mr_rain
Guru
- Katılım
- 9 Temmuz 2008
- Mesajlar
- 23,961
- Reaksiyon puanı
- 453
- Puanları
- 7,263
Günümüzde konforla eş değer olan otomatik şanzıman, özellikle büyük şehirlerin dur kalk trafiğinde sürücüye ayrı bir konfor sunarken bu önemli sistem, bakımları aksatıldığında veya hatalı kullanıldığında ağır faturaların çıkmasına neden olabilir.
Özellikle büyük şehirlerin yoğun dur-kalk trafiğinde sürücüye büyük kolaylık sağlayan otomatik şanzımanlar pratik kullanımıyla kadınların da en büyük tercihleri arasında yer olmaya devam ediyor. Günümüzde minik sınıf otomobillerden itibaren yaygınlaşmaya başlayan otomatik şanzıman, özellikle orta üst sınıf araçların çoğunda ise standart olarak görev yapıyor. Bu önemli ve pahalı parça birkaç küçük kontrolün ihmali sonucu çok ciddi masrafların çıkmasına neden oluyor. Bu masraflar küçük uyarı sinyaliyle başlarken bazen de vites atmalar veya özellikle yokuş yukarı çıkarken oluşacak performans düşüklüğü ile kendini gösterir. Gaz pedalına bastığınızda titreyen, gitmeyen ve daha fazla yakıt tüketen otomobilinizi ister istemez bir servise göstermek sorunda kalacaksınız. Bu durumda önce ATF isimli şanzıman yağı ve yağ filtresi değişir ve sorun giderilmezse selenoid valfler ya da yağ basınç supabı arızalı olabilir ve bu da şanzımanın ömrünü yavaş yavaş kaybettiğinin bir göstergesidir. Bu sorunun en büyük kaynağı ise değişmeyen şanzıman yağıdır.
Otomatik şanzımanın ömrünün kısalmasına neden olan en büyük tehlike ise şanzıman yağının değiştirilmemesi sonucu içyapı malzemelerine zarar vermesinden kaynaklanıyor. Diğer hidroliklerden ayırt edilmesi için özellikle kırmızı renkli olarak üretilen otomatik şanzıman yağı, çalışma sırasında rengi kararırken akıcılık özelliğini de kaybedeceği için ortalama 50.000 km'de değişmesi gerekir. Bu veri her araçta farklı olabilir ve özellikle az kullanılan araçlarda ise bu km beklenmemeli ve 2 yılda bir kontrol edilmelidir. Manüel şanzımana göre pahalı olan otomatik şanzımanı revizyonu da minimum 2000 TL'den başar.
OTOMATİK ŞANZIMAN YAĞININ KONTROL EDİLMESİ
Araç düz bir yere park edilmiş ve el freni çekilmiş olmalı. Ardından vites kolu N konumundayken motor rölantide bir süre çalıştıktan sonra şanzıman bütün konumlara tek tek alınarak yağın dağılması sağlanır. Ardından P konumuna getirilen motor durdurulur ve bir süre beklendikten sonra yağ ölçüm çubuğu çıkartılarak seviye görülür. Otomatik şanzıman yağının seviyesi "Hot" yani sıcak aralığında olmalı. Eğer bu seviyenin altında ise yağ ekleyerek tamamlayın. Eğer bu işlemi kendiniz yapamazsanız yetkili servisten yardım alabilirsiniz.
Yazı: Baturhan Boyacılar
Özellikle büyük şehirlerin yoğun dur-kalk trafiğinde sürücüye büyük kolaylık sağlayan otomatik şanzımanlar pratik kullanımıyla kadınların da en büyük tercihleri arasında yer olmaya devam ediyor. Günümüzde minik sınıf otomobillerden itibaren yaygınlaşmaya başlayan otomatik şanzıman, özellikle orta üst sınıf araçların çoğunda ise standart olarak görev yapıyor. Bu önemli ve pahalı parça birkaç küçük kontrolün ihmali sonucu çok ciddi masrafların çıkmasına neden oluyor. Bu masraflar küçük uyarı sinyaliyle başlarken bazen de vites atmalar veya özellikle yokuş yukarı çıkarken oluşacak performans düşüklüğü ile kendini gösterir. Gaz pedalına bastığınızda titreyen, gitmeyen ve daha fazla yakıt tüketen otomobilinizi ister istemez bir servise göstermek sorunda kalacaksınız. Bu durumda önce ATF isimli şanzıman yağı ve yağ filtresi değişir ve sorun giderilmezse selenoid valfler ya da yağ basınç supabı arızalı olabilir ve bu da şanzımanın ömrünü yavaş yavaş kaybettiğinin bir göstergesidir. Bu sorunun en büyük kaynağı ise değişmeyen şanzıman yağıdır.
Otomatik şanzımanın ömrünün kısalmasına neden olan en büyük tehlike ise şanzıman yağının değiştirilmemesi sonucu içyapı malzemelerine zarar vermesinden kaynaklanıyor. Diğer hidroliklerden ayırt edilmesi için özellikle kırmızı renkli olarak üretilen otomatik şanzıman yağı, çalışma sırasında rengi kararırken akıcılık özelliğini de kaybedeceği için ortalama 50.000 km'de değişmesi gerekir. Bu veri her araçta farklı olabilir ve özellikle az kullanılan araçlarda ise bu km beklenmemeli ve 2 yılda bir kontrol edilmelidir. Manüel şanzımana göre pahalı olan otomatik şanzımanı revizyonu da minimum 2000 TL'den başar.
OTOMATİK ŞANZIMAN YAĞININ KONTROL EDİLMESİ
Araç düz bir yere park edilmiş ve el freni çekilmiş olmalı. Ardından vites kolu N konumundayken motor rölantide bir süre çalıştıktan sonra şanzıman bütün konumlara tek tek alınarak yağın dağılması sağlanır. Ardından P konumuna getirilen motor durdurulur ve bir süre beklendikten sonra yağ ölçüm çubuğu çıkartılarak seviye görülür. Otomatik şanzıman yağının seviyesi "Hot" yani sıcak aralığında olmalı. Eğer bu seviyenin altında ise yağ ekleyerek tamamlayın. Eğer bu işlemi kendiniz yapamazsanız yetkili servisten yardım alabilirsiniz.
Yazı: Baturhan Boyacılar
KAYNAK