MertkanElpeze
Asistan
- Katılım
- 6 Ekim 2010
- Mesajlar
- 151
- Reaksiyon puanı
- 4
- Puanları
- 18
KAYNAK : http://wp.me/p1dKsd-7D
Daha önce C Programlama Diline dair bir makale yazmıştım. Tabiki yazalı biraz uzun zaman oldu ama gördüğüm kadarıyla Blog sayfama arama motoru kullanarak ulaşan kullanıcılar genelde C Veri Tipleri ve Değişken tanımlama kurallarına dair aramalar yapıyor. Bu yüzdende sizin için böyle bir yazı hazırlamak istedim.
1- C Programlama dilinde bir değişken tanımlarkan çeşitli kurallara uymak zorundasınız. Mesala değişkeninizin ismi C'de kullanılan anahtar kelimelerle olamaz mesala void adında bir değişken tanımlayamazsınız ki zaten başka programlama dilleriyle biraz haşır neşir olduysanız bunların mümkün olmadığını muhtemelen biliyorsunuzdur. Ama genede biraz bahsetmekte fayda var. Aşağıdaki listede değişken ismi olarak kullanamayacağınız bazı keyword'ler bulunmakta.
3- Değişkenlerin başına '_' karakteri (alt çizgi) koymaktan kaçının zira sistem değişkenleri genelde bu şekilde başlar. Alt çizgi ile bir değişken yazdığınızda kuşkusuz çalışacaktır ama Programlamanın temellerindeki ana kurallardan biridir buda
4- Değişkenlerin başında ortasında veya herhangi bir yerinde özel karakter kullanmak yasaktır mesala yıldız karakteri aynı zamanda pointer'lar için kullanıldığından değişken tanımlamasında kullanıldığında direkERROR'dur. Gerekmedikçe karakter kullanmayın veya illa kullanmanız gerekiyorsa alt çizgi'yi tercih edin. Zaten tercih etmezsenizde hata ile karşılacaksınız
[h=3]Değişken Tipleri - Veri Türleri [/h]Tam Sayılar (Integer) : Sayısal işlemler kullanılacağı zaman genellikle integer yani int tipini tercih ediyoruz. Tabiki Para Birimleri veya Ondalıklı sayılar hariç. Tamsayılar bildiğiniz gibi "15" , "105" , "999", "-195" tarzı sayılar. Tam Sayı değişkenlerinde onlu,sekizli ve onaltılı diye üç seçenek vardır. Yani değer arttıkça tipte değişmek zorundadır. Eğer onlu bir değer varsa Decimal, Sekizli bir değer için Octal, Onaltılı bir değer için ise Hexadecimal kullanmalısınız. Demin bahsettiğim para birimi int ile olmuyorsa biraz düşünün ve Decimal mi Yoksa Hexadecimal mi ya da Octal mı olduguna karar verin
Short Türü : Short adı üzerinde 'kısa' değer aralığıda -32.768 ile 32.767 arasında değişmektedir. Bellekte 2 Byte yer tutar. Yani bu durumda para ve yüksek matematiksel hesap işlemlerinde kullanılması saçma gereksiz ve imkansızdır.
Long Türü : C programlama dilinin resmi standartlarında bu veri tipi sayısal alanı geliştirilmiş veri tipi olarak anlatılmaktadır. Bellekte 32 bit yani 4byte yer tutar. değer aralığı ise -2.147.482.648 ile 2.147.482.467 arasındadır.
İşaretsiz Tamsayılar (Unsigned Integer) : İşaretsiz sayılar adından biraz anlaşılabilir aslında. Eksi değer almayacağından emin olduğumuz yerlerde bu tipi kullanmamızda yarar var. Bu sayede hem bellekte fazla yer tutulmasına engel oluruz hemde C'yi daha etkin kullanmış oluruz. Ayrıca sayıyı + yönünde çoğatlmış oluruz. Örnek olarak unsigned short : 0 ile 65535 arasındadır. Yani normal short'un eksi değeri kadar üstüne ekleyerek pozitif yönde kullanmış olduk. Değerken kapasitemizde doğal olarak iki katına çıkmış oldu.
Char - Karakter : Char bellekte 1 byte yer tutar ve sadece bir tek karakter kabul edilir mesala karşımıza hep çıkan şey olan "Devam etmek için herhangi bir tuşa basın." Cümlesi. Burada herhangi bir karaktere basılıyor ve sadece o karakter algılanıyor. Veya gene normal hayatta çok karşılaştığımız (daha çok bios'ta) "Çıkmak istiyor musunuz ? Y/N" sadece Y ve N tuşuna basarak o karakteri algılatıyoruz.
Float - Ondalıklı Sayılar : 12,4 gibi sayıları tutmamızı sağlayan bu değişken tipi ise bellekte 32bit yani 4byte yer tutar. Gerçek hayatta genelde not ortalamalarında ve Fiyat,Ücretlerde çokça kullanılır.
Daha önce C Programlama Diline dair bir makale yazmıştım. Tabiki yazalı biraz uzun zaman oldu ama gördüğüm kadarıyla Blog sayfama arama motoru kullanarak ulaşan kullanıcılar genelde C Veri Tipleri ve Değişken tanımlama kurallarına dair aramalar yapıyor. Bu yüzdende sizin için böyle bir yazı hazırlamak istedim.
1- C Programlama dilinde bir değişken tanımlarkan çeşitli kurallara uymak zorundasınız. Mesala değişkeninizin ismi C'de kullanılan anahtar kelimelerle olamaz mesala void adında bir değişken tanımlayamazsınız ki zaten başka programlama dilleriyle biraz haşır neşir olduysanız bunların mümkün olmadığını muhtemelen biliyorsunuzdur. Ama genede biraz bahsetmekte fayda var. Aşağıdaki listede değişken ismi olarak kullanamayacağınız bazı keyword'ler bulunmakta.
fortran registar switch if else typedef volatile while static sizeof
pascal short return union unsigned Huge int default for enum
default const char cdel case break auto
2- Bir diğer kural tanımladığınız değişkenin toplam karakter sayısının 32 ve 32'den az olmasıdır. Zaten 32 karakterlik bir değişken ismini yazmak çokta mantıklı gözükmüyor . Ama bazen rastgele değişken ürettiğimiz durumlarda bu kuralı dikkate alırsak olası bir Error önlenmiş olacaktır.pascal short return union unsigned Huge int default for enum
default const char cdel case break auto
3- Değişkenlerin başına '_' karakteri (alt çizgi) koymaktan kaçının zira sistem değişkenleri genelde bu şekilde başlar. Alt çizgi ile bir değişken yazdığınızda kuşkusuz çalışacaktır ama Programlamanın temellerindeki ana kurallardan biridir buda
4- Değişkenlerin başında ortasında veya herhangi bir yerinde özel karakter kullanmak yasaktır mesala yıldız karakteri aynı zamanda pointer'lar için kullanıldığından değişken tanımlamasında kullanıldığında direkERROR'dur. Gerekmedikçe karakter kullanmayın veya illa kullanmanız gerekiyorsa alt çizgi'yi tercih edin. Zaten tercih etmezsenizde hata ile karşılacaksınız
[h=3]Değişken Tipleri - Veri Türleri [/h]Tam Sayılar (Integer) : Sayısal işlemler kullanılacağı zaman genellikle integer yani int tipini tercih ediyoruz. Tabiki Para Birimleri veya Ondalıklı sayılar hariç. Tamsayılar bildiğiniz gibi "15" , "105" , "999", "-195" tarzı sayılar. Tam Sayı değişkenlerinde onlu,sekizli ve onaltılı diye üç seçenek vardır. Yani değer arttıkça tipte değişmek zorundadır. Eğer onlu bir değer varsa Decimal, Sekizli bir değer için Octal, Onaltılı bir değer için ise Hexadecimal kullanmalısınız. Demin bahsettiğim para birimi int ile olmuyorsa biraz düşünün ve Decimal mi Yoksa Hexadecimal mi ya da Octal mı olduguna karar verin
Short Türü : Short adı üzerinde 'kısa' değer aralığıda -32.768 ile 32.767 arasında değişmektedir. Bellekte 2 Byte yer tutar. Yani bu durumda para ve yüksek matematiksel hesap işlemlerinde kullanılması saçma gereksiz ve imkansızdır.
Long Türü : C programlama dilinin resmi standartlarında bu veri tipi sayısal alanı geliştirilmiş veri tipi olarak anlatılmaktadır. Bellekte 32 bit yani 4byte yer tutar. değer aralığı ise -2.147.482.648 ile 2.147.482.467 arasındadır.
İşaretsiz Tamsayılar (Unsigned Integer) : İşaretsiz sayılar adından biraz anlaşılabilir aslında. Eksi değer almayacağından emin olduğumuz yerlerde bu tipi kullanmamızda yarar var. Bu sayede hem bellekte fazla yer tutulmasına engel oluruz hemde C'yi daha etkin kullanmış oluruz. Ayrıca sayıyı + yönünde çoğatlmış oluruz. Örnek olarak unsigned short : 0 ile 65535 arasındadır. Yani normal short'un eksi değeri kadar üstüne ekleyerek pozitif yönde kullanmış olduk. Değerken kapasitemizde doğal olarak iki katına çıkmış oldu.
Char - Karakter : Char bellekte 1 byte yer tutar ve sadece bir tek karakter kabul edilir mesala karşımıza hep çıkan şey olan "Devam etmek için herhangi bir tuşa basın." Cümlesi. Burada herhangi bir karaktere basılıyor ve sadece o karakter algılanıyor. Veya gene normal hayatta çok karşılaştığımız (daha çok bios'ta) "Çıkmak istiyor musunuz ? Y/N" sadece Y ve N tuşuna basarak o karakteri algılatıyoruz.
Float - Ondalıklı Sayılar : 12,4 gibi sayıları tutmamızı sağlayan bu değişken tipi ise bellekte 32bit yani 4byte yer tutar. Gerçek hayatta genelde not ortalamalarında ve Fiyat,Ücretlerde çokça kullanılır.
DEĞİŞKEN TÜRÜ | BİT GENİŞLİĞİ | DEĞİŞKENİN SINIRI |
Char | 8 | -128/+127 |
Unsigbed Char | 8 | 0/+255 |
Signed Char | 8 | -128/+127 |
Int | 16 | -32768/+32767 |
Unsigned Int | 16 | 0-65535 |
Short | 16 | -32768/+32767 |
Unsigned Short | 16 | 0/65535 |
Double | 64 | 1.7E-308/1.7E+308 |