Elektrikli scooter girişimi Martı'nın merak edilen yatırımcıları [Özel Haber]

Bu konuyu okuyanlar

allura

Asistan
Cezalı
Katılım
4 Temmuz 2013
Mesajlar
419
Reaksiyon puanı
73
Puanları
28
  • Martı'nın kurucu ortağı ve CEO'su Oğuz Alper Öktem, Webrazzi'ye özel olarak yatırımcılarının listesini açıkladı.
marti-onecikan-gorsel.jpg



Geçtiğimiz mart ayında İstanbul'daki faaliyetlerine başlayan elektrikli scooter paylaşım girişimi Martı, piyasaya girdiği günden beri gözleri üzerine çekiyor. Daha önce sizlerle hakkında birçok detayı ve gelişmeyi paylaştığımız girişime dair en fazla merak edilen bilgilerden biri ise Martı'nın yatırımcıları arasında kimlerin bulunduğu.
Aslında bu bilgileri daha önce kısmen de olsa sizler için paylaşmıştık., ancak o dönem kulağımıza gelen isimleri imzalar atılmadığı ve kesinlik kazanmadıkları için aktaramamıştık. Şimdiyse Martı'nın ilk günden beri merak edilen yatırımcılarını Webrazzi için açıkladı.
Açıklanan isimlerin gerçekten dikkat çekici olduğunu söyleyebiliriz. Zira hem ülkemizde hem de globalde oldukça önemli yatırımlara imza atmış isimler Martı'nın da yatırımcıları olarak karşımıza çıkıyor.
Martı'nın yatırımcıları kimler?
Yemeksepeti kurucusu Nevzat Aydın, Hasan Aslanoba, 212 Capital, Borusan Holding eski CEO'su Agah Uğur, Gençoğlu Grup'tan Umur Gençoğlu, Sanko Holding'ten Turgut Konukoğlu, Federal Mogul Türkiye'den Emir Dereli, Careem'in en büyük erken yatırımcısı BECO Capital ve yine Careem'in de yatırımcısı ve aynı zamanda Souq'un da yatırımcısı Wamda Capital, Clutter'ın da yatırımcısı TH Capital. Bunun yanı sıra Goldman Sachs Türkiye ekibinden Banu Kısakürek ve Ozan Sönmez ile adının paylaşılmasını istemeyen iki global VC fonunun da Martı'nın yatırımcıları arasında yer aldığını belirtelim.Öktem: "3 ayda toplam zararımız 4 milyon 885 bin dolar"
Bu ayın başında Independent Türkçe'de Lale Elmacıoğlu imzasıyla çıkan haberle Martı'ya dair ilginç ve dikkat çekici detaylarla karşılaşmıştık. Habere göre Martı'nın aylık 1-1,5 milyon dolar zararda olduğunu açıklayan Öktem, bu kaybı öngördüklerini belirtmişti. Öktem Webrazzi'ye yaptığı açıklamada şu ifadeleri kullandı:
"Sektördeki jargon para yakmak, biz de bu tanımı kullanıyoruz. Para yakma seviyemiz çok konuşuluyor. Ekim, Kasım ve Aralık ayında toplam zararımız 4 milyon 885 bin dolar."
Oğuz Alper Öktem, Türkiye'de bu işin tutmayacağını düşünenleri yanıltmayı planladıklarını söylemiş ve 4 sene sonra başa baş seviyesine gelip sonrasında kâra geçeceklerine inandığını da sözlerine eklemişti. Öktem, bu kültürün yaygınlaşmasını sağlamak için sürekli filoyu yenilediklerini ve önümüzdeki dönemde de zararın bu seviyede kalmasını ön gördüklerini belirtti. Martı'nın uzun soluklu stratejiyle yönetilen bir şirket ve mikro mobilitenin de bir ölçek meselesi olduğunun altını çizdi.
Global girişimlerin yolu da aynı
Daha önce büyüme hedeflerinde "agresif değil, dikkatli" davrandıklarını söyleyen Öktem, globaldeki girişimlerin de aynı yollardan geçtiğini söylüyor ve sözlerine şu şekilde devam ediyor:
"Bird bile bu yılın ilk çeyreğinde 100 milyon dolar zarar etti. 5-10 bin scooter’dan daha az filoya sahip oyuncular zaten diğer ülkelerde kendiliğinden elendi. 80 milyonluk bir ülkenin ihtiyacı olan maksimum scooter kapasitesi belli ve hedefimiz bunun tamamına yakınını vatandaşımıza sunabilmek."
Fakat bu noktada Martı'nın globaldeki rakiplerinden Bird'ün bugüne kadar 548 milyon dolar, Lime'ın 765 milyon dolar yatırım aldığını belirtmek gerek ve bu girişimler çok da eski girişimler değil. Bird ve Lime'ın da kuruluş tarihleri 2017.
"Potansiyel olarak pazara girmek isteyen yabancı oyuncularla sert fiyat rekabeti yapmaya hazırız."
Türkiye'de kendilerine rakip bir firma olması ihtimalini kısa vadede pek mümkün görmediklerini söyleyen Öktem, bu işler birkaç milyon dolarlık yatırımdan çok daha fazlasının gerektiğini sözlerine eklemişti. Ancak Öktem'in şimdiki sözleri bu konuda bir değişikliğe gidildiğini kanıtlar nitelikte. Zira Öktem şunları söylüyor:
"Potansiyel olarak pazara girmek isteyen yabancı oyuncularla sert fiyat rekabeti yapmaya hazırız. Biz 2-3 yıl daha agresif şekilde para yakarak devam edeceğiz. Türkiye mikro mobilite pazarındaki dinamikler Avrupa’dan çok Latin Amerika'dakine benziyor. Dinamikler nedeniyle tıpkı oradaki gibi tek oyuncunun varolacağı ve kazanacağı bir senaryo ön görüyoruz. Vatandaşa en iyi hizmeti sunan her zaman kazanır."
Gelecek dönemde, Türkiye'de elektrikli scooter pazarında neler olacağını henüz kesin bir şekilde öngöremesek de Martı'nın arkasına sağlam yatırımcılar aldığını ve bunun geri dönüşlerinin girişim için önemli olacağını söyleyebiliriz.
 
Üst