- Katılım
- 5 Eylül 2009
- Mesajlar
- 1,657
- Reaksiyon puanı
- 75
- Puanları
- 0
Kompozisyonda konuya yöneltim
Fotoğrafta konu herşeydir. Konusuz fotoğraf olur mu? Sanırım olmaz Kompozisyon serimizde kompozisyonun temel kurallarını anlatırken, bir yandan da konuyu ön plana çıkarmak için kullanabileceğimiz yöntemleri anlatmaktayız. Konuya yöneltimden kastımız da İngilizcedeki ‘leading lines’ yani izleyenin çeşitli yardımcı öğeleri talkip ederek fotoğrafın ana öğesine yöneltilmesi. Bu yazımız, örnek fotoğraflarla yoğun olacak. İzlemesi keyifli ve beyin açıcı bir yazı sizleri bekliyor
Casa da Música, ©Ekaterina Nosenko (flickr: Che-burashka)
Açılışı en vurucu fotoğrafla yapmak bilmiyorum ne kadar doğru ama işte kendisi burada Okan’ın ağzından düşmeyen Che-burashka’ya nedense bugüne kadar bakmamıştım ki Okan bu fotoğrafı buzz (kim demiş sosyal paylaşım platformaları gereksiz diye!) aracılığıyla paylaşınca dikkat kesiliverdim. Fotoğraftaki tüm çizgiler ve merdivenin kendisi sizi siyah insan lekesine yönlendirmekte. Konu burada insan olmayabilir ama insanı fotorğaftan çıkardığımızda etkisinin azalacağını düşünmekteyim
(kompozisyonda insan öğesi üzerine yazımız gelecek). Bu fotoğraf bir bütün olarak etkileyici ve bunda konuya yöneltimin katkısı göz ardı edilemez.
Bu fotoğrafın bir başka güzelliği de iyi fotoğraf çekmek için üst düzey bir DSLR sahibi olmak gerekmediğini, tüm ihtişamı ile göstermesi. Hatta bu fotoğrafın bir DSLR ile bile çekilmediğini söyleseydim tepkiniz ne olurdu acaba? İyi fotoğraf makinesine sahip değilim diye bahane üretmek yerine bol bol fotoğraf izlemeniz, fotoğraflar üzerine düşünmeniz ve bıkmadan, usanmadan fotoğraf çekip yanlışlarınızı irdelemeniz için de bu fotoğrafı özellikle seçtim. Kompakt makine ile çekilmiş bu kareyi gördükten sonra fotoğrafın makine tarafından değil, fotoğrafçı tarafından çekildiğini bir kez daha farkında olacağınızı düşünüyorum.
Spider, ©Primplan
Yukarıdaki fotoğrafta ise Primplan, fotoğrafın köşelerinden başlayan çizgileri kullanarak bizi yapının merkezindeki dairesel bölgeye yönlendirmekte. Fotoğrafa verdiği ‘Örümcek’ ismi de çekerken aklından ne geçtiğini anlatmakta. Bu tarz bir fotoğraf çekmek için de DSLR sahibi olmanız gerekmiyor
©Emir İmer
Yukarıdaki yazıyı Emir’in kendisi bile görmedi henüz çünkü inceleme için gelen Olympus E-P1 ile çekmişti. Orijinali renkli olan kareyi dayanamayıp kendi zevkime göre siyah beyaza çevirdim Yüksek kontrastlı siyah beyaz kullanımının da katkısı ile gözümüz siyah korkulukları takip ederek üst katlara doğru spriral haketi çiziyor. Tepeden sarkan ağırlıklar ne için kullanılıyor fikrim yok ama akışı zedelediği kesin. Aşağıda Marcus Smith’in sprial şeklini kullanan benzer bir karesi daha mevcut ki en üstkatta bizi kadrajın dışına götürmekte
Spiraling Up, ©Marcus Smith
Downstairs, ©Rui Palha
Yukarıda, merdiven kullanımı ile bakışlarımızı kadın figüre yönlendirmeyi başaran bir başka kareyi görmektesiniz. İnsan figürüne yönlendirme için illa merdiven mi gerekiyor diye düşünebilirsiniz Şu ana kadar verdiğim örnekler öyle olsa da, bunu farklı yardımcılar ile de yapabilirsiniz. Biraz düşünmeniz yeterli Mesela aşağıdaki karede Rui Palha, oldukça düz ve sert olan duvar çizgilerini kullanarak kompozisyonu olabildiğince sade tutmuş.
Keep it simple... , ©Rui Palha
159/365 - A dot & infinite lines, ©Okan Akan
Okan’ın yukarıdaki ve alttaki karelerinde kaldırım taşlarının bizi insan figürlerine götürdüğünü görüyoruz. Bunu ev ödevi yapın, bu tarz kareler çekmeye gayret edin ve sonuçlarınızı forumda paylaşın
212/365 - Empty, ©Okan Akan
Kaynak
Fotoğrafta konu herşeydir. Konusuz fotoğraf olur mu? Sanırım olmaz Kompozisyon serimizde kompozisyonun temel kurallarını anlatırken, bir yandan da konuyu ön plana çıkarmak için kullanabileceğimiz yöntemleri anlatmaktayız. Konuya yöneltimden kastımız da İngilizcedeki ‘leading lines’ yani izleyenin çeşitli yardımcı öğeleri talkip ederek fotoğrafın ana öğesine yöneltilmesi. Bu yazımız, örnek fotoğraflarla yoğun olacak. İzlemesi keyifli ve beyin açıcı bir yazı sizleri bekliyor
Casa da Música, ©Ekaterina Nosenko (flickr: Che-burashka)
Açılışı en vurucu fotoğrafla yapmak bilmiyorum ne kadar doğru ama işte kendisi burada Okan’ın ağzından düşmeyen Che-burashka’ya nedense bugüne kadar bakmamıştım ki Okan bu fotoğrafı buzz (kim demiş sosyal paylaşım platformaları gereksiz diye!) aracılığıyla paylaşınca dikkat kesiliverdim. Fotoğraftaki tüm çizgiler ve merdivenin kendisi sizi siyah insan lekesine yönlendirmekte. Konu burada insan olmayabilir ama insanı fotorğaftan çıkardığımızda etkisinin azalacağını düşünmekteyim
(kompozisyonda insan öğesi üzerine yazımız gelecek). Bu fotoğraf bir bütün olarak etkileyici ve bunda konuya yöneltimin katkısı göz ardı edilemez.
Bu fotoğrafın bir başka güzelliği de iyi fotoğraf çekmek için üst düzey bir DSLR sahibi olmak gerekmediğini, tüm ihtişamı ile göstermesi. Hatta bu fotoğrafın bir DSLR ile bile çekilmediğini söyleseydim tepkiniz ne olurdu acaba? İyi fotoğraf makinesine sahip değilim diye bahane üretmek yerine bol bol fotoğraf izlemeniz, fotoğraflar üzerine düşünmeniz ve bıkmadan, usanmadan fotoğraf çekip yanlışlarınızı irdelemeniz için de bu fotoğrafı özellikle seçtim. Kompakt makine ile çekilmiş bu kareyi gördükten sonra fotoğrafın makine tarafından değil, fotoğrafçı tarafından çekildiğini bir kez daha farkında olacağınızı düşünüyorum.
Che-burashka’nın portfolyosu gerçekten de çok sağlam, aşağıdaki bağlantıları kullanmanızı şiddetle öneriyorum!
Flickr’da Che-burashka olarak bilinen Ekaterina Nosenko’nun internet sitesi için buraya, flickr sayfası için buraya, baskılarını satın almak için de buraya bakabilirsiniz. Ayrıca Londonist sitesinde hakkında yazılmış yazıyı da buradan okuyabilirsiniz ki seçtikleri fotoğraflar çok iyi. Son olarak da ilgilenenler için Ekaterina Nosenko’nun basılmış kitabını alabilecekleri bağlantıyı verelim.
Spider, ©Primplan
Yukarıdaki fotoğrafta ise Primplan, fotoğrafın köşelerinden başlayan çizgileri kullanarak bizi yapının merkezindeki dairesel bölgeye yönlendirmekte. Fotoğrafa verdiği ‘Örümcek’ ismi de çekerken aklından ne geçtiğini anlatmakta. Bu tarz bir fotoğraf çekmek için de DSLR sahibi olmanız gerekmiyor
©Emir İmer
Yukarıdaki yazıyı Emir’in kendisi bile görmedi henüz çünkü inceleme için gelen Olympus E-P1 ile çekmişti. Orijinali renkli olan kareyi dayanamayıp kendi zevkime göre siyah beyaza çevirdim Yüksek kontrastlı siyah beyaz kullanımının da katkısı ile gözümüz siyah korkulukları takip ederek üst katlara doğru spriral haketi çiziyor. Tepeden sarkan ağırlıklar ne için kullanılıyor fikrim yok ama akışı zedelediği kesin. Aşağıda Marcus Smith’in sprial şeklini kullanan benzer bir karesi daha mevcut ki en üstkatta bizi kadrajın dışına götürmekte
Spiraling Up, ©Marcus Smith
Downstairs, ©Rui Palha
Yukarıda, merdiven kullanımı ile bakışlarımızı kadın figüre yönlendirmeyi başaran bir başka kareyi görmektesiniz. İnsan figürüne yönlendirme için illa merdiven mi gerekiyor diye düşünebilirsiniz Şu ana kadar verdiğim örnekler öyle olsa da, bunu farklı yardımcılar ile de yapabilirsiniz. Biraz düşünmeniz yeterli Mesela aşağıdaki karede Rui Palha, oldukça düz ve sert olan duvar çizgilerini kullanarak kompozisyonu olabildiğince sade tutmuş.
Keep it simple... , ©Rui Palha
159/365 - A dot & infinite lines, ©Okan Akan
Okan’ın yukarıdaki ve alttaki karelerinde kaldırım taşlarının bizi insan figürlerine götürdüğünü görüyoruz. Bunu ev ödevi yapın, bu tarz kareler çekmeye gayret edin ve sonuçlarınızı forumda paylaşın
212/365 - Empty, ©Okan Akan
Kaynak