleme olarak iş-eğitim vs sektörleri ve bilinçsiz kullanıcılar yüzünden patentli format piyasaya yayılır,onu açamayan diğer programları siler...
ve sonunda-günün birinde m.s. ortaya sadece yeni süreceği işletim sisteminde çalışan 8gb ram tüketen-acayip dandik bir ofis uygulaması çıkartır fiyatı 3000dolar,eski hiç bir uygulamayı çalıştırmayan bir işletim sistemi sunar satılan pclerde yüklü...zaten korsan koruma üstüne iyi uygulama yapmaktan fazla kafa yoruyorlar,günün birinde sahiden becerecekler...
işte ogün olay bitti...umbrella şirketi gb birşey olur sonra zombilerle uğraşırız:)

işte oyun dünyası "günün biri" dediğim o günü yaşıyor bence...
linux-unix-bsd-mac bu sistemlerde niye ben halflife2 oynayamıcam?wine ile 50takla atıp niye sürücü problemi yaşayacağım?bunun hiç bir cevabı olamaz...
bu geriye doğru adımları biz değil en başta w32 platformu kullanan arkadaşlar engellemeli...
haliyle yazılımcıda son kullanıcı için hareket edecektir...
yoksa akılalmaz vista rezaletini tekrar tekrar yaşarlar-yaşarız...
windows8in9un neler getireceğini kim bilir...
 

realmanager

Müdavim
Katılım
31 Ekim 2009
Mesajlar
3,927
Reaksiyon puanı
99
Puanları
0
Neden windows 7 kurup keyifle oynamayı seçmiyorsun?
Emülatörler (wine v.s.) ile oynarsan fazla verim alamazsın:):)
Microsoft tüm şefkati ile seni bekliyor...
İlla linux dağıtımlarında oynayacağım diyorsan wine ile kurup şansını dene...

bakın sayın stone gördünüz mü
en azından sizin iyi niyetinizden eminiz(şimdilik)
bunlar gibi kullanıcılar linux, açık kaynak, özgür yazılım, gpl, gnu, opengl ve buna bağlı bütün sistemleri kötülemek için ellerinden geleni yapıyorlar ve bu da bizleri ister istemez etkiliyor
takım tutar gibi davranmak ne kadar mantıklı!
bu gereksiz kullanıcıları buradan temizlediğimizde burasının bilgi seviyesinin daha iyi olacağına inanıyorum.

wine emulator değildir
ne kadar başarılı olduğu tabiki tartışılır ki ben de çok başarılı bulmuyorum
ancak tekrar ediyorum
wine emulator değildir
 

Stone

Müdavim
Katılım
21 Temmuz 2008
Mesajlar
2,773
Reaksiyon puanı
10
Puanları
38
sayın Stone
tartıştığımı nereden çıkardınız :)
inanın sizin gibi tecrübeli ve bilgili üyeler buranın seviyesini yükseltiyor
sizleri kaybetmek istemeyiz
dediğim gibi opengl son programcıya hitap etmediği için bu günlere gelemedi
nasıl ki son kullanıcı diye bir terim varsa aynısı programcı için de geçerlidir
kullandığınız xna platformuna bakarak sizin de bu sınıfa dahil olduğunuz muhakkak
gerek türkiye'de gerek dünyada programlama ile uğraşanların çoğunun bu aşamada olduğunu düşünürsek başarısızlığın nedenini apaçık ortada
ancak olaya şu açıdan bakın

oyun yapmak istiyorsunuz
microsoft'un size şu an sunduğu imkanlarla ne kadar yapabilirsiniz(ciddi crysis gibi bir oyun)
en az 100 kişilik ekip
bunların yarısı grafik çeyreği programlama, yapay zeka, kalanları müzik, pazarlama, test ıvır zıvır
iki yıllık çalışma
şu an ciddi oyun motorlarının fiyat aralığının 300.000 dolar ve 1 milyon dolar arası olduğunu da hesaba katarsak tablo gözümüzde canlanır

ancak şartlar ters olsaydı ve opengl lider olsaydı açık kaynağın gücü sayesinde gerek masraflar, gerek süre en az dörtte birine inerdi
linux sistemlerinin sıfırdan başlanarak 3 ayda yazılabildiğini unutmayın(açık kaynak ve özgür yazılımın gücü sayesinde)
sıfırdan başlanan bir windows ne kadar zamanda bitebilir
aynısı oyunlarda da geçerli

Sayın realmanager;
Zaten ilk yazımdada belirttiğim gibi bu konuda hem fikiriz. Hiç kimse bir konuda tekel istemez. Bu rekabet her zaman son kullanıcının işine yarar. Aynı Intel ve AMD rekabeti gibi. Sonuçta bizde yazılımcıyız fakat aynı zaman son kullanıcılarda biziz. Rekabet her zaman yenilik getirir. Ama rekabet olabilmesi içinde birilerinin bir tarafı desteklemesi ve geliştirmesi gerekir. Ben Microsoft'ta devam ederim siz Linux'da :)
Ayrıca son mesajı yeni gördüm. Wine'a zaten ben Emülatör demedim. Emüle eden dedim. Emulation kelimesinin Türkçe karşılığı taklit etmek demektir. Wine Projesi neredeyse Windows 3.1'den beri yürütülmekte. Ve bende o uzun zamandan beri farklı işletim sistemleri ile haşır neşirim ;)
Saygılarımla.
 

realmanager

Müdavim
Katılım
31 Ekim 2009
Mesajlar
3,927
Reaksiyon puanı
99
Puanları
0
Sayın stone
Daha önce de belirttiğiniz gibi siz bir yazılımcısınız.
Çıkarlarınız ne tarafa uygun düşerse o yönde davranırsınız.
Dolayısıyla sizleri Linux veya başka sistemlerde görmek bizleri şaşırtmaz.
Ben bilgisayar mühendisliğinden mezun olmuş birisiyim.
Bizler burada bir görüş ve felsefe (ki kendisi özgür yazılım felsefesi olur) doğrultusunda programlarımızı yapmaya çalışıyor ve tüm desteğimizi bu yönde veriyoruz
Belki sizler kadar kazanmıyoruz ancak inandığımız görüşte ilerlemek ve az da olsa başarı sağlamak daha çok zevk veriyor.
Ne de olsa herkesin zevkleri farklı.

Rekabet şirketler arasında geçerli olabilir
Ancak söz konusu özgür yazılım, açık kaynak ve binlerce kişinin destek imkanı olunca inanın rekabete gerek kalmıyor.
Çünkü rekabet yerine birleşme daha iyi

Konuyu görmeyen kalmasın diye bu seferlik hortlatıyorum :)
 

realmanager

Müdavim
Katılım
31 Ekim 2009
Mesajlar
3,927
Reaksiyon puanı
99
Puanları
0
Ben hayatımda bir konu için ilk defa 2 saat uğraştım
İnsanlar iki dakika okumaya uğraşmadı
Şimdi görüyorum ki hala bilmeden oyun konusunda laf atıyorlar
Üzücü :)
 

ramboberk

Müdavim
Katılım
12 Eylül 2009
Mesajlar
4,418
Reaksiyon puanı
74
Puanları
0
hakkın var real

sana katılıyorum

kusura bakma bende hepsini okuyamadım

ama sana resmen katılıyorum
 

N3CAT1

Müdavim
Emektar
Katılım
20 Nisan 2008
Mesajlar
6,609
Reaksiyon puanı
144
Puanları
63
Hepsini okumamıştım. Geri kalanını şimdi okudum.

Ama şunu söyleyebilirim: Microsft OpenGL'i bitirmek için elinden geleni yapacaktır. Çünkü oyunların OpenGL ile yazılması demek tüm platformlarda çalışabilmesi demek ve bu da Windows'un Linux, Mac gibi işletim sistemlerine tercih edilme sebebi olan oyun kozunun sona ermesi demek.
 

zelenga

Müdavim
Katılım
17 Şubat 2008
Mesajlar
2,509
Reaksiyon puanı
18
Puanları
38
parça parça olması ve resimler sayesinde böyle uzun bir yazıyı okuyabildim. yazının kendi de gayet çekici geldi bana...
eskiden half-life oyununda OpenGL veya DirectX seçimi yapabiliyorduk..Ben oyunu kurduktan sonra ilk iş olarak OpenGL seçiyordum daha hızlı akıcı oyun oynayabilmek için..
Merak ediyordum sonradan bu OpenGL seçeneği nereye gitti oyunlarda..
Yazı ve emeğiniz için teşekkürler
 

realmanager

Müdavim
Katılım
31 Ekim 2009
Mesajlar
3,927
Reaksiyon puanı
99
Puanları
0
teşekkürler arkadaşlar
ben de sizin sayenizde bir kez daha okudum :D
 

evowinds

Müdavim
Emektar
Katılım
2 Kasım 2008
Mesajlar
9,100
Reaksiyon puanı
174
Puanları
63
Bu saatte okudum real, hepsini yani neredeyse :D

Bir ara eline zahmet OpenGL 4.0 ne getiriyor ve OpenAL ile de ilgili yazılar bulursan bu şekilde hiç çekinme, paylaş. Ben okurum en azından :D
 

realmanager

Müdavim
Katılım
31 Ekim 2009
Mesajlar
3,927
Reaksiyon puanı
99
Puanları
0
Son mesajın arasından günler geçmiş
Ve habertux üzerinde bugün yayınlandı
Yani güncelleme oluyor. :)
 

Proof.Web

Doçent
Katılım
3 Temmuz 2010
Mesajlar
999
Reaksiyon puanı
21
Puanları
0
Aslında Resimler Makaleyi Uzun Gösteriyor Ben Okumaya Başlıyorum
Linux Hakkında Bilgi Sahibi Olmam Lazım Hemde Her Konuda :D
 

Conixcit-1

Asistan
Katılım
14 Kasım 2012
Mesajlar
183
Reaksiyon puanı
0
Puanları
0
teşekkürler, bu yazıdan sonra youtube'a girip bir video izledim, görünüşte farkı anlamak mümkün değil çünkü bu bir oyun motoru değil çizim programı değil. Olayı işte şurda anladım

(Videoda çok kaliteli -abartmıyorum aşırı kaliteli- bir oyun içeriği var)

1. Test (Direct X 11 ile yapılıyor)
Sistem özellikleri
Intel i7-980X
24 GB RAM
GTX 580 SO

Tesselation "normal"
AA 2x
AF 16x

FPS : Ortalama 46

2. Test (Opengl kullanılmakta)
Hardware:
i7-3960X
8 GB RAM
GTX 670 AMP!

1920x1080
Tesselation = extreme
AA = 8x
AF = 16x
FPS : Ortalama 42.6

Burda şunu görüyorz bir sistem öbürünün neredeyse 3'te bir performansında ama gördükkü fps neredeyse aynı. Ah ah ama yapabileceğim pekde birşey yok gibi gözüküyor. Şimdi yarın gta 5 çıksa direct x 11 kullandı diyelim oynamasak olurmu ? Burda iş zeki patronlara düşüyor. Herşey bu kadar açıkken neden hala Windows? Neden hala Opengl bu liste uzar gider.

Tüm penguencilere sevgiler saygılar
 
Üst