- Konuyu başlatan
- #61
- Katılım
- 1 Aralık 2010
- Mesajlar
- 7,217
- Çözümler
- 1
- Reaksiyon puanı
- 3,389
- Puanları
- 1,358
- Yaş
- 60
BURADAKİ YAZILAR YABANCI SİTEDEN ALINTIDIR
Siyah beyaz bir fotoğraf laboratuvarında kullanılacak formülleri hazırlamak göründüğü kadar zor değil. Analog fotoğraf makineleriyle çekim yapmayı seviyor ve filminizi harici bir laboratuvara gönderiyor veya Kodak, Ilford, Tetenal ve diğerleri gibi büyük üreticilerden hazır formüller satın alıyorsanız, bu makalede, tamamen veya kısmen ev yapımı formüller kullanmaya başlamaya karar verirken göz önünde bulundurmanız gereken bazı noktaları bulacaksınız.
Hem filmler hem de kağıtlar için laboratuvardaki işlem, malzemenin banyo edildiği 3 aşamadan oluşur:
Sabitledikten sonra tek yapmanız gereken sade suyla yıkamak. Her bir banyonun ne işe yaradığının ayrıntılarına girmeyeceğim çünkü kendi kimyasallarınızı hazırlamayı düşünüyorsanız, her birinin ne işe yaradığını kesinlikle biliyorsunuzdur. Sabitleyici temizleme, iki banyoda geliştirme, tonlama, emülsiyon sertleştirici kullanımı vb. gibi yan veya ek adımlar/işlemler mevcuttur. Ancak buradaki amaç, işlemin ne kadar basit olabileceğini keşfetmektir.
Reaktifler genellikle cam kavanozlarda veya sıkıca kapanan kapaklı daha sağlam plastiklerde satılır. Kötü ambalajlar (örneğin plastik poşetler) gönderen tedarikçilere karşı dikkatli olun, çünkü dikkatli kullanım ve iyi saklama koşulları, ambalajın içindekilerin kalitesinin anahtarı ve göstergesidir.
D23'ü tamamlayıcı özelliklere sahip, yapımı ve kullanımı oldukça pratik bir diğer geliştirici ise Parodinal'dır. D23 daha kontrollü kontrast ve ince taneli bir geliştiriciyken, Parodinal daha kontrastlı, daha belirgin bir keskinliğe sahip ve daha büyük taneli renkler üretir. Yine de birçok durumda çok iyi sonuç veren evrensel bir geliştiricidir. Yoğunlaştırılmış formda uzun bir raf ömrüne sahiptir. Web sitesinde bunun için özel bir sayfa bulunmaktadır. Bu bağlantıyı takip edin: Parodinal .
Yukarıda, D72 yapımına hazırlık. Tüm reaktifler formüle girecekleri sıraya göre dizilmiş. Hepsinin uygun boyutta kendi kapları ve kaşıkları var. Sağdaki terazi, gramın binde biri hassasiyetinde olup 20 g'a kadar ölçüm yapabiliyor ve bu formülde Metol, Hidrokinon ve Potasyum Bromür tartımına yarıyor. Sağdaki terazi, gramın onda biri hassasiyetinde olup 500 g'a kadar ölçüm yapabiliyor ve Sodyum Karbonat ve Sodyum Karbonat için uygun. Bu dozajı kuru tezgahta yapıyorum ve sadece önceden ölçülmüş miktarlar suda çözünmek üzere ıslak tezgaha giriyor.
Son soru, kendi formüllerinizi hazırlamaya değip değmeyeceğidir. O zaman son bir hesap yapalım:
Siyah beyaz bir fotoğraf laboratuvarında kullanılacak formülleri hazırlamak göründüğü kadar zor değil. Analog fotoğraf makineleriyle çekim yapmayı seviyor ve filminizi harici bir laboratuvara gönderiyor veya Kodak, Ilford, Tetenal ve diğerleri gibi büyük üreticilerden hazır formüller satın alıyorsanız, bu makalede, tamamen veya kısmen ev yapımı formüller kullanmaya başlamaya karar verirken göz önünde bulundurmanız gereken bazı noktaları bulacaksınız.
Hem filmler hem de kağıtlar için laboratuvardaki işlem, malzemenin banyo edildiği 3 aşamadan oluşur:
- Geliştirici
- Durdurma Banyosu
- Tamirci
Reaktifler genellikle cam kavanozlarda veya sıkıca kapanan kapaklı daha sağlam plastiklerde satılır. Kötü ambalajlar (örneğin plastik poşetler) gönderen tedarikçilere karşı dikkatli olun, çünkü dikkatli kullanım ve iyi saklama koşulları, ambalajın içindekilerin kalitesinin anahtarı ve göstergesidir.
1 – D23 film geliştiricisi
Bildiğiniz gibi, konsantre stok çözeltisi olarak saklanan ve çalışma çözeltisi adı verilen bir çözeltide kullanılmak üzere seyreltilen geliştiriciler vardır . Doğrudan çalışma çözeltisinde hazırlanan başkaları da vardır. Buradaki öneri, Kodak tarafından formüle edilen ve D23 olarak bilinen ikinci gruptan bir geliştirici kullanmaktır. Bu, yalnızca 2 reaktif kullanan bir geliştiricidir: Metol ve Susuz Sülfür, suda seyreltilir. İdeal olarak, geliştirmeden mümkün olduğunca yakın bir zamanda hazırlanmalıdır (hiçbir zaman 1 saatten daha önceden test etmedim). Çoğu film geliştiricisi gibi, iyi uygulama, çalışma çözeltisinin kullanımdan sonra atılmasını gerektirir. Bu şekilde, yalnızca bir seans için gereken miktar hazırlanmalıdır. Bu şekilde yalnızca toz halindeki reaktifleri saklarsınız ve son kullanma tarihi (genellikle uzun) veya bunların özelliklerinde hızlı değişiklikler konusunda çok fazla endişelenmezsiniz.
Formül şu şekildedir:
Metol 7,5 g
Susuz Sodyum Sülfit 100 g
1 litreye kadar su
Formül şu şekildedir:
Metol 7,5 g
Susuz Sodyum Sülfit 100 g
1 litreye kadar su
Karıştırma
52°C'ye ısıtılmış 750 ml suyla başlayın. Metol'ü yavaşça ekleyin ve hafifçe karıştırın (hava kabarcıklarından kaçının). Metol tamamen çözündüğünde, aynı işlemi Sodyum Sülfit ile yapın. Son olarak, 1000 ml'ye (1 litre) kadar suyla tamamlayın. Soğumayı hızlandırmak için su yerine buz kullanabilirsiniz.
Üç ondalık basamaklı, yani binde bir grama kadar ölçüm yapabilen dijital bir terazi kullanmak çok kullanışlıdır, çünkü yalnızca 135 gramlık bir film banyo etmek Metol miktarını büyük ölçüde azaltır ve bu nedenle önemli yüzde değişimlerine maruz kalır. Bu teraziler artık online satışta çok uygun fiyatlarla satılıyor. Ben her ölçümden sonra çöpe atılan tek kullanımlık kahve fincanları ve kaşıkları kullanıyorum ve reaktifi şişeye geri koymaktan kaçınıyorum. Bir gramın binde biri kadar bir terazi, maksimum 20 veya 30 gram kapasitesinin çok ötesine geçemez. O zaman 500 grama kadar ve onda bir gram hassasiyetinde bir terazi daha edinmeyi de düşünün.
Birkaç cilt için D23 formülü:
Üç ondalık basamaklı, yani binde bir grama kadar ölçüm yapabilen dijital bir terazi kullanmak çok kullanışlıdır, çünkü yalnızca 135 gramlık bir film banyo etmek Metol miktarını büyük ölçüde azaltır ve bu nedenle önemli yüzde değişimlerine maruz kalır. Bu teraziler artık online satışta çok uygun fiyatlarla satılıyor. Ben her ölçümden sonra çöpe atılan tek kullanımlık kahve fincanları ve kaşıkları kullanıyorum ve reaktifi şişeye geri koymaktan kaçınıyorum. Bir gramın binde biri kadar bir terazi, maksimum 20 veya 30 gram kapasitesinin çok ötesine geçemez. O zaman 500 grama kadar ve onda bir gram hassasiyetinde bir terazi daha edinmeyi de düşünün.
Birkaç cilt için D23 formülü:
| 1 litre | 400 ml | 300 ml | 250 ml | |
| Metol | 7,50 gr | 3,00 gr | 2,25 gr | 1,88 gr |
| Susuz Sodyum Sülfit | 100,0 gr | 40,0 gr | 30,0 gr | 25,0 gr |
Kullanım
Her zaman test yapmalısınız. Evde hazırlanan formüllerde bu daha da önemlidir çünkü küçük miktarlar ve standart sağlamak için reaktifler üzerinde kalite kontrolünün olmaması nedeniyle değişikliklere daha açık hale gelirler. Su çok önemlidir. Genellikle musluk suyu yeterlidir, ancak çok alkali olduğu durumlarda filtrelenmeli ve mümkünse kaynatılmalıdır. Kalıcı sorunlarla karşılaşırsanız, değişkenleri izole etmek için işlemi damıtılmış suyla test etmek ilginç olabilir. Klimadan toplanan suyu kullandım ve bu oldukça tatmin ediciydi. Sadece nihai sonuçtan daha fazlasını görüyorum, kimyasalların hızla çözündüğünü ve berrak bir çözelti oluşturduğunu da görüyorum.
D23 için başlangıç noktası, ASA 100 ile 400 arasındaki filmlerle 20 °C'de 8 ile 10 dakika arası bir yer olabilir. İlk dakikadaki ve ardından her dakika 5 saniyelik çalkalama da doğrulanması veya değiştirilmesi gereken bir başlangıç noktasıdır.
D23 için başlangıç noktası, ASA 100 ile 400 arasındaki filmlerle 20 °C'de 8 ile 10 dakika arası bir yer olabilir. İlk dakikadaki ve ardından her dakika 5 saniyelik çalkalama da doğrulanması veya değiştirilmesi gereken bir başlangıç noktasıdır.
Özellikler
D23 ince taneli bir geliştirici olarak kabul edilir ve bu, küçük ve orta format kullananlar için çok ilginç olabilir. Metol enerjik bir geliştiricidir ve bu, daha uzun sürelerle daha yüksek kontrastlar elde edildiği anlamına gelir. Konunun kendisi çok uzun bir ton aralığı sunduğunda güzel bir seçenektir. Güneşli günlerde dış mekan fotoğraflarında ve konunun kontrastının çok yüksek olduğu şehir içi gece çekimlerinde harika sonuçlar aldım. Çok basit olmasına rağmen, kesinlikle ikinci sınıf bir geliştirici değildir. Ansel Adams bunu sıklıkla kullandı ve birkaç kez performansını övdü. Bu geliştiricinin en büyük sakıncası, yoğunlaştırılmış bir D23 yapmanın bir yolu olmadığından doğrudan çalışma solüsyonu olarak hazırlanması gerektiği gibi görünüyor. Ayrıca bu nedenle pazarlanamaz. Ancak daha mütevazı hacimlerde fotoğraf çekenler için bu büyük bir sorun olmamalıdır. Bununla ilgili daha fazla bilgiyi Ansel Adams'ın The Negative kitabında bulabilirsiniz .
1.1 – Parodinal
2 – D72 kağıt geliştiricisi
Görünüşe göre kağıtlar için D23 kadar basit bir geliştirici yok. Kağıtlar söz konusu olduğunda, kullanım sırasında sadece seyreltik olan stok solüsyonuyla çalışmak oldukça kullanışlıdır. Buğulanmayı önleyen bir sınırlayıcı madde de oldukça tercih edilir. Bunlar olmazsa olmazdır ve reaktif sayısının 5 veya daha fazlasına çıkmasını sağlar. D72'nin durumu da böyledir. Bromlu kağıtlarda saf siyah tonlar veren bir geliştiricidir (aksi belirtilmedikçe, mevcut tüm kağıtlar Gümüş Bromür kategorisine girer).
Formül:
Su 750 ml
Metol 3 g
Susuz Sodyum Sülfit 45 g
Hidrokinon 12 g
Susuz Sodyum Karbonat 67 g
Potasyum Bromür 2 g
1 litreyi tamamlayacak kadar su
Formül:
Su 750 ml
Metol 3 g
Susuz Sodyum Sülfit 45 g
Hidrokinon 12 g
Susuz Sodyum Karbonat 67 g
Potasyum Bromür 2 g
1 litreyi tamamlayacak kadar su
Karıştırma ve kullanma
Suyu yaklaşık 50°C'ye ısıtın ve reaktifleri belirtilen sırayla teker teker çözün. Bazı kaynaklar seyreltme oranını şöyle belirtir: 1 ölçek geliştirici + 4 ölçek su. Uzun yıllardır kullandığım tek kağıt geliştirici bu ve benim için 1 + 3 oranında seyreltmenin daha uygun olduğunu gördüm. Kağıt kullanırken geliştirme sıcaklığını kontrol etmiyorum ve yazın bazen banyo sıcaklığı 28°C'ye ulaşıyor. Bu yüksek sıcaklığı yalnızca agrandizör altında pozlama sırasında telafi ediyorum ve bu yöntem işe yarıyor.
.
Hava ve bunun sonucunda oluşan oksidasyon, geliştiriciler için bir düşmandır. Bu etkiyi en aza indirmek için, içinde çok fazla hava olan kavanozlardan kaçınmak iyi olur. 1 litrelik bir şişe kullanılıyorsa ve çözelti tüketimle azalıyorsa bu durum zor olabilir. Geliştiriciyi hazırladıktan hemen sonra kırarak bu sorunu çözebilirsiniz. Her biri 125 ml'lik, ağzı iyice kapatılmış 8 adet kehribar bardak kullanıyorum. Büyütme seansı için, bu bardağı 1 geliştirici + 3 su oranında dozlayarak 1/2 litre çalışma çözeltisi hazırlıyorum. Bu miktar, 24 x 30 cm'lik tepsiler için fazlasıyla yeterli.
.
3 – Banyoyu durdurun
En yaygın olanı Asetik Asit bazlıdır. Bu, %100'e yakın bir saflığa sahip olan Glacial adı verilen bir formda satın alınabilirken, sadece Asetik Asit olarak adlandırılan form %28'lik bir çözeltidir. Hem film hem de kağıt için aynı banyodur. Literatürde çoğunlukla %2'lik Glacial Asetik Asit çözeltisi veya hacimce %4,5'lik asetik asit (Adams'ta 45 ml / litre) gibi bir şeyden bahsedilir. Bu konsantrasyonlar, yeniden kullanılacak banyolar için tasarlanmıştır. Pratikte, işlenmiş miktarların genellikle az ve seansların daha seyrek olduğu bir ev karanlık odası için, filmler söz konusu olduğunda çok daha düşük bir konsantrasyon ve banyonun kullanımdan hemen sonra atılmasını öneririm. Kağıtlar söz konusu olduğunda, daha güçlü/normal çözelti yapılır ve saklanarak birkaç kopya için yeniden kullanılır. Şöyle bir şey olurdu:
| film | 4 ml Glacial Asetik Asit veya 14 ml Asetik Asit | 1 litre su |
| kağıt | 20 ml Glacial Acetic Acid veya 70 ml Acetic Acid | 1 litre su |
Bu banyodaki normal süre 1/2 ila 1 dakika arasındadır. Reçine kağıtlar (RC), geliştirici etkisinin 1/2 dakikada kesildiğini gösterir. Elyaf kağıtlar 1 dakika bekletilmelidir. Daha zayıf bir çözelti kullanılan filmler için, 1 dakika bekletilmesi iyi bir uygulamadır. Bu süreler biraz daha uzunsa gözle görülür bir hasar oluşmaz.
Tükenme konusunda ideal olan, pH değerini indikatörlerle ölçmek ve asidik haldeyken banyoyu tekrar kullanmaktır. Bu kaynak yoksa, fiksatör banyosuna geliştirici taşınmadığından emin olmak için yaklaşık 30 x 18 x 24 cm baskılardan sonra banyoyu atmak en iyisidir. Dezavantajı ise, fiksatörü zamanından önce tüketmektir; bu, durdurma banyosundan çok daha pahalıdır.
Asetik asit, güçlü kokusu nedeniyle oldukça rahatsız edicidir ve cildi tahriş edici, gözler ve mukoza zarları için tehlikelidir. Maliyeti çok fazla artırmadan daha sağlıklı diğer asitlerle değiştirilebilir. Örneğin, kristaller halinde bulunan ve litre başına 20 g oranında çözünebilen Sitrik Asit.
Tükenme konusunda ideal olan, pH değerini indikatörlerle ölçmek ve asidik haldeyken banyoyu tekrar kullanmaktır. Bu kaynak yoksa, fiksatör banyosuna geliştirici taşınmadığından emin olmak için yaklaşık 30 x 18 x 24 cm baskılardan sonra banyoyu atmak en iyisidir. Dezavantajı ise, fiksatörü zamanından önce tüketmektir; bu, durdurma banyosundan çok daha pahalıdır.
Asetik asit, güçlü kokusu nedeniyle oldukça rahatsız edicidir ve cildi tahriş edici, gözler ve mukoza zarları için tehlikelidir. Maliyeti çok fazla artırmadan daha sağlıklı diğer asitlerle değiştirilebilir. Örneğin, kristaller halinde bulunan ve litre başına 20 g oranında çözünebilen Sitrik Asit.
4 – Tamirci
Klasik sabitleme maddesi, fotoğrafçılıkta "hipo" olarak bilinen Sodyum Tiyosülfat'tır. Tek başına işe yarar, ancak çözeltisi uzun süre dayanmaz, bu nedenle kararlılığını artırmak için banyonun asitlendirilmesi gerekir. Bu amaçla Potasyum Metabisülfit kullanılır. Formülü Adox F33'tür:
Sodyum Tiyosülfat 250 g
Potasyum Metabisülfit 25 g
1 litreye kadar su
Sodyum Tiyosülfat 250 g
Potasyum Metabisülfit 25 g
1 litreye kadar su
Karıştırma
750 ml suyu yaklaşık 50°C'ye ısıtın ve sürekli karıştırarak Hypo'yu yavaşça ekleyin. Suyun içinde çok fazla kristal birikmesine izin verirseniz, çözünme çok daha zorlaşır. Çözünme hızıyla hemen hemen aynı hızda, yavaşça eklemek daha verimlidir. Metabisülfit için de aynısını yapın.
Kullanım
Bu sabitleyici hem kağıtlar hem de filmler için kullanılabilir. Tepsiler toz ve kir topladığı için, çözeltiyi zaman zaman filtrelemeyi düşünebilirsiniz. Bir diğer önlem de, tepsilerdeki kağıtlar/filmler için bir kavanoz ve tanklardaki filmler için bir kavanoz hazırlamaktır. Bu ikinci kavanoz daha temiz kalacaktır.
Birçok kişi, jelatini mekanik temasa daha dayanıklı hale getiren sertleştiricili sabitleyicileri tercih eder. Ancak, küçük hacimli bir ev laboratuvarında filmi dikkatli bir şekilde tutarsanız, sıradan sabitleyici bu sorunu çok iyi çözer.
Amonyum Tiyosülfat bazlı hızlı ve etkili sabitleyiciler var, ancak bu reaktifi küçük miktarlarda bulmak genellikle zor olduğundan burada ele almıyorum.
Sabitleyicinin tükenmesi, durdurma banyosundan daha net sinyaller verir. Film kenarlarında emülsiyon kalıntıları göstermeye başlar, tamamen temizlenmesi daha uzun sürer ve bu da banyonun değiştirilmesi gerektiği anlamına gelir. Aynı şey, gerekli farklılıklarla birlikte kağıtlarda da olur. Ancak dikkat, bu olduğunda, değiştirme zamanının çoktan geçtiğinin bir işaretidir. Bu kritik belirtiler ortaya çıkmadan önce gözlemleyin ve yenilemeye gidin.
Birçok kişi, jelatini mekanik temasa daha dayanıklı hale getiren sertleştiricili sabitleyicileri tercih eder. Ancak, küçük hacimli bir ev laboratuvarında filmi dikkatli bir şekilde tutarsanız, sıradan sabitleyici bu sorunu çok iyi çözer.
Amonyum Tiyosülfat bazlı hızlı ve etkili sabitleyiciler var, ancak bu reaktifi küçük miktarlarda bulmak genellikle zor olduğundan burada ele almıyorum.
Sabitleyicinin tükenmesi, durdurma banyosundan daha net sinyaller verir. Film kenarlarında emülsiyon kalıntıları göstermeye başlar, tamamen temizlenmesi daha uzun sürer ve bu da banyonun değiştirilmesi gerektiği anlamına gelir. Aynı şey, gerekli farklılıklarla birlikte kağıtlarda da olur. Ancak dikkat, bu olduğunda, değiştirme zamanının çoktan geçtiğinin bir işaretidir. Bu kritik belirtiler ortaya çıkmadan önce gözlemleyin ve yenilemeye gidin.
5 – 8 reaktif ve bundan sonra ne olacak?
Sayarsanız yukarıdaki formüllerin hepsinin bir arada listelendiğini göreceksiniz:
- Metol – Geliştirme Ajanı
- Hidrokinon – Geliştirici ajan
- Susuz Sodyum Sülfit – Geliştiricilerde Muhafazakar
- Susuz Sodyum Karbonat – Geliştiricilerde Hızlandırıcı
- Potasyum Bromür – geliştiricilerde tutucu, buğu önleyici
- Sodyum Tiyosülfat – Sabitleyici Madde
- Potasyum Metabisülfit – Sabitleyicide Asitlik Verici
- Asetik Asit – Durdurma banyosu
Bu, eksiksiz bir siyah-beyaz karanlık oda için başlangıç seti olurdu. Filmler dijital ortamda daha ileri işlemler için banyo ediliyorsa, sadece 5 reaktif yeterli olurdu. Elbette başlamak için başka seçenekler de var, önerileriniz varsa, katkılarınız her zaman memnuniyetle karşılanır. Bu seti önermemin sebebi, yıllardır kullandığım formüller olmaları.
Karanlık oda fotoğrafçılığı uygulamalarında çok klasik reaktifler oldukları için bu sette bir miktar esneklik mevcuttur. Örneğin, filmler için aynı bileşenleri farklı oranlarda kullanarak evrensel bir banyo hazırlamak da mümkündür. Dolayısıyla bunu birçok olasılığa kapı açacak bir başlangıç noktası olarak düşünün. Bu reaktifler, herhangi bir siyah beyaz laboratuvarında adeta bir zorunluluktur.
Karanlık oda fotoğrafçılığı uygulamalarında çok klasik reaktifler oldukları için bu sette bir miktar esneklik mevcuttur. Örneğin, filmler için aynı bileşenleri farklı oranlarda kullanarak evrensel bir banyo hazırlamak da mümkündür. Dolayısıyla bunu birçok olasılığa kapı açacak bir başlangıç noktası olarak düşünün. Bu reaktifler, herhangi bir siyah beyaz laboratuvarında adeta bir zorunluluktur.
Evrensel Metol-Hidrokinon geliştiricisi
30 °C'de Su - 750 ml
Metol - 3 g
Susuz Sodyum Sülfit - 75 g
Hidrokinon - 11 g
Susuz Sodyum Karbonat - 75 g
Potasyum Bromür - 1 g
1 litreyi tamamlayacak kadar su
Bu formülü Brezilya'da yayınlanan klasik bir kitapta buldum: Reinhard Viebig tarafından yazılan Formulário Fotográfico (Yedinci baskısı bende, 1985). Bu formül şu şekilde kullanılmalıdır:
Metol - 3 g
Susuz Sodyum Sülfit - 75 g
Hidrokinon - 11 g
Susuz Sodyum Karbonat - 75 g
Potasyum Bromür - 1 g
1 litreyi tamamlayacak kadar su
Bu formülü Brezilya'da yayınlanan klasik bir kitapta buldum: Reinhard Viebig tarafından yazılan Formulário Fotográfico (Yedinci baskısı bende, 1985). Bu formül şu şekilde kullanılmalıdır:
- Seyreltilmemiş olarak kullanıldığında çok hızlı etki eder ve güçlü bir kontrast verir, kontrast amaçlı tüm malzemelerin yanı sıra fotokopi banyolarında, film ve radyografilerin işlenmesinde kullanılır.
- Normal kontrastlı film veya plakaların geliştirilmesinde 1'e 5 oranında seyreltme yapılır.
- Geliştiricinin 1/10 oranında seyreltilmesiyle 1/15 oranında yumuşak bir geliştirme yapılır.
- Kontakt kağıtları (klorür) geliştirmek için 1'e 2 veya 1'e 3 oranında seyreltin ve 45 saniye ile 1 dakika arasında bir süre ortaya çıkarın [Sanırım günümüzde böyle kağıtlar yok].
- Bromür ve klorobromür kağıtlarını geliştirmek için [bunlar fiber veya RC'deki mevcut kağıtlardır], 1 x 5 ila 1 x 7 oranında seyreltin ve 1 ½ ila 2 dakika arasında geliştirin.
Araştırırsanız, bunlarla veya birkaç reaktif ekleyerek çok sayıda formül ve varyasyonu üretmenin mümkün olduğunu göreceksiniz. Akıllı bir fotoğrafçı, sürekli yeni şeyler denemek yerine, sizin için işe yarayan tek bir formüle veya birkaç formüle odaklanmanızı ve bunlarda ustalaşmanızı tavsiye edecektir. Bu tavsiyeyi, sonucu riske atamayan veya deneme yanılma yöntemiyle çalışamayan profesyoneller için çok faydalı buluyorum. Neyse ki benim durumum böyle değil.
6 – Güvenlik
Tüm kimyasallar dikkatli kullanılmalıdır. Ancak günümüzde genel olarak "kimyasallar" konusunda çok fazla nevroz var - sanki doğa periyodik tabloda yokmuş gibi. Yemek tuzunun vücut için gerekli olduğunu ve aynı zamanda yutulan bir avuç tuzun bir yetişkini öldürebileceğini hatırlayan bir kimyagerle tanıştım. Dolayısıyla, kimyasallara verilen tepkilerin doza, yani kişinin maruz kaldığı süreye ve miktara bağlı olduğunu unutmayın. Fotoğrafçılıkta normalde kullanılan reaktiflerin toksisite derecesi, amatör laboratuvarların maruz kalma derecesine eklendiğinde, yalnızca en temel ve uygulanması kolay güvenlik önlemlerini gerektirir. Akılda tutulması gereken bazı noktalar:
- Kaşık ve tek kullanımlık bardak gibi aletler kullanın ve kullandıktan sonra atın. Aynı şey, reaktifleri satın aldığınız kaplar için de geçerlidir. Ben genellikle çöpe atmadan önce bıçakla keserim, böylece daha fazla kullanılmayacaklarından emin olurum. Önemli olan, şişenin (özellikle plastik olanların) yıkandıktan sonra bile duvarlarında reaktifin emdirilmiş izleri bulunabileceği ve bu izlerin yeni kullanımda beklenmedik bir şekilde tepkimeye girebileceğidir.
- Laboratuvarda dağınıklıktan kaçının. Mataralar ve devrilmiş bardaklar gibi kazaların çoğu, yapılan işleme ait olmayan nesnelerle dolu bir tezgahın sonucudur. Alanı temizleyin, kullanılacak şişeleri sipariş edin, fraksiyonlama için kullanılacak bardakları sipariş edin, teraziyi kolay erişilebilir bir yere ve başka nesnelerden uzak tutun. Mamanızı hazırlarken hareket etmenize gerek kalmayacak şekilde ihtiyacınız olan her şeyi elinizin altında bulundurun. Köpekleri, kedileri, çocukları ve diğer canlıları uzak tutun. Çözeltileri hazırlamak için daha sağlam ve uygun bir cam beker kullanın. Burada dondurma kapları, meşrubat şişeleri ve benzeri şeylerle doğaçlama yapmak iyi değildir. İhtiyacınız olması halinde bol miktarda suya kolayca erişebilmenizi sağlayın. Çalışma alanını düzenlemek bence en etkili güvenlik önlemidir, çünkü bunu yaptığınızda tüm hareketleriniz beklenen bir düzende ilerleyecektir.
- Stok solüsyonları hazırlanırken, saf reaktifler kullanıldığında eldiven, koruyucu gözlük ve toz/buhar maskesi en iyi korumadır. Gömleğin veya önlüğün koluna dikkat edin.
- Bir reaktifi bir kaptan diğerine dökmek, kolayca solunabilen küçük reaktif parçacıkları açığa çıkarır. Toz halindeki bir reaktif kabını daha gevşek ve daha kolay alınabilmesi için sallarsanız, içindeki tozun çökmesi için en az 5 dakika bekleyin ve bu süre zarfında bile maske kullanın. Suyla seyreltildiğinde, asgari düzeyde özen gösterirseniz, kritik miktarda reaktife maruz kalmanız pek mümkün değildir, ancak toz, akciğerlerinize birkaç miligram reaktifin girmesinin kolay bir yoludur.
- Çalışan çözümlerle durum çok daha kontrol altında. Geçmişte birçok fotoğrafçı cımbız veya eldiven bile kullanmamıştı. Ansel Adams'ın kitabında, tepsilerdeki birkaç film tabakasının banyo edilmesiyle ilgili bir dizi fotoğraf yer alıyor; operatörü eldivensiz, elleri banyo makinesinin hemen içinde görüyoruz.
Olumsuz – Ansel Adams – sayfa 208 - Çalışma solüsyonlarındaki konsantrasyonlar çok düşüktür ve yalnızca bir veya birden fazla reaktife alerjisi olan kişilerde pozlamayla ilgili ani bir sorun yaşanabilir. Ancak yine de, önlem almak kimseye zarar vermez. Fotoğraf banyolarına dokunmaktan kaçının. Kağıtlar için cımbız kullanın, rulo filmler için tankları ve filmi film askılarında kullanın veya tepsilerde tek tek işleyin. Fotoğraf solüsyonlarına dokunmadığınız bir çalışma rutinine alışmanız mümkündür.
- Reaktifleri tanıyın. Kullandığınız reaktiflerin fiziksel özellikleri, toksisitesi ve tehlikeleri hakkında fikir edinmeniz için hızlı bir internet araması çok faydalıdır. Wikipedia bunun için iyi bir kaynaktır çünkü reaktiflerin hepsi kimyada iyi bilinir ve fotoğrafçılığın yanı sıra birçok başka amaçla da kullanılır. Bazıları oldukça zararsızdır, bazıları ise dikkatsizce kullanıldığında daha tehlikelidir. Sorgunuzda "Malzeme Güvenlik Bilgi Formu - MSDS" ve reaktifin adını aratın. MSDS'yi çok teknik ve korkutucu bulursanız, fotoğrafçılık için malzeme ve ekipman tedarikçisi Bostick-Sullivan gibi bazı sitelerin ana sayfasında birçok ilginç bilgi içeren Güvenlik Bilgi Formları bağlantısı bulunmaktadır. Kısa ama çok faydalı açıklamalara sahip bir diğer site ise Jack's Photographic and Chemestry Site'dır .
Yukarıda, D72 yapımına hazırlık. Tüm reaktifler formüle girecekleri sıraya göre dizilmiş. Hepsinin uygun boyutta kendi kapları ve kaşıkları var. Sağdaki terazi, gramın binde biri hassasiyetinde olup 20 g'a kadar ölçüm yapabiliyor ve bu formülde Metol, Hidrokinon ve Potasyum Bromür tartımına yarıyor. Sağdaki terazi, gramın onda biri hassasiyetinde olup 500 g'a kadar ölçüm yapabiliyor ve Sodyum Karbonat ve Sodyum Karbonat için uygun. Bu dozajı kuru tezgahta yapıyorum ve sadece önceden ölçülmüş miktarlar suda çözünmek üzere ıslak tezgaha giriyor.
7 – Çevresel sorunlar
Ev laboratuvarınız varsa ve yalnızca kendi fotoğraflarınızı işliyorsanız, ne kadar çok fotoğraf çekerseniz çekin, büyük olasılıkla bir çevre kontrol kuruluşu tarafından izlenmesi gereken minimum hacme ulaşmıyor demektir. Düzenleyici kurumlarla görüşün. Fotoğrafçılıkta kullanılan reaktiflerin çoğu temizlik ürünlerine ve hatta yiyeceklere karışıyor ve bunları evinizi temizlerken yaptığınız gibi normal olarak kanalizasyona atabilirsiniz. Reaktifleri saf halde atmanız gerekiyorsa, vatandaşlık için profesyonel bir atık bertaraf hizmeti almak her şeyden daha iyidir. Tedarikçinizle iletişime geçin, sizi uygun şekilde yönlendirecektir. İnternette arama yapmak için bazı anahtar kelimeler "ters lojistik" veya "kimyasal atık bertarafı" olacaktır. Ancak muhtemelen onlardan kurtulmaktansa az miktarda satın almayı daha kolay bulacaksınız.
8 – Sonuç
Son soru, kendi formüllerinizi hazırlamaya değip değmeyeceğidir. O zaman son bir hesap yapalım:
- KALİTE – Üreticilerin formülleri, evde üretilen aynı formüllerden daha iyidir. Bu bir gerçektir ve bundan kaçamazsınız. Ancak, yalnızca büyük üreticilerin formüllerini kullanmak zorunda değilsiniz ve kalite ve düzenlilik arasındaki fark da o kadar korkunç değil.
- İŞ – Formülleri üretmeye ek olarak, çok fazla olmasa da ticari olarak satın alınmış bir geliştirici şişesini açmaktan kesinlikle çok daha fazla zaman harcayacaksınız. Bir preparattan diğerine, bir tedarikçiden diğerine testler yaparak ve kendiniz yaratıp denemek isteyeceğiniz varyasyonlar deneyerek kesinlikle daha fazla zaman harcayacaksınız. Bunu bir zorluk olarak görüp süreçten keyif alırsanız, bu dezavantaj avantaja dönüşür.
- MALİYET – Evde yapmak muhtemelen daha ucuzdur. Nereden, ne satın aldığınıza ve ne kadar tükettiğinize bağlıdır. Tahmin etmek ve karşılaştırmak isterseniz, işte herhangi bir fotoğrafik işlem için herhangi bir çözümün maliyetini doğru bir şekilde bulmanıza yardımcı olacak bir hesap makinesi .
- ESNEKLİK – Ev yapımı seçeneği için büyük bir avantaj. Sonsuz varyasyonlar, günümüzün ve dünün formülleri, filminize özel çözümler veya başka bir özel durumla karşılaşabilirsiniz. Kısa sürede her bir reaktifin geliştirici bileşimi üzerindeki etkisini (en ilginç olanı) öğrenecek ve kendi versiyonlarınızı üretebileceksiniz. Tarih boyunca kimya konusunda az çok veya hiç bilgisi olmayan bazı fotoğrafçılar (bu amatör fotoğrafçılar silsilesi Niépce ve Daguerre ile başladı ), günümüzde ünlü olan formüller geliştirdiler.
- BAĞIMSIZLIK – Yine, avantaj ev proseslerinde. Bu tepkime maddeleri, şaşırtıcı analog fotoğrafçılık sektörüne özgü değil ve muhtemelen her zaman piyasada olacaklar.