- Katılım
- 17 Mayıs 2017
- Mesajlar
- 3,366
- Çözümler
- 2
- Reaksiyon puanı
- 1,298
- Puanları
- 358
KENTSEL DÖNÜŞIM NEDİR ?
Kentsel dönüşüm; şehirdeki bir bölümün ya da şehrin büyük bir kısmının yapılan projeler kapsamında sistematik bir biçimde değiştirilmesini ifade eder. Ayrıca 6306 sayılı Afet Riskli Yapıların Yenilenmesi Hakkında Kanununa bağlı olarak şehirdeki afet riski taşıyan alanların belirlenip daha sağlıklı ve daha yaşanabilir hale getirilmesini de kapsar.
Kentsel dönüşüm kapsamında Türkiye'nin dört bir yanındaki şehir ya da köylerde bulunan, yıkılma riskine sahip yapılar; devlet tarafından temin edilen yapım kredisi, kira desteği ya da belediye harç ve vergi avantajlarından faydalanılarak yeniden inşa edilir.
Ayrıca kentsel dönüşüm kavramı, riskli binaların yıkılıp yeniden inşa edilmesinin yanı sıra yerleşim yerlerinin kongre ve kültür merkezleri, park ve eğlence alanları gibi ihtiyaçlarının karşılanmasını da içerir.
6306 sayılı Afet Riskli Yapıların Yenilenmesi Hakkında Kanuna göre, şehirlerdeki afet riski taşıyan alanların belirlenip, sağlıklı ve yaşanılabilir hale getirilmesidir.
Kanun, Türkiye’nin her tarafındaki şehirlerdeki ve köylerdeki ekonomik ömrünü tamamlamış, yıkılma riski taşıyan binaların devletin sağladığı yapım kredisi, kira yardımı, belediye harç - vergi avantajlarını da kullanarak yeniden yapılmasını öngörmektedir.
Kentsel dönüşümle kaçak yapılaşmanın önüne geçilmesi, depreme dayanıklı olmayan, ekonomik ömrünü doldurmuş binaların yeniden yapılarak olası doğal afetler sonucu oluşacak zararların en aza indirilmesi amaçlanmaktadır.
REZERVE ALAN NEDİR ? NASIL BELİRLENİR ?
Bakanlar Kurulu kararı ile kararlaştırılan "Riskli Alan" ile
Çevre ve Şehircilik Bakanlığı'nca belirlenen "Rezerv Yapı Alanı"nı ifade eder.
Zemin yapısı veya üzerindeki yapılaşma sebebiyle can ve mal kaybına yol açma riski taşıyan ya da yeni yerleşim alanı olarak kullanılmak üzere tespit edilen alanlara Riskli Alan, Rezerv Alan, Uygulama Alanı denir.
YERİNDE DÖNÜŞÜM NEDİR ?
“Yerinde Dönüşüm”, kentsel dönüşüm projesi kapsamında bulunan müstakil binalar için kullanılan bir terimdir.
Depreme dayanıklı olmayan bir binanın yıkılarak, (bulunduğu parsel sınırları içinde, mevcut imar planındaki haklarını kullanarak) bunun yerine depreme dayanıklı bir bina inşa edilmesine, yerinde dönüşüm denir.
BİNA GÜÇLENDİRME NEDİR ?
Bina güçlendirme bir yapının olası bir depreme karşı dayanıklı hale getirilmesidir. Binanın yıkılıp yeniden yapımının alternatifidir.
BİR BİNANIN RİSKLİ OLUP OLMADIĞI NASIL ANLAŞILIR?
Bir binanın riskli olup olmadığı, Bakanlıktan ruhsat almış olan risk tesbit kuruluşları tarafından yapılan tetkiklerle anlaşılır.
Bu konuda hazırlanan bir yönetmelik 6/3/2007 tarihli ve 26454 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanmıştır.
Bu yönetmeliğe göre, binanın ekonomik ömrü dolmuşsa, ya da bina depremde yıkılma veya ağrı hasar alma riski taşıyorsa, bu bina riskli olarak kabul edilir.
Risk tespitini binada pay sahibi olanlardan herhangi biri yaptırabilir.
Ayrıca, Bakanlar Kurulu Kararı ile rezerv veya uygulama alanı olarak ilan edilen yerlerdeki binalar da riskli sayılmaktadır. Bu alanlarda binanın riskli olup olmadığı konusunda mal sahipleri başvurmazsa, bu tespit Bakanlık veya Belediye tarafından yapılacaktır.
RİSK TESPİTİNDEN SONRA YAPILACAK İŞLEMLER NELER ?
Binanız “riskli yapı, riskli alan, rezerv alanı” grubuna giriyorsa binanız yıkılacaktır. Risk tespitine karşı mal sahipleri 15 gün içinde Bakanlığa itiraz edebilir.
Bu konuda bilirkişi heyetinin verdiği karara karşı yargı yoluna başvurulabilir.
Risk tespitinin kesinleşmesinden sonra bina sahiplerine binanın yıktırılması için 60 gün süre verilmektedir. Bu süre içinde bina yıktırılmazsa, yıkım kamu eliyle yapılmakta ve yıkım masrafları maliklerden istenmektedir.
Bu durumda, binanın malikleri tapudaki hisseleri oranında arsa hissedarları olur. Bu aşamada arsa hissedarlarının 2/3 çoğunluğu onayı ile binanın kime, nasıl ve hangi paylaşımla yaptırılacağı "Bina Ortak Karar Protokolü" ile belirlenir.
Bina ortak karar protokolüne katılmayan hak sahiplerinin hisseleri, açık artırma ile diğer ortaklara satılır. Bu satışta alıcı çıkmazsa, Bakanlık bu hisseleri kamulaştırma yoluyla satın alır.
Bina bu protokole göre yaptırılabilir.
Bina yapımında Kentsel Dönüşüm Kredisinden yararlanılabilir.
Kentsel Dönüşüm Rehberi: Müteahhit ile İmza Süreci Öncesi Bilmeniz Gereken Tüm Aşamalar
Kentsel dönüşüm süreci, doğru bilgi ve doğru adımlarla ilerlediğinde bir fırsat; yanlış bilgiyle ilerlediğinde ise uzun yıllar sürecek bir problem haline gelebiliyor.
İşte adım adım kentsel dönüşüm:
1. Kentsel dönüşüm nasıl başlar ?
Bir binanın kentsel dönüşüm kapsamına girmesi için 6306 sayılı Kanun çerçevesinde riskli yapı tespiti yapılması ve kesinleşmesi gerekir.
Riskli yapı tespiti yapılmadan binanın yıkılması veya müteahhitle anlaşılması, kentsel dönüşüm süreci sayılmaz.
Bu durumda malikler:
Vergi ve harç muafiyetlerinden yararlanamaz.
Kira yardımı alamaz.
Kanunun sağladığı diğer kolaylıklardan faydalanamaz.
Malikler, yapı için mali destek programlarından yararlanamaz.
2. Riskli yapı tespiti ve itiraz süreci
Bir malik bile riskli yapı tespiti için başvurabilir; çoğunluk aranmaz.
Tespit yapıldıktan sonra tüm maliklere e-devlet üzerinden bildirim; yapıya tutanak asılması şeklinde tebligat usulü uygulanır.
Tebliğden itibaren 15 gün içinde idareye (Kentsel Dönüşüm Başkanlığına) itiraz edilebilir.
İtirazlar teknik heyet tarafından incelenir ve karara bağlanır.
3. Yıkım süreci
Riskli yapı kararı kesinleşirse, idare maliklere tek seferde ve 90 günü aşmayacak şekilde süre tanır.
Malikler bu sürede binayı kendi imkanlarıyla yıkmazsa, idare resmen yıkım yapar ve masrafları maliklerden tahsil eder.
4. Yeni proje için salt çoğunluk şartı
Yıkımdan sonra yeni bir proje geliştirmek için, maliklerin arsa payı bakımından salt çoğunluğu gerekir.
Salt çoğunluk sağlandığında, kalan malikler isterse imza atsın isterse atmasın, süreç ilerler.
5. İmza atmayanların durumu
İmzalamayan maliklerin hisseleri idare tarafından satışa çıkarılır.
Öncelik salt çoğunluğa verilir, gerekirse üçüncü kişilere açık artırma ile satış yapılır.
Satış kesindir, iptal edilemez.
6. Arsa payı ve Değer uyuşmazlıkları
Dairelerin konumu (cadde cephesi, manzara gibi) dikkate alınmaz.
Haklar, sadece arsa payı büyüklüğüne göre belirlenir.
Bu nedenle küçük arsa paylı ama daha değerli konuma sahip daire sahiplerinin haklarını müzakereyle koruması şarttır.
Murat Zorlu
Kentsel dönüşüm; şehirdeki bir bölümün ya da şehrin büyük bir kısmının yapılan projeler kapsamında sistematik bir biçimde değiştirilmesini ifade eder. Ayrıca 6306 sayılı Afet Riskli Yapıların Yenilenmesi Hakkında Kanununa bağlı olarak şehirdeki afet riski taşıyan alanların belirlenip daha sağlıklı ve daha yaşanabilir hale getirilmesini de kapsar.
Kentsel dönüşüm kapsamında Türkiye'nin dört bir yanındaki şehir ya da köylerde bulunan, yıkılma riskine sahip yapılar; devlet tarafından temin edilen yapım kredisi, kira desteği ya da belediye harç ve vergi avantajlarından faydalanılarak yeniden inşa edilir.
Ayrıca kentsel dönüşüm kavramı, riskli binaların yıkılıp yeniden inşa edilmesinin yanı sıra yerleşim yerlerinin kongre ve kültür merkezleri, park ve eğlence alanları gibi ihtiyaçlarının karşılanmasını da içerir.
6306 sayılı Afet Riskli Yapıların Yenilenmesi Hakkında Kanuna göre, şehirlerdeki afet riski taşıyan alanların belirlenip, sağlıklı ve yaşanılabilir hale getirilmesidir.
Kanun, Türkiye’nin her tarafındaki şehirlerdeki ve köylerdeki ekonomik ömrünü tamamlamış, yıkılma riski taşıyan binaların devletin sağladığı yapım kredisi, kira yardımı, belediye harç - vergi avantajlarını da kullanarak yeniden yapılmasını öngörmektedir.
Kentsel dönüşümle kaçak yapılaşmanın önüne geçilmesi, depreme dayanıklı olmayan, ekonomik ömrünü doldurmuş binaların yeniden yapılarak olası doğal afetler sonucu oluşacak zararların en aza indirilmesi amaçlanmaktadır.
REZERVE ALAN NEDİR ? NASIL BELİRLENİR ?
Bakanlar Kurulu kararı ile kararlaştırılan "Riskli Alan" ile
Çevre ve Şehircilik Bakanlığı'nca belirlenen "Rezerv Yapı Alanı"nı ifade eder.
Zemin yapısı veya üzerindeki yapılaşma sebebiyle can ve mal kaybına yol açma riski taşıyan ya da yeni yerleşim alanı olarak kullanılmak üzere tespit edilen alanlara Riskli Alan, Rezerv Alan, Uygulama Alanı denir.
YERİNDE DÖNÜŞÜM NEDİR ?
“Yerinde Dönüşüm”, kentsel dönüşüm projesi kapsamında bulunan müstakil binalar için kullanılan bir terimdir.
Depreme dayanıklı olmayan bir binanın yıkılarak, (bulunduğu parsel sınırları içinde, mevcut imar planındaki haklarını kullanarak) bunun yerine depreme dayanıklı bir bina inşa edilmesine, yerinde dönüşüm denir.
BİNA GÜÇLENDİRME NEDİR ?
Bina güçlendirme bir yapının olası bir depreme karşı dayanıklı hale getirilmesidir. Binanın yıkılıp yeniden yapımının alternatifidir.
BİR BİNANIN RİSKLİ OLUP OLMADIĞI NASIL ANLAŞILIR?
Bir binanın riskli olup olmadığı, Bakanlıktan ruhsat almış olan risk tesbit kuruluşları tarafından yapılan tetkiklerle anlaşılır.
Bu konuda hazırlanan bir yönetmelik 6/3/2007 tarihli ve 26454 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanmıştır.
Bu yönetmeliğe göre, binanın ekonomik ömrü dolmuşsa, ya da bina depremde yıkılma veya ağrı hasar alma riski taşıyorsa, bu bina riskli olarak kabul edilir.
Risk tespitini binada pay sahibi olanlardan herhangi biri yaptırabilir.
Ayrıca, Bakanlar Kurulu Kararı ile rezerv veya uygulama alanı olarak ilan edilen yerlerdeki binalar da riskli sayılmaktadır. Bu alanlarda binanın riskli olup olmadığı konusunda mal sahipleri başvurmazsa, bu tespit Bakanlık veya Belediye tarafından yapılacaktır.
RİSK TESPİTİNDEN SONRA YAPILACAK İŞLEMLER NELER ?
Binanız “riskli yapı, riskli alan, rezerv alanı” grubuna giriyorsa binanız yıkılacaktır. Risk tespitine karşı mal sahipleri 15 gün içinde Bakanlığa itiraz edebilir.
Bu konuda bilirkişi heyetinin verdiği karara karşı yargı yoluna başvurulabilir.
Risk tespitinin kesinleşmesinden sonra bina sahiplerine binanın yıktırılması için 60 gün süre verilmektedir. Bu süre içinde bina yıktırılmazsa, yıkım kamu eliyle yapılmakta ve yıkım masrafları maliklerden istenmektedir.
Bu durumda, binanın malikleri tapudaki hisseleri oranında arsa hissedarları olur. Bu aşamada arsa hissedarlarının 2/3 çoğunluğu onayı ile binanın kime, nasıl ve hangi paylaşımla yaptırılacağı "Bina Ortak Karar Protokolü" ile belirlenir.
Bina ortak karar protokolüne katılmayan hak sahiplerinin hisseleri, açık artırma ile diğer ortaklara satılır. Bu satışta alıcı çıkmazsa, Bakanlık bu hisseleri kamulaştırma yoluyla satın alır.
Bina bu protokole göre yaptırılabilir.
Bina yapımında Kentsel Dönüşüm Kredisinden yararlanılabilir.
Kentsel Dönüşüm Rehberi: Müteahhit ile İmza Süreci Öncesi Bilmeniz Gereken Tüm Aşamalar
Kentsel dönüşüm süreci, doğru bilgi ve doğru adımlarla ilerlediğinde bir fırsat; yanlış bilgiyle ilerlediğinde ise uzun yıllar sürecek bir problem haline gelebiliyor.
İşte adım adım kentsel dönüşüm:
1. Kentsel dönüşüm nasıl başlar ?


Bu durumda malikler:




2. Riskli yapı tespiti ve itiraz süreci




3. Yıkım süreci


4. Yeni proje için salt çoğunluk şartı


5. İmza atmayanların durumu



6. Arsa payı ve Değer uyuşmazlıkları



Murat Zorlu