Kaskoda şartlar değişti, hasar piyasa değerinden ödenecek

Bu konuyu okuyanlar

Edirneli

Müdavim
Katılım
20 Mart 2011
Mesajlar
2,745
Reaksiyon puanı
15
Puanları
38
19144531.jpg


Kasko sigortasında geçen hafta sessiz sedasız iki önemli değişiklik yapıldı. Buna göre artık araç pert olduğunda araç sahipleri poliçede yazan sigorta değerini değil, piyasa değerini alacak. İkinci konu da araç tamirleri ile ilgili. Araç sahipleri artık poliçeye bağlı olarak her servise gidemeyebilecek. Hürriyet Gazetesi sigorta yazarı Noyan Doğan bu iki önemli gelişmeyi yazdı.


Bir süredir kaskoda, sigorta şirketleri ile tüketici arasında ciddi sorunlar yaşanıyor. Kasko sigortasına yönelik şikayetler, iki nedenden kaynaklanıyor.
Bir: Sigortalılar, hasar durumunda poliçede yazan sigorta değerini alamamaktan yakınıyor. Konuyu açayım. Kasko sigortası yapılırken poliçeye, aracın sigorta değeri yazılır. Prim de bu değer üzerinden hesaplanır.
Hal böyle olunca da araç, çalındığında ya da ağır hasara uğradığında yani, pert olduğunda; vatandaş, poliçede yazan sigorta değerini almayı bekliyor. Şirketler ise aracın piyasa değerini ödüyor. Eski model araçlarda aradaki fark 2-3 bin lira olmasına karşın, yeni modellerde bu fark, 8-10 bin liralara kadar çıkıyor. Şirketlerin yaptığı doğrudur, yanlıştır... O, ayrı tartışma konusu... Ama durum bu. Sigortalılar da işte bu uygulamada şikayetçi.
İkinci şikayet konusu ise, kaskolu araçların onarımında; sigorta şirketlerinin orijinal parça yerine, yan sanayi parça kullandırtmaları. Bu iki konu yüzünden de tüketicilerin sigorta şirketleri ile sigorta şirketlerinin de tamirhaneler ve otomotiv şirketleri ile tamirhanelerin de eksperlerle arası açık. Anlayacağınız ortada ciddi kriz yaşanıyor.
PİYASA DEĞERİ NASIL BELİRLENECEK?
Hazine Müsteşarlığı ise geçtiğimiz hafta bir yönetmelik yayınlayarak, kasko sigortasının şartlarını baştan sona değiştirdi. Yönetmelik uzun. O nedenle şikayet edilen konulardaki değişikliklere değineceğim. Hemen belirteyim, yeni uygulama 1 Nisan 2013’de başlayacak.
Hem ikinci el hem de sıfır araçların kasko sigortasında artık poliçeye, sigorta değeri yazılmayacak. Aracın piyasadaki rayiç bedeli esas alınacak, prim de buna göre belirlenecek. Araç çalınır ya da pert olursa; sigorta şirketi, aracın o günkü piyasa rayiç bedelini sigortalıya ödeyecek. Ancak, sigorta şirketi, aracın piyasa rayiç bedelini nereden tespit ettiğini poliçede yazacak. Bu, bir internet sitesi olabileceği gibi; oto pazarı, başka bir kurum ya da kuruluş da olabilir. Poliçe düzenlenirken rayiç bedel nereden belirlendiyse; hasar da yine oranın, o günkü, piyasa bedeli üzerinden ödenecek.
Daha açık şöyle anlatayım... İkinci el bir araç aldınız ve kasko yaptıracaksınız. Diyelim ki, sigorta şirketi de piyasa rayiç bedelini belirlemede, oto alım-satımı yapılan internet sitelerinden birini referans alıyor. Şirket, internet sitesine bakarak, aracınızın piyasa bedelini tespit edecek, primi ona göre belirleyecek. Poliçeye de referans olarak internet sitesini yazacak. Aracınız pert olursa. Sigorta şirketi yine o internet sitesinde, aracınızın hasar günündeki piyasa değerini tespit edip, onu size ödeyecek. Ne fazlası ne eksiği.
Eğer, poliçede rayiç bedel belirlemede referans alınan kurum ya da kuruluş yazmıyorsa, o zaman Türkiye Sigorta Birliği’nin yayınlandığı rayiç bedel listesine göre hasar ödenecek.

SİGORTA DEĞERİ YAZILMAYACAK

Peki, sıfır araçlarda ne olacak? Sıfır araçlarda ilk yıl zaten sorun yaşanmıyor. Faturada yazan bedel neyse, sigorta değeri olarak hesaplanıyor, prim de ona göre belirleniyor. Kaldı ki, sıfır araçlarda ilk yıl olası bir hasarda sigorta değerinin tamamı ödeniyor. Yeni uygulamayla artık sıfır araçların kaskosunda da sigorta değeri yazmayacak. Birinci yıldan sonra sigorta yenilemesinde araç, ikinci el statüsüne geçtiğinden, hangi kurum veya kuruluş referans alınıyorsa, oranın piyasa rayiç bedeli hasar olarak ödenecek.
Diyeceksiniz ki, ‘Araç alım-satımının yapıldığı internet siteleri ya da oto pazarlarında fiyatlarlar farklılık gösteriyor. Hangi fiyata göre hasar ödenecek? Bu konuda karmaşa yaşanmayacak mı?’. Artık o tarafını bilemem. Yönetmelik böyle. Ama bana göre, sigortalı ile sigorta şirketi arasında bu konuda ciddi karmaşa yaşanacak.

YEDEK PARÇA KRİZİ ÇÖZÜLDÜ

Gelelim, yedek parça konusuna... 1 Nisan’dan itibaren düzenlenecek kasko poliçelerinde sigorta şirketleri, aracın onarımının şirket tarafından belirlenecek servislerde mi, yoksa sigortalının istediği serviste mi yapılacağını açıkça yazacak. Aynı şekilde onarım sırasında orijinal yedek parça mı, yoksa eşdeğer parça mı kullanılacağı da poliçe düzenlenirken belirtilecek. Eğer ki, aracın onarımının nerede yapılacağı ve hangi yedek parçanın kullanılacağı sigorta şirketi tarafından poliçede belirtilmezse... Hasar sonrasında araç sigortalının istediği serviste onarım görecek ve yine sigortalının istediği parça kullanılacak.
Şunu da belirteyim: Yedek parça konusundaki şikayetler sadece kasko sigortasından değil, ağırlıklı trafik sigortasından kaynaklanıyor. 1 Nisan’da başlayacak uygulama iste kasko sigortasına yönelik. Anlayacağınız, trafik sigortasında şikayetler devem edecek.
Yeni uygulama özetle böyle. Umarım, Hazine’nin kasko sigortasında getirdiği yeni uygulama sigortalı ile sigorta şirketi arasındaki süregelen uyuşmazlıkları bir ölçüde bitirir.

Kaynak
 

|Ⓢєччαh|

Müdavim
Katılım
12 Mart 2011
Mesajlar
35,210
Reaksiyon puanı
10,324
Puanları
113
'Full kasko' dönemi bitti, fiyatlar çok değişecek



19148196.jpg



1 Nisan 2013’te başlayacak yeni kasko uygulamasında; piyasa değeri üzerinden hasar ödenmesi, aracın nerede onarılacağı ve onarımda hangi yedek parçanın kullanılacağına yönelik değişikliklerin dışında başka yenilikler de getirildi. Kaskodaki değişikler fiyatları da etkileyecek. Örneğin hasarın tamirinde mutlaka orjinal parça istenirse fiyatlar yüzde 50 artabilecek.



1 Nisan’dan itibaren sigorta şirketleri artık ‘full kasko’, ‘süper kasko’ adı altında farklı ürünler satamayacak. Yeni uygulama ile şirketler; dar kasko, kasko, genişletilmiş kasko ve tam kasko olmak üzere 4 farklı sigorta ürününü sigortalılara sunacak. Buna göre sınırlı teminat almak isteyenler dar kasko, çarpma, çarpılma, hırsızlık, yangın gibi klasik teminatları almak isteyenler kasko, klasik teminatlara ek olarak isteğe bağlı farklı teminatları isteyenler genişletilmiş kasko, aracını her türlü riske karşı sigortalamak isteyenler ise tam kasko sigortasını seçebilecek.


ALKOLLÜ SÜRÜCÜYE HASAR ÖDENMEYECEK

Yayınlanan yönetmelik ile hangi hasarların sigorta teminatı içine girdiği, hangilerinin sigorta kapsamında olmayıp da sigortalının isteği halinde alınabileceği gibi konulara da açıklık getirildi. 1 Nisan’dan itibaren sel ve deprem dahil doğal afetler, patlayıcı madde taşınması, aracın anahtarının çalınması ya da ele geçirilmesi sonucu aracın çalınması ve başta kemirgenler olmak üzere hayvanların araca vereceği zararlar ek prim ödenerek ve poliçeye yazılarak, teminat altına alınacak.

Hazine, bir süredir tartışma konusu haline gelen ve Yargıtay’ın da, ‘sürücü alkollü dahi olsa kasko hasarı öder’ kararına da açıklık getirdi.

Yayınlanan yönetmelikte alkollü araç kullanımı ile ilgili, ‘Trafik yönetmeliğinde belirlenen seviyenin üzerinde alkollü içki almış kişilerce veya alkollü içki alamayacağı belirtilen kişilerce aracın alkol alınarak kullanılması sırasında meydana gelen zarar, sigorta kapsamı dışındadır’ maddesi eklendi.

1 Nisan’da başlayacak yeni kasko uygulamasında hasar ödemesinde de bazı değişikliklere gidildi. Şirketlere 45 gün içinde kasko hasarını ödeme zorunluluğu getirilirken, hasar incelemesinin uzun sürmesi ya da hukuka yansıması nedeni ile üç ay içinde hasar ödeme süreci tamamlanmazsa; sigorta şirketi, tüketici ile anlaşarak hasarın yüzde 50’sini avans olarak ödeyebilecek.


KASKO PRİMLERİ ARTACAK


Peki, kaskodaki bu değişiklikler primlere nasıl ve ne şekilde yansıyacak?

Son yıllarda kasko sigortasından zarar eden sigorta şirketleri bir taraftan primleri artırırken, diğer taraftan da kendi tamir zincirlerini kurup araçlarda orijinal değil de muadili parça kullanarak maliyetleri azaltmaya çalışıyorlar. 1 Nisan’dan sonra ise sigorta şirketleri kasko sigortasında farklı fiyat uygulamak durumunda kalacaklar.

Özellikle Hazine’nin, hasar durumunda aracın nerede onarılacağını ve onarım sırasında orijinal parça kullanıp kullanılmayacağının sigortalı ile anlaşılarak, poliçeye yazılmasını zorunlu kılması; farklı fiyatlar ortaya çıkartacak.


YÜZDE 50 YÜKSELEBİLİR


Örneğin, tüketici kasko yaptırırken, hasar halinde onarımın yetkili servislerde yapılmasını ve mutlaka orijinal parça kullanılmasını isterse; kasko sigortasının fiyatı bugünkünden yüzde 50 daha yüksek olacaktır. Aynı zamanda pahalı otomobil markalarının kaskosunda fiyatlar ikiye katlanacak.

Sigorta şirketleri ise, kendi tamirhanelerinde onarım yapılması ve orijinal değil de eş değer parça kullanmaları halinde kasko poliçesinde ciddi indirimler gidecektir.



kaynak
 

Genero

Müdavim
Katılım
11 Haziran 2009
Mesajlar
2,010
Reaksiyon puanı
1
Puanları
38
kaskoyu zaten sadece autoking için tutuyorum genelde bizim kızların yaptığı sürtmeler vs. için çok işe yarıyor :) onun dışında bir kere kaskodan park yerinde vurulmayı yaptırtcaktık kazara servisten geçerken uğradım bizim araba ile uğraşıyorlar far + tampon değişecekti ikiside yan sanayi bırakın takmayın dedim gittim yetkili servise orda yaptırtım.kaskoda tabi efendim orjinal takarız demişlerdi..

aslında komple kalksada sorun olmaz yani kasko
 

mustang

Müdavim
Katılım
30 Ekim 2008
Mesajlar
8,663
Reaksiyon puanı
34
Puanları
48
Vay Arkadaş.
Şu Ülkede Araban mı var Derdin var.
O hale geldik yani.

kaskoyu zaten sadece autoking için tutuyorum genelde bizim kızların yaptığı sürtmeler vs. için çok işe yarıyor :) onun dışında bir kere kaskodan park yerinde vurulmayı yaptırtcaktık kazara servisten geçerken uğradım bizim araba ile uğraşıyorlar far + tampon değişecekti ikiside yan sanayi bırakın takmayın dedim gittim yetkili servise orda yaptırtım.kaskoda tabi efendim orjinal takarız demişlerdi..

aslında komple kalksada sorun olmaz yani kasko
İstanbul gibi bir yerdede Kaskosuz Arabaya binilmez yahu [MENTION=70290]Genero[/MENTION]
 

Genero

Müdavim
Katılım
11 Haziran 2009
Mesajlar
2,010
Reaksiyon puanı
1
Puanları
38
Vay Arkadaş.
Şu Ülkede Araban mı var Derdin var.
O hale geldik yani.


İstanbul gibi bir yerdede Kaskosuz Arabaya binilmez yahu @Genero


sende haklısın abi :) ayrıca kesinlikle katılıyorum araban mı var derdin var ..zaten araba=vergi oldu iyice :) benzini mtv si alırken ötvsi
 
Üst