Zararınızı Biliyor Musunuz?

crewd0x

Profesör
Katılım
28 Temmuz 2008
Mesajlar
2,968
Reaksiyon puanı
27
Puanları
218
Otomobil alırken hiç yakıt sarfiyatını hesapladınız mı? İşte doğru bilinen yanlışlar

Ülkemizde akaryakıt fiyatlarının yüksek olması kullanıcıları da en tasarruflu yöntemlere itmeye başladı. Şu anda otomobiller için en uygun yakıtın fiyat olarak LPG olduğu düşünülüyor. Ancak hesaplamalar yapıldığında LPG'nin doğru tercih değil, tamamen yanlış tercih olduğu belli oluyor.

REKLAMLAR ALDATMACA
Televizyon reklamlarında, en çok izlenen dizilerin sponsorluğunda hep LPG kiti satan firmaları görüyoruz. Son zamanlarda da LPG'li bir otomobilin çok aşırı bir süratle gittiği komik reklamlar TV kanallarında dönüyor. Ülkemizde en ucuz sıralı sistem kiti 990 TL'ye satın alabiliyorsunuz. Bu kiti taktırdıktan sonra proje çizimi, LPG sızdırmazlığı, ruhsata işlenmesi, muamelesi derken fiyat 1300 TL'yi aşabiliyor. Ayrıca birçok kişinin hiçbir zarar vermediğini sandığı LPG kiti motor ömrünü azaltıyor. Bunun başlıca nedeni ise LPG'nin kuru bir yakıt olmasıdır. Zamanla motordaki parçalarda aşınma yaratır. LPG'nin aracın motoruna verdiği zararları ve aracın motoru üzerinde yapılan değişiklikler de ilerde hem maddi hem de manevi hayal kırıklığı yaratıyor.

MONTAJ ÇOK ÖNEMLİ

İşinin ehli olmayan bir kişi tarafından yapılan LPG kiti montajı otomobilin performansını da düşüyor. Aracın manifoltunun delinerek yapıldığı kit takma işlemi, otomobilin orjinalliğini de bozuyor. Ayrıca simit tüp dahi takılsa bagajda kullanım alanı oldukça daralıyor. Son zamanlarda ince stepneler bagajlara yerleştirilse de yine de dizel veya benzinli bir otomobilin bagaj hacmini yakalayamıyorsunuz. LPG işi yapan kişilerin kesinlikle performansı etkilemediği yönündeki söylemlerini ise LPG'li bir otomobil ile benzinli bir otomobil karşılaştırıldığında bariz bir şekilde belli oluyor. LPG'li otomobiller çekişten düşer.

SADECE LPG'Yİ HESAPLAMAYIN
Günümüzde ortalama olarak 100 km'de 10-11 litre LPG tüketen otomobillere ilk çalışma anı için benzin konulması gerekiyor. Örnek olarak 100 km'de 11 litre yakan bir LPG'li aracın sarfiyatı şöyle gerçekleşiyor.

11*1.95=21.45 TL. (11: 100 km'de yakılan yakıt, 1.95 İstanbul için LPG fiyatı) Bu rakama ortalama olarak benzin giderini 1 litre sayarsak 25 TL gibi fiyat karşımıza çıkıyor. (1 litre benzin fiyatı İstanbul'da 3.64 TL) Bu rakamı kilometre başına hesaplamak istersek 25/100=25 kuruşa denk geliyor. Yani LPG'li bir otomobil kilometrede 25 kuruş yakıt yakmış oluyor. Bu otomobil sadece benzin ile çalışsaydı 100 kilometrede ortalama olarak 10 litre benzin harcar. Hesaplamalara göre 10*3.64=36.4 TL. Bu çıkan rakamı kilometre başına hesaplamak gerekirse 36.4/100=36 kuruş kilometre başına harcanan yakıt masrafını ortaya çıkarıyor. Benzin ile çalışan bir otomobil benzin-LPG ile çalışan otomobile göre kilometre başında 11 kuruş daha fazla yakıt yakmış oluyor.

DİZELLER AVANTAJLI
Tüm bunların yanı sıra dizel otomobiller 100 kilometrede ortalama olarak sadece 6 litre yakıt harcıyorlar. Yenilenen dizel teknolojisi ile eskisi gibi gürültülü çalışmıyor ve performansları her geçen gün bulunan yeniliklerle artıyor. Ayrıca motorinin litresi 3.02 TL'ye satılıyor. Bu da 100 kilometrede yakıt sarfiyatını ortalama olarak 18 TL'ye denk getiriyor. (6*3.02= 18 TL) Çıkan rakamı kilometre başına hesaplamak gerekirse 18/100=18 kuruş olur.

LPG'nin ilk çıktığı zamanlardaki gibi avantajlı olmadığı yukarıdaki rakamlardan belli oluyor. LPG kitine harcanan parayı alınacak olan dizel bir otomobile verildiğinde her koşulda kâr edileceği çok bariz görünüyor. Benzin fiyatlarının yüksek olması kullancıları daha avantajlı olan dizel otomobillere itiyor.

HALK DİZELİ YANLIŞ TANIYOR
Halk tarafından bilinen yanlışların başında dizel araçların sürekli arıza yaptığı, bakımlarının çok yüksek paralara yapıldığı ve ustasının bulunmadığı yönünde. Dizel araç ile benzinli aracın bakımları arasında oynayacak ortalama rakam 15 bin kilometrede en fazla 100 TL'dir. Düzenli bakımları yapıldığında arıza çıkartmazlar. Düzenli bakımın ardından herhangi bir ustanın motoru tamir etmesine de gerek kalmaz.

EN GÜVENLİSİ BENZİN VE DİZEL
LPG her ne kadar güvenli denilse de bir kaçak anında patlama olasılığı benzin ve dizele göre çok daha yüksek. Dizel yakıt ise benzine göre daha az yanıcıdır.

EN AVANTAJLISI DİZEL OTOMOBİL
Dizel otomobiller benzinlilerden 3-4 bin TL daha pahalı. Fakat LPG kiti montajı ve yakıt sarfiyatı göz önüne alındığında dizel otomobil yine avantajlı oluyor.

Tüm bunların yanı sıra birçok dizel otomobil 1.300 cc'nin altında olduğu için vergiden de avantajlı duruma geçmiş olunuyor. Örnek olarak 1.300 cc altında motora sahip dizel otomobilin 0-3 yaş grubunda 1 yıllık vergisi 405 TL. 1.301-1.600 cc arasında olan bir benzinli veya dizel otomobilin vergisi ise 648 TL.


KAYNAK
 

mr_rain

Müdavim
Müdavim
Katılım
9 Temmuz 2008
Mesajlar
23,961
Reaksiyon puanı
452
Puanları
7,263
Yılda en az 15000 km yapmadıkça dizel otomobile binmek ekonomik değil. Aracım benzinli, yıllık bakım ücreti 150 tl. Aynı modelin dizeli içinse bu rakam 250 tl, ayrıca parçalar daha pahalı. Zaten benzinler dizel arasında da pek bir fiyat farkı kalmadı. Eski avantajı yok dizelin.
 

freewill

Dekan
Katılım
8 Temmuz 2008
Mesajlar
7,637
Reaksiyon puanı
61
Puanları
228
ayrıca benzinli aracın motorunda meydana gelen sorun için 200 tl yeterken dizelde 2000 tl masraf yapılıyor gerçi kolay kolay arıza çıkaran bir şey değil ama yakıt kalitesi önemli bir faktör :)
 

Elbruz46

Müdavim
Müdavim
Katılım
22 Şubat 2008
Mesajlar
11,938
Reaksiyon puanı
1,338
Puanları
293
LPG tasarruflu değil gibi gösterilmiş yazıda lakin buna katılmıyorum... LPG benzine göre çok daha tasarruflu...

Üstelik LPG benzine göre Kat Kat Kat Daha ÇEVRECİ...

Motora zarar vermesi yönünden bakarsak
Sıralı sistem LPG ler zaten ilk başlama esnasında Benzin kullandıkları için Zaten yağlamayı sağlıyorlar...

Bunun yanı sıra Katkılı LPG kullandığınızda bu da yağlamayı sağlıyor...

Bu yazı RESMEN KASITLI OLARAK ISMARLAMA YAZILMIŞA BENZİYOR...
 

ıslamaköfte

Asistan
Katılım
23 Ağustos 2008
Mesajlar
230
Reaksiyon puanı
4
Puanları
0
Bunu kim yazdıysa çok güzel sallamış. 100 km için 1 litre benzin gerekmez.yılda en az 20 bin km yapan biri olarak söylüyorum bir yılda 20-30 tl lik benzin yetiyor.yani 100 değil 1000 km başına 1 litre diyebiliriz. ayrıca buralarda lpg fiyatı ortalama 1,75 civarında. aracın sadece ilk çalıştırmada, o da soğutma suyu sıcaklığı 28 dereceye gelene kadar benzinde çalışmaya ihtiyacı var ve bu süre gazın kuruluğunun etkisi gidermeye yetiyor.bunun yanında lpg benzin kadar kurum yapmadığı için motora iyi bile geliyor.tek doğru nokta aracın gücünün düşmesidir.ben hızı sevmememe rağmen 1 kez deneme amacıyla boş bir yolda 1996 model corolla ile 170 km/s hıza rahatlıkla ulaştım.Türkiye'de azami hız sınırının 120 km/s olduğunu düşünürsek bundan fazla performansı ne yapacaksınız?

tabi bunu yazanların amacı belli. akaryakıt ithalatçılarının sayısı bir elin parmaklarını geçmez.onlar da zaten soyguncu kodamanlar. ama lpg bildiğim kadarıyla 40 civarında şirket tarafından ithal ediliyor. o yüzden lpg'de rekabet çok fazla. istedikleri gibi at koşturamadıkları için böyle saçmalıklarla milleti lpg'den soğutmaya çalışıyorlar.
 

keyloger

Rektör
Katılım
4 Ocak 2008
Mesajlar
13,268
Reaksiyon puanı
237
Puanları
243
Dizeller, yakıt tüketimi bakımından hem daha ekonomik hem de daha fazla motor gücü sunuyor olabilir ancak çevreye verdiği zarar lpg'ye oranla çok daha fazla. Bunun dışında kendi aracımdan biliyorum benzin ve lpg arasında sıralı sistem lpg'ler de hiç bir düşüş yaşanmıyor. Zaten motor'a çok yük biniyor ve lpg altından kalkamıyorsa kendisi benzine geçiyor otomatik olarak.
 

spybot

Guru
Emektar
Müdavim
Katılım
1 Kasım 2008
Mesajlar
47,206
Reaksiyon puanı
630
Puanları
7,293
Benzin benzin diyorum...
 

ahky

Profesör
Katılım
16 Kasım 2007
Mesajlar
4,548
Reaksiyon puanı
65
Puanları
228
Yat'lara bile takmaya başladılar lpg'yi.Sıralı sistem iyidir.
 

MegaWolt

Profesör
Katılım
29 Mayıs 2007
Mesajlar
3,522
Reaksiyon puanı
42
Puanları
228
En dandiği dizel. Masrafı çok, bakımı sıkıntılı. bir kere dandik dizel al yandın. hiç durma filtre değiştirirsin. fazla yüklenmeye gelemez, yüklenirsen turbosu varsa onu yakarsın ohhh..saymakla bitmez ki zaten dizel fiyatı uçmuş gitmiş.

en babası benzin ama sıralı sağlam bir lpg fazlasıyla iş görür, 1 gram performanstan da düşürmez çokta ucuz.
 

Mert Ahmet

Müdavim
Müdavim
Katılım
16 Mayıs 2010
Mesajlar
5,704
Reaksiyon puanı
41
Puanları
1,228
Bunu kim yazdıysa çok güzel sallamış. 100 km için 1 litre benzin gerekmez.yılda en az 20 bin km yapan biri olarak söylüyorum bir yılda 20-30 tl lik benzin yetiyor.yani 100 değil 1000 km başına 1 litre diyebiliriz. ayrıca buralarda lpg fiyatı ortalama 1,75 civarında. aracın sadece ilk çalıştırmada, o da soğutma suyu sıcaklığı 28 dereceye gelene kadar benzinde çalışmaya ihtiyacı var ve bu süre gazın kuruluğunun etkisi gidermeye yetiyor.bunun yanında lpg benzin kadar kurum yapmadığı için motora iyi bile geliyor.tek doğru nokta aracın gücünün düşmesidir.ben hızı sevmememe rağmen 1 kez deneme amacıyla boş bir yolda 1996 model corolla ile 170 km/s hıza rahatlıkla ulaştım.Türkiye'de azami hız sınırının 120 km/s olduğunu düşünürsek bundan fazla performansı ne yapacaksınız?

tabi bunu yazanların amacı belli. akaryakıt ithalatçılarının sayısı bir elin parmaklarını geçmez.onlar da zaten soyguncu kodamanlar. ama lpg bildiğim kadarıyla 40 civarında şirket tarafından ithal ediliyor. o yüzden lpg'de rekabet çok fazla. istedikleri gibi at koşturamadıkları için böyle saçmalıklarla milleti lpg'den soğutmaya çalışıyorlar.

sonuna kadar katılıyorum böyle hızlı kullanmıycaksanız lpg süper 90-100 kaptırın gidin

ayrıca bizim de lada vega hb miz vardı 2004 model otobanda 180 gördük 40 litre deposu vardı bizim aracın italyan mke sıralı sistem lpg vardı fln işte o şekilde 160 180 400 km fln yaptık bir depoyla yüksek hızda da iyi yani lpg bakıcak olursak gerçi aracına göre değişir ama bizim iyiydi
 

POWER

Rektör
Katılım
5 Ekim 2009
Mesajlar
10,276
Reaksiyon puanı
161
Puanları
0
Uçuz olsun diye bombaya binmem. Sevdiklerimi de bindirmem. Arkadan bir araba çarptımı bum. Önümde olan bir kazada. Kırmızı ışıkta bekleyen içinde 5 kişi olan lpg li araca arkadan gelen araba bindirdi. Öyle bir patlama oldu ki önüme bir kol parçası geldi.

Ben Benzin ya da dizel kullanırım. Önce güvenlik arkadaş!
 

ssshamil

Öğrenci
Katılım
20 Kasım 2008
Mesajlar
29
Reaksiyon puanı
4
Puanları
0
Lpg %5-10 luk bi performans kaybına yol açsada fiyat olarak yarı yarıya daha ucuza geliyo. örneğin yıllık 10.000 km yapan bir araca lpg taktırırsanız ilk yıl benzine vereceğiniz paranın yarısını gaza yarısını da sistem ücreti olarak ödersiniz. daha sonra ise cebinizde %50 daha fazla para kalır...
 

yavuz_4106

Dekan
Katılım
17 Aralık 2008
Mesajlar
6,118
Reaksiyon puanı
51
Puanları
228
Şimdi ben gaza abandığım zaman lpgmi daha hızlı kalkış yapar dizel mi ? (sanırım lpg)
 

turgutreisfb

Profesör
Katılım
10 Kasım 2009
Mesajlar
2,312
Reaksiyon puanı
37
Puanları
0
tabi ya benzin kullanılım nede olsa bp meksika körfezinde çok fazla zarar etti
 

SwateR

Müdavim
Müdavim
Katılım
19 Nisan 2009
Mesajlar
10,200
Reaksiyon puanı
662
Puanları
3,293
LPG iyi hoş ama araç yokuş gördümü başlıyor bayılmaya, mecbur vites küçültmek gerekiyor. Sonra hararet çıkmaya başlıyor.

@mr_rain42' ye katılıyorum. Yılda en az 10.000 - 15. 000 KM yapılmadıkça LPG taktırmak mantıklı değil. Yani çok gezenler için ideal.
 

ssshamil

Öğrenci
Katılım
20 Kasım 2008
Mesajlar
29
Reaksiyon puanı
4
Puanları
0
LPG iyi hoş ama araç yokuş gördümü başlıyor bayılmaya, mecbur vites küçültmek gerekiyor. Sonra hararet çıkmaya başlıyor.

2007 focus la geçen hafta 120 yle rampa çıktım ön hızlanma olmaksızın. yanımda bayılan benzinli araçlar da oldu. vites küçültmek de gerekmiyor ayrıca. aracı bir yılı aşkın süredir kullanıyorum hararet ibresi yerinden oynamadı...

LPG iyi hoş ama araç yokuş gördümü başlıyor bayılmaya, mecbur vites küçültmek gerekiyor. Sonra hararet çıkmaya başlıyor.


2007 focus la geçen hafta 120 yle rampa çıktım ön hızlanma olmaksızın. yanımda bayılan benzinli araçlar da oldu. vites küçültmek de gerekmiyor ayrıca. aracı bir yılı aşkın süredir kullanıyorum hararet ibresi yerinden oynamadı...


Birleştirildi.
 

hüseyin123

Profesör
Katılım
9 Haziran 2009
Mesajlar
1,056
Reaksiyon puanı
13
Puanları
0
babamın 2003accent 1.5crdi dizel vardı. 2. viteste deviri en sona kadar getirir arabayı bağırtırdım motorun yüksek sesle bağırmasından büyük zevk alıyorum. motor soğukkende hiç umursamazdım yine de deviri yüksek kullanırdım ama mazot ibresini harbiden aşağı çekerdi belli olurdu mazotu su gibi içtiği...
dizel1.5 harbiden motor geç devir alıyordu ben gazı köklüyorum bu hala deviri kaldırıyo yavaş yavaş. hele kalkarken patinaj çekmesi için ayağın henüz debriyajdaiken gazı kökler 3 e kdar sayar devir kırmızıya gelince debriyajdan hızlıca çekerdim, lakin devir kırmızıya ulaşmadan çekersem ayağımı, altımda boğulurdu.. ah ne arabaydı be:/
 
Üst