Yerli savaş uçağı bu üç tasarımdan biri olacak

Bu konuyu okuyanlar

acabuco4

Müdavim
Katılım
26 Ekim 2008
Mesajlar
4,007
Reaksiyon puanı
23
Puanları
38
Türkiye’nin havacılıkta en önemli projesi ‘Milli Muharip Uçak’ için üç farklı tasarım ortaya çıktı.

TAI ve Hava Kuvvetleri’nin birlikte yaptığı ‘kavramsal tasarım’ 29 Eylül’de Savunma Sanayi Müsteşarlığı (SSM) ve Hava Kuvvetleri’ne sunulacak. Bu üç tasarımdan biri seçilecek
İnsansız Hava Aracı ANKA, eğitim uçağı Hürkuş derken Türkiye’nin gelecek 10 yıldaki en önemli havacılık projesi ‘Milli Muharip Uçak’ olacak. Radara yakalanmayacak yerli savaş uçağının 2023’te gökyüzüyle buluşması hedefleniyor.
Bu iddialı proje için çalışmalar iki yıl önce Savunma Sanayi Müsteşarlığı tarafından başlatıldı. TAI’den 40 mühendis ve Hava Kuvvetleri’nin özel ekibi ‘sanal karargâh’ kurdu. Önce 2060’lı yıllara kadar harekât ihtiyaçları belirlendi. Analizin ardından uçağın ve sistemlerin kavramsal tasarımları yapıldı.
İşin sanayi tarafında ise milli imkânlar araştırıldı. Türkiye’de tasarlanıp yapılacak ve yurtdışından satın alınacak parçalar belirlendi. Başta motor konusu olmak üzere uluslararası işbirliği modelleri incelendi. İhtiyaçlar, yapılabilirlik gibi yüzlerce madde sıralandı.
RADARA YAKALANMADAN UÇMA ÖZELLİĞİ OLACAK
Yeni konseptin, Hava Kuvvetleri’nde 1988’den bu yana kullanılan F-16’ların yerini alması planlanıyor. Ağırlıklı olarak hava-hava görevlerinde kullanılacak uçak için en önemli isteklerden biri de ‘düşük görünürlük’ yani radara yakalanmama. Ana tasarımında da bu özelliğe büyük önem verildi. Bunun için silahların gövde içinde taşınması tercih edildi. Böylece radar ekolarının daha az yansıtılması hedeflendi.
Yüksek hız, etkili vuruş gücü, üstün manevra yeteneği ve büyük harekât yarı- çapı gibi ana maddeler sıralandığında ortaya üç farklı tasarım çıktı. Modellerden biri çift, diğer ikisi tek motorlu. İstenilen görevler yapılabilirlik ve maliyetlerle karşılaştırılacak. Bunlardan biri seçilerek yola devam edilecek.
Yerli savaş uçağında en kritik konu motor. Motor geliştirmek uçaktan çok daha zor. Bu nedenle tasarımda tek veya çift motor tercihine göre bir imalatçı ile işbirliği yapılacak.
Mevcut motorların geliştirilmesi ve yerli savaş uçağında kullanılması da gündemde.
20279039.jpg

İSVEÇLİ SAAB’DAN DANIŞMANLIK ALINIYOR
Özgün bir uçak projesi için kavramsal tasarımda İsveçli Saab şirketiyle çalışılıyor. Burada amaç yol haritasını doğru çizebilmek. Neden Saab diye sorulduğunda dünyada yeni nesil savaş uçağı yapabilen ABD, Rusya, Fransa gibi ülkelerin arkasından İsveç geliyor.
Saab’ın tasarladığı JAS-39 Gripen, basitliği ve farklı yaklaşımıyla yakaladığı satış başarısıyla dikkat çekiyor.
Türkiye, yol haritasının doğru çizilmesi için Saab’la ortak hareket ediyor. Ancak burada ortak çalışma, projenin tasarım kısmını içermiyor.
KANARDLI: Tek motorlu uçakta, yüksek manevra kabiliyeti ve düşük hızda havada tutunma için ön gövdeye ‘kanard’ olarak adlandırılan parça eklendi. Boyut olarak üç model arasından en küçüğü.
ÇİFT MOTORLU: Tasarımda daha fazla silah yükü ve havada kalma için çift motor tercih edildi. Uçağın boyu diğer modellere göre daha uzun. Hızı yüksek, menzili uzun.
TEK MOTORLU: Beşinci nesil savaş uçağı tasarımı diğer konseptlere göre daha standart çizgilere sahip. Boyut olarak orta sınıfta. Kanat yapısı F-22’yi, gövde ve kuyruk ise F-35’i andırıyor.
İŞTE YOL HARİTASI
İlk hedef, 29 Eylül’e kadar kavramsal tasarım ve fizibilitenin tamamlanması.
Tüm veriler sunulduktan sonra Hava Kuvvetleri ve Savunma Sanayi Müsteşarlığı getiri-götürü analizi yapacak. Üç modelden birine karar verilecek.
Kavramsal tasarımdan sonra ön tasarıma geçilecek. Bunu kritik tasarım aşaması izleyecek. Son olarak detay tasarımıyla yerli uçağın mühendislik çalışmaları tamamlanacak.
Bu süreci 2021’de imalatın başlaması izleyecek. İlk uçuş için hedef 2023.
Uçuş testlerinin ardından teslimat süreci başlayacak. Programa göre test ve teslimat sürecinin 2025 ile 2035 arasında tamamlanması planlanıyor.
Milli Savaş Uçağı’nın 2060’a kadar envanterde kalması hedefleniyor.

Kaynak: http://www.hurriyet.com.tr/yazarlar/23369481.asp?yazarid=41&hid=23369881
 

erenberk

Müdavim
Emektar
Katılım
10 Mayıs 2010
Mesajlar
10,637
Reaksiyon puanı
100
Puanları
48
3 tasarım da gayet güzel bence :)
 

mustang

Müdavim
Katılım
30 Ekim 2008
Mesajlar
8,663
Reaksiyon puanı
34
Puanları
48
Çift Motorlu Daha Hoş duruyor.
Ama Hangisi olursa olsun Bizim Olsun.
Gerisi Teferruat.
 

rtgrlndr

Müdavim
Katılım
19 Aralık 2010
Mesajlar
1,397
Reaksiyon puanı
4
Puanları
38
4 motorlu olsun bizimkisi en hızlısı olsun bizimkisi hayalet olsun yakalanmasının bizimkisi bizimkisi de bizimkisi... bizim olsun :)
 

engerex

Müdavim
Katılım
16 Ağustos 2008
Mesajlar
7,676
Reaksiyon puanı
26
Puanları
48
Airbus, Boing yokken ülkemizde uçak üretiliyordu. Fark epey açıldı. Bunu kapatmamız gerekiyor. Bu sadece uçağı üretip uçurmakla olmuyor. İşin içine bir çok alan giriyor. Bu açığı da kapatırız.
 

dgarkn

Doçent
Katılım
19 Mayıs 2013
Mesajlar
680
Reaksiyon puanı
0
Puanları
0
Fena değil de modellemeler aşırı ciddiyetsiz olmuş biraz özenmeleri lazımdı.
 

acabuco4

Müdavim
Katılım
26 Ekim 2008
Mesajlar
4,007
Reaksiyon puanı
23
Puanları
38
Bu tasarımlar daha çok değişicek, seri üretime gidilene kadar rötuşlar yapılacak üzerinde.

Ama emin olun yaptığımıza değicek bir iş çıkacak ortaya.

Tek lazım olan biraz zaman. Ardından Dünya güçleri Rusya, Çin, Abd, Almanya gibi ülkerin teknoloji seviyelerine yetişecez.
 

Nemre

Müdavim
Katılım
26 Nisan 2011
Mesajlar
2,581
Reaksiyon puanı
29
Puanları
38
Ülkem istediği zaman en güzelini yapar, yeter ki başlayalım pes etmeyelim.
 

Mg.

Müdavim
Katılım
18 Ocak 2010
Mesajlar
2,070
Reaksiyon puanı
24
Puanları
38
Bizim olsun hayırlısı olsun bir de sağlam olsun
 
Üst