Elektronik perakende sektörü F1 pistine döndü

Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...

demirelemin

Asistan
Katılım
6 Aralık 2009
Mesajlar
304
Reaksiyon puanı
3
Puanları
18
Kriz nedeniyle birçok sektörde rekabetin dozu düşerken, elektronik perakendeciliğinde ortalık toz duman... Bir tarafta yerli markalar diğer tarafta dünyaca ünlü zincirlerin krize rağmen yaptıkları yatırımlar ve indirimlerle sektör bugüne kadar görülmemiş bir rekabete tanıklık ediyor. Önümüzdeki cumartesi günü Avrupa pazarına İzmir'de açacağı mağaza ile adım atacak olan ABD'li dev elektronik zinciri Best Buy ile sektör daha da hareketlenecek.
Son bir hafta içinde üç mağaza açan Media Markt, "Büyük konuşmak için buradayız" diyerek geçen ay Türkiye pazarına adım atan Satürn, Exxtra konsepti ile büyüme atağına geçen Teknosa, yarışa özel konseptlere sahip yeni mağazalar açarak katılan Vatan ve Bimeks, yeni yatırımlarında özel ilgi alanları yaratarak tüketiciyi cezbedecek olan Best Buy ve Elektro World, liderliği ele geçirmek için kapıştı.
Devlerin kapışması sektörü büyüklük bakımından da şahlandırdı. Alt gelir grubundan, üst grubuna kadar geniş bir tüketici profilini kendine çeken elektronik perakende zincirleri sektörün büyüklüğünü 10 milyar dolara taşıdı. Marketlerin sayısı ise 300'ü aştı.

Rekabetin yeni adı: En büyük mağaza
Yerel markaların yer aldığı elektronik parekende sektöründeki taşlar 2006 yılında Darty'nin, arkasından da Electroworld'ün pazara girmesi ile yerinden oynadı.
Yabancı zincirlerin ilk mağazalarını açması ile başlayan rekabet, 2007 yılında Türkiye pazarına adım atan Media Markt'ın uyguladığı düşük fiyat stratejisi ile açılışlarda yarattığı izdiham sektörde yeni bir dönemin başlangıcı oldu.
Mediamarkt, o dönemde pazara girerken hazırladığı "nataşalı" reklamlar ve "izdiham"lı açılışı ile hafızalarda yer ederken, o zaman yapılan bu açılışlara "Müşteri figüran oldu" sözleriyle karşı çıkan Teknosa bile strateji değiştirdi. Teknosa geçen aylarda rakibi Satürn ile aynı gün yaptığı mağaza açılışında indirimli fiyatlar nedeniyle büyük izdihama neden oldu.
Darty ve Electroworld de rekabete benzer bir karşılık vermekte gecikmedi. Darty, en ucuz olduğunu vurgulamak için "ucuzunu bulana bir kutu çikolata" kampanyası başlatırken, Elektroworld ise rekabetteki iddiasını "Delimiyim çok ödeyeyim" diyerek artırdı.
Ateşi artan rekabet Vatan ve Gold Bilgisayar'ı da atağa geçirdi. Hem büyüme yolunda önemli adımlar atmaya hem de indirim kampanyalarına başladı. "En ucuz" benim kavgası ile başlayan rekabet, şu günlerde ise yeni bir boyut kazandı. Rekabet "En büyük mağazayı açtım ve en farklı ben konsepti yarattım" boyutuna taşındı.
Mağazaların içinde daha çok vakit geçirilmesini sağlamak ve daha çok kişiyi çekmek için mağazaların içine kafeler, vitamin barlar, oyun alanları, fotoğraf çekme ve basma gibi özel hobi alanları yaratılmaya başlandı.

2010'da 48 yeni mağaza yatırımı daha yapılacak
Sektördeki rekabetin 2010 yılında daha da artması bekleniyor. 2009 yılında sektörde 36 yeni mağaza açılırken, 2010 yılında bu rakamın 48'e çıkacağı öngörülüyor. Açılan yeni mağazalarla sektörde 4 bin 500 kişilik yeni bir istahdam yaratılacak. Şu anda sektördeki istihdam sayısı 20 bine yaklaştı.
Teknosa Genel Müdürü Mehmet Nane, 10 sene önce pazarı kendilerinin kurduğunu belirterek rekabeti kıran kırana bir boyuta taşıyan nedenleri şöyle sıralıyor: "Türkiye'de teknolojik ürün penantrasyonu çok düşük. Bu da yabancıları cezbetti. Sektör genç ve geleceği parlak. Bu oyun uzun vadeli."
15'inci mağazasını Beşiktaş'ta açmaya hazırlanan Media Markt'ın Türkiye Operasyonları'ndan Sorumlu Genel Müdürü Nuri Topatan, geçen aylarda "Kimse bizim pazarımızı 'Vahşi Batı' zannetmesin. Bel altından vurmaya başladılar. Yaser Arafat'ın bir sözü var; silah kınından artislik için çıkmaz. Biz minimum agresifiz ama ekmeğimizle oynanmak istenirse vurmaktan çekinmeyiz. Vurunca da oturturuz. Anadolu çocuğu yedirmez" açıklaması yapan Teknosa Genel Müdürü Mehmet Nane'ye ilk defa cevap verdi.
Topatan, "Anadolu çocuğu olmakla müşteriye yakın olunmaz. Lafla değil çalışarak yürür gemi" açıklamasını yaptı.
Beşiktaş mağazalarının 4 bin 800 metrekarelik bir alanda kurulu olduğunu belirten Topatan, "Formula 1'deki gibi dikiz aynasında görülen bir noktadayız. Rakiplerimizi sollayacağız. Bazı şirketler önde giderken dikiz aynasına bakıyor. Önnce küçük bir nokta görüyorlar ama o nokta sonra büyüyor büyüyor ve geçiyor" dedi.


TEKNOSA
Sabancı Grubu'nun elektronik market alanında faaliyet gösteren markası Teknosa, Türkiye'ninde ilk teknoloji marketi olma özelliği taşıyor. Sektörde 10 yıldır faaliyet gösteren Teknosa'nın Türkiye çapında 65 ilde 235 mağazası var. Firmanın hedefleri arasında 81 ilin tümünde mağaza açmak yer alıyor.

VATAN
Türkiye'nin en eski teknoloji marketlerinden biri olan Vatan Bilgisayar'ın ise 12 mağazası bululunuyor. Son dönemde özel konseptli dizüstü bilgisayar mağazaları açmaya başlayan firma, sektörde ikinci konumda. Firma her yıl yüzde 25 oranında büyüme gösteriyor. Önümüzdeki yıllarda yurtdışında da mağaza açmayı planlıyor. Şirket sadece diz üstü bilgisayarların satıldığı konsept mağazalar açıyor.

BİMEKS
Yerli teknoloji market Bimeks ise 29 mağaza ile hizmet veriyor. Son dönemde mağazalarında kahve satış alanları da oluşturan firma, rekabette farklılık yaratma çabasına girdi. Firma, bu yıl kasım ayında 20'nci yılına özel olarak 4 mağazanın açılışını bir anda yaptı. Mağazaları bünyesinde kafeler ve oyun alanları yarattı.

ELEKTRO WORLD
Avrupa'da mağazaları bulunan DSG International'ın Türkiye'deki iştiraki olan Electro World Türkiye'ye Bursa'dan giriş yaptı. Halen 11 mağaza ile hizmet veren firmanın 2010 hedefi, 50 mağazaya ulaşmak. Türkiye'ye ilk girdiğinde 'Deli miyim çok ödeyim' sloganını seçen firma, bugün de ucuz fiyat politikasını sürdürüyor.

GOLD BİLGİSAYAR
Bilgisayar, ev elektroniği ve internet teknolojileri sektöründe, aynı anda müşterilerine 14 bin çeşit ürün sunan Gold Bilgisayar, Türkiye'de yaklaşık 8 bin bilgisayar firmasının 3 binine donanım sağlıyor. Son zamanlarda mağazalaşma atağına geçen Gold, Türkiye genelinde 11 showroom ve 62 mağaza ile hizmet veriyor. Elektronik mağaza zincirine her geçen gün yeni halkalar eklemeyi planlayan Gold, bu büyüme trendine İstanbul'dan sonra Ankara, İzmir ve Antalya'da büyük mağazalar açarak katılmak istiyor.

DARTY
İngiltere merkezli Kesa Electricals plc'nin bir iştiraki olan Darty'nin mağaza sayısı ise 13. Yılda 5 mağaza açmayı hedefleyen firma, gelecek yıl mağaza sayısını 20'ye çıkarmayı planlıyor. Darty mağazalarına ayda 25 bin kişi giriyor. Bunun yüzde 50'sini sadık müşteri oluşturuyor. Grupta çalışan eleman sayısı 600. Bunun 100'ünü ise servis elemanları oluşturuyor.

MEDIA MARKT
2007 yılında Türkiye pazarına hızlı bir giriş yapan Almanya merkezli Media Markt ise ilk mağazasında yaşanan izdiham ve reklam kampanyalarıyla adını duyurdu. Son bir ay içinde 3 mağaza açan firmanın şu andaki mağaza sayısı 15. Agresif pazarlama politikasıyla dikkat çeken firmanın hedefi, 2010 yılı sonunda sektörün lideri olmak için yeni mağazalar açmak.

SATURN
Media Markt'ın kardeş kuruluşu olan Saturn, ilk mağazasını İstanbul Forum'da izdihamlı bir açılışla faaliyete geçirdi. 2010 yılında 5 yeni mağaza açmayı hedefliyor. Avrupa'nın 13 ülkesinde 230 mağazası bulunan firma, Türkiye'deki mağazasında 45 bin ürünü satışa sundu. Firma 'büyük konuşmak için burdayız' dedi.

BEST BUY
Türkiye pazarına yeni girecek olan ABD merkezli Best Buy, ilk mağazasını 18 Aralık Cumartesi günü İzmir'de açacak. Firmanın hedefi ise gelecek yıl 3 mağaza daha açmak. Bir ABD'li firmanın Avrupa pazarına Türkiye'den girecek olması, firmanın Türkiye'ye verdiği önemi de gösteriyor. Best Buy mağazalarında 15 bin ürün satışa sulunacak. Mağazaları içinde uzun vakit geçirilecek özel hobi alanları oluşturacak.
 
Durum
Üzgünüz bu konu cevaplar için kapatılmıştır...
Üst