Merhaba arkadaşlar;
Şimdilik bundan başlayalım ilerleyen zamanda Havadan Kesmeliyide anlatırım
Bu başlıkta anlatacağım Alternatör, elektrik motoru modifiyesi ile yapılacaktır. Bunun için üzerinde biraz değişiklikler yapacagız herkesin yapabileceği zor olmayan ve eğlenceli bir durumdur. Dikkat bağımlılık yapar!!
Öncelikle maddi açıdan fazla zorlanmamak için bir adet elektrik motoru bulacağız. Bunu hurdacılardan temin edebilirsiniz.Benim burada anlatacağım 24 oyuklu bir elektrik motorudur.
Dikkat edilmesi gerekenler
1.)Elektrik motorundaki oyuk sayısının çok olması,
2.)Oyuk derinliklerinin fazla olması,
3.)Statorumuzun uzun olması,
Bize daha fazla enerji vereceğini unutmamamız gerekir.
Teorik bilgi olarak ;
Mıknatıslar neodyum mıknatıstır.Mıknatıs kullanırken oyuk sayısına göre kullanacağız. 3 oyuğa 1 mıknatıs gelecek şekilde tasarlayacağız.Bu durumda 24 oyukluda 8 adet mıknatıs kullanacağız. 36 oyukluda 12 adet, 48 oyukluda 16 mıknatıs şeklinde devam eder.
Formüle dökersek, Mıknatıs sayısını bulmak için oyuk sayısının 1/3'ünü hesaplarız.
Bulacağımız motor için Aşağıya bir örnek resim koydum.
Motorun içini açıyoruz,söküyoruz ve içersindeki bobinleri çıkartıyoruz.Son durum aşağıdaki gibi olacaktır.
Rotorun traşlanması gereken yerlerini çizmeye çalıştım resim çiziminde iyi olmadığımdan kusura bakmayın..
Rotorumuzu 40x20x5 ölçülerindeki mıknatısa göre bir tornacı yardımı ile traşlatıyoruz. Buradaki ölçüler 62mm rotor çapı bunu 5mm+5mm mıknatıs kalınlığı ve 3mm ise pay bırakarak toplamda 13mm traşlatıyoruz. Ve aşağıdaki gibi olacaktır.
Mıknatıs sayımızı şu şekilde buluyoruz. Oyuk sayısı*1/3 = mıknatıs sayısını belirler yani 24 oyukluda 1/3 aldığımızda 8 adet mıknatıs olacaktır.Burada 3 oyuğa 1 mıknatısın geleceğini anlamış oluyoruz. Mıknatısların yerleştirilmesi ile ilgili resim aşağıdadır.
Resimdeki gibi ilk mıknatıs ile son mıknatıs arasında boşluk kalırsa eşit aralıklarda mıknatısların arasına plastik olacak şekilde parçalar koyarak eşitliği sağlayabilirsiniz. Yada tekrardan ölçü alarak traşlatmanız gerekiyor yanlız burada dikkat edilmesi gereken bir husus var fazla traşlatma yapıldığı zaman mıknatıslar sığmayabilir o yüzden dikkat edilmesi gereken bir konudur.
Şimdi Statorumuza bobinleri sarmaya geldi. Sarmadan önce stator üzerine hayali sayılar yazalım 1 den 24 e kadar bunu yazdıktan sonra 1 ile 4 arasındaki uzaklığı buluyoruz bu bize bobinin Enini verecektir. Stator uzunluğundan 5cm daha uzunluk alacagız (2.5cm + 2.5cm çöp kol olacak bunları arkadaya doğru yaslayacağız diğer boboinleri sararken sıkıntı olmasın diye) buda bizim bobin uzunluğumuzu verecektir.
Şimdi bobinleri Yıldız bağlantı şeklinde yapacağız sarmadan önce bir örnek resim yüklüyorum..
Bobinler kısaca şu şekilde sarılıyor;
Birinci Faz bobin için 1. oyuk ile 4. oyuk arasına gelecek 2 oyuk boşluk bırakarak 7 ile 10 arasına tekrar 2 boşluk bırakarak 13 ile 16 ve son kez iki boşluk bırakarak 19 ile 22. oyuk arasına bobinlerimizi sarıyoruz. Burada dikkat edilmesi gereken ise bağlantı yapacağımız uçlardır. Onlarıda şu şekilde yapıyoruz. 4 ile 7 uçları, 10 ile 13 uçları, 16 ile 19 uçları birbirine bağlayarak lehim yapıyoruz. ( Bakır telin ucundaki izoleyi bıcak yardımı ile sıyırarak bağlama işmeni gerçekleştiriniz )
Burada 1. ucumuzla 22. ucumuz dışarıda kalacaktır. Örnek resim aşağıdadır.
İkinci Faz bobin için 3. oyuk ile 6. oyuk arasına gelecek 2 oyuk boşluk bırakarak 9 ile 12 arasına tekrar 2 boşluk bırakarak 15 ile 18 ve son kez iki boşluk bırakarak 21 ile 24. oyuk arasına bobinlerimizi sarıyoruz. 6 ile 9 uçları, 12 ile 15 uçları, 18 ile 21 uçları birbirine bağlayarak lehim yapıyoruz. ( Bakır telin ucundaki izoleyi bıcak yardımı ile sıyırarak bağlama işmeni gerçekleştiriniz )
Burada 3. ucumuzla 24. ucumuz dışarıda kalacaktır. Örnek resim aşağıdadır.
Üçüncü Faz bobin için 5. oyuk ile 8. oyuk arasına gelecek 2 oyuk boşluk bırakarak 11 ile 14 arasına tekrar 2 boşluk bırakarak 17 ile 20 ve son kez iki boşluk bırakarak 23 ile 2. oyuk arasına bobinlerimizi sarıyoruz. 8 ile 11 uçları, 14 ile 17 uçları, 20 ile 23 uçları birbirine bağlayarak lehim yapıyoruz. ( Bakır telin ucundaki izoleyi bıcak yardımı ile sıyırarak bağlama işmeni gerçekleştiriniz )
Burada 5. ucumuzla 2. ucumuz dışarıda kalacaktır. Örnek resim aşağıdadır.
Şimdi son olarak 6 adet uç dışarıda kalmış oldu.Örnek resim aşagıda;
Bunlar hangileriydi. 1-2-3-5-22-24 uçlar dışarıda kalmış oldu burada ise 5-22-24 uçları birbirine bağlayarak köprü yapıyoruz ve Yıldız bağlantımız tamamlanmış oldu. Geriye 3 adet ucumuz kaldı bunlarıda 2.5 luk Nyaf kablo ile bağlantı yaparak uçları dışarı çıkararak Motorumuzu kapatıyoruz. Yapmış olduğumuz alternatör AC çıkışlıdır İstersek bunu 2 adet köpü diyotla DC olacak değiştirebiliriz.
Son durum olarak örnek resim atıyorum.
Bu Alternatör küçük olup çok fazla verimli olmaz. 500wattlı bir darbeli matkapla 1500rpm de 2 adet 12v 50watt ampülü rahatlıkla yakacaktır. 200rpm de 12v vermektedir.
Arkadaşlar anlatırken unuttuklarım olabilir affınıza sığınıyorum biraz uzun oldu ama anlamadığınız bir yer olduğunda yardımcı olabiliriz hep birlikte .
Herkese kolay gelsin. İyi çalışmlar.
Not:alıntı değildir kendi anlatımımdır.Çok önce yaptığım bir çalışmaydı bu ilk çalışmam anlamadıgınız yerlerde yardımcı olurum.
Şimdilik bundan başlayalım ilerleyen zamanda Havadan Kesmeliyide anlatırım
Bu başlıkta anlatacağım Alternatör, elektrik motoru modifiyesi ile yapılacaktır. Bunun için üzerinde biraz değişiklikler yapacagız herkesin yapabileceği zor olmayan ve eğlenceli bir durumdur. Dikkat bağımlılık yapar!!
Öncelikle maddi açıdan fazla zorlanmamak için bir adet elektrik motoru bulacağız. Bunu hurdacılardan temin edebilirsiniz.Benim burada anlatacağım 24 oyuklu bir elektrik motorudur.
Dikkat edilmesi gerekenler
1.)Elektrik motorundaki oyuk sayısının çok olması,
2.)Oyuk derinliklerinin fazla olması,
3.)Statorumuzun uzun olması,
Bize daha fazla enerji vereceğini unutmamamız gerekir.
Teorik bilgi olarak ;
Mıknatıslar neodyum mıknatıstır.Mıknatıs kullanırken oyuk sayısına göre kullanacağız. 3 oyuğa 1 mıknatıs gelecek şekilde tasarlayacağız.Bu durumda 24 oyukluda 8 adet mıknatıs kullanacağız. 36 oyukluda 12 adet, 48 oyukluda 16 mıknatıs şeklinde devam eder.
Formüle dökersek, Mıknatıs sayısını bulmak için oyuk sayısının 1/3'ünü hesaplarız.
Bulacağımız motor için Aşağıya bir örnek resim koydum.
Motorun içini açıyoruz,söküyoruz ve içersindeki bobinleri çıkartıyoruz.Son durum aşağıdaki gibi olacaktır.
Rotorun traşlanması gereken yerlerini çizmeye çalıştım resim çiziminde iyi olmadığımdan kusura bakmayın..
Rotorumuzu 40x20x5 ölçülerindeki mıknatısa göre bir tornacı yardımı ile traşlatıyoruz. Buradaki ölçüler 62mm rotor çapı bunu 5mm+5mm mıknatıs kalınlığı ve 3mm ise pay bırakarak toplamda 13mm traşlatıyoruz. Ve aşağıdaki gibi olacaktır.
Mıknatıs sayımızı şu şekilde buluyoruz. Oyuk sayısı*1/3 = mıknatıs sayısını belirler yani 24 oyukluda 1/3 aldığımızda 8 adet mıknatıs olacaktır.Burada 3 oyuğa 1 mıknatısın geleceğini anlamış oluyoruz. Mıknatısların yerleştirilmesi ile ilgili resim aşağıdadır.
Resimdeki gibi ilk mıknatıs ile son mıknatıs arasında boşluk kalırsa eşit aralıklarda mıknatısların arasına plastik olacak şekilde parçalar koyarak eşitliği sağlayabilirsiniz. Yada tekrardan ölçü alarak traşlatmanız gerekiyor yanlız burada dikkat edilmesi gereken bir husus var fazla traşlatma yapıldığı zaman mıknatıslar sığmayabilir o yüzden dikkat edilmesi gereken bir konudur.
Şimdi Statorumuza bobinleri sarmaya geldi. Sarmadan önce stator üzerine hayali sayılar yazalım 1 den 24 e kadar bunu yazdıktan sonra 1 ile 4 arasındaki uzaklığı buluyoruz bu bize bobinin Enini verecektir. Stator uzunluğundan 5cm daha uzunluk alacagız (2.5cm + 2.5cm çöp kol olacak bunları arkadaya doğru yaslayacağız diğer boboinleri sararken sıkıntı olmasın diye) buda bizim bobin uzunluğumuzu verecektir.
Şimdi bobinleri Yıldız bağlantı şeklinde yapacağız sarmadan önce bir örnek resim yüklüyorum..
Bobinler kısaca şu şekilde sarılıyor;
Birinci Faz bobin için 1. oyuk ile 4. oyuk arasına gelecek 2 oyuk boşluk bırakarak 7 ile 10 arasına tekrar 2 boşluk bırakarak 13 ile 16 ve son kez iki boşluk bırakarak 19 ile 22. oyuk arasına bobinlerimizi sarıyoruz. Burada dikkat edilmesi gereken ise bağlantı yapacağımız uçlardır. Onlarıda şu şekilde yapıyoruz. 4 ile 7 uçları, 10 ile 13 uçları, 16 ile 19 uçları birbirine bağlayarak lehim yapıyoruz. ( Bakır telin ucundaki izoleyi bıcak yardımı ile sıyırarak bağlama işmeni gerçekleştiriniz )
Burada 1. ucumuzla 22. ucumuz dışarıda kalacaktır. Örnek resim aşağıdadır.
İkinci Faz bobin için 3. oyuk ile 6. oyuk arasına gelecek 2 oyuk boşluk bırakarak 9 ile 12 arasına tekrar 2 boşluk bırakarak 15 ile 18 ve son kez iki boşluk bırakarak 21 ile 24. oyuk arasına bobinlerimizi sarıyoruz. 6 ile 9 uçları, 12 ile 15 uçları, 18 ile 21 uçları birbirine bağlayarak lehim yapıyoruz. ( Bakır telin ucundaki izoleyi bıcak yardımı ile sıyırarak bağlama işmeni gerçekleştiriniz )
Burada 3. ucumuzla 24. ucumuz dışarıda kalacaktır. Örnek resim aşağıdadır.
Üçüncü Faz bobin için 5. oyuk ile 8. oyuk arasına gelecek 2 oyuk boşluk bırakarak 11 ile 14 arasına tekrar 2 boşluk bırakarak 17 ile 20 ve son kez iki boşluk bırakarak 23 ile 2. oyuk arasına bobinlerimizi sarıyoruz. 8 ile 11 uçları, 14 ile 17 uçları, 20 ile 23 uçları birbirine bağlayarak lehim yapıyoruz. ( Bakır telin ucundaki izoleyi bıcak yardımı ile sıyırarak bağlama işmeni gerçekleştiriniz )
Burada 5. ucumuzla 2. ucumuz dışarıda kalacaktır. Örnek resim aşağıdadır.
Şimdi son olarak 6 adet uç dışarıda kalmış oldu.Örnek resim aşagıda;
Bunlar hangileriydi. 1-2-3-5-22-24 uçlar dışarıda kalmış oldu burada ise 5-22-24 uçları birbirine bağlayarak köprü yapıyoruz ve Yıldız bağlantımız tamamlanmış oldu. Geriye 3 adet ucumuz kaldı bunlarıda 2.5 luk Nyaf kablo ile bağlantı yaparak uçları dışarı çıkararak Motorumuzu kapatıyoruz. Yapmış olduğumuz alternatör AC çıkışlıdır İstersek bunu 2 adet köpü diyotla DC olacak değiştirebiliriz.
Son durum olarak örnek resim atıyorum.
Bu Alternatör küçük olup çok fazla verimli olmaz. 500wattlı bir darbeli matkapla 1500rpm de 2 adet 12v 50watt ampülü rahatlıkla yakacaktır. 200rpm de 12v vermektedir.
Arkadaşlar anlatırken unuttuklarım olabilir affınıza sığınıyorum biraz uzun oldu ama anlamadığınız bir yer olduğunda yardımcı olabiliriz hep birlikte .
Herkese kolay gelsin. İyi çalışmlar.
Not:alıntı değildir kendi anlatımımdır.Çok önce yaptığım bir çalışmaydı bu ilk çalışmam anlamadıgınız yerlerde yardımcı olurum.