mustekin
Asistan
- Katılım
- 11 Ağustos 2005
- Mesajlar
- 110
- Reaksiyon puanı
- 0
- Puanları
- 16
Fotoğrafta Kompozisyon
KOMPOZİSYON
Kompozisyon Nedir?
Kompozisyon, fotoğrafın dilini oluşturan tüm anlatım öğelerinin, belli bir çerçeve içinde, anlatımı etkili kılacak, izleyicinin duygu ve düşünceleri ile anlatılanı
paylaşmasını sağlayacak doğrultuda yapılan düzenlemelerdir.
Kompozisyonun belirli kuralları olmasına rağmen fotoğrafçılar bu kuralları kendilerine göre:
- yorumlarlar,
- bozarlar, ve
- değiştirirler.
Bu kuralları biliriz ama birçok durumda bozarız.
Bu kurallar mutlak kurallar değildir.
BİR FOTOĞRAFI ÇEKMEK BİR SEÇİM SÜRECİDİR!
Cünkü fotoğrafçı:
Makine odaklı düşündüğünüzde sadece ekipmana takılır ve iyi fotoğraf çekememeyi makine ve lenslere bağlarsınız. Ne kadar marka ve lens değiştirseniz de istediğiniz fotoğrafı yakalayamazsınız. Unuttuğunuz şey fotoğrafı makine değil siz çekersiniz makine sadece kaydeder.
ÇEKİM SÜRECİ
Çekim sürecinde unutmamamız gereken şeylerin başında ışığın önemli olduğu. Işığın türü, rengi ve yönü bizim için önemlidir. Bu sebeple fotoğraf çekmek için çıktığınızda mutlaka çekmek istediğiniz konulara uygun ışık ortamının oluştuğu vakitleri tercih edin. Bu yazı dizisinin içinde bununla ilgili bilgileri de bulacaksınız.
1-Bakış Açısı
Fotoğraf çekerken bulunduğunuz konum önemlidir. Bakış açımız, kompozisyonu belirleyen önemli bir unsurdur.
foto epsilon
foto ciyzis_kirayzs
2-Çerçeveleme / Kadraj
Kadraj, Fotoğraf makinesinin vizöründe görünen görüntüdür,
Kadrajın ortası fotoğrafın en zayıf noktasıdır.
Konunun kadraj kenarına çok yakın yerleştirilmesi de gözü rahatsız eder.
Fotoğrafta konunun en etkili konumu merkeze uzak ancak kadraj kenarına da
fazla yakın olmayan alanlardır.
Konunun kapladığı alana göre makinemizi dik yada yatay olarak iki şekilde kullanabiliriz.
2.1.Çerçeveleme
2.1.1-Açık Kompozisyon-
Konun en önemli bölümünü ve hareketlerin can alıcı noktasını yeterli büyüklükte çerçeve içine yerleştiren, çerçeve tarafından kesilen, devamını izleyicinin düş gücüne bırakan düzenlemelere açık kompozisyon denir. Bu tip anlatımlar bize çerçeve ile sınırlı alandan daha büyük bir görüntü sunmayı amaçlar.
Bu tip fotolara izleyici: geçmişi, hayalleri, dünyaya bakış açısı, fantezileri, acıları, özlemleri gibi kendi hayal dünyasına göre bakar ve çerçevenin dışındaki her şeyi bunlarla tamamlar. Fotoğrafı çeken bu noktadan sonra izleyenle fotoğraf arasında çekilir. Bu kompozisyonda genellikle genel kabul görmüş kompozisyon kuralları ihlal edilir, rastgelelik ve özensizlik hissi uyandırır ya da gerçekten böyledir.
· Konunun en önemli bölümü ve hareketlerin can alıcı noktası yeterli büyüklükte çerçeve içine
yerleştirilir,
· konu çerçeve dışında devam etmektedir, ve bu kısım izleyicinin düş gücüne bırakılmıştır,
· İzleyici, fotoğrafçı tarafından kendine sunulan temel bilgilerden hareket ederek, olayın devamını zihninde tamamlar.
· Böylece bir fotoğrafın oluşumu ve değerlendirilmesinde fotoğrafçı ile izleyici birlikte rol alır.
foto Kudret Çayıroğlu
2.1.2-Kapalı Kompozisyon-
Konunun yardımcı ögeleri ile birlikte, gereksiz ayrıntılardan ayıklanmış ve bütünleşmiş olarak çerçeve kenarlarından uygun boşluk paylarıyla ayrılarak bitirildiği düzenlemelere kapalı kompozisyon denir.
Bu kompozisyon fotoğrafçının kişiliğini ve teknik kompozisyon bilgisini daha fazla belli ettiği fotolardır. Anlatımda fotoğrafçı kendi bakış açısını yansıtır ve size sadece teknik ve beğeni odaklı yorum şansı bırakır. Bu tip kompozisyonda genel kabul görmüş tüm kompozisyon kuralları uygulanmak önemlidir. Ama fotoğrafın türüne göre bu kurallar yukarıda belirttiğimiz gibi ihlal edilebilir.
· Fotoğrafçı, anlatmak istediği her şeyi fotoğraf karesinin içinde, izleyiciye sunar.
· Hiçbir hareket çerçeve dışında devam etmez, çerçeve tarafından kesilmez sadece fon devamlılık gösterir.
· İzleyici kendine hazır olarak sunulan bu yorumla ve anlatımla yetinmek zorundadır.
· Hangi öğelerin gereksiz olduğuna karar vermek kişisel bir durumdur.
foto Hasin Naci
fot
Foto Murat Koçak
Yazı hazırlanırken Sabit Kalfagil'in "Fotoğrafın Yapısal Unsurları Ve Kompozisyon" kitabından yararlanılmıştır.
Hazırlayan
Mustafa Tekin
mail: mustekin@gmail.com
instagram: https://instagram.com/kartonkutu/

KOMPOZİSYON
Kompozisyon Nedir?
Kompozisyon, fotoğrafın dilini oluşturan tüm anlatım öğelerinin, belli bir çerçeve içinde, anlatımı etkili kılacak, izleyicinin duygu ve düşünceleri ile anlatılanı
paylaşmasını sağlayacak doğrultuda yapılan düzenlemelerdir.
Kompozisyonun belirli kuralları olmasına rağmen fotoğrafçılar bu kuralları kendilerine göre:
- yorumlarlar,
- bozarlar, ve
- değiştirirler.
Bu kuralları biliriz ama birçok durumda bozarız.
Bu kurallar mutlak kurallar değildir.
BİR FOTOĞRAFI ÇEKMEK BİR SEÇİM SÜRECİDİR!
Cünkü fotoğrafçı:
· konu,
· neyin önemli olduğu,
· konunun nasıl fotoğraflanacağı,
· ne zaman deklanşöre basılacağı konusunda düşünmek, seçimler ve tercihler yapmak zorundadır.
Bu sebeple fotoğrafı fotoğraf makinesi çeker diye düşünenler yanılırlar. Fotoğrafın çekimi esnasında çekilecek konunun en iyi şekilde nasıl çekileceğiyle alakalı düşünme süreci fotoğrafın çekildiği asıl zaman dilimidir. İyi fotoğrafta deklanşöre basılma anı kişinin seçimlerinin bir sonucudur ve makine bunu sadece kaydeder.Makine odaklı düşündüğünüzde sadece ekipmana takılır ve iyi fotoğraf çekememeyi makine ve lenslere bağlarsınız. Ne kadar marka ve lens değiştirseniz de istediğiniz fotoğrafı yakalayamazsınız. Unuttuğunuz şey fotoğrafı makine değil siz çekersiniz makine sadece kaydeder.
ÇEKİM SÜRECİ
Çekim sürecinde unutmamamız gereken şeylerin başında ışığın önemli olduğu. Işığın türü, rengi ve yönü bizim için önemlidir. Bu sebeple fotoğraf çekmek için çıktığınızda mutlaka çekmek istediğiniz konulara uygun ışık ortamının oluştuğu vakitleri tercih edin. Bu yazı dizisinin içinde bununla ilgili bilgileri de bulacaksınız.
1-Bakış Açısı
Fotoğraf çekerken bulunduğunuz konum önemlidir. Bakış açımız, kompozisyonu belirleyen önemli bir unsurdur.
· Bakış Noktası = Bakış Açısı + Bakış Uzaklığı
· Fotoğraf çekerken bakış açımızı değiştirerek aynı konuya:
· Göz hizasından,
· üstten,
· alttan,
· yandan,
· arkadan bakabiliriz.

foto epsilon

foto ciyzis_kirayzs
2-Çerçeveleme / Kadraj
Kadraj, Fotoğraf makinesinin vizöründe görünen görüntüdür,
Kadrajın ortası fotoğrafın en zayıf noktasıdır.
Konunun kadraj kenarına çok yakın yerleştirilmesi de gözü rahatsız eder.
Fotoğrafta konunun en etkili konumu merkeze uzak ancak kadraj kenarına da
fazla yakın olmayan alanlardır.
Konunun kapladığı alana göre makinemizi dik yada yatay olarak iki şekilde kullanabiliriz.
2.1.Çerçeveleme
2.1.1-Açık Kompozisyon-
Konun en önemli bölümünü ve hareketlerin can alıcı noktasını yeterli büyüklükte çerçeve içine yerleştiren, çerçeve tarafından kesilen, devamını izleyicinin düş gücüne bırakan düzenlemelere açık kompozisyon denir. Bu tip anlatımlar bize çerçeve ile sınırlı alandan daha büyük bir görüntü sunmayı amaçlar.
Bu tip fotolara izleyici: geçmişi, hayalleri, dünyaya bakış açısı, fantezileri, acıları, özlemleri gibi kendi hayal dünyasına göre bakar ve çerçevenin dışındaki her şeyi bunlarla tamamlar. Fotoğrafı çeken bu noktadan sonra izleyenle fotoğraf arasında çekilir. Bu kompozisyonda genellikle genel kabul görmüş kompozisyon kuralları ihlal edilir, rastgelelik ve özensizlik hissi uyandırır ya da gerçekten böyledir.
· Konunun en önemli bölümü ve hareketlerin can alıcı noktası yeterli büyüklükte çerçeve içine
yerleştirilir,
· konu çerçeve dışında devam etmektedir, ve bu kısım izleyicinin düş gücüne bırakılmıştır,
· İzleyici, fotoğrafçı tarafından kendine sunulan temel bilgilerden hareket ederek, olayın devamını zihninde tamamlar.
· Böylece bir fotoğrafın oluşumu ve değerlendirilmesinde fotoğrafçı ile izleyici birlikte rol alır.

foto Kudret Çayıroğlu
2.1.2-Kapalı Kompozisyon-
Konunun yardımcı ögeleri ile birlikte, gereksiz ayrıntılardan ayıklanmış ve bütünleşmiş olarak çerçeve kenarlarından uygun boşluk paylarıyla ayrılarak bitirildiği düzenlemelere kapalı kompozisyon denir.
Bu kompozisyon fotoğrafçının kişiliğini ve teknik kompozisyon bilgisini daha fazla belli ettiği fotolardır. Anlatımda fotoğrafçı kendi bakış açısını yansıtır ve size sadece teknik ve beğeni odaklı yorum şansı bırakır. Bu tip kompozisyonda genel kabul görmüş tüm kompozisyon kuralları uygulanmak önemlidir. Ama fotoğrafın türüne göre bu kurallar yukarıda belirttiğimiz gibi ihlal edilebilir.
· Fotoğrafçı, anlatmak istediği her şeyi fotoğraf karesinin içinde, izleyiciye sunar.
· Hiçbir hareket çerçeve dışında devam etmez, çerçeve tarafından kesilmez sadece fon devamlılık gösterir.
· İzleyici kendine hazır olarak sunulan bu yorumla ve anlatımla yetinmek zorundadır.
· Hangi öğelerin gereksiz olduğuna karar vermek kişisel bir durumdur.
foto Hasin Naci
fot

Foto Murat Koçak
Yazı hazırlanırken Sabit Kalfagil'in "Fotoğrafın Yapısal Unsurları Ve Kompozisyon" kitabından yararlanılmıştır.
Hazırlayan
Mustafa Tekin
mail: mustekin@gmail.com
instagram: https://instagram.com/kartonkutu/