Animasyon Bilimi

Tartarus

Profesör
Katılım
18 Ağustos 2006
Mesajlar
1,241
Reaksiyon puanı
0
Puanları
0
Dünyada animasyon film pazarından aslan payını alan şirket, hepinizin de tahmin edebileceği gibi, Pixar'dır. İyi ama Pixar sevdiğimiz animasyon filmlerini nasıl yapıyor, hangi teknolojileri ve teknikleri kullanıyor? Dahası nasıl oluyor da yaptıkları iş genelde her yaş grubundan insanın sevebileceği eğlenceli filmlere dönüşüyor?

Açıkcası yapılan röportajlarda Toy Story, A Bug's Life, Toy Story 2,Cars gibi filmlerin yönetmenliğini yapmış olan Mr. Lasseter böyle bir başarı ve kazanç beklemediklerini mutluluk ve gururla dile getiriyor ve ekliyor: '' Başarımızın nedeni verdiğimiz emektir. ''

İyi ama ne kadar zor olabilir ki?

Sizin için araştırdık. Meğer bu iş küçümsenemeyecek kadar özveri istiyormuş.

Öncelikle en sevdiğiniz animasyon filminin ardında ki bilim.

Animasyon filmlerde hareketi sağlamak için klasik bir yöntem kullanılıyor. Çizerler birbirini tamamlayacak hareketleri tek tek çiziyorlar ve çizdikleri bu kareler art arda gösterildiğinde hareket oluşuyor. Çok sevilen Tavuklar Firarda filminde saniyede 24 kare görüntüleniyordu. Modern bir animasyonda, örneğin Köpekbalığı Hikayesi'nde toplamda 120.000 kare geçiyor gözümüzün önünden!

Bir de animasyon yöntemleri var. Bunlardan birisi 19.YY'dan beri kullanılan Earl Hurd tarafından geliştirilmiş Cel Animation. Bu yöntemde yarı geçirgen basit bir kare arkaplanın üzerine yerleştirilir böylece her defasında arkaplan çizilmek zorunda kalmazdı. Bu hem zaman hem de görüntünün sabitliğini sağlıyordu.

Stop Motion(Anlık Görüntü) Animation tekniği ise gerçek oyma modellerden oluşan maketlerin hareketlerinin anlık görüntülerinin art arda hızla geçirilerek dinamik görüntü elde etmek fikrine dayanıyor.

Sonuncu teknik ise CGI (Computer Generated Imaginary [Bilgisayarla Sağlanan Görüntü]) tekniği. Günümüzün bilgisayar teknolojisinin el verdiği kadarıyla bu yöntem sanal ortamda karakterlere; şekil, renk, üç boyutluluk ve hareket kazandırıyor.

Bizim ilgilendiğimiz teknik CGI.

Bilgisayarlarla Animasyon Film Yapmak

Günümüzün bir çok animasyon filmi bu yöntemle yapılıyor. Bu şekilde bir film hazırlamak yıllar alabiliyor. Bir projeyi hayata geçirirken dikkat edilen üç unsur var.

Gelişim

- Bir fikir bulunmalı
- Taslak bir senaryo yazılmalı
- Çizimlere başlanmalı, karakterlerin oluşumu için pek çok sanatçı bu evreye katılır.

Ön Yapım

- Ses kayıtları başlamalı
- Karakterlerin çizimleri detaylandırılmalı
- 2 boyutlu resimler bilgisayar ortamında 3 boyutluya çevirilmeli.
- Karakterlerin iskeletlerini hareket ettiren bir ön program geliştirilmeli.

Yapım

-
Karakterler, mekan, kamera açıları belirginleşmeli
- Karakterlerin mimikleri, ortam özellikleri eksiksizleştirilmeli.Kullanılacak fizik kuralları normal mi yoksa aşırımı, karar verilmeli.
- Bir saniyede gösterilecek kare sayısı öngörülmeli ve binlerce çizime başlanmalı.
- Gölgelendirilme ve cisimlerin ışağa olan tepkileri ayarlanmalı
- Gerçek objelerdeki aydınlatma bilgisayara aktarılmalı
- Filmin reklamları ve tanıtımlarına başlanmalı
- Son rütuşlar artık yapılmalı

İşte, kabaca, bir animasyon film yapılırken takip edilen hususlar bunlardır. Çizerlerin yaptıkları açıklamalara göre bazen bir saniyelik bir şeyi çekmek için 6-9 saat uğraştıkları da oluyormuş.

Pixar'ın Ratatouille'sinin Yapımındaki Sanat

222_HR6s.jpg


Ratatouille ile tanışın....

238_Kit.jpg


O yemek yapabiliyor...

134_v190_82.jpg


Bir fare ama insansı mimiklere sahip!

RAT_148.jpg


Ve bu adam onun sahibi değil öğrencisi!!!

İzleyenler bilir çok eğlenceli bir filmdir. Bizse şimdi filmin öyküsünü anlatacağız ama taa başa alarak.

grcomp.jpg


Üstteki resimde filmin üç aşaması yan yana konulmuş. Taslak hali(Louis Gonzales tarafından çizilmiş), bilgisayara atılmış hali(Sharon Calahan Sütüdyoları) ve tüm rütuşları bitmiş hali.

225_1702mc.jpg


Harley Jessup tarafından illüstre edilmiş bir sahne, daha sonra bilgisayarda tekrar yaratılırken renkler ve ışık buradan referans alınarak uygulanıyor.

gucomp.jpg


Üstteki resmin sol üst köşesi Carter Goodrich tarafından çizilmiş. Greg Dykstra tarafından modellenmiş(sağ üst). Yine Harley Jessup tarafından dijital ortama aktarılmış.

rts.jpg


Bu bizim farenin ailesi, yukarıda kucaklarda tutulan kahverengi fare de Ratatouille! Bir de alttaki resme bakın.

176_2.jpg


Filmin bitmiş halinden bir ekran görüntüsü...

Ve siyah beyazdan hayat bulmuş bir animasyona giden yol.

lincomp.jpg


Bir farenin başrolü oynadığı bir film bu ama ilginçtir yaratıcılarına milyon dolarlar kazandırıyor. Türkiyenin henüz bu pasta da bir payı yok ama yine de sevinmemizi sağlayan bir şey var: Türk sanatçılar, programcılar Pixar, Dream Works gibi sütüdyolarda iş imkanı bulabiliyorlar, çok nadir de olsa...

Umarız bir gün animasyon sektörünü pastasından bir dilimde olsa ısırabiliriz...

remyfood.jpg


Bitirirken,

Tabii ki bir çok siteden alıntı ve çeviri yaparak(hatta %100 çeviri yaparak) hazırladım bu yazıyı yine de kimsenin emeğini çaldığımı veya istismar ettiğimi düşünmüyorum. Sonuçta böyle bir paylaşımı yapmanın tek yolu buydu.

Dilerim okurken zevk almışsınızdır...

Yazar : Erkan Demirel
Bkz : Pixar, DreamWorks
SDN : ShiftDelete.Net



 
Son düzenleme:

Muzurr

Profesör
Katılım
29 Mayıs 2008
Mesajlar
1,766
Reaksiyon puanı
4
Puanları
0
Eğer bunlar senin cümlelerinse , resim olayı falan senin fikrinse ;
Gerçekten harika olmuş.İnan bana zevkle okudum.:)
 

Tartarus

Profesör
Katılım
18 Ağustos 2006
Mesajlar
1,241
Reaksiyon puanı
0
Puanları
0
Teşekkür ederim! Mutlu oldum :) Okuduğuna, daha doğrusu zevk aldığına çok sevindim; çünkü başından beri böyle bir yazının teknik bir bilgi içermediğinin ve kullanıcılara hoşça vakit geçirtmek ve bilgi edindirmekten başka bir işlevi olmadığını biliyordum. Görüyorum ki amacıma ulaşmışım...

Tekrar teşekkür ederim.. :)
 

turoksin0

Profesör
Katılım
18 Ağustos 2007
Mesajlar
4,656
Reaksiyon puanı
0
Puanları
216
eline sağlık süper bir yazı olmuş. zaten merak ediyordum hep nasıl yaparlar diye.nasıl bittiğin anlamadım yazının.
tekrar tekrar teşekkürler :)
 

loveslave

Öğrenci
Katılım
19 Şubat 2008
Mesajlar
54
Reaksiyon puanı
0
Puanları
0
Gerçekten güzel hazırlanmış bende zevkle okudum ayrıyeten çok meraklıyım böle konulara Teşekkürler
 

moz

Doçent
Katılım
8 Temmuz 2008
Mesajlar
621
Reaksiyon puanı
5
Puanları
0
Pek beğendiğim söylenemez hemen eleştirilerime başlıyayım;

* Anlatım çok vasat daha fazla bilgi içerikli olmasını umardım.
* Seçilen Sahneler , çizimler ve/veya modellemeler çok basit. Daha çok teknik çizimlerden sahneler olsaydı daha anlamlı olurdu.
* Ne tür yazılımlar kullanıldı ve/veya kullanlılıyor onların üzerinde biraz daha durulabilirdi.

Ama hani derler ya "Emeğe Saygı" Emeğinize saygı duyarak ve eleştirilerimin dozunu fazla kaçırmadığımı umarak teşekkürlerimi iletiyorum.
 

mediamania

Öğrenci
Katılım
10 Ocak 2007
Mesajlar
10
Reaksiyon puanı
0
Puanları
0
10 numarasın dostum sağolasın emeğine sağlık bende izlerdim ama aklımın bi köşesindeki hayretlerle, normal film çevirmekten çooookk zor derdim dermişimde haklıymışım...bende bi zamanlar taktım kafayı ama tek olmuyo biraz grup ve takım çalışması gerekiyo tek program profesyoneli olman yetmiyor. tekrar emeğine sağlık...
 

RadoN

Dekan
Katılım
30 Ekim 2007
Mesajlar
5,813
Reaksiyon puanı
3
Puanları
0
seviniyorum .. Ünlü animasyon şirketleri ve çok tutulan filmlerde bizden de Türk animasyon sanatçılarıda var..
 
Son düzenleme:

MegaWolt

Profesör
Katılım
29 Mayıs 2007
Mesajlar
3,522
Reaksiyon puanı
42
Puanları
228
bence animasyon filmler normal birçok filmden yüzlerce kat üstün her yönden. En çokta pixar'ın animasyonlarını seviyorum.
 

bestordu

Öğrenci
Katılım
23 Ocak 2007
Mesajlar
18
Reaksiyon puanı
0
Puanları
0
çok güzel bir makale olmuş. tam da ilgi alanım olan bir konu olduğu için inan hoşuma gitmeyen bir kısım olsa acımasızca eleştirebilirdim ama gayet güzel olmuş. daha çok yazılarını okumak isteriz...

devamını dilerim...
 

mustafa_63

Öğrenci
Katılım
25 Mayıs 2008
Mesajlar
4
Reaksiyon puanı
0
Puanları
0
güzel yormuyor kısa ama anlatıyor istediğini teşekkürler paylaştığın için:D
 

kitiara

Öğrenci
Katılım
5 Temmuz 2008
Mesajlar
10
Reaksiyon puanı
0
Puanları
0
Pek beğendiğim söylenemez hemen eleştirilerime başlıyayım;

* Anlatım çok vasat daha fazla bilgi içerikli olmasını umardım.
* Seçilen Sahneler , çizimler ve/veya modellemeler çok basit. Daha çok teknik çizimlerden sahneler olsaydı daha anlamlı olurdu.
* Ne tür yazılımlar kullanıldı ve/veya kullanlılıyor onların üzerinde biraz daha durulabilirdi.

Ama hani derler ya "Emeğe Saygı" Emeğinize saygı duyarak ve eleştirilerimin dozunu fazla kaçırmadığımı umarak teşekkürlerimi iletiyorum.

Ben çok beğendim.Dolayısıyla size katılmıyorum.Kendi adıma şunu söyleyebilirim ki yazıyı okurken gerçekten çok keyif aldım.Tartarus benim Je de olabileceğini düşündüğüm en akıcı yazılardan birisini yazmış.Anlatım vasat derken neyi kastettiğinizi gerçekten merak ettim.Eleştirinizin üzerine tekrar okudum fakat ben 'vasat' bir taraf bulamadım.Ayrıca seçilen çizimler de filmdeki (bence) en çekici sahneler.Sadece şu,keşke biraz daha anlatsaymış ama ilgimi çekti bir kere ve beni bu konuyu araştırmaya iten bir etkisi oldu.

Tartarus umarım bir daha ki yazın daha uzun olur,hakikaten takip edeceğim.Tebrik ederim ve teşekkür ederim..:)
 

Tartarus

Profesör
Katılım
18 Ağustos 2006
Mesajlar
1,241
Reaksiyon puanı
0
Puanları
0
Bir haftadır tatildeydim, teknolojiden uzak... :happy: Döndüğümde, anasayfada ki makaleleri okurken gözüme bir de 'Animasyon Filmler' başlığı takıldı... Dedim ki Allah Allah, ben de böyle bi şeyler yazmıştım... :) Eh, gerçekten de benim yazımmış...

Arkadaşlar, ilk yazımın yorumlara ve eleştirilere değecek, anasayfa da yayınlanabilecek bir yazı olduğunu sanmıyordum. Değer veren, okuyan, fikrini esirgemeyen herkese teşekkür ederim.

Olumlu eleştirilerin yanında bir de moz isimli üyenin sıralamış olduğu eksiklikleri gördüm. Açıkça, anlatımımın vasat olduğunu düşünmüyorum ama seçilen sahnelerin farklı filmlerden alınmış olması daha etkileyici olabilirdi gerçekten de... Son olarak ne tür yazılımlar kullanıldığını gerçekten araştırdım lakin yeterli bilgiye ulaşmadım ve bu konuda bir eleştiri alcağım kaygısını taşıyordum da yine de 'havada kalabilir' düşüncesiyle eksik bilgileri vermekten ve kazara yanlış yönlendirmeler yapmaktan kaçındım.

Yine teşekkür ediyorum, yeni bir yazıyla karşınızda olmaya çalışacağım :gz:
 

seikosha

Öğrenci
Katılım
3 Haziran 2008
Mesajlar
3
Reaksiyon puanı
0
Puanları
0
Nadir olarak böyle güzel hazırlanmış konular okuyabiliyorum, teşekkür ederim
 

Achilleus16

Öğrenci
Katılım
7 Mart 2007
Mesajlar
25
Reaksiyon puanı
0
Puanları
0
Son bikaç yıldır ilgilendiğim ve çalıştığım bi konu.çok projelerimiz oldu çalışmlar yaptık.ama ya yarım kaldı yada tatmin olmadık. gerçekten çok zor bi iştir 3boyutlu animasyon hazırlamak bi karaktere can vermek.
Yazı çok güzel olmuş elinize sağlık..Açıkçası bana tekrar çalışmalara başlama isteği verdi:)
bu arada biraz daha teknik bilgi istiyen arkadaşlar için..genelde animasyon için autodesk firmasının maya programı kullanılır.tabi büyük firmalar kendi geliştirdikleri programları kullanırlar yada bazı modelleme programlarını geliştirir oşekilede kullanırlar.
Yazıyı yazan arkadaşında belirttiği gibi 1 sn için saatlerce uğraşıldığı olur çünkü yapılan sadece bi resim yada resimler dizisi değildir!yapılan gerçek hayattaki dinamiğin kendisidir.işin içine çoğu zaman kodlamada girer(patlama sahneleri,kırılma parçalanma sahneleri,araç mekaniği vs..)
Arkadaşımızın da anlattığı gibi düzenlenir filmler ve çizim aşamasıda 2 boyutlu çizimlerle başlar sonra 3 boyutlu karakter ve mekan modellemeleri ardından doku uygulamaları,ışıklandırma ve hesaplama en sonunda normal bi filmdeki gibi montaj aşaması.
Yüzlerce insanın aynı proje için ter döktüğü ve ciddi zaman harcadığı düşünülürse gerçekten büyük bi emek işidir animasyon.
Tartarus nickli arkadaşa şahsım adına yazı için tekrar teşşekkür ediyorum.
 

Tartarus

Profesör
Katılım
18 Ağustos 2006
Mesajlar
1,241
Reaksiyon puanı
0
Puanları
0
Achilleus16 eywallahta benim başka sitelerden aldığım resimler sahipleri tarafından kaldırılmış... :D bana hırsız muamelesi yapılmış.. ağlamak isteyrüm :D :D stealing licended arts from other sites is a crime.. aman hapse atın o zaman :D
 

sarsıntı

Doçent
Katılım
24 Kasım 2007
Mesajlar
714
Reaksiyon puanı
3
Puanları
0
Yazı güzel sonuna kadar okudum. Benim aklımı kurcalayan uzun filmler değilde animeler :) Storyboard, layout, gölge falan onları nasıl yapıyorlar bir türlü kafam almadı :)
 

yldrm

Öğrenci
Katılım
26 Eylül 2008
Mesajlar
76
Reaksiyon puanı
0
Puanları
0
Tabii Hayoa Miyazaki ve Jiburi kültüründen bahsetmemek talihsizlik olmuş.
 

BuzzKnight

Doçent
Katılım
19 Şubat 2006
Mesajlar
758
Reaksiyon puanı
3
Puanları
18
Değerli bilgi baylaşımın tşkler dostum
 

Eslivya

Öğrenci
Katılım
1 Mart 2009
Mesajlar
18
Reaksiyon puanı
0
Puanları
1
Aradaki resimler gitmese daha iyi olurmuş : ) Teşekkürler yazı için, sıkılmadan okunası bir yazı..
 

AliA

Ordinaryüs
Emektar
Katılım
29 Haziran 2007
Mesajlar
64,455
Reaksiyon puanı
530
Puanları
0
Gerçekten çok zahmetli bir iş.
 
Üst