- Katılım
- 10 Eylül 2007
- Mesajlar
- 9,863
- Reaksiyon puanı
- 153
- Puanları
- 243
Yüzyılın projesi BTC'deki güvenlik zaafı Türkiye'ye pahalıya mal olacak
Bakü-Tiflis -Ceyhan petrol boru hattında meydana gelen yangın güvenlik tartışmalarını da alevlendirdi. Yangının çıktığı noktada köpüklü söndürme sisteminin olmaması hasarı artırdı. Elektronik sistemin zarar görmesi halinde hattın yeniden devreye girmesinin 4 ayı bulabileceği belirtiliyor. Türkiye'nin günlük zararı 350 bin dolar.
Bakü-Tiflis-Ceyhan (BTC) ham petrol boru hattının Erzincan Refahiye'deki bölümünde çıkan yangın yüzünden Türkiye tazminat ödemekle karşı karşıya kalacak. Yangın kısmen kontrol altına alınırken; tazminat, patlamanın 'terör' saldırısı olması halinde gündeme gelecek. Uzmanlar, yangını yüzyılın projesindeki güvenlik zafiyetine bağlıyor. Hükümetler arası anlaşmaya göre terör mücbir sebepler arasında sayılmadığı için hattın güvenliğinden sorumlu ülkenin ortaklarının zararını karşılaması gerekiyor. Dolayısıyla Türkiye, yangın yüzünden hem hattan günlük kazandığı 350 bin dolardan oldu, hem de ortaklarının payına göre en az bu tutar kadar olan zararlarını ödemek durumunda kalacak.
Ancak Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Hilmi Güler, yangına 'terörist bir eylem' demek için erken olduğunu söyledi ve incelemelerin sürdüğünü belirtti. Bu arada patlamanın, önemli enerji anlaşmalarına imza atmak üzere önümüzdeki hafta Türkiye'ye gelecek İran Cumhurbaşkanı Ahmedinejad'ın ziyareti öncesi olması, borularda değil de 30 numaralı pompada meydana gelmesi ve petrol fiyatlarının 118 doların altına düşmeye başladığı bir döneme denk gelmesi dikkatlerden kaçmadı.
BTC ham petrol boru hattında 5 Ağustos gecesi 30 numaralı pompada meydana gelen patlamanın ardından çıkan yangın sürüyor. Yangın nedeniyle kapatılan 29 ve 31 numaralı vanalar arasındaki borularda biriken petrolün kontrollü şekilde yanmaya devam ettiğini kaydeden yetkililer, patlamanın meydana geldiği alanın çevresinde gerekli tedbirlerin alındığını kaydetti. Olası bir sızıntıya karşı çevrede havuzlar oluşturuldu. Ekipler olay yerinde hazır bekletiliyor. Yangın sonrası boru hattından petrol sevkiyatı dururken, Ceyhan'da yükleme işlemi düne kadar devam etti. Hazar petrollerinin Karadeniz kullanılmadan Batı pazarlarına tek çıkış yolu olan petrol boru hattındaki onarım işlemlerinin bir-iki hafta içinde tamamlanması beklenirken, stokların tükendiği kaydedildi. Ceyhan'da 7 milyon varillik depolama kapasitesi bulunuyor. Zaman'ın sorularını cevaplayan BTC yetkilileri, boru hattındaki patlama sonrası Azerbaycan'daki ACG ve Şahdeniz sahalarında üretimin azaltıldığı ve Şangaçal terminalinde de stok yönetimine geçildiği bilgisini verdi. Ayrıca, bölgede ihraç edilecek petrolün Gürcistan gibi başka rotalardan sevkıyatı konusunda çalışmalar sürüyor.
1990'lı yılların başında planlanan yüzyılın projesi yaklaşık 4 milyar dolara mal oldu. Boru hattına petrol platformları ve dolum tesislerinin de dahil edilmesiyle projenin toplam maliyeti 12 milyar doları geçiyor. Toplam uzunluğu bin 776 kilometreyi bulan hattın bin 76 kilometresi Türkiye topraklarında yer alıyor. BTC'nin Şahdeniz'den getirdiği petrol, Ceyhan'dan ilk olarak Haziran 2006'da yüklendi. Hattan saatte 6 bin 300 metreküp petrol taşınması halinde günlük bir milyon varil kapasiteye ulaşılıyor. Saatte 7 bin 600 metreküp petrol akması halinde ise günlük kapasite 1,2 milyon varil olacak. Yangından önce hattan yapılan yükleme 1 milyon varilin üzerinde seyrediyordu. BTC'nin taşıdığı Azeri petrolü hafif (benzin ve motorin ağırlıklı) olduğu için rafineri şirketleri tarafından tercih ediliyor.
'Tazminatı konuşmak için erken'
Boru hattının işleticisi konumundaki BTC şirketi, tazminatın henüz gündemlerinde olmadığını açıkladı. Önceliğinin bir an önce alternatif güzergahları devreye almak olduğunu belirten şirket, Zaman'ın konuyla ilgili sorularına şu cevapları verdi: "Azerbaycan'daki ACG sahası ve Şahdeniz sahasında üretim azaltılıyor. Şangaçal terminalinde stok yönetimi yapıyoruz. İhraç edilecek petrolün başka rotalardan gitmesi konusunda çalışmalarımız var. Bakü-Supsa hattı 19 ay süren uzun bir yenileme çalışmasından sonra tekrar açıldı. Aynı şekilde SOCAR tarafından işletilen Novorissisk hattı da mevcut. Demiryolu ile taşıma da bir başka ihtimal. Tazminatı konuşmak için ise erken. Hattın ne kadar kapalı kalacağı, diğer boru hatları üzerinden ne kadar sevkiyat yapılacağı gibi konuların açıklığa kavuşması gerekiyor."
Köpüklü yangın aracı Ankara'dan gitti
BTC boru hattındaki yangın, güvenlik tartışmalarını yeniden gündeme taşıdı. Hattın Türkiye bölümü işletmecisi Botaş International Limited'in (BIL) yetkilisi konuyla ilgili açıklama yapmazken, ilginç bir ayrıntı ortaya çıktı. Konuya yakın kaynaklardan edinilen bilgiye göre, güzergâh üzerindeki vana ve kompresör tesislerinde yangına suyla müdahale etmek üzere söndürme sistemi var. Ancak, petrol yangınlarında sonuç alabilmek için köpükle müdahale gerekiyor. Dolayısıyla Refahiye'de mevcut söndürme sistemi yetersiz. Bunun üzerine Botaş'ın petrol yangınlarına müdahale etmek için Ankara'da hazır tuttuğu köpüklü müdahale sistemine sahip arabalar olay yerine gönderildi. Aynı kaynaklar, kışın kar temizlemek için milyonlarca dolarlık hizmet satın alan BIL'in, söz konusu köpüklü sistemi kurması gerektiğine dikkat çekiyor. Hattın kapalı kalması durumunda ortaya çıkacak mali kaybın büyüklüğüne de vurgu yapıyor.
Bu arada yangının söndürülmesi kadar, meydana gelen arızaların çok kısa zamanda giderilmesi de büyük önem taşıyor. Yangından sadece boruların zarar görmesi halinde hattın 10-15 günde devreye alınması mümkün. Ancak pompadaki elektronik aksamların zarar görmesi durumunda bu süre bir hayli uzuyor.
BTC'de en büyük ortak BP
Şirket: Pay*
BP Exploration: 30,10
SOCAR: 25,0
Chevron: 8,90
Statoil: 8,71
TPAO: 6,53
ENI: 5
Total: 5
Itochu: 3,40
Inpex: 2,5
ConocoPhillips: 2,5
Delta-Hess.: 2,36
Kaynak: BTC, (*) Yüzde
ZAMAN GAZETESİ [İnternetin İlk Türk Gazetesi] - Yüzyılın projesi BTC'deki güvenlik zaafı Türkiye'ye pahalıya mal olacak

Bakü-Tiflis -Ceyhan petrol boru hattında meydana gelen yangın güvenlik tartışmalarını da alevlendirdi. Yangının çıktığı noktada köpüklü söndürme sisteminin olmaması hasarı artırdı. Elektronik sistemin zarar görmesi halinde hattın yeniden devreye girmesinin 4 ayı bulabileceği belirtiliyor. Türkiye'nin günlük zararı 350 bin dolar.
Bakü-Tiflis-Ceyhan (BTC) ham petrol boru hattının Erzincan Refahiye'deki bölümünde çıkan yangın yüzünden Türkiye tazminat ödemekle karşı karşıya kalacak. Yangın kısmen kontrol altına alınırken; tazminat, patlamanın 'terör' saldırısı olması halinde gündeme gelecek. Uzmanlar, yangını yüzyılın projesindeki güvenlik zafiyetine bağlıyor. Hükümetler arası anlaşmaya göre terör mücbir sebepler arasında sayılmadığı için hattın güvenliğinden sorumlu ülkenin ortaklarının zararını karşılaması gerekiyor. Dolayısıyla Türkiye, yangın yüzünden hem hattan günlük kazandığı 350 bin dolardan oldu, hem de ortaklarının payına göre en az bu tutar kadar olan zararlarını ödemek durumunda kalacak.
Ancak Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Hilmi Güler, yangına 'terörist bir eylem' demek için erken olduğunu söyledi ve incelemelerin sürdüğünü belirtti. Bu arada patlamanın, önemli enerji anlaşmalarına imza atmak üzere önümüzdeki hafta Türkiye'ye gelecek İran Cumhurbaşkanı Ahmedinejad'ın ziyareti öncesi olması, borularda değil de 30 numaralı pompada meydana gelmesi ve petrol fiyatlarının 118 doların altına düşmeye başladığı bir döneme denk gelmesi dikkatlerden kaçmadı.
BTC ham petrol boru hattında 5 Ağustos gecesi 30 numaralı pompada meydana gelen patlamanın ardından çıkan yangın sürüyor. Yangın nedeniyle kapatılan 29 ve 31 numaralı vanalar arasındaki borularda biriken petrolün kontrollü şekilde yanmaya devam ettiğini kaydeden yetkililer, patlamanın meydana geldiği alanın çevresinde gerekli tedbirlerin alındığını kaydetti. Olası bir sızıntıya karşı çevrede havuzlar oluşturuldu. Ekipler olay yerinde hazır bekletiliyor. Yangın sonrası boru hattından petrol sevkiyatı dururken, Ceyhan'da yükleme işlemi düne kadar devam etti. Hazar petrollerinin Karadeniz kullanılmadan Batı pazarlarına tek çıkış yolu olan petrol boru hattındaki onarım işlemlerinin bir-iki hafta içinde tamamlanması beklenirken, stokların tükendiği kaydedildi. Ceyhan'da 7 milyon varillik depolama kapasitesi bulunuyor. Zaman'ın sorularını cevaplayan BTC yetkilileri, boru hattındaki patlama sonrası Azerbaycan'daki ACG ve Şahdeniz sahalarında üretimin azaltıldığı ve Şangaçal terminalinde de stok yönetimine geçildiği bilgisini verdi. Ayrıca, bölgede ihraç edilecek petrolün Gürcistan gibi başka rotalardan sevkıyatı konusunda çalışmalar sürüyor.
1990'lı yılların başında planlanan yüzyılın projesi yaklaşık 4 milyar dolara mal oldu. Boru hattına petrol platformları ve dolum tesislerinin de dahil edilmesiyle projenin toplam maliyeti 12 milyar doları geçiyor. Toplam uzunluğu bin 776 kilometreyi bulan hattın bin 76 kilometresi Türkiye topraklarında yer alıyor. BTC'nin Şahdeniz'den getirdiği petrol, Ceyhan'dan ilk olarak Haziran 2006'da yüklendi. Hattan saatte 6 bin 300 metreküp petrol taşınması halinde günlük bir milyon varil kapasiteye ulaşılıyor. Saatte 7 bin 600 metreküp petrol akması halinde ise günlük kapasite 1,2 milyon varil olacak. Yangından önce hattan yapılan yükleme 1 milyon varilin üzerinde seyrediyordu. BTC'nin taşıdığı Azeri petrolü hafif (benzin ve motorin ağırlıklı) olduğu için rafineri şirketleri tarafından tercih ediliyor.
'Tazminatı konuşmak için erken'
Boru hattının işleticisi konumundaki BTC şirketi, tazminatın henüz gündemlerinde olmadığını açıkladı. Önceliğinin bir an önce alternatif güzergahları devreye almak olduğunu belirten şirket, Zaman'ın konuyla ilgili sorularına şu cevapları verdi: "Azerbaycan'daki ACG sahası ve Şahdeniz sahasında üretim azaltılıyor. Şangaçal terminalinde stok yönetimi yapıyoruz. İhraç edilecek petrolün başka rotalardan gitmesi konusunda çalışmalarımız var. Bakü-Supsa hattı 19 ay süren uzun bir yenileme çalışmasından sonra tekrar açıldı. Aynı şekilde SOCAR tarafından işletilen Novorissisk hattı da mevcut. Demiryolu ile taşıma da bir başka ihtimal. Tazminatı konuşmak için ise erken. Hattın ne kadar kapalı kalacağı, diğer boru hatları üzerinden ne kadar sevkiyat yapılacağı gibi konuların açıklığa kavuşması gerekiyor."
Köpüklü yangın aracı Ankara'dan gitti
BTC boru hattındaki yangın, güvenlik tartışmalarını yeniden gündeme taşıdı. Hattın Türkiye bölümü işletmecisi Botaş International Limited'in (BIL) yetkilisi konuyla ilgili açıklama yapmazken, ilginç bir ayrıntı ortaya çıktı. Konuya yakın kaynaklardan edinilen bilgiye göre, güzergâh üzerindeki vana ve kompresör tesislerinde yangına suyla müdahale etmek üzere söndürme sistemi var. Ancak, petrol yangınlarında sonuç alabilmek için köpükle müdahale gerekiyor. Dolayısıyla Refahiye'de mevcut söndürme sistemi yetersiz. Bunun üzerine Botaş'ın petrol yangınlarına müdahale etmek için Ankara'da hazır tuttuğu köpüklü müdahale sistemine sahip arabalar olay yerine gönderildi. Aynı kaynaklar, kışın kar temizlemek için milyonlarca dolarlık hizmet satın alan BIL'in, söz konusu köpüklü sistemi kurması gerektiğine dikkat çekiyor. Hattın kapalı kalması durumunda ortaya çıkacak mali kaybın büyüklüğüne de vurgu yapıyor.
Bu arada yangının söndürülmesi kadar, meydana gelen arızaların çok kısa zamanda giderilmesi de büyük önem taşıyor. Yangından sadece boruların zarar görmesi halinde hattın 10-15 günde devreye alınması mümkün. Ancak pompadaki elektronik aksamların zarar görmesi durumunda bu süre bir hayli uzuyor.
BTC'de en büyük ortak BP
Şirket: Pay*
BP Exploration: 30,10
SOCAR: 25,0
Chevron: 8,90
Statoil: 8,71
TPAO: 6,53
ENI: 5
Total: 5
Itochu: 3,40
Inpex: 2,5
ConocoPhillips: 2,5
Delta-Hess.: 2,36
Kaynak: BTC, (*) Yüzde
ZAMAN GAZETESİ [İnternetin İlk Türk Gazetesi] - Yüzyılın projesi BTC'deki güvenlik zaafı Türkiye'ye pahalıya mal olacak