- Katılım
- 1 Kasım 2008
- Mesajlar
- 47,206
- Reaksiyon puanı
- 629
- Puanları
- 293
Bu yazımızda Shimano marka hidrolik frene yağ değişimini nasıl yaptığımızı anlatacağız. Oldukça basit ve en amatör sürücüler bile dikkatli şekilde bu işlemi gerçekleştirebilirler. Bilindiği üzere hidrolik fren kullanan sürücülerin 2 yılda bir yağlarını yenilemeleri gerekiyor. Shimano model frenler Mineral hidrolik adı verilen özel bir yağ kullanmaktadır. Bu yağın donma derecesi çok düşük ve kaynama derecesi çok yüksektir. Shimano dışında Avid, Tektro, Magura gibi markalar sentetik yağ olan ve DOT 4.1 ve Dot 5 benzeri yağ kullanmaktadır. Araçlarda da kullanılan bu yağın avantajı, her yerde bulunabilir olmasıdır. Yağımızın değişmesi gerektiğini, fren kolunun gidona yaklaşma mesafesi daraldığında anlayabiliriz. Kırmızı renkli olan mineral yağ açık turuncu; koyu yeşil olan sentetik yağ ise açık mavi yada gri bir renk alır. Bu değişmesi gerektiğinin göstergesidir.
Not 1: Hidrolik frenlerimizin kullandığı yağ çeşidi bellidir ve fren üzerinde mutlaka yazar. Alternatifi yoktur.
Şimdi adım adım yağ değişim işlemine geçelim.
Gereken Malzemeler:
1. Shimano mineral hidrolik yağ
2. 7-8 numara İngiliz anahtarı
3. 3 mm alyan(Allen) anahtarı
4. 5 ml şırınga. Şırıngayı eczanelerden temin edebilirsiniz.
1- Hidrolik frenimizin modeli Deore M-596. Öncelikle benim gibi evdeyseniz zemine eski bir örtü sermeyi unutmayın. Fren kolunu zemine paralel olacak şekilde 4 mm alyan anahtarı yardımıyla gevşeterek ayarlıyoruz. Ardından 3mm alyan anahtarı ile dolum vidasını açıyoruz.
2- Kapağı açtıktan sonra eczaneden aldığımız şırınganın iğnesini ve pistonunu çıkartıyoruz. Uç kısmını vidayı söktüğümüz yuvaya vidalıyoruz. Bunu yağ dolduracağımız bir huni gibi düşünün. Plastik olduğu için dişlere zarar vermez ve yuvaya tam oturur.
3- Bu adımları tamamladıktan sonra kaliper üzerinde bulunan ve yağı boşaltmaya yarayan üzerinde lastik tıpa bulunan vidayı İngiliz anahtarı ile gevşetmeden önce lastik tıpayı açıyoruz. Mineral hidrolik yağ kutusundan çıkan yağ dolum kitinin hortumunu bu vidanın ucunda bulunan ağıza takıyoruz. İsterseniz hortumu maşaya bant ile sabitleyebilirsiniz. Hortumun ucuna ise yine paketten çıkan atık yağ dolum poşetini takıyoruz.
4- Boşaltma işlemi için İngiliz anahtarını bir saat düzleminde 15 dakikalık bir açı ile gevşetmeliyiz. Ya da 1/4 oranında açmalıyız. Fazla açmak yağın hızlı boşalmasını sağlamaz. Aksine vidanın dişleri arasından sızarak fren padlerine ve rotora bulaşma ihtimali ortaya çıkar ki bu hata sizi geri dönülmez bir noktaya götürür. Her ihtimale karşı yanınızda mutlaka peçete bulundurun.
_
5- Yağ bu şekilde ilerleyerek poşete dolacaktır. Artık yağ gelmediğinde sistemdeki tüm yağ boşalmış demektir.
Not 2 : Neden üst kapağı açtık? Sisteme yukarıdan hava girmezse aşağıdan yağ boşalmaz.
Unutmayın! Yağ boşaldıktan sonra kaliperden hortumu çıkartırken bir peçeteyi hortumun dibine tutarak yağın kalipere değmesini engelleyin. Hidrolik yağ aynı zamanda boya sökücü özelliği de taşımaktadır.
6- Hortumu ve poşeti atmayın. Hortum içindeki yağ torbaya boşaldıktan sonra geri takın. Gelelim dolum işlemine. Fren koluna taktığımız şırınga içerisine hidrolik yağımızı dolduruyoruz. Yağ kaliper vidasına takılı hortum içerisinde görülene kadar doldurulmalıdır. Görüldüğü anda kaliperdeki vidayı sıkarak eski konumuna gelmesini sağlıyoruz ve yağ akışını kesiyoruz.
7- Bu sırada şırınga içerisinde bir miktar yağ kalacaktır. Bu yağ bizim için önemli orada kalsın. Şimdi fren kolunu pompalayarak sistemde kalan minik hava kabarcıklarının çıkmasını sağlıyoruz. Şırınga içerisine alttan gelen bir iki minik kabarcığı gördüğünüzden emin olun. Şırıngadaki yağ sisteme dolduktan sonra yine peçeteyi dibine tutarak şırıngayı çıkarıyoruz. Ardından vidasını takarak yağ değişim işlemini tamamlıyoruz.
Not 3: Fren kolunun içerisinde hidrolik yağ haznesi vardır. Bu hazne dolum esnasında ağzına kadar dolmaz. Bisiklet düz konumda iken frenler sorunsuz çalışır. Ancak ters çevirdiğinizde kablodaki yağ ile haznedeki hava yer değiştirecektir. Bu da frenlerin boşalmasına ya da tutmamasına sebep olacaktır. Bisikletinizi düzelttiğinizde frenleriniz çalışacaktır ancak sistemde hava kalması sonucunda frenlerin verimsiz çalışma ihtimali var. Ancak bu çok düşük bir ihtimal çünkü hava her zaman yukarıya hazneye doğru ilerler. Bir kaç pompalama sonucunda frenleriniz eski haline dönecektir. Siz yine de bu durumu önlemek istiyorsanız fren kolu üzerinde bulunan ikinci vidayı da sökerek hazneyi ağzına kadar yağ doldurmalısınız. Eliniz yatkın ise sorun ile karşılaşmazsınız. Ancak yatkın değilse bu işe kalkışmayın. Bol pedallı günler
http://www.bisikletlife.com/hidrolik-frenlerimizin-yagini-yenileyelim-nasil/