Nikah-19-20-21-NİKÂHIN MÜSTEHAPLARI -Tek Kişi Nikah Kıyabilir mi?-HALVET NEDİR?

Bu konuyu okuyanlar

ashabulyemin

Profesör
Katılım
6 Aralık 2008
Mesajlar
3,389
Reaksiyon puanı
20
Puanları
0
NİKÂHIN MÜSTEHAPLARI


NİKÂHIN MÜSTEHAPLARI
Nikâh işleminde şu işlerin yapılması tavsiye edilmiş olup sevaptır:
1) Konuşma yapılması (hutbe):
Erkeğin veya velinin nikâhtan önce bir konuşma yapması müstehaptır. Günümüzde böyle bir konuşmayı cemiyet sahibi adına nikâhta hazır bulunan din görevlisi veya evlendirme memuru da yapabilir.
Abdullan bin Mesud’un Peygamber Efendimizden (s.a.v) naklettiği dua niteliğindeki hutbe şöyledir:
“Allah’a hamd olsun. O’na ham eder, O’ndan yardım diler, bizi affetmesini isteriz. Nefislerimizin şerrinden ve amellerimizin kötülüklerinden Allah’a sığınırız. Allah kime hidayet verirse, onu saptıracak kimse yoktur. Allah kimi saptırırsa da onu doğru yola iletecek yoktur. Allah’tan başka ilâh olmadığına ve Muhammed (s.a.v) O’nun kulu ve elçisi olduğuna şehadet ederim.”[1]
Bundan sonra Âl-i İmran suresinin 102, Nisa suresini 1., Ahzap suresini 70 ve 71. ayetlerinin okunması tavsiye edilmiştir.
2) Nikâhın ilân edilmesi
İlândan maksat, def çalmak suretiyle şenlik yapmak ve akdin çevreye duyurulmasını sağlamaktır. Hz. Peygamber (s.a.v) Efendimiz, “Nikahı etrafa ilan ediniz”[2] buyurmuştur.
3) Nikâhın cuma günü akşam vaktinde kıyılması
Peygamber Efendimizin tavsiyelerinden biri de nikâhın Cuma günü akşamı kıyılmasıdır. Zira cuma günü günlerin en faziletlisidir. Ayrıca duaların boş çevrilmediği bir vaktin bulunduğu bir gündür.
Diğer günlerde de nikah kıyılır. Bunun bir günahı yoktur.
4) Yemek verilmesi
Düğün dolayısıyla verilen yemeğe “velime” denir. Düğünde misafir, eş, dost ve çevredeki fakirlere yemek ikram etmek müstehaptır. Düğün yemeğinin miktarı düğün sahibinin mali gücüne ve cömertlik durumuna göre değişir.
Peygamber Efendimiz (s.a.v) evlendiğinde düğün yemeği verdiği gibi sahabelere de tavsiyede bulunmuştur. Nitekim Abdurrahman bin Avf’ın evlendiğini duyunca, kendisine, “Bir koyun keserek de olsa düğün yemeği ver”[3] buyurmuştur.
5) Akitten sonra karı kocaya dua etmek:
Peygamber Efendimiz (s.a.v) evlenen birini tebrik etmek istediği zaman şöyle dua ederdi:
“Allah sana bu evliliği bereketli kılsın ve ikinizi hayırda birleştirsin.”[4]


[1] Ebu Davud, Nikâh, 32.

[2] Ahmed, Müsned, 4/5; Hakim, Müstedrek, 2/183; Beyhaki, Sünen-i Kübra, 7/288; İbnu Hıbban, Sahih, nr. 4066.

[3] Buhari, nr. 5167; Ebu Davud, nr. 2019; Tirmizi, nr. 1933; İbn Mace, Nikâh, 24, Darimi, Nikah, 22.

[4] İbn Mace H. No 1907; el-Fıkhu’l-İslâmî, 7/122.

Tek Kişi Nikah Kıyabilir mi?


Tek Kişi Nikah Kıyabilir mi?

Nikâh akdi şu hallerde bir kişi tarafından yapılabilir.
1) Her iki tarafın velisi olması. Örneğin, dedenin erkek torununu kız torunu ile evlendirmesi.
2) Bir yandan asıl diğer yandan veli olması. Örneğin, kişinin velisi bulunduğu amcasının kızı ile kendisini evlendirmesi.
3) Her iki tarafın da vekili olması. Örneğin, kendisine vekâlet veren kız ile erkeği birbiri ile evlendirmesi.
4) Bir yandan asıl, diğer yandan vekil olması. Örneğin, bir kadının bir erkeği kendisi ile evlendirmesi için veya bir erkeğin bir kadını kendisi ile evlendirmesi için vekil yapması.
5) Bir yandan veli diğer yandan vekil olması. Örneğin, kişinin velisi bulunduğu kız çocuğu vekili olan bir erkek ile evlendirmesi.[1]

[1] el-İhtiyar, 3/97. Hukukı İslâmiyye Kamusu, 2/20. Şafiîlere göre nikâh yalnız iki tarafın velisi bulunması durumunda bir kişi tarafından yapılabilir.



HALVET NEDİR?


HALVET NEDİR?
Sahih halvet kimsenin göremeyeceği ve ansızın giremeyeceği bir yerde evlilerin baş başa kalmalarına denir.
Evlilerin sokakta, insanların içinde, kapısı açık olan yerde bir arada bulunmasıyla sahih halvet meydana gelmez.
Sahihi bir halvetin oluşması için şu şartlar aranır:
1) Tabiî bir engelin olmaması: Âma ve uykuda bile olsa aklı başında üçüncü bir şahsın bulunmaması.
2) Bedenî bir engelin olmaması: Eşlerden birinde cinsî ilişkiye engel bir halin bulunmaması.
3) Şer’î bir engelin olmaması: Hayız, lohusalık, Ramazan orucu, ihram, farz namazda bulunmak gibi bir engelin bulunmaması.[1]
Sahih halvet şu sonuçları doğurur:
1) Sahih halvetten sonra eşler boşanırsa kadın mehrin tamamına hak kazanır.
2) Sahih halvetten sonra boşama halinde kadının iddet beklemesi gerekir.
Sahih halvetin cinsî ilişkiden ayrıldığı haller şunlardır:
1) Sahih halvet, zina cezasını uygulamak için eşlere evli ve cima yapmış sıfatını vermez. Bu durumda ceza, bekarlara uygulanan şekliyle tatbik edilir.
2) Ana ile cinsî ilişkide bulunmak kızını haram kıldığı halde sahih halvet bu sonucu meydana getirmez.
3) Üç talakla boşanan bir kadın, ikinci kocasından sahih halvetten sora boşansa ilk kocasına dönemez. Fakat cinsî ilişkiden sonra boşansa iddet bekledikten sonra eski kocasına dönebilir.[2]

[1] El-Fıkhu’l-İslâmî, 7/321.

[2] El-Fıkhu’l-İslâmî, 7/321; Reddu’l-Muhtar, 3/114-120.

http://www.konakdersleri.com/belge.php?bilgi=1504&konu=HALVET-NEDIR?








 
Üst