Koladaki alkol haram mı?

  • Konuyu başlatan Konuyu başlatan AliA
  • Başlangıç tarihi Başlangıç tarihi

AliA

Ordinaryüs
Emektar
Katılım
29 Haziran 2007
Mesajlar
64,457
Reaksiyon puanı
530
Puanları
0
Coca-Cola'nın formülü açıklandı. İçinde alkol bulunan kolanın haram olup olmadığı tartışmanın fitilini ateşledi.

678962912410.jpg


Dünyanın en popüler içeceği olan Coca-Cola'nın içinde ne olduğu yıllarca saklandı, türlü türlü efsanelere konu oldu içeriği. Coca- Cola'nın 125 yıllık sırrını ilk kez 1886 yılında kimyager John Pamberton buldu. Ancak önceki gün büyük sır açığa çıktı. Coca-Cola'nın içerisinde 226.4 gram alkol olduğu deşifre edildi.

HELAL Mİ HARAM MI

Hal böyle olunca, kola içmek helal mi haram mı tartışması alevlendi. Kimi uzmanlara göre kesinlikle içilmemesi gerekirken, kimileri ise daha uzlaşmacıydı. Hemen herkesin severek içtiği kolanın haram olup olmadığı yönünde görüşler de farklı çıktı. Diyanet İşleri Başkanlığı internet sitesinde alkollü içeceklerle ilgili bölümünde tavrını net olarak gösterdi: "Zararlı maddeler kullanıldığında nefis tehlikeye atılmakta, nesil de maalesef manen ve maddeten bozulmaktadır. Yüce dinimiz alkollü içkiler gibi, diğer zararlı maddelerin de, kullanılmasını, imalâtını ve satışını da yasaklamıştır." Öte yandan Tüketiciler Birliği Başkanı Nazım Kaya ise yaptıkları incelemelerde tüm gazozlarda da alkol tespit ettiklerini söyledi. Kaya, "1 litre gazozda 1.4 gram alkol var" dedi. Bu arada Coca- Cola ise açıklanan formülün sahte olduğunu belirtti.

SARHOŞ ETMEZ Kİ...

CÜBBELİ AHMET HOCA:

Kola içmeye haram diyemeyiz. Birşeyin içindeki alkolün fazlası insana sarhoş ediyorsa bunun azı da haramdır. Kolanın içindeki alkol ne kadar çok içilirse içilsin sarhoş etmeyeceği için haram diyemeyiz.

SAKINCASI YOK...

PROF. DR. M. SAİM YEPREM:
İçeceklerde kosantre aromayı azaltmak için alkol kullanılıyor. Az miktarda kullanılan alkol, o içeceği alkollü içicek yapmaz. Kola alkollü içecekler grubuna dahil değil. Eğer öyle olsaydı devlet alkollü içecekler grubuna dahil ederdi. Kola içilebilir.

İÇİLMEMESİ GEREK

ESKİ DİYANET İŞLERİ BAŞKANI DR. TAYYAR ALTIKULAÇ:
Alkollü içecekler İslam dininde yasaklanmıştır. İslam'a göre sarhoşluk veren herşey yasaklanmıştır. Alkolün azı da çoğu da haramdır. İçilmemesi gerekir.

Takvim
 

ashabulyemin

Profesör
Katılım
6 Aralık 2008
Mesajlar
3,389
Reaksiyon puanı
20
Puanları
0
Eğer içinde meyvanın kendi bünyesinde oluşturduğu değilde ekleme alkol varsa haramdır tartışılmaz.Cübbeli hocamıza ne şekilde sorulmuş cevabı nasıl olmuştur açıklanmamış.
Onun için helaldir diyeceğini zannetmiyorum
 

221BSHERLOCK

Dekan
Katılım
23 Kasım 2010
Mesajlar
6,781
Reaksiyon puanı
23
Puanları
218
Modum güzel bir noktaya değinmişsin. Bence Ahmet Hoca haklı, mesele o miktarın sarhoş edip etmeyeceği. Kola kesinlikle içilebilir. Ayrıca bu formülün gerçek cocacola formülü olup olmadığı da belli değil.
 

ashabulyemin

Profesör
Katılım
6 Aralık 2008
Mesajlar
3,389
Reaksiyon puanı
20
Puanları
0
Eğer içinde meyvanın kendi bünyesinde oluşturduğu değilde ekleme alkol varsa haramdır tartışılmaz.Cübbeli hocamıza ne şekilde sorulmuş cevabı nasıl olmuştur açıklanmamış. Onun için helaldir diyeceğini zannetmiyorum


HER SARHOŞ EDİCİ HARAMDIR


ـ1ـ عن عائشة رَضِيَ اللّهُ عَنْها قالت: ]قالَ رسُولُ اللّهِ #: كُلُّ شَرابٍ أسْكَرَ فَهُوَ حَرَامٌ[. أخرجه الستة .



1. (2262)- Hz. Âişe (radıyallâhu anhâ) anlatıyor: "Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm) buyurdular ki:

"Sarhoşluk veren her içki haramdır."[42]



ـ2ـ وفي رواية ]سُئِلَ عَنِ الْبِتْعِ، فقَالَ: كُلُّ شَرَابٍ أسْكَرَ، فَهُوَ حَرَامٌ[.»الْبِتْعُ«: نبيذ العسل .



2. (2263)- Bir diğer rivâyette şöyle gelmiştir: "Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm)´a bal şerbetinden sunulmuştu:

"Sarhoşluk veren her içki haramdır!" diye cevap verdi."[43]



ـ3ـ وفي أخرى ‘بى داود: ]كُلُّ مُسْكرٍ حَرَامٌ، وَمَا أسْكَرَ مِنْهُ الْفَرْقُ فَمِلْءُ الْكَفِّ مِنْهُ حَرَامٌ[.وفي أخرى للترمذي: ]فَالْحَسْوَةُ مِنْهُ حَرَامٌ[.»الْفَرَقُ« بفتح الراء وسكونها: إناء يسع ستة عشر رط.»وَالحَسْوَةُ« الجرعة من الماء .



3. (2264)- Ebû Dâvud´da gelen diğer bir rivâyette (Resûlullah´a açıklaması şöyledir): "Her sarhoş edici şey haramdır. Bir farak (küp) içildiği takdirde sarhoşluk veren bir şeyin tek avucu da haramdır."

Tirmizî´de gelen bir diğer rivâyette "tek yudumu haramdır" diye gelmiştir.[44]



AÇIKLAMA:



1- Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm) buradaki hadislerinde, haram olan içecek maddesinin ismi üzerinde durmaktan ziyade "sarhoş edici" vasfı üzerinde durmuştur. Birinci hadise göre hangi madde olursa olsun, sarhoş edici bir tabiata sahipse haramdır. Ancak bu açıklama meseleyi tam olarak beyanda nâkıstır... Sözgelimi, bu tabiatta bir içkinin az miktarı sarhoş etmiyorsa, bu da haram mıdır diye bir soru hatıra gelebilir.

Bunun cevabı üçüncü rivâyette verilmiştir: Bir küpü içilince ancak sarhoşluk veren, yani alkol miktarı son derece az olan bir maddenin bir avuş miktarı dahi haramdır. Yani "haramlık" içecek maddesinin insanda fiilen hasıl edeceği tesirden gelmiyor, maddenin tabiatından geliyor. Tıpkı pis bir maddenin azı da çoğu da pis olması gibi.

Şu halde bu meselede, illetle maslahatı karıştırmamak gerekir. Cenâb-ı Hakk, sarhoşluk verici maddeleri haram kılmıştır. O maddelerin haram edilişinin illeti yani asıl sebebi, Resûlullah´ın hadisleriyle tebliğ edilmiş olan ilâhî yasaklama´dır. Elbette Rabbülâlemîn bu yasağı insanların aklını, sıhhatini koruma maslahatına binaen koymuştur. Fakat biz, bize tanınmayan bir ruhsatı kendimize tanıyarak illetin yerine maslahatı koyup: "İçki sarhoş ettiği için haramdır, sarhoş etmeyen miktarı haram olmaz" diyecek olursak büyük hata ederiz. Hiçbir din âlimi bunu söylememiştir. Esasen âyet-i kerîme, Allah veya Resûlünün konuştuğu yerde mü´minlere fikir beyan etme yetkisi tanımamıştır, böyle bir davranış isyan olarak tavsif edilmiştir: "Allah ve Peygamberi bir işe hükmettiği zaman, gerek mü´min olan bir erkek, gerek mü´min olan bir kadın için (ona aykırı olacak) işlerde kendilerine muhayyerlik yoktur. Kim Allah ve Resûlüne isyan ederse, muhakkak ki o apacık bir sapıklıkla yolunu saptırmıştır" (Ahzab 36).

Öyle ise, Resûlullah "Çoğu sarhoş eden bir şeyin azı da haramdır" demiş iken bunun aksine söz söylemek bir isyandır, kesinlikle mü´minin edebine yakışmaz, imanına uymaz.

2- Fakat: Resûlullah´ın çokluğu ifade için kullandığı bu kelimeyi, anlamada kolaylık olsun diye küp olarak tercüme ettik. Aslında bu, 16 rıtl hacminde bir ölçektir.[45]

3- Bal şerbeti veya meyve şırasının durumu da biraz mübhemlik arzetmektedir. Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm) bu hususta sorulunca, ikinci hadiste görüldüğü üzere, çok kesin bir ifade ile "helâldir" veya "haramdır" diye kesip atmıyor, bilakis bir prensip vaz´ediyor: "Sarhoşluk veren her içki haramdır." Demek oluyor ki, şerbet ve şıra gibi içeceklerin değişmez sabit bir tabiatları yoktur, zaman içerisinde tahammür edip sarhoşluk verici mahiyet kazanabilir. Ayrıca, "haramlık" içkinin şu veya bu maddeden yapılmasına bağlı değildir, sarhoş edicilik tabiatına bağlıdır.

4- Burada hamr´dan ne kastedildiğini açıklayalım. Hamr, örtme mânasına gelen bir kökten gelir, aklı örten yani sarhoşluk veren şey demektir.

Şer´î olarak açıklanmasında, İmam Âzam´ın hamr´dan anladığı ile, diğer imamların anladığı şey arasında bir fark var. Konumuzun bütünlüğü için belirtmede gerek duyuyoruz:

Ulema hamr denince bütün sarhoşluk veren içkileri anlarken, İmâm-ı Âzam bu kelimeyle üzüm suyunun kaynayan ve kaynaması şiddetlenerek üzerindeki köpüğünü atan şeklini anlamıştır. Hamr´ı böyle tarif edince şu netice çıkar: Üzümden başka meyve ve hububattan yapılan içkilere hakiki olarak hamr denemez, onlara hamr denmesi mecâzîdir, bir teşbihtir. İmâm-ı Âzam bu kanaattedir.

Diğer imamlar, sarhoşluk veren herşeye hamr derler. Mesela bir Buhârî hadisinde Ebû Hüreyre: "Hamr hurma ve üzüm ağaçlarının meyvelerinden elde edilir" diyerek sadece "üzüm"den değil "hurma"dan da elde edildiğini belirtmiştir. Yine Buhârî´nin bir rivâyetinde Hz. Ömer, bir hutbe sırasında hamr´ın haram kılındığını belirttikten sonra bu nesnenin (kendi devrinde) beş şeyden yapıldığını söylemiştir: Üzüm, hurma, buğday, arpa, bal.

Öyle ise Hanefîlerin bu hadisleri te´vil etmeleri gerekmektedir. İki sûrette te´vil ederler:

a) Hadiste zikri geçen üzüm ve hurmadan biri matlubdur, o da üzümdür. Nitekim, âyet-i kerîmede: "Ey cin ve ins cemaati, size içinizden Peygamber gelmedi mi " (En´âm 130) buyurulmaktadır. Burada asıl muhatap insandır, çünkü peygamberler insan nev´inden gönderilmiştir.

b) Veya hamr, üzümle hurmadan yapılan içkidir. Bunlardan üzümden yapılana hamr denmesi hakikat, öbürüne mecaz olur. Şu halde üzümden yapılan şarabın azına da çoğuna da, sarhoş edene de etmeyene de hamr denir. Öbürleri ise, sekir verme halinde hamr sayılır.

Yine bir Buhârî rivâyetinde, İbnu Ömer (radıyallâhu anhümâ) "Hamr haram edildiği zaman Medîne´de ondan pek az bir şey vardı" demiştir. Bu ifade, hamr ile üzümden elde edilen içkinin kastedildiğine delildir. Çünkü Medîne´de, o zaman üzüm dışındaki maddelerden elde edilen içkiler çoktu. Nitekim Hz. Enes´ten gelen bir rivâyette, içki haram edilince herkes içkisini dökmüş ve Medîne sokaklarında şarap "sel gibi" akmıştır. Öyle ise, İbnu Ömer´in, "Medîne´de hamr yoktu" sözü, "üzümden elde olunan şarap yoktu" demektir. Durum böyle olunca hamr, -içkiyi yasaklayan âyet-i kerîmede olduğu gibi (Mâide 90)- mutlak gelince kemaline sarfolunur ve üzümden yapılan anlaşılır. Diğerlerini ifade için kayıtlamak gerekir: "Hurmadan yapılan hamr", "arpadan yapılan hamr" gibi.

Burada hemen kaydedelim ki, günümüzde İmâm-ı Âzam´ın bu görüşünü istismar ederek: "Arpa suyu haram değildir, rakı haram değildir, şarabın haramlığı daha ileridir..." gibi çok bilmiş edasıyla cahilleri iğfal için söylenen sözün hiçbir muteber tarafı yoktur. Zîra İmâm-ı Âzam´ın görüşü sarhoş edici içkilerin hepsini içine almaktadır. Ve bugün pazarlanan bütün alkollü içkilerin sarhoş edicilik vasfı herkesçe bilinen bir husustur. Kur´ân´ın açık ayetine karşı gelenlerin ümmeti teşvişe atıp, iğfal edecek meselelerde dindar kesilip böylesi münferid ve istismar edilebilecek fetvalardan delil getirmeye çalışmaları, ibret alınması gereken bir tezad olmakta; bu halleri, işine gelince kuş, işine gelince deve olduğunu söyleyen deve kuşlarını andırmaktadır.[46]



ـ4ـ وعن أبى موسى رَضِيَ اللّهُ عَنْه قال: ]قُلْتُ يَا رسُولَ اللّهِ: أفْتِنَا في شَرابَيْنِ كُنَّا نَصْنَعُهُمَا بِالْيَمَنِ: الْبِتْعُ: وَهُوَ مِنَ الْعَسَلِ يُنْبَذُ حَتَّى يَشْتَدَّ، وَالمِزْرِ: وَهُوَ مِنَ الذُّرةِ وَالشَّعِيرِ يُنْبَذَ حَتَّى يَشْتَدَّ، فقَالَ # أنْهَى عَنْ كُلِّ مُسْكِرٍ أسْكَرَ عَنْ الصََّةِ[. أخرجه الخمسة إ الترمذي .



4. (2265)- Ebû Mûsa (radıyallâhu anh) anlatıyor: "Resûlullah´a "Ey Allah´ın Resûlü, dedim, Yemen´de yapmakta olduğumuz şu iki şarap hakkında bize fetva ver: Bit´; bu baldandır, şiddetleninceye kadar nebiz yapılır. İkincisi mizr´dir, bu mısırdan ve arpadan yapılır, bu da şiddetleninceye kadar nebiz yapılır." Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm):

"Ben her sarhoşluk veren şeyi yasaklıyorum" buyurdular."[47]



AÇIKLAMA:



Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm) bu hadislerinde, bal ve mısırdan yapılan şarapların haram olduğunu beyan etmektedir. Anlaşıldığı üzere, bunlardan önce şıra mahiyetinde olmak üzere nebiz yapılmaktadır. Nebiz, bir müddet sonra tahammür ederek sarhoşluk verici bir hususiyet kazanmakta ve şaraplaşmaktadır. Hadiste bu durum şiddet kazanmak diye ifade edilmiştir.

Bu "şiddet"ten murad nedir, müddeti nedir gibi hatıra gelecek suallerin cevabını âlimler bazı ihtilaflara düşerek vermişlerdir:

* Önce şunu belirtelim: Nebîz veya nakî hurma veya üzümü suya ıslatmak suretiyle elde edilen şıranın adıdır. Bu suretle elde edilen meşrubat, tahammür etmedikçe içilmesi helâldir. Bu helâl olan şıra, hadislerde bazan nebîz bazan da nakî kelimesiyle isimlendirilmiştir. Şârihler bu iki kelimenin müteradif olup aynı mânada kullanıldığını belirtirler.

* Eğer nebîz kürkreyip şiddetlenmişse, yani kaynayıp kabarmışsa artık içilmez, çünkü tahammür etmiştir, alkolleşmiştir, içildiği takdirde sarhoş eder.

İmâm-ı Âzam, nebîz´in kükreyip şiddet kazanma halini tarif ederken, bir de "köpüğünü atma" şartını ilave eder. Yani ona göre kaynayıp, şiddetlenen ve köpüğünü de üzerinden atan nebiz, artık tahammür etmiş, içilmesi haram hale gelmiştir.

Her ne kadar, bu söylenen husus, nebiz´in kıvam ve kimyevi yapısında müşahade edilecek bir vak´a ise de hadislerde müddeti hususunda bazı farklı ölçüler gelmiştir:

1) Müslim´in Hz. Âişe´den yaptığı bir rivâyete göre: "Hz. Âişe "Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm)a ağzını bağladığı tuluk içinde nebîz (şıra) yapar, Resûlullah da onu akşamleyin içerdi; akşamleyin şıra yapar (akşamdan suya ıslatır), Resûlullah da sabahleyin içerdi" der. Ebû Dâvud´un rivâyetinde, "Sabahtan ıslatırdım akşam olunca Resûlullah yemeğini yer, üzerine de bu şıradan içerdi, artan olursa onu dökerdim. Sonra geceleyin yeniden Resûlullah´a hurma (veya kuru üzüm) ıslatırdık, sabahleyin yemeğini yeyince üzerine bu şıradan içerdi" der. Hz. Âişe sabahtan yapılan şıranın akşama, akşamdan yapılan şıranın da ertesi sabaha istihlak edilip, daha fazla geciktirilmediğini belirtme sadedinde şunu ilave eder: "Şıra kabını sabahleyin ve akşamleyin (günde iki kere) yıkardık."

Hz. Âişe´nin bu açıklamasına göre nebîz´in sabah yapılmışsa akşama, akşam yapılmışsa sabaha istihlaki gerekmektedir. Daha fazla beklemesi onun nebizlikten çıkarak şaraplaşmasına müncer olacaktır.

2) Nebîz´in bekletilmesi meselesinde -yine Müslim´de- İbnu Abbâs´ tan gelen rivâyet, daha uzun bir müddet tanımaktadır. Der ki: "Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm) için, kuru üzüm geceden suya ıslatılmak suretiyle nebîz yapılırdı. Efendimiz onu ertesi gün sabah-akşam ve müteakip sabah da içerdi, akşam olunca da, ya kendisi içer ya da hizmetçisine verirdi. Bundan sonra yine de bir şey artarsa dökerdi."

Bu rivâyete göre, nebîz iki gün içilebilmektedir. Öyle ise bu müddet içerisinde nebîzin tahammür etmemesi, bir başka ifade ile alkolleşmemesi gerekmektedir. İbnu´l-Münzir der ki: "Şıra, Hz. Âişe (radıyallâhu anhâ)´nin zikrettiği müddet içerisinde tatlı olarak içilir. Bundan sonra da dönmeye başlar ve İbnu Abbâs´ın zikrettiği sıfata ulaşınca şiddet kazanır ve kaynar. Hizmetçiye verilmesini emretme hususu, şıranın henüz kaynama noktasına gelmemiş ve fakat yaklaşmış

olduğuna hamledilir. Zîra kaynama noktasına gelse sarhoş eder ve içilmesi mutlak şekilde haram olur."

Bu rivâyete dayanarak münferiden "çoğu sarhoş eden bir şeyden azıcık içmek haram değildir" diyen olmuşsa da ulemâ bu görüşe hadiste delil göremez ve reddeder. "Çünkü der, hizmetçinin içmesini emrettiği zaman, ekşimeye başladığı ve fakat diğer hadislerde belirtilen "kaynama" veya "şiddet kazanma" noktasına henüz gelmediği andır, (şıranın tadındaki bu hafif dönme, sarhoş edici vasfı kazanması demek değildir)." Ebû Dâvud bu hususa, "... hizmetçisine verirdi" dedikten sonra, "şıranın artık hızla bozulacağını kasteder" açıklamasını ilave eder.

İbnu Hacer, İbnu Abbas´ın rivâyetinin son kısmını şöyle yorumlar: "Eğer şıranın tadında bir değişiklik ortaya çıkmış, ancak henüz kabarmamışsa hizmetçiye içirirdi, kabarmışsa dökülmesini emrederdi." Nevevî de bu mânada olmak üzere: "Bu ihtilaf şırada görülecek iki farklı hale bağlıdır. Şiddet (kabarma, kaynama) başlamış ise dökerdi, şiddet görülmezse, malın zayi olmaması için hizmetçiye içirilmesini emrederdi, onu kendisinin terketmesi tenzihen kerâheti ifade eder" der. Müttakîler için bunda ihtiyat gözükmektedir.

Hz. Âişe ve İbnu Abbâs (radıyallâhu anhüm)´ın hadislerini te´lif sadedinde İbnu Hacer şunu kaydeder: "Şıranın aynı gün içerisinde istihlaki, bir günden sonra da içilmesine mâni değildir. Hal veya zamandaki ihtilafın, içilenin miktarına hamledilmesi ile îzahı mümkündür. Yani aynı gün içerisinde içilen azdır, öbürü ise çoktur. Çok olandan artan, müteakip gün içilmiştir.

Keza rivâyetlerdeki ihtilaf, havanın sıcaklığından da ileri gelmiş olabilir. Çok sıcak şıra daha çabuk bozulur. Buna göre, ikinci rivâyet soğuğun fazla olduğu zamanla ilgilidir, zîra o durumda bozulması gecikir."

Burada, Ebû Hanîfe (rahimehullah)´nin tavsifini esas alırsak ihtilaf daha kolay te´lif edilir. Yüce imamımız, (rahimehullah) şıranın şaraplaşmasını tesbitte, aradan geçen müddetten ziyade, değişmenin şiddetlenmesini (yani kaynayıp, kabarmasını) ve "üzerinden köpüğünü atmasını" esas almıştır. Öyle ise bu hal, bazan (mesela sıcak günlerde) bir günde vukua gelebilmektedir, bazan da (mesela soğuk günlerde) iki günde vukua gelmektedir. Bu hal (kabarıp köpüğünü üzerinden atma hali) tahakkuk etmeden şıranın tadı biraz ekşimiş olsa bile, atılıp zayi edilmemesi uygundur, zîra sarhoşluk verecek tahammür hali henüz meydana gelmemiştir.[48]
Dikkatle okunursa burada mevzu edilen içtiğinizle sarhoş olunması değil maddenin kerihliği pisliğidir.Burada az olan sarhoş etmez diye bir hüküm uygulanamaz.
http://www.haznevi.net/icerikoku.aspx?KID=4551&BID=52
Kütüb-ü sitte kaynaklı olup konu hakkında çok teferruatlı malumat vardır
 

ShadowFix

..........
Katılım
14 Mayıs 2008
Mesajlar
2,570
Reaksiyon puanı
77
Puanları
228
Yaş
41
Zaten ayda bir içiyordum, artık onuda bıraktım, Allah a şükür, meyve sıkacağı alacağım portakal koy sık iç tamamdır. :D
 

sdelta

Müdavim
Müdavim
Katılım
23 Nisan 2008
Mesajlar
4,234
Reaksiyon puanı
145
Puanları
243
içiyorum, mutluyum :D içmeyin siz fiyatını düşürsünler...
 

pardus2011

Öğrenci
Katılım
19 Kasım 2010
Mesajlar
5
Reaksiyon puanı
0
Puanları
0
cocacola patentini alarak formülü açıklamalı birde içinde ne var belli değil birşeyi içmek akıllıca da değil zaman gelecek belki uyuşturucu çıkacak

ilaçların bile yan etkisi var belki günümüzdeki hastalıkların bazıları böyle içecek ve yiyeceklerdendir.
 

ashabulyemin

Profesör
Katılım
6 Aralık 2008
Mesajlar
3,389
Reaksiyon puanı
20
Puanları
0
Eğer bu formül şirket tarafından doğrulanırsa haramdır içilmesi caiz değildir. Eğer haram olduğu kabul edilirse günah olur ki tevbesi mümkündür. Sakınmamız lazım ki günümüzde neyin içinde ne olduğu helali haramı belli değil. Allah [cc] gafur ve rahimdir. Ama Buraya dikkat edin
Alkol haram değil veya haram olmaz için denirse durum değişir.
Haramı helal etmek itikadi meseledir tevbesi mümkün değildir bazı alimler işi kıyamet gününe bırakmışlardır.
Bu konuyla ilgili,yeni bir konu açtım kefir helalmi harammı diye linkini veriyorum

http://www.itibarhaber.com/dier/18427-kefir-nediricilmesi-caizmidir

http://forum.shiftdelete.net/gundem-dunya-turkiye/196334-kefir-nedir-icilmesi-caizmidir.html

Açıklamayı yapan önemli alimlerimizden fetfa makamı Mehmet Talu hocaefendidir.
 

WhiteHawk

Profesör
Katılım
21 Mart 2009
Mesajlar
2,024
Reaksiyon puanı
43
Puanları
228
O haram bu haram yaşamak da haram yaşamayın l*n o zaman.Dan dan dan.:dil:
 

ashabulyemin

Profesör
Katılım
6 Aralık 2008
Mesajlar
3,389
Reaksiyon puanı
20
Puanları
0
O haram bu haram yaşamak da haram yaşamayın l*n o zaman.Dan dan dan.:dil:
Kardeşim sadece zararlı olan haramdır eğer uyarsanız kazanırsınız En aklınıza yatmayan haramı incelerseniz altında size çok zararlı bir neden bulursunuz.
 

Ordo ab chaO

Profesör
Katılım
2 Haziran 2009
Mesajlar
3,511
Reaksiyon puanı
43
Puanları
0
Haberin uydurma olup olmadığını düşünmeyi bir kenara bırakıyorum.

Böyle bir şeyi uzman olduğu iddia edilen kişilere sormak, bu insanların buna ciddi ciddi cevap vermesi, bunun haber olarak yayınlanması, insanların tartışması, vs. için zaten kafaların güzel olması lazım. Alkole filan lüzum yok, millet zaten hepten kafayı bulmuş durumda.
 

metehan760

Asistan
Katılım
4 Ekim 2008
Mesajlar
446
Reaksiyon puanı
7
Puanları
18
Haram olması için cÜzzi iradeyi etkilemesi lazım.
Ayrıca nelerde alkol yok ki?
Hastanede enjeksiyon yaptırırken cildinize sürülen pamukta ne var?
Kolonyanın içinde ne var?
 

Demnesia

Profesör
Katılım
14 Mart 2009
Mesajlar
3,166
Reaksiyon puanı
43
Puanları
0
Şimdi o haram bu haram biz ne yiceyecez ne içecez diyen arkadaşlar haksız, İslamda helal dairesi haram dairesinden kat kat geniştir, içki haramdır diyor ama ayran, meyva suyu, hoşaf,su, şerbet ve aklınıza gelen diğer tüm içecekler helal, domuz eti haram ama koyun,tavuk,hindi,deve,dana, balık ve bazı av hayvanları helal, şimdi durum böyleyken biz ne içeceğiz ne yiyeceğiz demek çok gülünç kaçıyor :)
 

ashabulyemin

Profesör
Katılım
6 Aralık 2008
Mesajlar
3,389
Reaksiyon puanı
20
Puanları
0
Haram olması için cÜzzi iradeyi etkilemesi lazım.
Ayrıca nelerde alkol yok ki?
Hastanede enjeksiyon yaptırırken cildinize sürülen pamukta ne var?
Kolonyanın içinde ne var?
Bu konuda sahih hadis-i şerif vardır bunun dışında hüküm veremeyiz.Bu hadis-i şerifte alkol kerih bir madde olarak addedildiğinden çok azının dahi aynı hükümde olduğu Resulullah[sav]efendimiz tarafından ifade edilmiştir.
3. (2264)- Ebû Dâvud´da gelen diğer bir rivâyette (Resûlullah´a açıklaması şöyledir): "Her sarhoş edici şey haramdır. Bir farak (küp) içildiği takdirde sarhoşluk veren bir şeyin tek avucu da haramdır."

Tirmizî´de gelen bir diğer rivâyette "tek yudumu haramdır" diye gelmiştir.[44]



AÇIKLAMA:



1- Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm) buradaki hadislerinde, haram olan içecek maddesinin ismi üzerinde durmaktan ziyade "sarhoş edici" vasfı üzerinde durmuştur. Birinci hadise göre hangi madde olursa olsun, sarhoş edici bir tabiata sahipse haramdır. Ancak bu açıklama meseleyi tam olarak beyanda nâkıstır... Sözgelimi, bu tabiatta bir içkinin az miktarı sarhoş etmiyorsa, bu da haram mıdır diye bir soru hatıra gelebilir.

Bunun cevabı üçüncü rivâyette verilmiştir: Bir küpü içilince ancak sarhoşluk veren, yani alkol miktarı son derece az olan bir maddenin bir avuş miktarı dahi haramdır. Yani "haramlık" içecek maddesinin insanda fiilen hasıl edeceği tesirden gelmiyor, maddenin tabiatından geliyor. Tıpkı pis bir maddenin azı da çoğu da pis olması gibi.

Şu halde bu meselede, illetle maslahatı karıştırmamak gerekir. Cenâb-ı Hakk, sarhoşluk verici maddeleri haram kılmıştır. O maddelerin haram edilişinin illeti yani asıl sebebi, Resûlullah´ın hadisleriyle tebliğ edilmiş olan ilâhî yasaklama´dır. Elbette Rabbülâlemîn bu yasağı insanların aklını, sıhhatini koruma maslahatına binaen koymuştur. Fakat biz, bize tanınmayan bir ruhsatı kendimize tanıyarak illetin yerine maslahatı koyup: "İçki sarhoş ettiği için haramdır, sarhoş etmeyen miktarı haram olmaz" diyecek olursak büyük hata ederiz. Hiçbir din âlimi bunu söylememiştir. Esasen âyet-i kerîme, Allah veya Resûlünün konuştuğu yerde mü´minlere fikir beyan etme yetkisi tanımamıştır, böyle bir davranış isyan olarak tavsif edilmiştir: "Allah ve Peygamberi bir işe hükmettiği zaman, gerek mü´min olan bir erkek, gerek mü´min olan bir kadın için (ona aykırı olacak) işlerde kendilerine muhayyerlik yoktur. Kim Allah ve Resûlüne isyan ederse, muhakkak ki o apacık bir sapıklıkla yolunu saptırmıştır" (Ahzab 36).
http://forum.shiftdelete.net/gundem-dunya-turkiye/196309-koladaki-alkol-haram-mi.html

Çünkü Hz Aişe validemiz (RAnha)dan rivayete göre Rasülüllah (SAV) Efendimiz:
"Sarhoş edici her şey haramdır Bir ferakı (takriben kırkı bir kiloluk bir ölçü birimi) içilince, sarhoş eden şeyin bir avucu(nun içilmesi) dahi haramdır" (Ebu Davud, Eşribe: 5, Tirmizi, Eşribe: 3) buyurmuşlardır
http://forum.shiftdelete.net/gundem-dunya-turkiye/196334-kefir-nedir-icilmesi-caizmidir.html
 

gs_kadir

Profesör
Katılım
5 Ocak 2011
Mesajlar
4,263
Reaksiyon puanı
8
Puanları
218
haberin uydurma olup olmadığını düşünmeyi bir kenara bırakıyorum.

Böyle bir şeyi uzman olduğu iddia edilen kişilere sormak, bu insanların buna ciddi ciddi cevap vermesi, bunun haber olarak yayınlanması, insanların tartışması, vs. Için zaten kafaların güzel olması lazım. Alkole filan lüzum yok, millet zaten hepten kafayı bulmuş durumda.

:d:d:d:d
 

Turab Garip

Dekan
Emektar
Müdavim
Katılım
30 Mayıs 2007
Mesajlar
6,896
Reaksiyon puanı
178
Puanları
1,243
sdelta dedi ki:
içiyorum, mutluyum içmeyin siz fiyatını düşürsünler...

"Siz"? Bence alkol kafa yapıyor Ordo haklı galiba. :D Sanıyorum yazıyı ve yorumları okumadın ve mevcut kalıp düşüncelerden birisi devreye girdi.

Haberin uydurma olup olmadığını düşünmeyi bir kenara bırakıyorum.

Böyle bir şeyi uzman olduğu iddia edilen kişilere sormak, bu insanların buna ciddi ciddi cevap vermesi, bunun haber olarak yayınlanması, insanların tartışması, vs. için zaten kafaların güzel olması lazım. Alkole filan lüzum yok, millet zaten hepten kafayı bulmuş durumda.

Her konunun uzmanlık alanı farklıdır doğal olarak; şimdi bu düşünce tarzıyla düşünürsek koskoca profesörler labda oturmuş bir sineği tartışıyorlar diye onlara da kafayı bulmuşlar diyeceksen işimiz var. :) Nitekim proflar bunu yapıyor değil mi? Çünkü onun konusu bu.

Ben de daha önce içinde olmadığı söylenip de olduğunun doğrulanmasını eleştirdim, hala da eleştiriyorum; fakat sarhoş edici olmaması içilebileceğini gösteriyor zaten. Önemli olan miktarı değil, sarhoş edici olup olmamasıdır. Dolayısıyla sarhoş edici değilse, haram değildir. (Tabii kolanın sağlığa zararlı etkilerini yok saymaya bir sebep değil, o tamamen ayrı bir konu.)

Kalıp düşünceyle fikir üretmeden bu konuda konuşanların çoğu, alkol denilince meyvede de alkol olduğunu söyleyecek kadar farklı alkol sınıfları olduğunu anlatarak başkalarının (özellikle alkol konusunda hassasiyeti olan dindar insanların) salak olduğunu ima etmeye çalıştıklarında, aslında alkol kelimesinin kimya terminolojisinde değil, "sarhoş edici olup olmama" boyutunu düşünemediklerini ıspat ederek kendi bilgisizliklerini ortaya koymuş oluyorlar. O yüzden mesela birçok kişi Kur'anda geçen şarap kelimesini, sadece içki olarak şarapla sınırlı zannediyor. Özellikle de dediğim gibi bu konuda hassasiyeti olanlara salak demek için tetikte bekleyen aklıevveller. Bir insan, ortaya bilgi koyarak bilgisizliğini ıspatlayabilir mi; çok ilginç bir paradoks ama maalesef gerçek. :)
 

yarışçı

Profesör
Katılım
30 Ağustos 2008
Mesajlar
1,921
Reaksiyon puanı
9
Puanları
218
islama göre alkoldeki haram faktörü alkolün alkol olmasından değil sarhoş edici olmasındandır.
sarhoş edici alkolü sarhoş etmeyecek kadar içmek yani çoğu sarhoş edenin azını içmek de haramdır.
ancak coca cola'daki alkol ne kadar çok içilirse içilsin sarhoş edici değildir.
dolayısıyla kola haram değil gibi duruyor.
ahmet hoca doğru söylemiş.
 

thetiduygu

Profesör
Katılım
9 Haziran 2009
Mesajlar
1,035
Reaksiyon puanı
10
Puanları
0
Eğer cola haramsa parfüm ve sirkede haram.. Kullanmıyor muyuz arkadaşlar? Bu kadar abartmayalım bence..
 

temjelis

Asistan
Katılım
24 Mayıs 2010
Mesajlar
262
Reaksiyon puanı
5
Puanları
0
Günde 2 bucuk litre kola içtiğim günler olmuştu. Hiç sarhoş olmadım. Bu konuyu bu hale getirmenin alemi nedir anlamadım.

Herkes istediğini yapmakta özgür değil mi? Haram olduğunu düşünen içmesin, düşünmeyen içsin. Konu saçma bir boyuta gelmesin lütfen.
 

seckyn

Profesör
Katılım
21 Nisan 2010
Mesajlar
2,942
Reaksiyon puanı
18
Puanları
218
İçinde alkol var yada yok ama en başta midenize yazık :( O kadar asitli birşeyi içeçeğime giderim laboratuvardan % 0.01 lik HCl alır içerim:mrgreen: hem mideye takviye olur:clap:
 

raxetul

Profesör
Katılım
17 Nisan 2009
Mesajlar
1,405
Reaksiyon puanı
31
Puanları
228
226 gram bir litre de mi? Ya da birimde mi bir yanlışlık var?
 

D'Artagnan

Asistan
Katılım
12 Ocak 2010
Mesajlar
305
Reaksiyon puanı
9
Puanları
0
Kolayı sadece haramdır diye içmemek abesle iştigalden başka bir şey değil. ABD Irak' ı işgal ettiği ve yüzbinlerce masum sivili öldürüp her türlü kötülüğü yaparken kolayı boykot için fetva vermeyenler sadece söz konusu din olunce ortaya çıkıyorlar ya NEYZEN TEVFİK ten bir şiir okuyasım geliyor ( bknz: Neyzen Tevfik - Be Hey Dürzü ). Yine de bir dörtlük alıntı yazayım ben :)

....

Raki, sarap içiyorsam sana ne.
Yoksa sana bir zararim, içerim.
Ikimiz de gelsek kildan köprüye,
Ben dürüstsem sarhosken de geçerim

....

Neyzen Tevfik
 

Demnesia

Profesör
Katılım
14 Mart 2009
Mesajlar
3,166
Reaksiyon puanı
43
Puanları
0
Kolayı sadece haramdır diye içmemek abesle iştigalden başka bir şey değil. ABD Irak' ı işgal ettiği ve yüzbinlerce masum sivili öldürüp her türlü kötülüğü yaparken bu fetvaları vermeyenler sadece söz konusu din olunce ortaya çıkıyorlar ya NEYZEN TEVFİK ten bir şiir okuyasım geliyor ( bknz: Neyzen Tevfik - Be Hey Dürzü ). Yine de bir dörtlük alıntı yazayım ben :)


ABD nin dininin İslam olduğunu bilmiyorduk iyiki söyledin... neyzen in şiirine gelince alkol yalnız içene zarar dimi? Tabi canım tabi, dürüstlük meselesine gelince o kadar kolay değil o işler bakalım sen her haltı yiyeceksin sonrada benim kalbim temiz dürüstüm paçayı kurtarırım diyeceksin.
 

Turab Garip

Dekan
Emektar
Müdavim
Katılım
30 Mayıs 2007
Mesajlar
6,896
Reaksiyon puanı
178
Puanları
1,243
Koladaki alkol haram değildir abartmayın diyen bir iki kişiden alıntı yapacaktım fakat gördüm ki her seferinde olduğu gibi Neyzen Tevfik'in şiirinden alıntı yapacak kadar klişeleşen mesajları görünce toptan yazayım dedim. Bu arkadaşlar yazılan mesajları okumuyor herhalde? Mesaj yazanların hemen hemen hepsi "sarhoş etmiyorsa haram değildir" demiş olmasına rağmen bu tür kişiler "haramsa haram sana ne" gibi tamamen alakasız ve maalesef şaşkınlık yaratacak kadar körlükte cevaplar verilmiş.

Yalnız Neyzen'e şunu demek lazım; "sen sarhoşken düz yolsa yürüyemiyorsan kıl köprüde nasıl yürüyeceksin". :)
 

talsuv61

Asistan
Katılım
17 Kasım 2009
Mesajlar
194
Reaksiyon puanı
6
Puanları
18
Modum güzel bir noktaya değinmişsin. Bence Ahmet Hoca haklı, mesele o miktarın sarhoş edip etmeyeceği. Kola kesinlikle içilebilir. Ayrıca bu formülün gerçek cocacola formülü olup olmadığı da belli değil.

Dini bilginiz yoksa ve kötü niyetli de değilseniz hassas konularda konuşmayın!
Haram olan şeyde az ve çok olmasının hiç bir önemi yoktur. Alkol haram mı haram! 1 miligram bile olsa bu haramdır.Bu miktarın da haram olmasının sebebi en baştan alkolden uzak olunmasını sağlamak.
 
Üst