100% Elektrikli Fiat BIS Projesi

Bu konuyu okuyanlar

M.Şamil CAN

Müdavim
Katılım
23 Ekim 2009
Mesajlar
5,841
Reaksiyon puanı
105
Puanları
63
Merhaba arkadaşlar. Facebook'ta gördüğüm bir projeyi size aktarmak istedim. Proje sahibi Murat Orhon Bey'den gerekli izinler alınmıştır. Direk olarak aktarıyorum. Keyifle okuyacağınız bir proje olduğunu düşünüyorum :)(Görselin bilgilendirici yazısı üst kısmındadır.)

%100 elektrikle çalışan bir araç yapma fikri bir süredir aklımdaydı bunun için uygun seçeneklerden en ucuzu olan 1990 model Fiat 126 Bis imi 2 ay önce 3.000.- TL ye aldım, ve benzinli motoru ile son sürüşü yaptım.
10997802_10152904547328692_1091004376411103395_o.jpg


Aracın fiziksel boyutları oldukça küçük olduğu için çokda hafif , buda elektrikle çalışan bir araç için daha uzun menzil demek.
11046380_10152904548733692_8764949292808108754_o.jpg


126 Bis çok basit bir araç dönüşüm sırasında ne direksiyon sistemine nede hidrolik fren sistemine elektrikli pompa takmak gerekmiyor buda işimi oldukça kolaylaştıracak.
1555272_10152904572693692_2624183177317606967_n.jpg


Bu araçların sulu ve susuz tipleri var , benimki su soğutmalı yani motorla beraber radyatör fan vs. de sökmem gerekiyor.
10845591_10152904569833692_2489438146158851315_o.jpg


Önce ön taraftan aracın aküsünü söktüm daha sonra soğutma ve kalorifer sistemini daha sonra ise motor ve benzin deposunu, arka koltukları da söktüm aküler için oraya uygun bir yer yapacağım.
10411273_10152904585173692_8397596210530659804_n.jpg


Motoru şanzımana bağlayan M8 vidaları söküp marş motorunuda ayırdıktan sonra motorun tek bağlantısı arka kaporta parçasına, ben o parçayı yerinden söküp motorla birlikte çıkarmayı daha uygun buldum.
11044619_10152904593653692_2309404430391265551_o.jpg


Motoru yerinden çıkarmadan önce benzin, su ve elektrik bağlantılarınıda söktüm, sanki hepsi geri takılacakmış gibi kırmadan bozmadan kesmeden çalıştığım için söküm biraz uzun sürdü.
10688052_10152904641938692_7746654719134225903_o.jpg


Şimdilik şanzıman ve debriyajı kullanacağım, sürüş testlerinden sonra bazı değişikler yapabilirim nede olsa bu araç benim için bir test platformu.
1800110_10152904665888692_751695398140205871_o.jpg


126 Bis motoru...
11050126_10152904710118692_6542102723541178485_o.jpg


Motorun üstünden debriyaj baskı ve balatası ile volanı sökeceğim, bunları çizip yaptıracağım adaptör parçaları ile elektrik motoruna bağlayacağım.
10818362_10152904718473692_7195050047746229592_o.jpg


Baskı, balata ve volan...
11045333_10152904723743692_6613738160324293937_o.jpg


Gerekli parçaları yapabilmek için bazı ölçüler almak ve biraz kafa yormak gerekti.
11025895_10152904725428692_2883063291851546744_o.jpg


Şanzıman bağlantısı için kartondan şablon çıkardım.
10626416_10152904732083692_8392831060861866291_o.jpg


Araç üstünde yaptığım her işlemi detayları ile yazmama imkan yok ama merak edenlere bir fikir vermesi için önemli işlemleri resimleri ile açıklamaya çalışıyorum.
11016103_10152904733713692_234636441643483401_o.jpg


Aldığım ölçüler ve çıkardığım şablona göre bağlantı parçasını çizdim.
1891361_10152904737688692_8204369305536982794_o.jpg


Parçayı CNC Lazer de kestirdim.
10818269_10152904743248692_3312572498675165396_o.jpg


Volan bağlantı parçasını çizdim.
11001684_10152904772488692_472130373837940157_o.jpg


Torna ve frezede işlettim.
1965569_10152904775048692_3918873407648523634_o.jpg


6001 rulmanlara şanzıman mili geçecek.
11043313_10152904777838692_1802303969343785773_o.jpg


Elektrik motoru bağlantı parçası çizimi.
11043382_10152904890888692_940702191707309037_o.jpg


Bitmiş imalat.
11045303_10152904892568692_3828837165527130426_o.jpg


Parçaların birbirine uyduğuna bakmak ve bazı ölçüler almak için geçici montaj...
1889063_10152905698243692_302891673163909464_o.jpg


Kamalı motor bağlantı parçası...
1499025_10152905701228692_9201590077800136033_o.jpg


Rulmanlı ara parça...
11026228_10152905704313692_4217113495365404411_o.jpg


Volan nihayet motorla buluştu...
11034328_10152905705358692_8700714842857564363_o.jpg


Rulmanlı ara parça...
11026228_10152905704313692_4217113495365404411_o.jpg


Volan nihayet motorla buluştu...
11034328_10152905705358692_8700714842857564363_o.jpg


Baskı ve balatada bağlandı ve montaj tamam...
11038687_10152905706213692_5012342525483305891_o.jpg


Birkaç ölçü aldıkdan sonra geri sökeceğim, montaj plakasını şanzımana iyice yaklaştırmak için motoru geriye alacak bir parça çizmem ve yaptırmam gerekiyor...
10497505_10152905709828692_4830726043025264791_o.jpg


Delikler tutuyor...
10857385_10152905713393692_3125402864757740763_o.jpg


Spacer ı çizdim.
10847706_10152913105013692_1113654878667102946_o.jpg


Parça oldukça büyük, ağır olmaması için aluminyumdan işlettim.
11060327_10152913105328692_7250916178494504368_n.jpg


Motoru 6 cm. geriye alınca şanzıman ile bağlantı plakası arası 2 cm. ye düştü buda bağlantı civatalarının oluşacak torka dayanmasını çok kolaylaştıracak.
11029482_10152913122223692_3937738585503531147_n.jpg


Nihayet geçicide olsa motoru araca taktım bundan sonrası mekanikden çok elektrik, elektronik...
11050187_10152913106953692_8179029371501950348_o.jpg


Daha önce motoru ve kontrol ünitesini test edip ön ayarlarını yapmışdım...
11043449_10152913107508692_8048938529125538249_o.jpg


Araca takmayı düşündüğüm göstergelerden biri. Hepsini çok düşük fiyatlara ebay den aldım...
10982588_10152913107868692_4837967200083434610_o.jpg


Sökülen benzin deposunun doldurma kapağı yerine şarj prizi...Yalnız kapaklı fiş piyasada bulunmuyor kapaklı olanlar hep dişi yani priz...
11011615_10152927395558692_5681999827622758229_n.jpg


Bir kapaklı priz bir fiş ve biraz epoksi ile kendim yaptım...72 V 10 A şarj cihazıda gümrüğe takıldı ama evrakları yolladım bugün yarın gelir.
10922518_10152927395908692_3703712341656149114_n.jpg


Şanzımanı tutan bağlı olduğu benzin motoruydu , onu çıkarınca boşta kaldı aşağı düştü vitesler geçmiyor , bu sorunu halletmek için bir ray profil kullandım.
11025307_10152927402518692_6066713682916901251_o.jpg


Arka koltuğu sökünce aküleri koymak için pekde düzgün olmayan bir zemin çıkdı
11080819_10152927408703692_4143112461476213286_o.jpg


Bu sorunu çözmek için biraz marangozluk gerekti.
905759_10152927414123692_6652878239312082528_o.jpg


Ağır aküler nedeniyle zaman içinde meydana gelebilecek çökmeleri önlemek için çeşitli boylardaki tahtalarla destekli 15 mm. OSB den aldığım ölçülere göre bir platform yaptım.
10295054_10152927412658692_7542004555530698559_o.jpg


Arka koltuğun olduğu yere vidaladım.
10551557_10152927408908692_1602180343597571495_o.jpg


Aküler yerlerine konuldu , daha sonra üstlerini bir pleksi fanus ile kapatmayı ve fan ile havalandırmayı düşünüyorum.
10708729_10152927449748692_6020806941275312610_o.jpg


Ara bağlantılar yapıldı , 72 Volt hazır...
11083984_10152927426973692_4579197276407371002_o.jpg


Kablo kesiti 6 mm2 çıkmasına rağmen 16 mm2 kesitli kablo kullandım genede gözüme ince geliyor.
11075023_10152927429923692_2466761585004901013_o.jpg


Yaptığım son denemede motorun ters döndüğünü farkettim uç değiştirmek sorunu çözmedi tek çare kontrolun reverse özelliğini kullanmak...
11060922_10152927458958692_3243382709736069451_o.jpg


Aracın gaz pedalını söküp yerine potansiyometre pedalı taktım kablosunuda lehimle ekleyip uzattım artık arkadaki motor kontrole gelen bütün kablolar tamam. Yarın veya ilk fırsat bulduğumda test sürüşü için hazır gibi...
11024777_10152927431358692_4003158350993020330_o.jpg


Ters dönme sorunu çözüldü , son bağlantılar son lehimler...
1932791_10152929522423692_2795000084899343146_o.jpg


2 anahtarlı geçici bir kutu yaptım daha sonra bu anahtarlar yapacağım kontrol panelinde olacak , bir tanesi kontaktörü aktif hale getiriyor diğeri kontrolun e-lock ını kaldırıyor her ikisini açmadan çalışmıyor.
11036080_10152929527948692_5632077129936221189_o.jpg


Motoru tekrar monte ettim.
10547794_10152929534938692_1243106997825588515_o.jpg


Tüm bağlantılar teorik olarak tamam ilk deneme videosu yorumlarda...
11080677_10152929535373692_1318859620028339350_o.jpg


Geçici kontrol kutusunu biraz geliştirdim, artık akü voltajını ve kalan kapasiteyi görebileceğim.
11079503_10152935095268692_7147504788883073549_o.jpg


72 Volt 10 A switch mode şarj cihazını bağladım şimdilik güzel çalışıyor dışardanda şarj durumu görülebiliyor. Araç standart bir uzatma kablosu ile şarj edilecek.
10264000_10152935095503692_7269900190664554737_o.jpg


Artık deneme sürüşlerini kaydedeceğim.
10922589_10152935095278692_2780083909029822728_o.jpg


Dün biraz hava almaya çıktık...Artık taktığım şeyleri söküp boya kaporta işlerine başlama zamanı...
11068296_10152935095288692_740760018770480408_o.jpg


Sürüş testlerinden pek çok geri dönüş aldım, en önemlisi bence volanın arabayı hantallaştırması idi bu nedenle tornada olabildiğince küçülttük.
11102805_10152942249253692_1331790588207662445_n.jpg


Volan debriyaj boyutunda küçültüldü, geçmeyen geri vitesi, şanzımanı biraz daha yukarı alarak düzelttim, ıvır zıvır birkaç düzeltme daha yaptım.
11024678_10152942249633692_6005966702867641099_o.jpg


Artık güzelleşme zamanı, ayrılabilirsem minikden boya kaportaya göndereceğim.
10857105_10152942249903692_2633750196776306074_o.jpg


Geçtiğimiz hafta e-Bis in güzelleşme haftasıydı...
11128808_10152975095003692_6059957490626788166_o.jpg


Fırında boyanmadan önce astar boyalı...
11155016_10152975101998692_1443747320978781809_o.jpg


Sarı-Lacivert heryere yakışır...
11149645_10152975104823692_8862346987113834414_o.jpg


Ve İvedik O.S.B. den eve 24 km. lik yolculuk başlar , benzincide benzin! almaya durmadım sadece birkaç bileşenin sıcaklığını ve bazı civataların sıkılığını kontrol ettim.
11134149_10152975106473692_6163541677387563522_o.jpg


Aynı işlemi 10 km de bir yaptım artık Çayyolundayız...
11116479_10152975149068692_6158334978559786035_o.jpg


Eve birkaç km kaldı , bendede stres azaldı,
10845841_10152975152798692_7606033168997261077_o.jpg


24 km. yi sıfır sorunla tamamladı , bataryanın %65 i duruyor, maksimum 70 km hıza çıkdım daha hızlanabilir ama dördüde kampana olan güçlendiciside olmayan bu frenlere güvenemem.
1519465_10152975158248692_8851410920177742214_o.jpg


Ve eve vardık...
11054449_10152975169293692_5565700253912792123_o.jpg


e-Bis in şarj prizinide yerine taktım ve artık tamamen yeşil enerjiden ve bedava akülerimizi doldurabiliriz. https://www.youtube.com/watch?v=vboDFjcA5_g
10257094_10152975171058692_9192942896271199997_o.jpg


e-Bis vs. BMW i8 hybrid ...Yorumsuz...
10629380_10152975180643692_5649973032113101744_o.jpg


e-Bis projesinin %80 i bitti artık evde garajımda devam edeceğim ve bu arabaya bineceksem kesinlikle frenlerini modifiye etmem ve şanzımanın sesini azaltacak birşeylerde yapmam lazım, gerisi mükemmel...
10830534_10152975187863692_8867215587490031711_o.jpg


Yol testlerinden edindiğim bilgilerle tüm sistemi yeniden programladım.
11194514_10153008003643692_955575461051853842_o.jpg


Şanzıman sesini azaltmak için Şaşmaz oto sanayi e gittim bulunabilecek en iyi yağ ve katkıları aldım.
1614538_10153008007663692_6429479616254539170_o.jpg


e-Bis benzinli kardeşleri ile...
11059836_10153008014863692_4844359545790532556_o.jpg


e-Bis ime ilk defa başkasının eli değdi , şanzıman yağını değiştirdik teflon katkıyıda koyduk, gitmişken tüm tekerlerin fren kontrollerinide yaptırttım.
1907527_10153008012083692_8834768019963791766_n.jpg


Eve dönerken karbon salınımı çok yüksek , 100 km de 10 litre petrol türevi yakıt tüketen 2 tonluk bir araca tek başına binen bir arkadaşımın iş yerinede uğradım.
10560496_10153008016323692_4812141975428621230_o.jpg


Değiştirdiğimiz yağ ve eklediğimiz teflon katkı şanzıman sesini yarı yarıya azalttı,, projeye devam...Motoru garajımda tekrar söktüm bir devir saati takabilmek için volana bir mıknatıs yerleştirmem gerekiyor tabi balansı bozmadan.
10842052_10153008031608692_1889586346396125288_o.jpg


Tam mıknatıs boyutunda bir yuva açtım ve mıknatısı epoksi ile oraya yerleştirdim.
11168426_10153008040853692_3257041350546650184_o.jpg


Artık motor devrini bir hall sensor ile sürekli okuyabileceğim.
4 Digital Red LED Tachometer RPM Speed Meter Hall Proximity Switch Sensor NPN | eBay
11080631_10153008045273692_3493867909401897585_o.jpg


Motoru rpm sensor ile birlikde tekrar taktım artık yaklaşık 25 kg. lık bu montaj hiç zor gelmiyor, 10 kere söküp takınca alışdım.
11164877_10153008050173692_3623747291675284515_o.jpg


Artık ortalığı biraz toplama vakti , esc yi, kontaktörü , şantı ve 6s Li-Po yu bir panoda toplayacağım.
11160049_10153008056808692_5564902011502793607_o.jpg


ESC yüksek sıcaklıklara ulaştığı için havalandırma gerekli.
11157500_10153008057263692_4798209547371723899_o.jpg


İç montaj tamam.
11157359_10153008057758692_5909135310403514328_o.jpg


Fanların çalışabilmesi için biraz yükseltip monte ettim.
11169634_10153008058223692_4434708364570884215_o.jpg


Akülerin üstünü kapatmak için bir pleksi parça çizdim ve cnc router da kestirdim.
11140349_10153008070278692_5553084870665191664_n.jpg


Ön kontrol panelini çizdim ve yaptırdım.
11035308_10153008077868692_5990002849254290219_o.jpg


Araba ucuz olunca delip vidalamasıda kolay oluyor.
11149674_10153008088383692_2958437236526000947_o.jpg


Ön panel yerine oldu şimdi onlarca lehim ve doğru yerlerden çekilmesi gereken bir sürü kablo var sırada...
10682203_10153008088838692_5606672088646134947_o.jpg


Ön paneli kapladım , birde standart gps taktım yavaş yavaş tüm göstergeleri takacağım.
11154908_10153008094693692_2835718446134934618_o.jpg


Akülerin yanınada şarj için bir kontaktör ve 72 voltu 12 volta indiren bir adaptör taktım.
11154800_10153008104778692_5224379571539551044_o.jpg


Şimdilik bağlantılar tamam gibi test zamanı.
11174248_10153008105398692_8139317232687905318_o.jpg


Herşey çalışıyor, sol üstte gps , sağ üstte akü voltajı 73,73 volt çekilen amper 84,5 A. Sol altta motor sıcaklığı 21,7 derece , ortada esc sıcaklığı 28,9 derece , sağ altta motor devri 1808 rpm . Kontaktör ve e-lock açık...
11155124_10153008106268692_8391637935269493653_o.jpg


Bu seyyar elektrik sayacı sayesinde şebekeden çekilen gücü akımı voltajı frekansı kısacası herşeyi görebiliyorsunuz , kaç saatte şarj olmuş kaç kW saat elektrik çekmiş hatta birim fiyatını girerseniz kaç liraya akülerin dolduğunuda görebiliyorsunuz. Aküler tam boşken 6,5- 7 saatte yaklaşık 2,5 TL lik elektrik harcayarak doluyorlar, bununlada e-Bis düz yolda sabit süratte 70-80 km yol gidebiliyor.
1425377_10153042015173692_3487060658884442783_o.jpg


Bu araca güneş paneli koymak çok anlamlı olmasada dayanamadım yaptım.
11201128_10153041991853692_2775327418188294025_o.jpg


Teorik veriler ile pratik ölçümler tuttu, güneşli havalarda ortalama 1 amper ile aküleri şarj edebiliyor.
10333733_10153041991848692_3932058714432887548_o.jpg


Bulutsuz bir yaz günü tüm gün şarj olursa 5-7 km yol gidebilir, Güneş şarj sistemi yaklaşık 15 kg. ağırlık artışına neden oldu ama sabit değil kolaylıkla sökülebilir.
10866247_10153041991893692_3463874229129359586_o.jpg
 

ConfickerBelasi

Müdavim
Katılım
8 Ekim 2011
Mesajlar
53,871
Çözümler
1
Reaksiyon puanı
16,117
Puanları
113
keşke bizde yapabilsek para olsa yapardık maşallah güzel olmuş eline koluna sağlık yapan kişinin.
 

ExCeLLeNT

Müdavim
Katılım
20 Şubat 2009
Mesajlar
5,774
Reaksiyon puanı
17
Puanları
38
Abdde olsa şu adamı zilyon tane firmadan çağırırlardı gel bizde çalış gel beraber yeni bisler yapalım hükümet destek falan çıkardı. Adamlar anca meydanda birbirlerine bağırıp yalan konuşsunlar.
 

M.Şamil CAN

Müdavim
Katılım
23 Ekim 2009
Mesajlar
5,841
Reaksiyon puanı
105
Puanları
63
Abdde olsa şu adamı zilyon tane firmadan çağırırlardı gel bizde çalış gel beraber yeni bisler yapalım hükümet destek falan çıkardı. Adamlar anca meydanda birbirlerine bağırıp yalan konuşsunlar.

Maalesef ki öyle. Yurtdışındaki başarılı vatandaşlarımıza kızanları görüyorum neden Türkiye'de değilsin diye sitem ediyorlar yanlış.
 

ExCeLLeNT

Müdavim
Katılım
20 Şubat 2009
Mesajlar
5,774
Reaksiyon puanı
17
Puanları
38
Maalesef ki öyle. Yurtdışındaki başarılı vatandaşlarımıza kızanları görüyorum neden Türkiye'de değilsin diye sitem ediyorlar yanlış.

Öyle tabi ya pet şişeden silah yapan adamı içeri aldı bu devlet zamanında. Sen al onu aselsana bir yere adam pet şişeden silah yapıyorsa eldeki o teknolojiden neler yapar. Al kullan. Adamlar en büyük suçlu hackeri alıyorlar ya hapse gircen ya da bizim için çalışacan diyorlar. Bizde olsa direk hapis. Gerçi tübitakın beğenmeyip dünya birincisi olan proje var. Yönetimde herşey. Devletinde yönetimi sıkıntılı firmalarında kamu kuruluşlarınında.
 

M.Şamil CAN

Müdavim
Katılım
23 Ekim 2009
Mesajlar
5,841
Reaksiyon puanı
105
Puanları
63
Öyle tabi ya pet şişeden silah yapan adamı içeri aldı bu devlet zamanında. Sen al onu aselsana bir yere adam pet şişeden silah yapıyorsa eldeki o teknolojiden neler yapar. Al kullan. Adamlar en büyük suçlu hackeri alıyorlar ya hapse gircen ya da bizim için çalışacan diyorlar. Bizde olsa direk hapis. Gerçi tübitakın beğenmeyip dünya birincisi olan proje var. Yönetimde herşey. Devletinde yönetimi sıkıntılı firmalarında kamu kuruluşlarınında.

Açıkca söyleyeyim benim bir buluşum olsa bu ülkede değil yurt dışında değerlendiririm. Adamlar insana değer veriyorlar. Emeğinin karşılığını veriyorlar. Bizde ise bir kaç haber sitesi yazar sosyal medyada bir kaç yerde duyulur bu kadar.
 

udmexper

Öğrenci
Katılım
31 Ekim 2015
Mesajlar
18
Reaksiyon puanı
0
Puanları
0
aracı elektrikliye cevirmenın maliyeti ne kadar onu bilmek lazım?
 
Üst