0ReiS0
Dekan
- Katılım
- 8 Temmuz 2008
- Mesajlar
- 5,667
- Reaksiyon puanı
- 91
- Puanları
- 228
İlerleyen teknoloji ile birlikte biliyoruz ki artık bilgisayarlar cebimize kadar girdi. Hatırlıyoruz Nokia 5110 vardı. Geliştirdiler geliştirdiler şimdi N95, N97 gibi telefonlar yaptılar. Ancak gelin görünki bunlarda yetmedi bize. Yinede bilgisayarın yerini alamadılar.
Ve artık cebimizdeki laptop diyebileceğimiz PPC ( Pocket PC) telefon bilgisayarlar üretildi. Şahsen 2 yıla yakındır PPC kullanıyorum. Bilgisayarda olan her şey mevcut. Buna program yazabilmekte dahil. Tabi programlamayı bilene : ) . Şimdide onu öğreteceğiz inşaAllah.
Neyse şimdi PPC’yi tanıdıktan sonra gelelim PPC için program yazmaya. Visual Studio 2008 ile bilgisayara nasıl program yazıyorsanız aynı şekilde PPC içinde aynı kodları kullanabiliyoruz. Yani artık kendi telefonumuza kendi programlarımızı yazacağız.
C# ile kendi telefonumuza ilk projemizi geliştirelim.
Benim kullandığım dil Visual C# 2008‘ dır. Siz isterseniz 2005 veya 2010 kullanabilirsiniz. Aynı kodları diğer dillere göre de uyarlayabilirsiniz.
Visual C# 2008’i açıyoruz. Üst menüden File > New > Project diyoruz. Karşımıza alttaki gibi bir ekran çıkıyor. “Project Types” ‘den “Smart Device” yi seçiyoruz ve “Smart Device Project” i seçip “OK” diyoruz.
Daha sonra karşımıza çıkan ekrandan “Device Application” a basıp projemizi başlatıyoruz.
Karşımıza yabancı olmayan bir form geldi. : ) . Pocket PC şeklinde bir form.
Artık normal program geliştirir gibi ekrana formumuza objelerimizi koyuyoruz.
Bir Örnek yapalım ve telefonumuzda test edelim.
ÖRNEK :
Basit bir saat uygulaması yapalım. Formu aşağıdaki gibi oluşturun.Form’daki nesneler bir adet Label ( label1) bir adet Timer ( timer1 ) , bir adet Buton ( button1 ) .
Formumuzu oluşturduktan sonra kodlamaya geçelim. timer1_tick() olayına aşağıdaki kodları yazıyoruz.
Saatimizin kodunu yazdıktan sonra bir de “exit” butonumuz olsun. Çıkış kodlarımızı da button1_click() olayına yazalım.
Kodlamalarımız hazırladık şimdi denemeye geldi.
Şimdi Visual Studio ekranında üst menüden emulatörü seçelim. Alttaki resimde görüldüğü gibi karşımıza üç seçenek geliyor.
1. ‘yi seçerseniz Visual Studio ile gelen emulator çalışır ve emulatör ekranından programınız görünür.
3. ‘yü seçerseniz ActiveSync ile bilgisayarınıza bağlı olan telefonunuzun üzerinde program çalışır. Ben böyle kullanıyorum çünkü emulatörden daha hızlı oluyor.
Ve artık son aşama “Play” tuşuna basmak kalıyor.
Şimdi biraz daha geliştirelim işi. Mesela telefon hakkında bilgi alalım.
Bunun için öncelikle Projemize Windows Mobile kütüphanelerini eklemeliyiz. Bunun için üst menüden “Project” > “Add Reference” tıklıyoruz. Karşımıza gelen ekrandan aşağıdaki kütüphaneleri seçiyoruz.
1) Microsoft.WindowsMobile
2) Microsoft.WindowsMobile.Status
Kütüphaneleri seçtikten sonra “OK” diyoruz. Kütüphanelerimiz eklendi. Şimdi bunları referans verelim. Bunun için kod ekranını açıp, kod sayfansın en üstüne diğer referanslara dokunmadan:
yukarıdaki gibi referanslarımızı belirliyoruz.
Kütüphanemizin içeriğinden bahsedelim biraz. Microsoft.WindowsMobile.Status kütüphanesiyle telefon hakkında bilgileri alıyoruz. Mesela batarya seviyesi, bluetooth bağlantı sayısı,son arayan vs…
Bu verilere şöyle erişim sağlayabiliriz. Örnek vermek gerekirse;
string ekran_acisi = SystemState[/BLUE].DisplayRotation.ToString();
gibi bir çok durumu SystemState ile alabiliyoruz.
Örnek bir projeyle işe devam etmek istiyorum:
Formumuzu aşağıdaki gibi tasarlayıp labellerin isimlerine göre yerleştiriyoruz ve font büyüklüklerini ayarlıyoruz. Yani kodlamada karışma olmaması açısından.
Form üzerindeki nesneler(PictureBox’lar hariç) :
timer1: Veri güncellemesi için gerekli zamanlayıcı. İnterval = 450 olacak.
progressBar1: Batarya seviyesini göstermek için kullanacağımız gösterge. Maximum = 5 olmalı
label1: Cevapsız çağrıların sayısını göstermek için kullanacağız.
label2: Okunmamış mesaj sayısını göstermek için kullanacağız.
label3: PPC içindeki kullanıcı bilgilerinden “Kullanıcı Adını” yazdıracağız.
label4: Operatör ismini göstermek için kullanacağız.
label5: Saati göstermek için kullanacağız.
Tasarımı yaptıktan sonra kodlamaya geçelim. İlk önce kendi tasarladığımız fonksiyonlarımızı yazalım. İlk olarak batarya seviyesini öğrenmek için yazdığımız fonksiyon.
Şimdide ortadaki saati düzene sokmak için yazdığımız bir saat fonksiyonu.
Fonksiyonlarımızı projemizin içine ekledikten sonra timer1_timer() olayına aşağıdaki kodları yazıyoruz.
Artık her şey bitti zannedersem : ) . Sıra “Play” tuşuna basmak kalıyor.
Projemizin runtime ekranı :
kaynak C-W
Ve artık cebimizdeki laptop diyebileceğimiz PPC ( Pocket PC) telefon bilgisayarlar üretildi. Şahsen 2 yıla yakındır PPC kullanıyorum. Bilgisayarda olan her şey mevcut. Buna program yazabilmekte dahil. Tabi programlamayı bilene : ) . Şimdide onu öğreteceğiz inşaAllah.
Neyse şimdi PPC’yi tanıdıktan sonra gelelim PPC için program yazmaya. Visual Studio 2008 ile bilgisayara nasıl program yazıyorsanız aynı şekilde PPC içinde aynı kodları kullanabiliyoruz. Yani artık kendi telefonumuza kendi programlarımızı yazacağız.
C# ile kendi telefonumuza ilk projemizi geliştirelim.
Benim kullandığım dil Visual C# 2008‘ dır. Siz isterseniz 2005 veya 2010 kullanabilirsiniz. Aynı kodları diğer dillere göre de uyarlayabilirsiniz.
Visual C# 2008’i açıyoruz. Üst menüden File > New > Project diyoruz. Karşımıza alttaki gibi bir ekran çıkıyor. “Project Types” ‘den “Smart Device” yi seçiyoruz ve “Smart Device Project” i seçip “OK” diyoruz.

Daha sonra karşımıza çıkan ekrandan “Device Application” a basıp projemizi başlatıyoruz.

Karşımıza yabancı olmayan bir form geldi. : ) . Pocket PC şeklinde bir form.

Artık normal program geliştirir gibi ekrana formumuza objelerimizi koyuyoruz.
Bir Örnek yapalım ve telefonumuzda test edelim.
ÖRNEK :
Basit bir saat uygulaması yapalım. Formu aşağıdaki gibi oluşturun.Form’daki nesneler bir adet Label ( label1) bir adet Timer ( timer1 ) , bir adet Buton ( button1 ) .

Formumuzu oluşturduktan sonra kodlamaya geçelim. timer1_tick() olayına aşağıdaki kodları yazıyoruz.

Saatimizin kodunu yazdıktan sonra bir de “exit” butonumuz olsun. Çıkış kodlarımızı da button1_click() olayına yazalım.

Kodlamalarımız hazırladık şimdi denemeye geldi.
Şimdi Visual Studio ekranında üst menüden emulatörü seçelim. Alttaki resimde görüldüğü gibi karşımıza üç seçenek geliyor.

1. ‘yi seçerseniz Visual Studio ile gelen emulator çalışır ve emulatör ekranından programınız görünür.
3. ‘yü seçerseniz ActiveSync ile bilgisayarınıza bağlı olan telefonunuzun üzerinde program çalışır. Ben böyle kullanıyorum çünkü emulatörden daha hızlı oluyor.
Ve artık son aşama “Play” tuşuna basmak kalıyor.
Şimdi biraz daha geliştirelim işi. Mesela telefon hakkında bilgi alalım.
Bunun için öncelikle Projemize Windows Mobile kütüphanelerini eklemeliyiz. Bunun için üst menüden “Project” > “Add Reference” tıklıyoruz. Karşımıza gelen ekrandan aşağıdaki kütüphaneleri seçiyoruz.
1) Microsoft.WindowsMobile
2) Microsoft.WindowsMobile.Status

Kütüphaneleri seçtikten sonra “OK” diyoruz. Kütüphanelerimiz eklendi. Şimdi bunları referans verelim. Bunun için kod ekranını açıp, kod sayfansın en üstüne diğer referanslara dokunmadan:

yukarıdaki gibi referanslarımızı belirliyoruz.
Kütüphanemizin içeriğinden bahsedelim biraz. Microsoft.WindowsMobile.Status kütüphanesiyle telefon hakkında bilgileri alıyoruz. Mesela batarya seviyesi, bluetooth bağlantı sayısı,son arayan vs…
Bu verilere şöyle erişim sağlayabiliriz. Örnek vermek gerekirse;
string ekran_acisi = SystemState[/BLUE].DisplayRotation.ToString();
gibi bir çok durumu SystemState ile alabiliyoruz.
Örnek bir projeyle işe devam etmek istiyorum:
Formumuzu aşağıdaki gibi tasarlayıp labellerin isimlerine göre yerleştiriyoruz ve font büyüklüklerini ayarlıyoruz. Yani kodlamada karışma olmaması açısından.
Form üzerindeki nesneler(PictureBox’lar hariç) :
timer1: Veri güncellemesi için gerekli zamanlayıcı. İnterval = 450 olacak.
progressBar1: Batarya seviyesini göstermek için kullanacağımız gösterge. Maximum = 5 olmalı
label1: Cevapsız çağrıların sayısını göstermek için kullanacağız.
label2: Okunmamış mesaj sayısını göstermek için kullanacağız.
label3: PPC içindeki kullanıcı bilgilerinden “Kullanıcı Adını” yazdıracağız.
label4: Operatör ismini göstermek için kullanacağız.
label5: Saati göstermek için kullanacağız.

Tasarımı yaptıktan sonra kodlamaya geçelim. İlk önce kendi tasarladığımız fonksiyonlarımızı yazalım. İlk olarak batarya seviyesini öğrenmek için yazdığımız fonksiyon.

Şimdide ortadaki saati düzene sokmak için yazdığımız bir saat fonksiyonu.

Fonksiyonlarımızı projemizin içine ekledikten sonra timer1_timer() olayına aşağıdaki kodları yazıyoruz.

Artık her şey bitti zannedersem : ) . Sıra “Play” tuşuna basmak kalıyor.
Projemizin runtime ekranı :

kaynak C-W