Her gün pekmez yerseniz...

Şu anda konuyu okuyanlar (Üyeler: 1, Ziyaretçi & Botlar: 0)

Gökçe Asena

Profesör
Yönetici
Mod. Adayı
Katılım
10 Ara 2017
Mesajlar
1,658
Beğeniler
1,881
Puanları
113
Konum
Purgatory
#1
Her gün pekmez yerseniz...

Diyetisyen Nur Tatlıoğlu, özellikle soğuk havalarda vazgeçilmez bir besin kaynağı olan Anadolu'nun geleneksel ürünü pekmezin vucudun ihtiyacı olan enerji, vitamin ve pek çok minerali karşıladığına dikkat çekti. Tatlıoğlu pekmezin yetişkinler tarafından günde 1-2 yemek kaşığı, çocuklarda da 1-2 tatlı kaşığı ölçüsünde tüketilmesi gerektiğini söyledi.



Beslenme ve Diyet Bölümü’nden Nur Tatlıoğlu, "Vücudun kalsiyum ihtiyacını karşılayan pekmez, içeriğindeki demir ve kalsiyum nedeniyle kemik gelişimini sağlıyor, kansızlığa iyi geliyor. Soğuk havalarda tüketildiğinde vücudun ısı dengesini sağlayan pekmez, bağışıklık sistemini güçlendiriyor ve antioksidan etkisi nedeniyle hastalıklara karşı vücudu koruyor" dedi. Tatlıoğlu, neredeyse her türlü meyvenin pekmezinin yapıldığını belirterek üretim yolculuğunu ve tüketici olarak alırken, saklarken nelere dikkat etmemiz gerektiğini ise şöyle anlattı:



"Şeker ve diğer katkı maddeleri kullanılmadan Anadolu’da binlerce yıldır geleneksel olarak yapılan pekmez, genelde şeker bakımından zengin meyve sularının kaynatılıp konsantre edilmesiyle üretilen yoğun ve tatlı bir şuruptur. Pekmez, taze üzüm ve ihraç şansı olmayan kuru üzümden üretilmekle birlikte keçiboynuzu, elma, dut, kayısı, erik, karpuz, incir ve şeker pancarından da yapılmaktadır. Yüksek şeker içeriği nedeniyle iyi bir karbonhidrat ve enerji kaynağı olan pekmez; kalsiyum, demir, potasyum ve magnezyum gibi mineralleri de içermektedir. Pekmezin, yapıldığı meyveye göre besin içeriği değişmektedir.

'Hemen kana karışıyor'


Karbonhidrattan zengin bir enerji kaynağı olan pekmez, glikoz ve fruktoz içeriği nedeniyle sindirime gerek kalmadan tüketildikten kısa bir süre sonra kana karışmaktadır. İçeriğindeki B (B1,B2,B3) vitaminleri ile kalsiyum, potasyum, magnezyum, krom, demir zenginliğiyle de yüksek düzeyde vitamin ve mineral kaynağıdır. Ortalama 29 kalori olan bir yemek kaşığı (10 gram) pekmez yaklaşık 1 mg demir ve 40 mg kalsiyum içermektedir. Pekmezin 100 gramı, yaklaşık 293 kalorilik enerji sağlamaktadır.



Pekmez, vücutta kolayca emilebilen demir içeriği nedeniyle kan yapımını artıran, kansızlığa iyi gelen bir besin kaynağıdır. Süt ve süt ürünlerinden sonra, kalsiyum içeriği açısından en iyi kaynaklardan olan pekmez, kemik gelişimi ve sağlığı için çok önemlidir. Pekmez, içindeki zengin potasyum sayesinde kan basıncının düzenlenmesinde de oldukça etkilidir. Pekmezde bulunan antioksidanlar, vücut direncini arttırarak, bağışıklık sistemini güçlendirmektedir. Hastalıklara karşı koruyucu etkisi nedeniyle öksürüğe iyi geldiği ve balgam söktürdüğü bilinmektedir.

'Şeker hastaları dikkatli olmalı'


Hem yetişkinlerde hem de çocuklarda pamukçuk adı verilen ağız içi yaraların tedavisinde önemli rol oynar. Pekmezdeki basit şekerler kana hızlı karıştığından, diyabeti olan bireylerin şeker ve bal gibi pekmezi de fazla tüketmemesi önerilmektedir. Mineral miktarının fazla ve emilim oranlarının yüksek olması nedeniyle hamile ve emziren anneler ile iyileşme dönemindeki hastaların diyetinde olması gereken bir besindir.




Özellikle büyüme çağındaki küçük çocukların, kilo alamayanların, iştahsızlık ve halsizlik şikayetleri olanların beslenmesinde pekmeze yer verilmelidir. Pekmez, egzama, sedef, akne ve diğer cilt hastalıklarının tedavisinde de yardımcı besin olarak kullanılmaktadır. İçeriğindeki potasyum sayesinde, tansiyonu dengeleyici özelliği bulunmaktadır. Zengin besin içeriği olan pekmezi yetişkinlerin günde 1-2 yemek kaşığı, çocukların ise 1-2 tatlı kaşığı tüketmesi önerilmektedir."

Kaynak: CNNTURK
 

Görkem Say

Delilik yer çekimi gibidir, hafifçe itmek gerekir.
Yönetici
Moderatör
Katılım
22 Nis 2017
Mesajlar
9,070
Beğeniler
6,007
Puanları
113
Konum
Laurelindórinan
#2
Yurt ortamında şöyle beslenmeye dikkat edilemiyor maalesef. Evde olduğum zamanlarda gayet dengeli beslenebiliyorum ama yurtta çok mümkün olmuyor :( Çoğu şeyden mahrum kalıyor insan.
 

Gökçe Asena

Profesör
Yönetici
Mod. Adayı
Katılım
10 Ara 2017
Mesajlar
1,658
Beğeniler
1,881
Puanları
113
Konum
Purgatory
#3
Yurt ortamında şöyle beslenmeye dikkat edilemiyor maalesef. Evde olduğum zamanlarda gayet dengeli beslenebiliyorum ama yurtta çok mümkün olmuyor :( Çoğu şeyden mahrum kalıyor insan.
Yurt ortamı birçok yönden rahat olabilir ama söz konusu yiyecekler ise bir dengesizlik var. Yine birçok kişinin ortak sıkıntısı maalesef. Hemen hemen herkes aynı dertten muzdarip.
 

Benzer Konular

Üst
stat counter