nagaracuga
Doçent
- Katılım
- 4 Ocak 2008
- Mesajlar
- 692
- Reaksiyon puanı
- 493
- Puanları
- 63
Kütüb-i Sittenin isnat edildiği kişilerin dördü Horasanlı olmak üzere tamamı İranlıdır:
Buhârî (ö. H. 256) Buharalı (Horasan eyaleti)
Müslim (ö. H. 261) Nişâburlu (Horasan eyaleti)
Nesâî (ö. H. 303) Nesâlı (Horasan Eyaleti)
Tirmizi (ö. H. 279) Tirmizli (Horasan eyaleti)
Ebu Dâvûd (ö. H. 275) Sicistânlı
İbn Mâce (ö. H. 273) Kazvinli
Dr. Kamil Çakın'ın Buhârî'nin Otoritesi'ni Kazanma Süreci adlı makalesinden:
İlginç değil mi?
Buhârî (ö. H. 256) Buharalı (Horasan eyaleti)
Müslim (ö. H. 261) Nişâburlu (Horasan eyaleti)
Nesâî (ö. H. 303) Nesâlı (Horasan Eyaleti)
Tirmizi (ö. H. 279) Tirmizli (Horasan eyaleti)
Ebu Dâvûd (ö. H. 275) Sicistânlı
İbn Mâce (ö. H. 273) Kazvinli
Dr. Kamil Çakın'ın Buhârî'nin Otoritesi'ni Kazanma Süreci adlı makalesinden:
Burada bahsi geçen Neysaburi de İranlıdır ve Buharî ile Müslim gibi Horasanlıdır ve de Müslim gibi Nişaburludur.HAKIM EN-NEYSABURi VE BUHAR1'NiN SAHlH'I
Hakim en-Neysabüri (ö.h. 405)'ye gelindiğinde, Buhari'nin çağından şu ana kadar gördüğümüzden çok farklı bir manzara ile karşılaşmaktayız. Bu ana kadar bir çok alimin Buhari'den haberi yoktu. Zamanla Buhari'yi methedenler olduğu gibi tenkid edenler de görülmeye başlamıştı. Fakat, -bu konuda bir icma'dan sözetmek şöyle dursun-hiç bir alim onun eserinin her yönüyle sahih olduğunu zikretmemiştir. Işte bu ortamda, genel atmosfere hiç uymayan bir alimin ortaya çıktığını görmekteyiz: Hakim en-Neysabüri. Neysabüri, Buhari'yi methederken gerek onun gerek Müslim'in Sahihlerinin islam dünyasında yayıldığından da bahsetmektedir. Buhari ve Müslim'i methetmekle kalmayan Neysaburi, 'sahih hadisleri ilk defa tasnif edenlerin Buhar! ve Müslim olduğu' şeklinde kendisinden önce ortaya atılmamış bir görüşü de ifade etmektedir. Neysaburi'nin "Hicaz, Irak ve Şamlılar, Buhari ve Müslim'in öne geçmesi ve hadis ilminde temayüz etmesi nedeniyle, Horasan'lıların önceliğini tanıyorlardı" dediğine bakılırsa, Buhari'nin otoritesinin diğer Islam diyarlarında da kabul edildiği sonucuna varmak kaçınılmaz olmaktadır. Halbuki, Neysaburi'nin bu tanımlamalarının tarihi gerçekiere uymadığı, bu araştırmanın devam eden satırlarında açıkça görülecektir.
Burada bahsi geçen Begavî ile ilgili olarak İslam Ansiklopedisi'nde Kendisine Horasan’da Merverrûz ile Herat arasında bulunan Bağşûr (Bağ) kasabasına nisbetle Begavî denmiştir. şeklinde bir açıklama bulunuyor.İCMA'A GIDEN YOL AÇILIYOR Makdisi 'nin Neysaburi'nin fikirlerini yeniden gündeme getirmesinden sonra, aynı asrın değerli alimlerinden Begavi (ö.h. 516) Buhari ve Müslim'in otoritesini daha da perçinlemiştir.
İlginç değil mi?