- Katılım
- 29 Haziran 2007
- Mesajlar
- 64,457
- Reaksiyon puanı
- 527
- Puanları
- 0
Kimi ilahiyatçılara göre zikir ve dualarda belirli bir sayı gözetmek hurafeden ibaret. Peki hadisler ve Kuran, konuyla ilgili ne söylüyor? Dinimizde ön plana çıkan sayılar bir anlam taşıyor mu?
Kuran-ı Kerimde Allahı çok zikretmemiz emredilir. Aynı şekilde tesbih ve hamd ile meşgul olmamız, Peygamber Efendimize (sas) salât ü selâm okumamız istenir. Peki bu zikir, tesbih ve salevatlarda sayıların önemi var mıdır yoksa aslolan zikrin akılda ve kalpte karşılık bulması mıdır?
Kâbenin 7 kere tavaf edilmesi, namaz tesbihlerinin 33er kere tekrar edilmesi, hacet için okunan Salat-ı Tefriciyenin 4444 ile sınırlı tutulması ya da Esmaül Hüsna zikirlerinde belirli sayıların gözetilmesi, dinimizde ibadet, zikir ve dualarda belirli bir sayı sınırlamasına gidildiğini gösteriyor. Zikir ve dua noktasında sayılara takılıp kalmak kimi ilahiyatçılar tarafından asılsız bir uygulama olarak kabul edilse de, hadislerde sayıların önemini görmek mümkün. Mesela Hz. Aişeden rivayet edilen bir hadiste, Peygamberimizin (sas) gece teheccüt namazına on defa tekbir, on defa tahmid (elhamdülillah), on defa tesbih (sübhanallah), on defa tehlil (lâ ilâhe illallah) ve on defa istiğfar çekerek başladığı biliniyor. Ayrıca Fatiha Sûresinin 7 defa, namaz sonrası tesbihlerinse 33er defa okunması gerektiği gibi daha da örneklendirilebilecek hadisler bağlamında, zikirlerde sayı takip etmek sünnet olarak da yorumlanabiliyor. Bu açıdan, özellikle zikir ve ibadetlerin Kuran ve hadislerde sayılarla beraber verilmesi, Allahın ve Resulünün yalnız nasıl ve ne şekilde ibadet edileceği konusunda değil, ölçüsü konusunda da yol gösterdiği anlamına geliyor. Günde kaç vakit ve her vakitte kaç rekat namaz kılmak gerektiği, ne kadar oruç tutulacağı ve verilecek zekatın miktarı gibi (onlar kadar net çizgilerle çizilmemiş olsa da), zikir ve dualarda da olası ölçüyü ifade ediyor.
Bu durumda mantık gözetmenin pek doğru olmadığını ifade eden Dicle Üniversitesi İlahiyat Fakültesi öğretim üyesi Yrd. Doç. Dr. Mehmet Sait Mermutluya göre verilen sayılar manevi kilit hükmüne sahip. Yani bazı İlahi sırların açılabilmesi için belirli sayıda tesbihin veya salavatın çekilmesi gerekiyor. Bunun yanında dil açısından mükemmel bir yapıya sahip olan Kuranda da sayılar büyük önem taşıyor. Cin Sûresinin 28inci ayetinde; Allah onların nezdinde olup bitenleri ilmiyle çepeçevre kuşatmış ve her şeyi bir bir saymıştır. ifadeleriyle de belirttiği gibi, Kuran matematiksel olarak da rastgelelik arz etmiyor.
Hangi sayı nerede geçiyor?
3: Dini kaynaklarda Allah tektir, teki sever. hadisinden yola çıkarak 3 sayısı, ilk tek çoğul sayı olması nedeniyle önemli sayılıyor.
7: Kuranda 15 kere geçen 7 sayısı, hadislerde ve ibadetlerde de özel olarak vurgulanan sayıların başında. Tavafta Kâbenin etrafı 7 kere dönüldüğü gibi Safa ve Merve arasında da 7 kere gidip gelmek gerekiyor. Minada şeytana 7 taş atıldığı gibi cehennemin 7 derekesi olması, semanın da 7 kat kabul edilmesi bu sayıyı özel kılıyor. Ayrıca Kuranda da bahsedilen menkıbelerde Tufana yapılan hazırlığın 7 gün sürdüğü, gemiden uçurulan güvercinin 7 gün boyunca uçtuğu, Firavunun rüyasında 7 semiz ineğin 7 cılız ineği yediğini görmesi ve Hz. Yusufun bu rüyayı 7 bolluk yılı 7 kıtlık yılı olarak yorumlaması da bu sayıyı özel kılıyor.
33 ve 99: Namaz tesbihatlarında 33 sayısı önemli. Müminler namazlarının sonunda tesbihat yaparken Sübhanallah, Elhamdülillah ve Allahü Ekber gibi mübarek kelimelerle Yüce Allahı tesbih, senâ ve tâzim ederken bu sayıya riayet ederler. Bu tesbihlerin toplamı ise Esma-i Hüsnanın da adedi olan 99a ulaşıyor.
40: Genelde edilecek dualarda asgari sayı olarak kabul ediliyor. Ayrıca Müslimden rivayet edilen Fal baktıran falcıya inanmasa da 40 gün namazı kabul olmaz. ve Ebu Nuaymdan aktarılan Helali ve haramı açıklayan 40 hadisi ümmetime bildiren, âlim olarak haşrolunur. ayetlerinde de aynı şekilde çokluk bildiren asgari sayı olarak geçiyor.
1000: İhlâs Suresini 1000 defa okumanın faziletiyle ilgili de Kim ki bin kere İhlas Sûresini okursa, kendi nefsini Allahtan satın almış olur. hadisi bulunuyor.
Zaman