AMD ve Intel Anakarta Uyan Kasalar Farklı mı?

Bu konuyu okuyanlar

selahattin çiftci

Öğrenci
Katılım
14 Ekim 2017
Mesajlar
11
Reaksiyon puanı
1
Puanları
3
Yaş
26
1800 tl en fazla bütcem apu sistem toplayıp gtx 1050 takmak istiyorum sistem öneriniz varsa lütfen yardımcı olunuz bi kaç gündür araştırıyorum çok fazla seçenek var oyunlarda en çok fps verecek sistem nasıl olur?
 
Son düzenleyen moderatör:

Frosa

Müdavim
Katılım
22 Ağustos 2017
Mesajlar
3,154
Reaksiyon puanı
1,414
Puanları
113
1800 tl en fazla bütcem apu sistem toplayıp gtx 1050 takmak istiyorum sistem öneriniz varsa lütfen yardımcı olunuz bi kaç gündür araştırıyorum çok fazla seçenek var oyunlarda en çok fps verecek sistem nasıl olur?
GTX 1050'yi sonradan mı takmayı planlıyorsunuz?
 

selahattin çiftci

Öğrenci
Katılım
14 Ekim 2017
Mesajlar
11
Reaksiyon puanı
1
Puanları
3
Yaş
26
aynen öyle sistemi 1800 tl topluycam gtx 1050 daha sonraki zamanlarda ekliycem param olduğu zaman şuan sadece sistem topluycam ekran kartsız psu sistem
 

Frosa

Müdavim
Katılım
22 Ağustos 2017
Mesajlar
3,154
Reaksiyon puanı
1,414
Puanları
113
aynen öyle sistemi 1800 tl topluycam gtx 1050 daha sonraki zamanlarda ekliycem param olduğu zaman şuan sadece sistem topluycam ekran kartsız psu sistem
O zaman önerim Intel olacaktır. Zira 8. nesilde bulunan dahili GPU'lar sizi idare eder. Yeni çıkan apuların düzeyinde...
 

selahattin çiftci

Öğrenci
Katılım
14 Ekim 2017
Mesajlar
11
Reaksiyon puanı
1
Puanları
3
Yaş
26
ama o zaman ekran kartıda isteyecektir buda +masraf demek :)
 

Frosa

Müdavim
Katılım
22 Ağustos 2017
Mesajlar
3,154
Reaksiyon puanı
1,414
Puanları
113

selahattin çiftci

Öğrenci
Katılım
14 Ekim 2017
Mesajlar
11
Reaksiyon puanı
1
Puanları
3
Yaş
26
benim istediğim 1800 tl lik sistem piyasaya göre apu lar uygun oynayacağım oyun iki tane cs go ile rust
 

Frosa

Müdavim
Katılım
22 Ağustos 2017
Mesajlar
3,154
Reaksiyon puanı
1,414
Puanları
113
benim istediğim 1800 tl lik sistem piyasaya göre apu lar uygun oynayacağım oyun iki tane cs go ile rust
Tamamdır.
--- Gönderi Güncellendi ---
Buyrun:
ryzen8.png
 
Son düzenleme:

selahattin çiftci

Öğrenci
Katılım
14 Ekim 2017
Mesajlar
11
Reaksiyon puanı
1
Puanları
3
Yaş
26
çok teşekkür ederim buda ayrı bi dursun bir iki tane daha planladım kafamda para duruyor belki daha iyileri çıkabilir :) bu arada ekran kartı için 950 tl bütçe koydum
 

Frosa

Müdavim
Katılım
22 Ağustos 2017
Mesajlar
3,154
Reaksiyon puanı
1,414
Puanları
113
çok teşekkür ederim buda ayrı bi dursun bir iki tane daha planladım kafamda para duruyor belki daha iyileri çıkabilir :) bu arada ekran kartı için 950 tl bütçe koydum
Rica ederim, fakat bence APU yerine düzgün bir ekran kartlı sistem toplanabilir... 3000 TL ile.
 

selahattin çiftci

Öğrenci
Katılım
14 Ekim 2017
Mesajlar
11
Reaksiyon puanı
1
Puanları
3
Yaş
26
size zahmet oluyor ama birde normal sistem toplama yapabilirmisiniz aynı şekil , ben pek anlamıyorum bu konulardan da
 

selahattin çiftci

Öğrenci
Katılım
14 Ekim 2017
Mesajlar
11
Reaksiyon puanı
1
Puanları
3
Yaş
26
çok teşekkür ederim ikisinden birisini dizeceğim ama son iki şey sormak istiyorum 1. 1050ti o işlemciye darboğaz yapar mı ? 2. siz olsanız hangisini tercih ederdiniz ?
 

Frosa

Müdavim
Katılım
22 Ağustos 2017
Mesajlar
3,154
Reaksiyon puanı
1,414
Puanları
113
çok teşekkür ederim ikisinden birisini dizeceğim ama son iki şey sormak istiyorum 1. 1050ti o işlemciye darboğaz yapar mı ? 2. siz olsanız hangisini tercih ederdiniz ?
1. si anakarttan biraz kısılıp, ekran kartı ve RAM üzerinde iyileştirme yaparak yaptım. 2. cisi ise anakarta biraz önem verip, ekran kartından kıstım. Ama unutmayın anakartın performansa hiç bir etkisi yoktur. 1. si daha iyi gibi duruyor...
Kesinlikle darboğaz yapmayacaktır. Bütçenizi arttırabilirseniz R3 1200 almanızı tavsiye ederim. Ayrıca 1. sistemi bütçenizi arttırıp, B350 çipsetli bir anakart almanızı öneririm. Ayrıca bütçenizi arttırabilirseniz şu sistemi öneririm. Hem OC hem de geleceğe dönüklük açısından:
ryzen14.png


Ayrıca ileride işlemcinizi yükseltebilirsiniz. Şu video sana x4 950 performansı hakkında fikir verecektir:
 

HÜDHÜD

Müdavim
Katılım
5 Mayıs 2017
Mesajlar
10,093
Reaksiyon puanı
6,555
Puanları
113
2600 için sistem toplayacaksanız ileriyi düşünmek durumunda olmalısınız yoksa paranıza yazık olur 5 sene sonra... olması gerekenler ise şunlar:
* m.2 pci slotu mutlaka olmalı anakartın (5 yıl sonra m2 pci ssd lerin fiyatı çok uygun seviyelere gelir ve almaz ise insan üzülür yani... :))
* ram çok önemli , mümkünse 4 slot olmalı ve en az 32 gb ram kapasitesi olmalı ayrıca ddr4 ve 2000lerin üzerinde hıza sahip olmalı (overclock da yapılabilmeli) 4 slot için ise sadece 1 tane 8 gb lık kaliteli soğutmalı ram alınmalı ki ileride zamanla 8er gb lık eklemeler yapılabilsin. böylece hiçbir ram boşta kalmaz, tekrar tekrar kullanılır.
*ekran kartı mutlaka gddr 5 rame sahip olmalı ve en az 128 bit desteklemeli. benchmark sonuçlarına da bakılmalı.
*ekran full hd olmalı :)
*işlemci fiyat performans ürünü olmalı.
*kasa ve güç kaynağı sağlam olsun ve genelde 500watt yeterlidir.
 

selahattin çiftci

Öğrenci
Katılım
14 Ekim 2017
Mesajlar
11
Reaksiyon puanı
1
Puanları
3
Yaş
26
teşekkür ederim fikirleriniz için hangi siteden topladınız aceba vatandan baya bi üst fiyat çıkıyor da :D
 

Frosa

Müdavim
Katılım
22 Ağustos 2017
Mesajlar
3,154
Reaksiyon puanı
1,414
Puanları
113
2600 için sistem toplayacaksanız ileriyi düşünmek durumunda olmalısınız yoksa paranıza yazık olur 5 sene sonra... olması gerekenler ise şunlar:
* m.2 pci slotu mutlaka olmalı anakartın (5 yıl sonra m2 pci ssd lerin fiyatı çok uygun seviyelere gelir ve almaz ise insan üzülür yani... :))
* ram çok önemli , mümkünse 4 slot olmalı ve en az 32 gb ram kapasitesi olmalı ayrıca ddr4 ve 2000lerin üzerinde hıza sahip olmalı (overclock da yapılabilmeli) 4 slot için ise sadece 1 tane 8 gb lık kaliteli soğutmalı ram alınmalı ki ileride zamanla 8er gb lık eklemeler yapılabilsin. böylece hiçbir ram boşta kalmaz, tekrar tekrar kullanılır.
*ekran kartı mutlaka gddr 5 rame sahip olmalı ve en az 128 bit desteklemeli. benchmark sonuçlarına da bakılmalı.
*ekran full hd olmalı :)
*işlemci fiyat performans ürünü olmalı.
*kasa ve güç kaynağı sağlam olsun ve genelde 500watt yeterlidir.
-Öncelikle yeni çıkan tüm AM4 anakartlarda M.2 slotu bulunmakta.
-4 slot RAM konusuna katılıyorum. Fakat DDR4 olarak zaten 2133 MHz altı bir frekans mevcut değil.
-Güncel ekran kartları GDDR5'i bırakın GDDR5X kullanılmaya başlandı ki yakında HBM2'ye geçiceğiz tıpkı, nVidia Volta, AMD VEGA'daki gibi... Ayrıca GDDR5 veya 128 bit, 256 bit gibi durumlarla kartlar karşılaştırılamaz. Önemli olan GPU ve mimaridir. Bkz: GTX 260 vs RX 460
-Monitör konusuna katılıyorum, yalnız gidipte GTX 1070'e 1080p alınmaz. 2K hakkıdır.
-AM4 CPU'lar zaten F/P oranı yüksek...
Diğerlerine katılıyorum. :)
 

HÜDHÜD

Müdavim
Katılım
5 Mayıs 2017
Mesajlar
10,093
Reaksiyon puanı
6,555
Puanları
113
2600 bütçeye göre konuştum, gtx 1070 ve yüksek çözünürlük bir ekran fiyatı arttıracaktır. ayrıca gpu nun mimarisi kadar hücre yani transistör sayısı, üretim teknolojisi (nanometreler konuşuyor bu durumda... ) , ve veriyolu genişliği çok önemlidir. ayrıca demişsiniz ki gddr 5 veya 128 bit ya da 256 bit olması ile kartlar karşılaştırılmaz :D nerden öğrendiniz bunu , tamamiyle yanlış bence. gpu da da ram hızı ve kapasitesi ile veri yolu genişliği çok ama çok önemlidir. :)

şimdi bu saydığım özelliklerdeki iyi ve sağlam bir toplama için fiyat zaten sınıra yaklaşıyor bir de sizin belirttiğiniz teknolojileri de eklersek fiyat baya bir artar yani :D (işlemci ve gpu ile ekran ve anakart zaten uçuk fiyatlar )
m2 slotu sata değil NVMe desteklemeli.
hem ben genel dikkat edilmesi gereken konulara değindim, toplamalarınıza göre konuşmadım.
 

Frosa

Müdavim
Katılım
22 Ağustos 2017
Mesajlar
3,154
Reaksiyon puanı
1,414
Puanları
113
2600 bütçeye göre konuştum, gtx 1070 ve yüksek çözünürlük bir ekran fiyatı arttıracaktır. ayrıca gpu nun mimarisi kadar hücre yani transistör sayısı, üretim teknolojisi (nanometreler konuşuyor bu durumda... ) , ve veriyolu genişliği çok önemlidir. ayrıca demişsiniz ki gddr 5 veya 128 bit ya da 256 bit olması ile kartlar karşılaştırılmaz :D nerden öğrendiniz bunu , tamamiyle yanlış bence. gpu da da ram hızı ve kapasitesi ile veri yolu genişliği çok ama çok önemlidir. :)

şimdi bu saydığım özelliklerdeki iyi ve sağlam bir toplama için fiyat zaten sınıra yaklaşıyor bir de sizin belirttiğiniz teknolojileri de eklersek fiyat baya bir artar yani :D (işlemci ve gpu ile ekran ve anakart zaten uçuk fiyatlar )
m2 slotu sata değil NVMe desteklemeli.
hem ben genel dikkat edilmesi gereken konulara değindim, toplamalarınıza göre konuşmadım.
Dediklerinize katıldığımı belirttim. Fakat 128 bit olması önemli değil, eğer öyle olsaydı GT 1030, yerine GT 730 koyardık değil mi? Ama GPU mimarisinde, performansta GT 1030 açık ara önde zaten... Bir de transistör sayısı ve üretim teknolojisi zaten GPU ve mimari içine giriyor. :D Neyse konuyu dağıtmayalım. :) Dediklerinize katılıyorum. :) Paylaştığınız bilgiler için teşekkürler.

İyi Forumlar...
 

HÜDHÜD

Müdavim
Katılım
5 Mayıs 2017
Mesajlar
10,093
Reaksiyon puanı
6,555
Puanları
113
Ekran kartlarının bellek arabirim performansı temel olarak iki parametreden etkilenir: Bit sayısı olarak belirtilen veriyolu genişliği VE efektif bellek hızı. Diğeri ise bellek tipi ve çalışma frekansıyla ilgili.

Veriyolu genişliği, her aktarımda (transferde) kaç bitlik verinin geçtiğini gösterir. 256 bit bellek veriyoluna sahip bir ekran kartı için, bellekle grafik işlemcisi arasında her aktarımda 256 bit, bir başka deyişle 32 Bayt (Byte) veri iletilir (bit ve byte gibi terimlerin ilişkilerini burada açıklamıştık). Efektif frekans ise bu aktarımlardan saniyede kaç tanesinin gerçekleştiğidir. MHz ya da GHz ile belirtilir(*).

Bellek arabirim bantgenişliği, ekran kartının işlemcisi ile belleği arasında saniyede aktarılabilen toplam veri miktarı olup, bellek veriyolu genişliğinin Byte cinsinden değerinin efektif frekansla çarpılmış hali olarak ifade edilir. Bellekle grafik işlemcisinin haberleşmesinin hızlı olması da ekran kartının performansını artıran bir etkendir.

Birkaç örnek hesaplama yapalım;

GeForce GTX 285
Veriyolu genişliği: 512 bit = 64 Byte
Bellek tipi ve efektif frekansı: GDDR3, 2.484 GHz
Bellek bantgenişliği: 64 x 2.484 = 158.976 GB/s

Radeon HD 4870
Veriyolu genişliği: 256 bit = 32 Byte
Bellek tipi ve efektif frekansı: GDDR5, 3,6 GHz
Bellek bantgenişliği: 32 x 3,6 = 115,2 GB/s

GeForce GTX 260
Veriyolu genişliği: 448 bit = 56 Byte
Bellek tipi ve efektif frekansı: GDDR3, 1,998 GHz
Bellek bantgenişliği: 56 x 1,998 = 111,888 GB/s

Radeon HD 4850
Veriyolu genişliği: 256 bit = 32 Byte
Bellek tipi ve efektif frekansı: GDDR3, 1,986 GHz
Bellek bantgenişliği: 32 x 1,986 = 63,552 GB/s

Örneklere baktığımızda, 256 bit bellek veriyolu genişliğine sahip Radeon HD 4870'in, 448 bit bellek veriyolu genişliğine sahip GeForce GTX 260'tan biraz daha yüksek bellek bantgenişliği olduğunu görüyoruz. Radeon HD 4870, daha dar olan veriyolu genişliğini, 3.6 GHz efektif frekansında çalışan GDDR5 bellekleri sayesinde kapatıyor. Onunla aynı veriyolu genişliğine sahip Radeon HD 4850'ninse GDDR3 bellekleri, bantgenişliğinin neredeyse yarısı kadar kalmasına neden oluyor. Fark bellek tiplerinde. DDR2 ya da GDDR3 bellekler için efektif frekans çalışma frekansının iki katıyken, GDDR5 bellekler için dört katıdır. Bu nedenle örneğin Radeon HD 4850 ve Radeon HD 4870'in belleklerinde esas çalışma frekansı hemen hemen aynıyken, Radeon HD 4850'nin GDDR3 bellekleri efektif frekans olarak Radeon HD 4870'in GDDR5 belleklerinden daha düşük bantgenişliği verir.

Transistör: Bu önemli arkadaşlar… Transistörü vücudumuzun en küçük yapı taşı olan hücreye benzetebiliriz. transistör sayısı ne kadar fazla ise GPU’nun saat hızları o kadar artacaktır ve başarımı pozitif etkileyecektir ama sadece bu birime bakarak değerlendirme yanlış olur ama başarımda önemli etkiye sahiptir. Aynı zamanda transistör sayısının fazla olması GPU’nun büyümesine sebep olur. 9600 GT GPU’sunda 505 milyon transistör bulunur. Fakat bu sayı 8800 GT’de 754 milyon, ATI 4850 ‘de 965 milyon, nvidia ve ATI’nin son canavarları olan HD 4870x2 de 1.9 milyar GTX 295 de ise 2.8 milyar transistör bulunur. Görüldüğü gibi genellikle transistör sayısının artması performansın artması anlamına geliyor…

İşlem Teknolojisi: Bu birimde GPU’nun hangi üretim teknolojisi ile üretildiğini gösteriri ve “nanometre(nm)” ile ifade edilir. Büyüklük olarak mm’nin milyonda biridir.
Peki neden her zaman düşük nanometre ile GPU üretimi yapılır? Şöyle ki;
Düşük nm kullanıldığı zaman bellek birimi ile GPU arasında ki yol daha da kısalır. Bu daha yüksek saat hızlarına ulaşılmasına sebep olur. Aynı zamanda çok daha az güç çekeceği ve daha az voltaj alacağı için aşırı ısınmaların önüne geçilmiş olur. Bu da haliyle daha sağlıklı hızaşırtma ya zemin oluşturulmuş olur. Tüm bu unsurları birleştirdiğimizde düşük nm ile oluşturulmuş GPU’nun çok daha performanslı olduğunu görüyoruz.
Şuanda ATI ve nvidia son kartlarını 55nm teknoloji ile üretiyor. Nvidia ve ATI 2009 planlarında 40 nm teknolojide üretime geçecekleri belirtiliyor. 40 nm nin getirilerini bekleyip göreceğiz…

Yol Türü: Daha önce de* belirttiğimiz gibi. Yol türü önemli; ekran kartlarının sistemin diğer bileşenleri ile ilgili veri alışverişini sağlayan birimdir. Şöyle bahsedelim PCI (Pheripheral Component Interconnect) yıllardır ekran kartı ve diğer sistem birimleri arasında veri-alışverişini kontrol ederdi. Fakat son yıllarda yaklaşık 6-7 senedir. PCI-Express slotları kullanılmakta ve bunlar hem AGP, hem PCI slotlara göre çok daha fazla band genişliği sundukları için tercih edilirler.
Bellek Boyutu: Bu birim ekrana yazdırılacak grafiksel verinin anlık saklanma noktasıdır. Ekran kartlarının haddinden fazla abartılan bölümüdür. Genel olarak ekran kartıları olan kişilere ekran kartlarının özelliklerini sorduğunuzda ilk bellek boyutunu söylerler ve bellek boyutunun diğer birimlerden daha önemli olduğunu sanarlar. Fakat ekran kartlarının 3D uygulamalarda diğer birimlere göre başarım yüzdesi çok daha düşüktür.
Bellek boyutunun yüksek olması çok yüksek çözünürlüklere ve yoğun doku kaplamalarına ihtiyaç olunan yerlerde önemleri artar, mesela profesyonel 3D tasarımları, render çalışmaları gibi. Oyunlarda da bellek miktarı önemli olmakla beraber şuan 512 MB lık bir ekran kartı yüksek çözünürlük sınırları içinde fazlasıyla gereklidir.
Verinin ne kadar depolanmasından çok; GPU’nun veriyi alıp işleme hızı çok daha önemlidir.


GPU Saati: Bu birim işlemcinin hızını belirleyen birimdir. Bu birimi açıklarken kısaca grafik konusuna da değinmek istiyorum, konuyu fazla dağıtmadan. Öncelikle grafikler ve genel olarak görüntü; pixel(noktacık) ve vertex(tepe) lerden oluşur.

Pixel(Noktacık): Açıklamak gerekirse bildiğiniz gibi (eğer monitörünüze yakından dikkatli baktıysanız küçük noktacıklar görürsünüz) görüntü bu pixellerden oluşur. Kırmızı, mavi, yeşil renklerin tonlanması ile oluşur.
Vertex(Tepe):Tepe birimini açıklamak gerekirse mesela 3 boyutlu ortamda bir küp düşünün bu küpün her köşesine bir vertex(tepe) denilir.
Ee tabii bu tepe ve pixellerin işlenmesi gerekir. İşte bu noktacık ve tepeler işlemcide işlenir. Bu görevi yerine getiren birim GPU clockdur. Taranan noktacık ve tepeleri işler. Başarımda yüksek etkisi vardır.

Shader(Tarayıcı) Saati: Bellekden alınan grafiksel veride noktacık ve tepe tarayıcılarının hızını belirler. İşte bu grafiksel veride ki noktacık ve tepeleri tarıyan ve işlemeye hazır hale getiren ünite tarayıcılardır. Saniyede ne hızda tarama yapıldığını bu birim kontrol eder. Tarayıcı sayısı ile birlikte bir 3D grafik işlemede en önemli ünite bunlardır. Daha sonra tarayıcılardan biraz daha detaylı bir şekilde bahsedeceğim.

Vertex Shader(Köşe Tarayıcısı): Genel olarak bir 3D sahnede en çok bu tarayıcı görev yapar. Tepeleri deforme ederek ve değiştirerek farklı görüntülerin oluşmasını sağlarlar.

Pixel Shader(Noktacık Tarayıcısı): Bu üniteler ise göz alıcı grafiklerin oluşturulmasında(yansıma, suda ki ışıldama, ışık efektleri vb.) kullanılırlar. Noktacıklara hükmederek onların rengini ve parlaklığını değiştirmesini sağlar. Örnek vermek gerekirse;
Mesela bir kılıcın üzerinde ki yansımaların gerçekçiliği, çok fazla pixel shader kullanılarak oluşturulur. Başka bir örnek; ışığın cisimlerin üzerinde ki yansımasının kalitesi vb…
İşte bunların önüne geçmek için bu tarayıcılar tek bir kanalda birleştirildi.

RAMDAC(Random Access Memory Dıgıtal-Analog Converter) Saati: Bu birim ekran kartı ve monitörlerde ki teknolojik gelişme sayesinde ömrünün sonuna yaklaşmıştır. Bildiğimiz gibi bir bilgisayar da bütün işlemler 1 ve0 larla yapılır. Buna makine dili denir. Fakat monitörler bu 1 ve 0 ları görüntüye tek başlarına çeviremezler.
Bu birimin görevi; ekran kartına bellekden gelen 1 ve 0 lar(dıgıtal)ı monitörün anlayacağı dile yani analaoga çevirmesini sağlayıp ekran kartının monitör çıkışına gönderirler. “Saati” denilen ifadede RAMDAC’ın bu işi saniyede kaç kez yaptığı anlamına gelir.
Şöyle bir durum söz konusu DVI girişli monitörler dıgıtal veriyi anlayıp gösterebileceği için analoğa dönüştürme gibi bir durum söz konusu olmaz. Bunun için de RAMDAC birimine ihtiyaç duyulmaz. DVI çıkışların yaygınlaşması ile birlikte RAMDAC artık ortadan kalkacaktır…

Pixel Pipeline(Noktacık İşhattı): Bu birimi yeni ekran kartlarında açıklamak gerçekten zor. Genel olarak bu birim TMU(Texture Memory Unit) ile beraber çalışıyor. İşhatlarından daha detaylı bahsedersek; mesela gördüğünüz gibi 9600 GT de 16 tane noktacık işhattı bulunmakta. İşhatlarını verilerin geçtiği kanallar olarak tanımlayabiliriz. 16 işhattı demek; verinin 16 kanala bölünüp iletilmesi anlamına gelir. Bu da performans da büyük artış sağlar.

TMU/Pipelines: Biraz TMU lardan bahsedelim ne dersiniz? TMU(Texture Memory Unit) -Türkçesi ile Doku Hafıza Unitesi- dokular kaplanmadan önce adreslenmesi ve süzülmesi gerekir. İşte bu görevi yerine getiren birim TMU lardır. Noktacık ve Tepe tarayıcıları ile senkronize çalışır. Başka bir önemli görevi ise noktacıklara doku kaplama görevleridir. Burada bulunan TMU/Pipelines ifadesinin 12’e eşit olması, 16 tane TMU ünitesi olduğu anlamına gelir.

Unified Shader(Bütünleşik Tarayıcı): Directx 10 ile hayatımıza giren bütünleşik tarayıcılar ile birlikte köşe ve noktacık tarayıcılar zamanını doldurmuş ve tarih olmuş durumda.
Peki bütünleşik tarayıcının getirisi ne?
Bütünleşik Tarayıcının en göze çarpan yeniliği köşe ve noktacık tarayıcıların tek bir kanal içinde bulunmaları. Bunu şu şekilde açıklayalım;
Bu 2 tarayıcı ayrı kanaldaydı ve bunun birtakım dezavantajları olurdu. Mesela bir grafik veride noktacık tarayıcıların çok çalışırken, aynı veride köşe tarayıcılar çalışmayabiliyordu. Başka veride köşe tarayıcılarının çok çalıştığı bölümler olur; yine aynı bölümde bu sefer noktacık tarayıcılar çalışmayabiliyordu. Bu bazı stabilite sorunlarına ve performans kayıplarına yol açıyordu.
Perfrormansa çok önemli katkısı vardır. Ekran kartı alımında bakılacak en önemli özelliklerden biridir. Görüldüğü gibi 9600 GT de 64 adet, 9800 GT de 112, GTX 260 da 192, HD 4830 da 640, HD 4850 800 adet…

Pixel Fillrate(Noktacık Doldurma): Noktacık doldurma hızı anlamına gelir. Saniyede ne kadar noktacık doldurulduğudur. GPU hızı ile noktacık işhattının çarpımına eşittr.
9600 GT ; GPU(725) x pixelpipeline(16)= 11600 MPixel/sn
Texel Fillrate(Doku Doldurma): Burada da TMU sayısı ile GPU hızının çarpılıyor. Noktacık doldurma sayısının aynı hesabıdır.

Buraya kadar bahsettiğimiz bölüm GPU ile ilgiliydi. Şimdi basedeceğimiz bölüm video bellek bölümü ile ilgili.

Yol Türü: Bellek DDR(Double Data Rate)-Çift Veri İletimi- olarak ifade edilir. Video belleklerde ise GDDR(Graphic Double Data Rate) kullanılır.
DDR teknolojisinden önce SDR(Single Data Rate)-Tek Veri İletimi- teknoloji vardı ve bu DDR’a göre 2 kat daha yavaş veri iletimi yapıyor. GDDR lar saat hızının hem yükselen, hemde alçalan kısmında veri transferi yapabiliyor. GDDR bellekler bellekler 2 bitlik ön çağırma motoru kullanıyor ve bunların her biri ile 2 bitlik veri iletimi sağlıyorlar yani toplamda 2*2, 4 bitlik veri iletimi yapıyor.
GDDR2 bellekler de ise 4 bitlik önçağırma motoru var. Haliyle 4*2, 8 bitlik veri transferi yapıyor ve GDDR2 lere göre 2 kat daha hızlı çalışıyorlar. Şuan ise GDDR3 ve GDDR5 bellekler kullanılıyor. GDDR5 ler GDDR3 lere 4 kat daha hızlı oluyorlar. Tabii aynı frekans hızlarında.
Yol genişliği: Yol genişliğini basitçe şöyle ifade edebiliriz; bir yol düşünün 2 şeritli olsun, bir de 4 şerit düşünün… Haliyle 4 şeritli yolda daha fazla araç geçecektir değil mi?
Şimdi bu yolun GPU ile bellekleri birbirine bağladığını varsayalım. Yol genişliği bit kavramı ile ifade edilir. 128 bit lik yol genişliği, 16 byte lık verinin taşınmasına olanak sağlar. 256 bit lik 32 byte lık veri taşır. Şuan en sık kullanılan veri yolu genişliği 256 bittir. Nvidia ve ATI nin 512 bit lik veri yolu kullanan canavarları 4870X2 ve GTX 280 çok üst düzey performans sergilerler. Fakat bu alanda rekor şuan için GTX 295 de dir. Bu kart 896 bitlik muazzam bir veriyolu genişliği sunar…
Peki yol genişliğinin en büyük avantajı nedir?
Veri yolunuz ne kadar genişse; bellekden GPU’ya aktarılan veriniz o derece çok olur. Tabii ki sadece veriyolu genişliğine bakılarak performans değerlendirilmez. Fakat şöyle bir örnek verirsek:
1000 Mhz bellek hızına ve 128 bitlik bellek veriyolu genişliğine sahip bir kartı, 750 Mhz lik bellek hızına ve 256 bitlik veriyoluna sahip bir ekran kartından çok daha yavaştır…

Gerçek Saat Hızı ve Etkin Saat Hızı: Bellek saat hızları çoğu zaman belleğe ne kadar hızla ulaşıldığını gösterir.
Bellek Band genişliği: Bu birim genel olarak tüm bellek performansını ortaya koyar. Genel olarak bellek band genişliğine bakılarak bellek hakkında genel bir kanıya varılabilir. Bellek band genişliği ise şu şekilde ifade edilir;
Yol genişliği * etkin bellek saat hızı = bellek band genişliği

Sonuç olarak bir ekran kartı seçerken bakacağınız en önemli 3 özellik; bellek band genişliği, tarayıcı saat hızı ve GPU saat hızı…

Kaynaklar
www.pclabs.com.tr
www.cyberboard.com
 
Son düzenleyen moderatör:

Frosa

Müdavim
Katılım
22 Ağustos 2017
Mesajlar
3,154
Reaksiyon puanı
1,414
Puanları
113
Ekran kartlarının bellek arabirim performansı temel olarak iki parametreden etkilenir: Bit sayısı olarak belirtilen veriyolu genişliği VE efektif bellek hızı. Diğeri ise bellek tipi ve çalışma frekansıyla ilgili.

Veriyolu genişliği, her aktarımda (transferde) kaç bitlik verinin geçtiğini gösterir. 256 bit bellek veriyoluna sahip bir ekran kartı için, bellekle grafik işlemcisi arasında her aktarımda 256 bit, bir başka deyişle 32 Bayt (Byte) veri iletilir (bit ve byte gibi terimlerin ilişkilerini burada açıklamıştık). Efektif frekans ise bu aktarımlardan saniyede kaç tanesinin gerçekleştiğidir. MHz ya da GHz ile belirtilir(*).

Bellek arabirim bantgenişliği, ekran kartının işlemcisi ile belleği arasında saniyede aktarılabilen toplam veri miktarı olup, bellek veriyolu genişliğinin Byte cinsinden değerinin efektif frekansla çarpılmış hali olarak ifade edilir. Bellekle grafik işlemcisinin haberleşmesinin hızlı olması da ekran kartının performansını artıran bir etkendir.

Birkaç örnek hesaplama yapalım;

GeForce GTX 285
Veriyolu genişliği: 512 bit = 64 Byte
Bellek tipi ve efektif frekansı: GDDR3, 2.484 GHz
Bellek bantgenişliği: 64 x 2.484 = 158.976 GB/s

Radeon HD 4870
Veriyolu genişliği: 256 bit = 32 Byte
Bellek tipi ve efektif frekansı: GDDR5, 3,6 GHz
Bellek bantgenişliği: 32 x 3,6 = 115,2 GB/s

GeForce GTX 260
Veriyolu genişliği: 448 bit = 56 Byte
Bellek tipi ve efektif frekansı: GDDR3, 1,998 GHz
Bellek bantgenişliği: 56 x 1,998 = 111,888 GB/s

Radeon HD 4850
Veriyolu genişliği: 256 bit = 32 Byte
Bellek tipi ve efektif frekansı: GDDR3, 1,986 GHz
Bellek bantgenişliği: 32 x 1,986 = 63,552 GB/s

Örneklere baktığımızda, 256 bit bellek veriyolu genişliğine sahip Radeon HD 4870'in, 448 bit bellek veriyolu genişliğine sahip GeForce GTX 260'tan biraz daha yüksek bellek bantgenişliği olduğunu görüyoruz. Radeon HD 4870, daha dar olan veriyolu genişliğini, 3.6 GHz efektif frekansında çalışan GDDR5 bellekleri sayesinde kapatıyor. Onunla aynı veriyolu genişliğine sahip Radeon HD 4850'ninse GDDR3 bellekleri, bantgenişliğinin neredeyse yarısı kadar kalmasına neden oluyor. Fark bellek tiplerinde. DDR2 ya da GDDR3 bellekler için efektif frekans çalışma frekansının iki katıyken, GDDR5 bellekler için dört katıdır. Bu nedenle örneğin Radeon HD 4850 ve Radeon HD 4870'in belleklerinde esas çalışma frekansı hemen hemen aynıyken, Radeon HD 4850'nin GDDR3 bellekleri efektif frekans olarak Radeon HD 4870'in GDDR5 belleklerinden daha düşük bantgenişliği verir.

Transistör: Bu önemli arkadaşlar… Transistörü vücudumuzun en küçük yapı taşı olan hücreye benzetebiliriz. transistör sayısı ne kadar fazla ise GPU’nun saat hızları o kadar artacaktır ve başarımı pozitif etkileyecektir ama sadece bu birime bakarak değerlendirme yanlış olur ama başarımda önemli etkiye sahiptir. Aynı zamanda transistör sayısının fazla olması GPU’nun büyümesine sebep olur. 9600 GT GPU’sunda 505 milyon transistör bulunur. Fakat bu sayı 8800 GT’de 754 milyon, ATI 4850 ‘de 965 milyon, nvidia ve ATI’nin son canavarları olan HD 4870x2 de 1.9 milyar GTX 295 de ise 2.8 milyar transistör bulunur. Görüldüğü gibi genellikle transistör sayısının artması performansın artması anlamına geliyor…

İşlem Teknolojisi: Bu birimde GPU’nun hangi üretim teknolojisi ile üretildiğini gösteriri ve “nanometre(nm)” ile ifade edilir. Büyüklük olarak mm’nin milyonda biridir.
Peki neden her zaman düşük nanometre ile GPU üretimi yapılır? Şöyle ki;
Düşük nm kullanıldığı zaman bellek birimi ile GPU arasında ki yol daha da kısalır. Bu daha yüksek saat hızlarına ulaşılmasına sebep olur. Aynı zamanda çok daha az güç çekeceği ve daha az voltaj alacağı için aşırı ısınmaların önüne geçilmiş olur. Bu da haliyle daha sağlıklı hızaşırtma ya zemin oluşturulmuş olur. Tüm bu unsurları birleştirdiğimizde düşük nm ile oluşturulmuş GPU’nun çok daha performanslı olduğunu görüyoruz.
Şuanda ATI ve nvidia son kartlarını 55nm teknoloji ile üretiyor. Nvidia ve ATI 2009 planlarında 40 nm teknolojide üretime geçecekleri belirtiliyor. 40 nm nin getirilerini bekleyip göreceğiz…

Yol Türü: Daha önce de* belirttiğimiz gibi. Yol türü önemli; ekran kartlarının sistemin diğer bileşenleri ile ilgili veri alışverişini sağlayan birimdir. Şöyle bahsedelim PCI (Pheripheral Component Interconnect) yıllardır ekran kartı ve diğer sistem birimleri arasında veri-alışverişini kontrol ederdi. Fakat son yıllarda yaklaşık 6-7 senedir. PCI-Express slotları kullanılmakta ve bunlar hem AGP, hem PCI slotlara göre çok daha fazla band genişliği sundukları için tercih edilirler.
Bellek Boyutu: Bu birim ekrana yazdırılacak grafiksel verinin anlık saklanma noktasıdır. Ekran kartlarının haddinden fazla abartılan bölümüdür. Genel olarak ekran kartıları olan kişilere ekran kartlarının özelliklerini sorduğunuzda ilk bellek boyutunu söylerler ve bellek boyutunun diğer birimlerden daha önemli olduğunu sanarlar. Fakat ekran kartlarının 3D uygulamalarda diğer birimlere göre başarım yüzdesi çok daha düşüktür.
Bellek boyutunun yüksek olması çok yüksek çözünürlüklere ve yoğun doku kaplamalarına ihtiyaç olunan yerlerde önemleri artar, mesela profesyonel 3D tasarımları, render çalışmaları gibi. Oyunlarda da bellek miktarı önemli olmakla beraber şuan 512 MB lık bir ekran kartı yüksek çözünürlük sınırları içinde fazlasıyla gereklidir.
Verinin ne kadar depolanmasından çok; GPU’nun veriyi alıp işleme hızı çok daha önemlidir.


GPU Saati: Bu birim işlemcinin hızını belirleyen birimdir. Bu birimi açıklarken kısaca grafik konusuna da değinmek istiyorum, konuyu fazla dağıtmadan. Öncelikle grafikler ve genel olarak görüntü; pixel(noktacık) ve vertex(tepe) lerden oluşur.

Pixel(Noktacık): Açıklamak gerekirse bildiğiniz gibi (eğer monitörünüze yakından dikkatli baktıysanız küçük noktacıklar görürsünüz) görüntü bu pixellerden oluşur. Kırmızı, mavi, yeşil renklerin tonlanması ile oluşur.
Vertex(Tepe):Tepe birimini açıklamak gerekirse mesela 3 boyutlu ortamda bir küp düşünün bu küpün her köşesine bir vertex(tepe) denilir.
Ee tabii bu tepe ve pixellerin işlenmesi gerekir. İşte bu noktacık ve tepeler işlemcide işlenir. Bu görevi yerine getiren birim GPU clockdur. Taranan noktacık ve tepeleri işler. Başarımda yüksek etkisi vardır.

Shader(Tarayıcı) Saati: Bellekden alınan grafiksel veride noktacık ve tepe tarayıcılarının hızını belirler. İşte bu grafiksel veride ki noktacık ve tepeleri tarıyan ve işlemeye hazır hale getiren ünite tarayıcılardır. Saniyede ne hızda tarama yapıldığını bu birim kontrol eder. Tarayıcı sayısı ile birlikte bir 3D grafik işlemede en önemli ünite bunlardır. Daha sonra tarayıcılardan biraz daha detaylı bir şekilde bahsedeceğim.

Vertex Shader(Köşe Tarayıcısı): Genel olarak bir 3D sahnede en çok bu tarayıcı görev yapar. Tepeleri deforme ederek ve değiştirerek farklı görüntülerin oluşmasını sağlarlar.

Pixel Shader(Noktacık Tarayıcısı): Bu üniteler ise göz alıcı grafiklerin oluşturulmasında(yansıma, suda ki ışıldama, ışık efektleri vb.) kullanılırlar. Noktacıklara hükmederek onların rengini ve parlaklığını değiştirmesini sağlar. Örnek vermek gerekirse;
Mesela bir kılıcın üzerinde ki yansımaların gerçekçiliği, çok fazla pixel shader kullanılarak oluşturulur. Başka bir örnek; ışığın cisimlerin üzerinde ki yansımasının kalitesi vb…
İşte bunların önüne geçmek için bu tarayıcılar tek bir kanalda birleştirildi.

RAMDAC(Random Access Memory Dıgıtal-Analog Converter) Saati: Bu birim ekran kartı ve monitörlerde ki teknolojik gelişme sayesinde ömrünün sonuna yaklaşmıştır. Bildiğimiz gibi bir bilgisayar da bütün işlemler 1 ve0 larla yapılır. Buna makine dili denir. Fakat monitörler bu 1 ve 0 ları görüntüye tek başlarına çeviremezler.
Bu birimin görevi; ekran kartına bellekden gelen 1 ve 0 lar(dıgıtal)ı monitörün anlayacağı dile yani analaoga çevirmesini sağlayıp ekran kartının monitör çıkışına gönderirler. “Saati” denilen ifadede RAMDAC’ın bu işi saniyede kaç kez yaptığı anlamına gelir.
Şöyle bir durum söz konusu DVI girişli monitörler dıgıtal veriyi anlayıp gösterebileceği için analoğa dönüştürme gibi bir durum söz konusu olmaz. Bunun için de RAMDAC birimine ihtiyaç duyulmaz. DVI çıkışların yaygınlaşması ile birlikte RAMDAC artık ortadan kalkacaktır…

Pixel Pipeline(Noktacık İşhattı): Bu birimi yeni ekran kartlarında açıklamak gerçekten zor. Genel olarak bu birim TMU(Texture Memory Unit) ile beraber çalışıyor. İşhatlarından daha detaylı bahsedersek; mesela gördüğünüz gibi 9600 GT de 16 tane noktacık işhattı bulunmakta. İşhatlarını verilerin geçtiği kanallar olarak tanımlayabiliriz. 16 işhattı demek; verinin 16 kanala bölünüp iletilmesi anlamına gelir. Bu da performans da büyük artış sağlar.

TMU/Pipelines: Biraz TMU lardan bahsedelim ne dersiniz? TMU(Texture Memory Unit) -Türkçesi ile Doku Hafıza Unitesi- dokular kaplanmadan önce adreslenmesi ve süzülmesi gerekir. İşte bu görevi yerine getiren birim TMU lardır. Noktacık ve Tepe tarayıcıları ile senkronize çalışır. Başka bir önemli görevi ise noktacıklara doku kaplama görevleridir. Burada bulunan TMU/Pipelines ifadesinin 12’e eşit olması, 16 tane TMU ünitesi olduğu anlamına gelir.

Unified Shader(Bütünleşik Tarayıcı): Directx 10 ile hayatımıza giren bütünleşik tarayıcılar ile birlikte köşe ve noktacık tarayıcılar zamanını doldurmuş ve tarih olmuş durumda.
Peki bütünleşik tarayıcının getirisi ne?
Bütünleşik Tarayıcının en göze çarpan yeniliği köşe ve noktacık tarayıcıların tek bir kanal içinde bulunmaları. Bunu şu şekilde açıklayalım;
Bu 2 tarayıcı ayrı kanaldaydı ve bunun birtakım dezavantajları olurdu. Mesela bir grafik veride noktacık tarayıcıların çok çalışırken, aynı veride köşe tarayıcılar çalışmayabiliyordu. Başka veride köşe tarayıcılarının çok çalıştığı bölümler olur; yine aynı bölümde bu sefer noktacık tarayıcılar çalışmayabiliyordu. Bu bazı stabilite sorunlarına ve performans kayıplarına yol açıyordu.
Perfrormansa çok önemli katkısı vardır. Ekran kartı alımında bakılacak en önemli özelliklerden biridir. Görüldüğü gibi 9600 GT de 64 adet, 9800 GT de 112, GTX 260 da 192, HD 4830 da 640, HD 4850 800 adet…

Pixel Fillrate(Noktacık Doldurma): Noktacık doldurma hızı anlamına gelir. Saniyede ne kadar noktacık doldurulduğudur. GPU hızı ile noktacık işhattının çarpımına eşittr.
9600 GT ; GPU(725) x pixelpipeline(16)= 11600 MPixel/sn
Texel Fillrate(Doku Doldurma): Burada da TMU sayısı ile GPU hızının çarpılıyor. Noktacık doldurma sayısının aynı hesabıdır.

Buraya kadar bahsettiğimiz bölüm GPU ile ilgiliydi. Şimdi basedeceğimiz bölüm video bellek bölümü ile ilgili.

Yol Türü: Bellek DDR(Double Data Rate)-Çift Veri İletimi- olarak ifade edilir. Video belleklerde ise GDDR(Graphic Double Data Rate) kullanılır.
DDR teknolojisinden önce SDR(Single Data Rate)-Tek Veri İletimi- teknoloji vardı ve bu DDR’a göre 2 kat daha yavaş veri iletimi yapıyor. GDDR lar saat hızının hem yükselen, hemde alçalan kısmında veri transferi yapabiliyor. GDDR bellekler bellekler 2 bitlik ön çağırma motoru kullanıyor ve bunların her biri ile 2 bitlik veri iletimi sağlıyorlar yani toplamda 2*2, 4 bitlik veri iletimi yapıyor.
GDDR2 bellekler de ise 4 bitlik önçağırma motoru var. Haliyle 4*2, 8 bitlik veri transferi yapıyor ve GDDR2 lere göre 2 kat daha hızlı çalışıyorlar. Şuan ise GDDR3 ve GDDR5 bellekler kullanılıyor. GDDR5 ler GDDR3 lere 4 kat daha hızlı oluyorlar. Tabii aynı frekans hızlarında.
Yol genişliği: Yol genişliğini basitçe şöyle ifade edebiliriz; bir yol düşünün 2 şeritli olsun, bir de 4 şerit düşünün… Haliyle 4 şeritli yolda daha fazla araç geçecektir değil mi?
Şimdi bu yolun GPU ile bellekleri birbirine bağladığını varsayalım. Yol genişliği bit kavramı ile ifade edilir. 128 bit lik yol genişliği, 16 byte lık verinin taşınmasına olanak sağlar. 256 bit lik 32 byte lık veri taşır. Şuan en sık kullanılan veri yolu genişliği 256 bittir. Nvidia ve ATI nin 512 bit lik veri yolu kullanan canavarları 4870X2 ve GTX 280 çok üst düzey performans sergilerler. Fakat bu alanda rekor şuan için GTX 295 de dir. Bu kart 896 bitlik muazzam bir veriyolu genişliği sunar…
Peki yol genişliğinin en büyük avantajı nedir?
Veri yolunuz ne kadar genişse; bellekden GPU’ya aktarılan veriniz o derece çok olur. Tabii ki sadece veriyolu genişliğine bakılarak performans değerlendirilmez. Fakat şöyle bir örnek verirsek:
1000 Mhz bellek hızına ve 128 bitlik bellek veriyolu genişliğine sahip bir kartı, 750 Mhz lik bellek hızına ve 256 bitlik veriyoluna sahip bir ekran kartından çok daha yavaştır…

Gerçek Saat Hızı ve Etkin Saat Hızı: Bellek saat hızları çoğu zaman belleğe ne kadar hızla ulaşıldığını gösterir.
Bellek Band genişliği: Bu birim genel olarak tüm bellek performansını ortaya koyar. Genel olarak bellek band genişliğine bakılarak bellek hakkında genel bir kanıya varılabilir. Bellek band genişliği ise şu şekilde ifade edilir;
Yol genişliği * etkin bellek saat hızı = bellek band genişliği

Sonuç olarak bir ekran kartı seçerken bakacağınız en önemli 3 özellik; bellek band genişliği, tarayıcı saat hızı ve GPU saat hızı…

Kaynaklar
www.pclabs.com.tr
www.cyberboard.com
Bilgi için teşekkürler. Yalnız kalın harflerle yazmayalım. :)
 
Üst