Avrasya Tüneli geçiş ücretine yine zam geliyor

Bu konuyu okuyanlar

Görkeem

Müdavim
Katılım
22 Ağustos 2019
Mesajlar
4,066
Reaksiyon puanı
3,392
Puanları
113

Avrasya Tüneli’ne 1 Şubat’tan itibaren yüzde 20.8 zam geleceği tahmin ediliyor. Sözleşmeye göre yapılan hesaplamalara göre, tünelden tek yön geçiş ücreti 43.98 TL olacak. Devlet, verdiği araç geçiş garantisi nedeniyle şirkete sadece 2020 yılı için 472 milyon TL ödeyecek.​



depophotos_15742727_16_9_1611649915-880x495.jpg



Sözleşmede verilen araç garanti ücretleri nedeniyle Türkiye ekonomisinin kara deliği olarak gösterilen Avrasya Tüneli geçiş ücretlerine yine zam geliyor.

Halen 36,40 TL olan araç geçiş ücreti, sözleşmeye göre 1 Şubat’ta yeniden zamlanacak. 2021 yılı geçiş ücretinin 1 dolar=7,50 TL üzerinden tahmini 43.98 TL olacağı öngörülüyor. Bu hesapla yapılacak zam oranı yaklaşık yüzde 20.8’i bulacak.

KÖPRÜLERDEN GEÇİŞ AZALMADI

Köprülerin yükünü alma amacıyla inşa edilen Avrasya Tüneli, FSM ve 15 Temmuz Şehitler köprülerinden geçen araç sayısının azalmasını sağlamadı. Vatandaşlar yüksek ücret nedeniyle Avrasya Tüneli yerine Feribot ve Marmaray’ı tercih ediyor.

Avrasya Tünelinde 2018 yılında geçiş yapan araç sayısı 17 bin 556 iken, 2019 yılında yapılan zam sonrası 17 milyon 271 bin araç geçişi sağlandı .Zam sonrası geçiş miktarı yüzde 1.62 azaldı. 2020 yılında pandemi sebebi ile bu sayı 12.8 milyon araç sayısına indi.

GEÇİŞ ÜCRETİ NASIL HESAPLANIYOR

Her yıl geçiş ücreti iki kez hesaplanıyor. Sözleşmedeki araç başı 4 dolar, araç geçiş ücretinin yanı sıra, ABD enflasyon artışı (Birikimli 10 yıllık enflasyon yüzde 23 dolayında hesaplanıyor) ve yüzde 8 KDV ilave ediliyor.

DEVLET 3 YILDA 479 MİLYON TL ÖDEDİ

Avrasya Tüneli sözleşmesine göre, işletmeci şirket ATAŞ A.Ş'ye her yıl binde 5 artırmak kaydı ile başlangıç yılı olarak yıllık 25 milyon 125 bin adet araç geçiş garantisi verildi.

Tünelin hizmete girdiği Aralık 2016 ‘dan itibaren, Devletten 3 yıl için (2017/18/19) şirkete 479 milyon TL araç geçiş garantisi karşılığı ödeme yapıldı.

22-1.jpg

İBB Belediye Meclis Üyesi ve İYİ Parti Yerel Yönetim Başkan Danışmanı Dr. Suat Sarı


PANDEMİNİN BEDELİ 472 MİLYON TL

Avrasya Tüneli işletmesiyle ilgili gelişmeleri yakından takip eden İYİ Parti Yerel Yönetimler Başkan Danışmanı, İBB Meclis Üyesi Dr. Suat Sarı
, 2020 yılı için; pandemi sebebi ve yüksek geçiş ücreti sebebi ile azalan araç geçişleriyle yıllık geçmeyen 13 milyon araç geçişi karşılığında, şirkete ilk 3 yıl için verilen garanti bedel 1 yılda 472 milyon TL garanti ödemesi yapılacaktır” dedi.


“2041'E KADAR GARANTİ SAYIYA ULAŞILAMAYACAK”

Dr. Suat Sarı, “Sonuç olarak araç başı 4 Dolar+KDV+ABD enflasyonu hesabıyla çıkan geçiş ücreti Türkiye'deki bireysel araç sahipleri ve şirket araçları için çok yüksek bir rakamdır” diye konuştu.

İBB Meclis Üyesi Sarı Avrasya Tüneli'yle ilgili şu tespitleri yaptı:

“İstanbul'da yıllık ortalama otomobil sayısı artışı yüzde 5'tir. Trafiğe giren araçların yüzde 2'sinin tünelden geçmesi araç artışında ulaşılacak en yüksek yüzdedir. Bu yüzden hesaplamalarımızda yüzde 2 artış baz alınmıştır.

Bu zam politikası, sözleşmeye göre geri kalan 20 yıl 5 ayda da devam ettirildiği taktirde, en iyimser bir hesaplama ile her yıl araç sayısının yüzde 2 artacağını varsayarsak, 2041 yılına kadar garanti araç sayısına ulaşılamayacaktır.

“BU GELİRLE 2.5 AVRASYA TÜNELİ YAPILIR”


Sözleşmede 25 milyon 125 bin yıllık araç sayısı geçildiğinde , artan her araç için Devletin yüzde 30 geçiş bedeli alması gerçekleşemeyecek bir illüzyon yani hesaplama hatasıdır.

Bu çerçevede şirket 1.24 milyar dolar yatırımı karşılığında; sözleşme dönemi sonunda 2.79 milyar dolar, geçen araçlardan ve 749 milyon dolar geçiş garantisi olarak devletten olmak üzere ,toplam 3.54 milyar dolar tahsilat yapmış olacaktır. Bu ise buradan elde edilen gelirler ile 2,5 Avrasya Tüneli yapılabileceğini gösteriyor.”

DÜNYADA NE KADAR ÖDENİYOR
Dünyada su altı yol tünellerinde uygulanan otomobil geçiş ücretleri:

Amerika Seattle Tüneli’nde yoğun trafik saatlerinde araç geçiş ücreti olarak 1,25 dolar,yoğun olmayan saatlerde 2,5 dolar geçiş ücreti uygulanıyor.

İngiltere Liverpool'daki 2.4 km uzunluğundaki The Kingsway Tunnel'de 1.80 dolar araç geçiş ücreti uygulanıyor.

Avusturalya Sydney Harbour Tunnel’de araç geçişleri için 3 dolar… ayrıca haftalık ve aylık abonmanlara iskonto uygulanıyor.

Singapur Marina Coastal Tunnel sabah 08.00 -09.30 arasında 4 dolar uygulanan ücret, 09.30’dan 17.00’ye kadar 3 dolar’a düşüyor.

Japonya Tokyo-bay Aqua Line Tüneli’nde 2.95 dolar,

Hongkong Eastern Harbour Crossing Tüneli‘nde 3.25 dolar geçiş ücreti uygulanıyor.

KORE’YLE ORTAK

Yapı Merkezi ve Güney Koreli SK E&C
şirketlerinin yarı yarıya ortak oldukları Avrasya Tüneli İşletme İnşaat ve Yatırım AŞ'ye (ATAŞ) tarafından, toplam 1.24 milyar dolar yatırım yapılan projenin, 285 milyon doları özkaynak, 960 milyon doları kredi olarak sağlandı. Krediler Avrupa Yatırım Bankası, Avrupa İmar ve Kalkınma Bankası, Kore Eximbank'ından sağlandı.


 

Fakehero

366. Gün
Emektar
Katılım
5 Aralık 2019
Mesajlar
5,340
Reaksiyon puanı
5,394
Puanları
113
Yaş
35
Bu duruma bir dur demek lazım. TL üzerinden düşük fiyat verilsin bak araç garantisinin 2 katı 3 katı araç geçmiyor mu ? Sürümden kazanmak yerine vatandaşın cebinden çıksın kafası bitmeli artık.
 

OzkanK.

Müdavim
Katılım
3 Eylül 2019
Mesajlar
10,692
Reaksiyon puanı
13,059
Puanları
113
Bu duruma bir dur demek lazım. TL üzerinden düşük fiyat verilsin bak araç garantisinin 2 katı 3 katı araç geçmiyor mu ? Sürümden kazanmak yerine vatandaşın cebinden çıksın kafası bitmeli artık.

Aslında bu dünyada ki uygulanan yoğunluğa göre fiyat muhabbetide güzelmiş.
Aslında öyle olsa çok daha iyi olabilir. Mesai başlangıç ve bitiş saatlerinde 50 TL olacak. Gün içinde 30 TL gece 12 den sonra 20 TL flan bu sayede sürümden kazanacan...
 

Fakehero

366. Gün
Emektar
Katılım
5 Aralık 2019
Mesajlar
5,340
Reaksiyon puanı
5,394
Puanları
113
Yaş
35
Aslında bu dünyada ki uygulanan yoğunluğa göre fiyat muhabbetide güzelmiş.
Aslında öyle olsa çok daha iyi olabilir. Mesai başlangıç ve bitiş saatlerinde 50 TL olacak. Gün içinde 30 TL gece 12 den sonra 20 TL flan bu sayede sürümden kazanacan...
Bu da iyi ama ülkenin kazanç durumuna bakarsak en iyisi tüm gün için ucuz ücret belirlenmesi. Araç garantisi yerine YİD ile yapılan projelerde tamam seninle yine dolardan anlaşalım ama araç başı ücret olmasın bu. Sen günlük kaç dolarlık kazanç istiyorsun diyecek araç garantisi verilmeyecek. Ücret TL bazında düşük tutulacak ve 2 3 kat araç geçecek. Firma yine günlük kazancını doldurmuş olacak. Yani alan memnun satan memnun olacak.
 
Üst